Rusje met rare bult

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Billie, Speedy, Hermine, Ari

Rusje met rare bult

Bericht door BrabantHamster » 17 aug 2019, 08:28

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Hermine. Ze is nu zo'n 16 maanden oud. Sinds een week of twee, drie dacht ik dat ik iets raars achter haar hoofd voelde.
Nu heb ik enkele foto's van de "bult" kunnen maken. De bult is hard, net als bot, en ze lijkt er helemaal geen last van te hebben. Ze eet normaal (behalve dat ze een Whimzees addict is :D) , plast normaal, beweegt normaal. Ze houd niet erg van opgepakt worden, maar als ik de bult aanraak, lijkt dat geen pijn te doen. Alleen lijkt haar vacht de laatste 2 maanden iets lichter van kleur te worden (is het al tijd voor wintervacht?)

Ik heb helaas nog nooit een rusje gehad die zo oud is geworden. Zou dit een ouderdomsverschijnsel kunnen zijn?

Omdat tot nu toe mijn hamsters allemaal aan een tumor zijn overleden, ben ik altijd bang voor tumors bij mijn schatjes. Maar een tumor die bij een volwassen hamster van binnen een bult in de schedel veroorzaakt?

Sylvia.

Re: Rusje met rare bult

Bericht door Sylvia. » 17 aug 2019, 10:59

Ik vind 16 maanden niet echt oud. Dus het is niet echt iets wat door ouderdom veroorzaakt is. Ik vind het een beetje moeilijk van de foto te beoordelen. Zit de bult alleen linksboven? Of ook bovenop haar hoofd? Of ook rechts. Kun je nog eens een foto van bovenop en de andere kant maken?

Als je zegt dat het zo hard als bot voelt, zou ik toch denken aan een bottumor. Ik heb er nog nooit van gehoord bij een rusje. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

De wangzak voelt wel normaal aan?

Om het zeker te weten zou ik naar de dierenarts gaan. Maar hier zal niets aan kunnen worden gedaan, denk ik. En zolang ze nog goed is, zou ik haar laten doorhobbelen.

Even een goedbedoeld advies ;) Ik weet niet hoeveel whimzees je geeft, maar het is niet iets wat ze al te veel moeten eten. Ten eerste hoort een hamster hamstervoer te eten om compleet te eten en alle voedingsstoffen binnen te krijgen, om hun huishouding goed te kunnen laten verlopen. Ten tweede, whimzees is van oorsprong voor een heel andere diersoort geproduceerd. En een hamster mag heus wel zo af en toe wat van een whimzee eten, maar er worden allemaal ingredienten aan toegevoegd die, zeker bij te veel eten, de stofwisseling van een hamster overhoop kan gooien. En dit kan op de lange duur tot complicaties leiden. Ten derde, er staat dat een whimzee van natuurlijke ingredienten is gemaakt. Maar, wat er niet bij staat is dat potato starch heel vaak genetisch gemodificeerd is. Onderzoek bij ratten heeft aangetoond dat een dieeet op basis van gemodificeerde potato starch voor deze ratten kankerverwekkend is. Dus, hoe gek ze er ook op is, ik zou daar zeker mee oppassen dat ze het niet te veel eet.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 17 aug 2019, 11:57

Bedankt voor jouw advies.
De bult zit midden op haar hoofd en neemt naar rechts en naar links gelijkmatig af. Ik zal proberen nog een paar foto's te maken.
Hermine had zo'n 2 maanden geleden last van een ontsteking in haar oor. Het zou dus ook daarmee te maken kunnen hebben - een cyste of zo.
Maandag of dinsdag ga ik met haar naar de DA. Omdat haar gedrag normaal lijkt, is dit voor mij geen spoedgeval.

En ze krijgt minder vaak haar Whimzee. Meer genieten in minder tijd ...

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 19 aug 2019, 18:35

Update: DA vermoed dat de bult het gevolg van de oorinfectie is. Hermine krijgt 1 week lang doxycycline en een pijnstiller (carboprofen).

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 20 aug 2019, 10:06

Nou hopelijk helpt het! Laat ons nog even weten hoe het na de kuur met Hermine gaat!

Bij cavia's zie je op deze plaats overigens ook wel eens een talgkliercyste. Mocht de kuur niet helpen, dan zou ik de bult toch aan laten prikken om te kijken wat er in zit.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 23 aug 2019, 23:59

:( Update: Hermine is vandaag overleden :(

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 aug 2019, 00:13

Ach, wat sneu :( Heel veel sterkte! :(

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper
Leeftijd: 17

Bericht door hamsterpowerrr » 25 aug 2019, 20:13

Aaah sterkte!!

Plaats reactie