Nieuw hamsterbaasje - gedrag hamster

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Stefhany

Nieuw hamsterbaasje - gedrag hamster

Bericht door Stefhany » 02 okt 2019, 20:55

Hii All,

Sinds een paar dagen ben ik een nieuw baasje van een Russische dwerghamster (daar ga ik van uit).
Ik was totaal niet van plan om voor een hamster te gaan zorgen, maar via mijn schoonzus kreeg ik te horen dat een vriendin van haar niet goed voor haar hamsters kon zorgen. Er zaten namelijk 4/5 hamsters samen in een kleine kooi en vielen elkaar aan. Mijn schoonzusje heeft er direct een meegenomen en ik heb nu hetzelfde gedaan. Mijn hamster, met de nieuwe prachtige naam Frodo, zit nu in een kooi van L 85 x T 48,5 x H 44 cm en heeft alles wat ze nodig heeft. Alleen merk ik dat ze nogal veel met haar lichaam heen en weer wiegt. Ik weet niet of dit gedrag is van een slechtziende hamster (ze heeft ook rode ogen) of is dit nog stress en angst? Voor de rest rent ze vrolijk door de hele kooi en haar wieltje en graaft ze er vrolijk op los.

Is dit normaal gedrag of iets wat ik in de gaten moet houden?

Ik hoor graag jullie ervaringen en als er nog tips zijn voor een nieuw baasje dan hoor ik dit graag.

Thanks

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Nieuw hamsterbaasje - gedrag hamster

Bericht door Sicos » 03 okt 2019, 06:30

Wat voor kleur is je hamster? Bij zwarte hamsters wil nog weleens parkinson voorkomen. Wat je ook zou kunnen doen is even een filpmje maken die op YouTube zetten en dan hier een linkje plaatsen.

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 03 okt 2019, 09:40

Een zwarte hamster kan niet in combinatie met rode ogen :)

Het kan heel goed dat het diertje slechtziend is of door de rode oogjes wat meer moeite heeft met focussen. Dan doen ze dat dus op de manier zoals jij beschrijft.
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 okt 2019, 10:03

Ik kan me niet voorstellen dat dit heen en weer wiegen door de rode ogen komt. Kun je een filmpje plaatsen? (Filmpje kun je op youtube loaden en hier de link plaatsen). Of anders in elk geval een foto.

Ook zwart gerelateerde kleuren kunnen Parkinson (zwart merle, russisch blauw, lilac, dove) krijgen en bij sommige kleuren kunnen ze wel degelijk rode ogen hebben.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 03 okt 2019, 10:18

xDenies schreef:
03 okt 2019, 09:40
Een zwarte hamster kan niet in combinatie met rode ogen :)

Het kan heel goed dat het diertje slechtziend is of door de rode oogjes wat meer moeite heeft met focussen. Dan doen ze dat dus op de manier zoals jij beschrijft.
Weer iets geleerd :-)

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 03 okt 2019, 13:06

Sylvia. schreef:
03 okt 2019, 10:03
Ik kan me niet voorstellen dat dit heen en weer wiegen door de rode ogen komt. Kun je een filmpje plaatsen? (Filmpje kun je op youtube loaden en hier de link plaatsen). Of anders in elk geval een foto.

Ook zwart gerelateerde kleuren kunnen Parkinson (zwart merle, russisch blauw, lilac, dove) krijgen en bij sommige kleuren kunnen ze wel degelijk rode ogen hebben.
Uiteraard, maar er werd enkel en alleen zwart genoemd, een leek die niet de benaming van kleuren weet gaat dan niet naar Lilac of Dove zoeken.

Ik heb dit ook bij andere dieren met rode ogen gezien, waaronder ratten. Het is echt niet altijd zo, maar het gebeurd wel. Momenteel heb ik een Robo op leeftijd hier wonen, gewoon met zwarte ogen, en die doet precies wat TS beschrijft. Bij stress is het zelfs meer aanwezig. Omdat ze niet wegrent wanneer ik haar benadert durf ik te zeggen dat dit te maken heeft met slechtziend zijn.

Als je wit kan ik dat wel eens filmen, als ze wakker is, en naar je sturen via FB Messenger.
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 okt 2019, 17:55

@Denise:
mbt zwart: ik reageerde niet per se op jouw reactie, maar ter informatie voor de TS

Ik heb inderdaad wel eens een filmpje van een rat met rode ogen gezien die dit deed. Maar voor de zekerheid zie ik liever een filmpje van de TS.
Een filmpje van je robo zou ik zeker interessant vinden! Je weet me te vinden, als je een filmpje hebt gemaakt en wilt toesturen :-)
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Stefhany

Bericht door Stefhany » 03 okt 2019, 20:55

Ik heb een filmpje geprobeerd te maken van haar gewiebel.
Hopelijk is het een beetje duidelijk, het was nogal donker en wilde haar niet vervelen met de felle flits.
Ze doet het hier niet super heftig zoals ze het soms doet.

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 04 okt 2019, 06:39

Dat ziet er in elk geval niet uit als parkinson

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 04 okt 2019, 09:39

Dit ziet er zeker niet uit Parkinson. Je hamstertje is geel wildkleur zo te zien, dus heeft sowieso ook niet een kleur die het kan krijgen.

Het is een heel rap hamstertje. Alles is nog nieuw. Ik denk dat je hamster nog overal aan moet wennen en alles een beetje probeert in te schatten. Ik vind het er niet verontrustend uitzien. Wellicht dat zoals Denise zegt 'het hebben van rode ogen' ook een rol speelt. Ik heb zelf geen ervaring met hamsters met rode ogen. Voor zover ik van anderen hoor zien ze niet minder met rode ogen. Een hamster ziet sowieso niet zo goed.

Stefhany

Bericht door Stefhany » 06 okt 2019, 13:13

Aahh fijn om te lezen, dan hoef ik me gelukkig geen druk te maken :)

Plaats reactie