Nagels natuurlijk kort houden

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Nagels natuurlijk kort houden

Bericht door BrabantHamster » 05 nov 2019, 19:23

Hoi allemaal,

De nagels van mijn rusje Paddy waren iets te lang geworden. De DA heeft vandaag de nagels geknipt, maar het was een drama. Paddy houd niet lang stil zeker niet als hij ook nog word omgedraaid.
Hij loopt in een aquarium op hout en houtvezels maar hij klimt liever door een plastic buis dan over houten bruggetjes.
Ik heb ergens gelezen dat een baksteen zou kunnen helpen. Klopt dat? Vinden hamsters zoiets 'vanzelf' interessant of kan/moet ik iets doen om de steen aantrekkelijker te maken? Wat zou ik nog kunnen doen om Paddy met zijn nagels te helpen?
Het is de eerste hamster die problemen met zijn nagels heeft dus heb ik er weinig ervaring mee.

Boazdehamster

Re: Nagels natuurlijk kort houden

Bericht door Boazdehamster » 05 nov 2019, 21:59

Misschien dat rennen in een houten radje of een radje waar je iets ruws in plakt zou kunnen helpen... Misschien heel fijn schuurpapier erin doen of zeg ik nu iets heel doms?

Fleur.xx
Hamsters: Sammy/Sam

Bericht door Fleur.xx » 05 nov 2019, 22:41

Je kan je hamster inderdaad een houten loopwiel geven. Als hij een waterflesje heeft kun je er een steen onder zetten (als verhoging) zodat hij tijdens dat hij drink zijn nagels een beetje slijt. Doe alsjeblieft geen schuurpapier in een loopwiel, dit kan te ruw zijn. Hierdoor gaan de pootjes irriteren en kunnen er wondjes ontstaan omdat de hamster er niet even overheen loopt maar er de hele nacht overheen schuurt/rent.

Siska
Hamsters: Snuffie

Bericht door Siska » 06 nov 2019, 07:10

Ik heb een terracotta huisje met daar bovenop trosgierst. Om daar bij te komen moet ze op t huisje klimmen. Ik hoop daarmee dat de nageltjes slijten.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 06 nov 2019, 11:12

Hoe weet je eigenlijk of de nagels te lang zijn?

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper

Bericht door hamsterpowerrr » 06 nov 2019, 11:17

Hallo, ik heb ook een terracotta huisje in het hok staan, ze klimmen daar ook vaak op. Ze zijn speciaal gemaakt om de nagels te laten slijten, maar bij mijn hamsters lijkt dit niet te werken. Ik moet met regelmaat toch hun nageltjes knippen. De steen onder het drinkflesje lijkt hier beter te werken. Houten radjes heb ik ook, maar dat verschilt niet veel. Het kan ook iets genetisch zijn bij mijn hamsters dat de nagels daarom sneller groeien. De ene hamster heeft het hier ook erger dan de ander.
Maar de steen onder het drinkflesje zou ik dus zeker aanraden :D

BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Bericht door BrabantHamster » 06 nov 2019, 22:12

Helaas Paddy drinkt niet uit een waterflesje. Misschien kan ik zijn waterbakje op een baksteen of zo plaatsen... Zou de onderkant van een tegel ook kunnen helpen?
Paddy plast héél veel in zijn loopwiel dus heeft hij een plastic wieltje. Een terracottahuisje is zeker ok een optie. Ik zal eens bij de kringloop kijken.
Bedankt voor alle tips

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 07 nov 2019, 08:21

Ik heb bij de aquariumafdeling een mooie, iets ruwe, platte steen gekocht, voor een euro. Die ligt bovenaan zijn wilgenbruggetje, hij moet er dus overheen lopen elke keer dat hij zijn verdieping op en af komt. Staat leuk en tot nog toe blijven de nageltjes prima.

Plaats reactie