Gezwollen Pootje/Teen Syrische hamster

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Fleur.xx
Hamsters: Sammy/Sam

Gezwollen Pootje/Teen Syrische hamster

Bericht door Fleur.xx » 28 sep 2019, 09:41

Hallo iedereen,
Ik ben heel erg bezorgd over mijn Syrische hamster Sammy. Hij heeft een gezwollen pootje/teentje en is ineens heel schrikachtig :(
Het ziet eruit als een ontsteking en er zit volgens mij ook pus (het witte blaasje :bloos: ) Ik vind het er pijnlijk uitzien en hij maakr ook de hele tijd piep geluidjes in zijn huisje. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Als het iets is wat vanzelf overgaat wil ik niet direct naar de dierenarts. Moet ik het wiel eruit halen zodat hij zijn pootje niet verder irriteert? Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Liefs Fleur en Sammy
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Gezwollen Pootje/Teen Syrische hamster

Bericht door Sicos » 28 sep 2019, 15:12

Dat ziet er inderdaad uit als een ontsteking. Ik zou er toch maar mee naar de dierenarts gaan. Die maakt er waarschijnlijk een klein sneetje in zodat de pus eruit kan. Het ziet er in elk geval pijnlijk uit voor je hamster. Dit is in elk geval iets wat niet vanzelf over gaat.

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 28 sep 2019, 21:25

Heel erg bedankt voor uw antwoord. Ik ga zo snel mogelijk een afspraak bij de dierenarts maken.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 28 sep 2019, 23:47

Je Syr heeft pododermatitis, ook bumblefoot genoemd. Vaak wordt het veroorzaakt door een te harde ondergrond. Dat kan zijn harde bodembedekking of plastic plateaus, of een te hard wiel. Ik zou het wiel er even uithalen. Wat voor wiel heb je?

Ik zou er inderdaad wel even mee naar een dierenarts gaan. Zijn voetje en met name teen zien er echt ontstoken uit. Het kan zijn dat er een AB kuur nodig is. Sowieso zal het moeten worden ontsmet of een zalfje er op moeten worden gedaan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 29 sep 2019, 09:52

Dit is zijn kooi, door de bodembedekking zou het denk ik niet komen want dat is cotton n cotton en carefresh. Ook het wiel snap ik niet wat het is geen gaas en het zijn ook geen spaken. Hij loopt verder wel normaal en laat niks zien van pijn. Ik ga morgen naar de dierenarts om het te laten checken.
Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 29 sep 2019, 11:18

Nee, door de bodembedekking kan het niet komen. Wat voor maat is je wiel? Het zou kunnen dat de maat net te klein is. Maar ik denk eerder dat hij te veel in zijn molen loopt. En zo lang op zo'n plastic oppervlak lopen, alhoewel het geen harde randen heeft, kan ook tot problemen geven. Eerlijk gezegd vind ik het hok niet erg veel te doen geven voor een Syr en het kan goed dat hij daardoor te veel in zijn molen loopt. Mag hij wel eens los in je kamer lopen?

Ook het huisje is overigens veel te klein en eigenlijk niet zo geschikt. Misschien kun je eens kijken hoe andere mensen hun Syr huisvesten en daar wat ideeen opdoen.

Ik zou inderdaad even naar de dierenarts gaan. Ik vind het er net te erg uitzien om zelf te behandelen.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 29 sep 2019, 13:10

Alles op het plaatje ziet er waarschijnlijk klein uit maar het huisje is 20 cm en het wiel heeft een doorsnede van 28 cm. Hij heeft ook 20 cm bodembedekking zo kan hij lekker graven. Hij loopt vaak los door een kamer die wij in huis niet gebruiken er staan dan bruggetjes speeltjes etc. Hij is daar dan onder toezicht ongeveer een uurtje of twee. Hij zat vroeger in een ikea detolf maar hij is nu anderhalf jaar en kan zich niet zo makkelijk meer verplaatsen vandaar de kleinere kooi en minder dingen om op te klimmen. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik denk dat hij misschien op iets scherps is gaan staan ofzoiets en sat het daarna ontstoken is geraakt.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 29 sep 2019, 14:01

Het huisje ziet er op de foto inderdaad erg klein uit. Dat is fijn dat hij zolang los mag lopen!

Ja zoiets kan natuurlijk ook! Dat bv een scherpe splinter er in is blijven zitten.

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 02 okt 2019, 18:29

Ik wou jullie even nog laten weten hoe het gaat met Sammy. We zijn deze maandag naar de dierenarts geweest, hij heeft een klein sneetje gemaakt zodat de pus veruit kon. Ik doe nu een Ab kuur met Sammy en het gaat al stukken beter met hem. :lol:
Hier nog wat foto's van zijn pootje nu:

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 02 okt 2019, 19:23

Fijn te horen! :D

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 03 okt 2019, 06:29

Dat ziet er goed uit, fijn om te zien dat je zo goed voor je hamster zorgt.

Plaats reactie