Rusje heeft een terugkerende abces! Wat te doen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Baccus
Hamsters: Kiki

Rusje heeft een terugkerende abces! Wat te doen

Bericht door Baccus » 10 sep 2019, 19:41

Goede dag allemaal

Ik heb ongeveer twee weken geleden een abces ontdekt bij mijn hamster, ongeveer ter hoogte van haar wangzak. Ik heb bij de DA een afspraak gemaakt en hij kon al snel constateren dat het inderdaad om een abces ging. Ze hebben het wondje opengemaakt onder de narcose en de abces uitgehaald. Ik heb hiervoor antibiotica en pijnstillers/ontstekingremmers meegekregen. Ik heb haar wond netjes schoongemaakt en 2 x per dag medicatie toegediend en daar ben ik nog steeds mee bezig. Nog geen week verder merk ik dat mijn hamster weer een klein bultje heeft, maar net iets lager dan dat het voorheen zat. Waar kan dit door komen? Ze is aardig op leeftijd, precies 2 jaar oud maar ik voel me nu echt radeloos. Volgens mij hebben ze haar tanden en haar wangzakken niet goed gecontroleerd waardoor er ontsteking aan de binnenkant blijft doorgroeien? Ze eet wel goed en haar vacht is al aardig verbeterd. Wat is jullie advies hierbij? Ik wil haar niet laten inslapen

Sylvia.

Re: Rusje heeft een terugkerende abces! Wat te doen

Bericht door Sylvia. » 10 sep 2019, 23:34

Wat was de diagnose van de dierenarts? Wat voor abces was het, waar kwam het vandaan? Een kaakabces kan heel hardnekkig zijn en terugkeren.

Kun je een foto maken en laten zien waar het abces en het bultje precies zitten?

Het zou vreemd zijn als de dierenarts de tanden en wangzakken niet heeft nagekeken. Bel anders even met de dierenarts om dit te overleggen!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Baccus

Bericht door Baccus » 11 sep 2019, 17:55

Sylvia. schreef:
10 sep 2019, 23:34
Wat was de diagnose van de dierenarts? Wat voor abces was het, waar kwam het vandaan? Een kaakabces kan heel hardnekkig zijn en terugkeren.

Kun je een foto maken en laten zien waar het abces en het bultje precies zitten?

Het zou vreemd zijn als de dierenarts de tanden en wangzakken niet heeft nagekeken. Bel anders even met de dierenarts om dit te overleggen!
Bedankt voor je reactie!
Ik ben vandaag toch langs DA geweest maar, ze wist zelf niet waardoor het kwam. Ze kon niks in haar wangzakken terugvinden zei ze. Ze zei dat het bultje nog groter was geworden en ze adviseerde mij om te marsupialiseren (€160 + kweek van 84 euro) met narcose uiteraard maar, zonder zekerheid dat mijn hamster het zou overleven! Ik vind het een belachelijk hoog bedrag ondanks het feit dat ze erg veel voor mij betekent (hamster). Ik heb toch voor de tweede optie gekozen om weer de abces onder roesje open te laten prikken. Dit keer wil ik dat ze er twee gaatjes open maakt zodat ik de abces zelf kan zitten uitspuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 11 sep 2019, 20:17

Van wanneer zijn deze foto's? (welke foto is eerder)
Wat is het verhaal bij de foto's (voor of na ingreep)

Het ziet er naar mijn idee niet uit als een kaakabces. Ik vind het er wel als een wangzakabces uitzien, maar goed, als de dierenarts daar niets heeft aangetroffen... Weet je wat er uit het abces kwam? (vocht, bloed, pus, talg). Het zou kunnen dat het een cyste is en dat de oorzaak ergens anders zit.

Je zou inderdaad kunnen kijken of schoon blijven spoelen resultaat geeft.

Hoe is je hamstertje er verder onder? Ik vind haar op de onderste foto wel sneu uitzien. Is ze wel alert en actief?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Baccus

Bericht door Baccus » 11 sep 2019, 21:02

Sylvia. schreef:
11 sep 2019, 20:17
Van wanneer zijn deze foto's? (welke foto is eerder)
Wat is het verhaal bij de foto's (voor of na ingreep)

Het ziet er naar mijn idee niet uit als een kaakabces. Ik vind het er wel als een wangzakabces uitzien, maar goed, als de dierenarts daar niets heeft aangetroffen... Weet je wat er uit het abces kwam? (vocht, bloed, pus, talg). Het zou kunnen dat het een cyste is en dat de oorzaak ergens anders zit.

Je zou inderdaad kunnen kijken of schoon blijven spoelen resultaat geeft.

Hoe is je hamstertje er verder onder? Ik vind haar op de onderste foto wel sneu uitzien. Is ze wel alert en actief?

Ze zijn allebei vandaag net achter elkaar gemaakt. Op de tweede foto zat ze een zonnebloempitje te eten met haar hoofdje omlaag. Kon helaas bijna geen goede foto maken omdat ze juist erg beweeglijk en actief is, dat wel (momentopname), ze eet wel goed maar ze is 0,2 gram afgevallen sinds laatste operatie. De dierenarts had gezegd dat er een pus uitkwam, beetje zelfde als die van een konijn(dik, prut)

Heb ook meer het gevoel dat het aan haar wangzak ligt omdat ze voor de eerste operatie uit mijn kooi was ontsnapt en ik een plastic stukje op de grond gevonden heb waar ze aan geknaagd heeft, misschien een mini klein stukje plastic dat is achter blijven zitten ergens? Vind het maar een apart verhaal dat ze het niet kunnen achterhalen. Zal ik haar erop wijzen morgen of ze toch nog extra naar haar wangzak kan kijken?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 11 sep 2019, 22:08

Ja, dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn! Ik zag pas op tv hetzelfde bij een hond. Die had een grote bult in zijn nek en de oorzaak bleek te liggen in het feit dat hij een stok in de keel had gekregen. Daarvan was een stukje afgebroken en in de keel achter gebleven en daardoor was een ontsteking ontstaan.

Je zou kunnen vragen of ze de mond, wangzak en keelholte goed na willen kijken. Maar of ze het kunnen vinden is niet te zeggen natuurlijk. Het kan piepklein zijn en gewoonweg onvindbaar.

Ik weet natuurlijk ook niet of dit de oorzaak is. Maar, overleg het morgen even met de dierenarts. En je weet maar nooit, misschien zweert het er op een gegeven moment uit. Ik denk dat het sowieso wijsheid is om het abces na schoonmaken goed te blijven uitspoelen.

Baccus

Bericht door Baccus » 11 sep 2019, 22:34

Sylvia. schreef:
11 sep 2019, 22:08
Ja, dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn! Ik zag pas op tv hetzelfde bij een hond. Die had een grote bult in zijn nek en de oorzaak bleek te liggen in het feit dat hij een stok in de keel had gekregen. Daarvan was een stukje afgebroken en in de keel achter gebleven en daardoor was een ontsteking ontstaan.

Je zou kunnen vragen of ze de mond, wangzak en keelholte goed na willen kijken. Maar of ze het kunnen vinden is niet te zeggen natuurlijk. Het kan piepklein zijn en gewoonweg onvindbaar.

Ik weet natuurlijk ook niet of dit de oorzaak is. Maar, overleg het morgen even met de dierenarts. En je weet maar nooit, misschien zweert het er op een gegeven moment uit. Ik denk dat het sowieso wijsheid is om het abces na schoonmaken goed te blijven uitspoelen.

Oei, vreselijk lijkt me dat voor zo een beestje. Ik ga het zeker navragen en na de operatie de prut goed blijven uitknijpen en de wond schoonmaken voor zover de wondje nog open blijft. Hopelijk komt het wel goed want vind het echt vreselijk als ze de pijn blijft houden. Ik ga haar in ieder geval wel de pijnstillers/ontstekingremmers blijven geven. Nogmaals dank voor je reacties en ik hou het hier wel een beetje op de hoogte mocht er in de tussentijd iets veranderen.

Baccus

Bericht door Baccus » 23 sep 2019, 15:34

Kiki heb ik vandaag dood aangetroffen. Mooi klein beestje, rust zacht

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 sep 2019, 16:14

Ach, wat sneu :( Heel veel sterkte!

Plaats reactie