Rus met melkklier tumoren

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
felixdehamster
Hamsters: Felix
Leeftijd: 24

Rus met melkklier tumoren

Bericht door felixdehamster » 28 aug 2019, 15:21

Lieve allemaal,

Vandaag rond 13:00h ontdekte ik tot mijn schrik twee gezwellen op de buik van mijn rusje, Felix. Eentje echt op de buik, eentje iets meer onder het bovenpootje. Ik heb meteen de DA gebeld en kon zojuist al om 14:30h terecht.

Helaas zijn het melkklier tumoren. Opereren heeft geen zin. Felix is deze maand namelijk al 2.5 jaar oud, en de DA vermoed dat hij de narcose niet uit zou komen. Inslapen was gelukkig ook nog niet aan de orde, aan Felix valt namelijk nog niks te merken. Hij graaft met veel plezier, ik hoor hem elke nacht ijverig rond hupsen, hij heeft net nog gretig van zijn favoriete snacks genoten. Als ik langs de kooi loop komt ie zoals altijd aangerend alsof zijn leven ervan afhangt en wilt ie een snoepje, en even over mijn handen en armen lopen. Ook geeft ie geen kick als ik de tumoren aanraak. De DA zegt ook dat ie extreem goed uitziet voor een rus van 2.5. Je ziet niet aan hem dat ie bejaard is. De assistente kwam zelfs even binnen, omdat ze op de computer zag dat er een hamster zou zijn van 2.5. Het advies van de DA dus: geniet van Felix en verwen hem maar lekker de komende tijd. We hebben afgesproken dat ik langskom om hem in te laten slapen zodra:
- De gezwellen zo groot worden, dat hij ze over de grond heen sleept, of hij niet meer kan lopen doordat het gezwel bij zijn pootje beweging belemmert
- Hij geen eet en drinklust meer heeft. Het zou dan op natuurlijke wijze gedaan moeten zijn binnen 3 dagen, maar die 3 dagen zijn te hels en moeten we Felix niet aan doen.
- Ik wondjes of bloed aan de gezwellen ontdek. De DA zegt dat het dan vlug gaat ontsteken, en dat schijnt ook vreselijk te zijn voor zo'n klein beestje.
De DA kon niet aangeven binnen welk tijdsbestek het afgelopen gaat zijn. Dit kan een week zijn, maar ook maanden.

Felix ligt nu weer lekker te slapen op zijn koeltesteen (i.v.m. het warme weer). Natuurlijk houd ik bovenstaande punten van de DA dagelijks in de gaten, maar ik ontvang graag van jullie nog tips. Is het bijvoorbeeld verstandig om de kooi wat aan te passen? Klimhoogtes lager, iets minder ingewikkeld etc.. Kan ik nog iets anders doen om het bij voorbaat al draaglijker voor hem te maken? Kortom, hoe hebben jullie het aangepakt bij een situatie als deze met jullie hamster?

Liefs, Joy en Felix

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Rus met melkklier tumoren

Bericht door Sicos » 28 aug 2019, 15:48

Ik heb een hamster met een geurklier tumor gehad en daarbij had ik de bodembedekking vervangen door zachte dingen zoals carefresh... maar dat was dan ook alles wat ik gedaan heb.

felixdehamster
Hamsters: Felix
Leeftijd: 24

Re: Rus met melkklier tumoren

Bericht door felixdehamster » 28 aug 2019, 15:52

Dat is een goede tip, dankjewel Sicos!

Plaats reactie