HELP mijn hamster is ziek

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
donny
Hamsters: charel

HELP mijn hamster is ziek

Bericht door donny » 10 nov 2019, 22:25

mijn rusje (charel) van 2,2 maand oud is ziek

Hij eet en drinkt niet meer en maakt kokhalzende bewegingen.

Ik ben zo snel mogelijk naar de dierenarts van wacht geweest met hem deze was vrij onvriendelijk en gaf het enige antwoord
hij is op leeftijd ik heb geen idee wat hij heeft ik kan enkel maar antibiotica toedienen.

De volgende dag ben ik zo snel mogelijk bij mijn eigen dierenarts geweest met het gedacht hem te laten inslapen omdat het mij lijkt dat hij zwaar leed heeft .

Deze dierenarts heeft wel een onderzoek gedaan en deed de uitspraak streptokokken bacterie en wou nog niet overgaan tot inslapen.

Bij deze kreeg hij een andere antibiotica die wel bleek aan te slaan ( veel minder kokhalzen en zelfstandig een beetje eten en drinken. )

tot ik vandaag zie dat het precies terug achteruit gaat.

Zijn er hier op het forum anderen die ervaring hebben over de streptokokken bacterie of zijn gedrag herkennen.

google heeft mij niet veel wijzer gemaakt en aangezien het vandaag zondag is en morgen feestdag (Dendermonde, België) kan ik niet direct bij de dierenarts langsgaan.
(tenzij van wacht opzoeken)

op volgende link is een filmpje te zien van zijn gedrag toen het op zijn ergste punt was.

https://photos.app.goo.gl/RJhDtowz7EY7k3Bh9

alvast bedankt

Mvg Donny
Laatst gewijzigd door donny op 10 nov 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Boazdehamster
Hamsters: Boaz
Leeftijd: 14

Re: HELP mijn hamster is ziek

Bericht door Boazdehamster » 10 nov 2019, 22:32

Ranzijn is in het weekend open. En morgen is geen feestdag waarop de dierenarts praktijken dicht zijn vgm. Ik zou naar een hamster kundige dierenarts gaan.
Laatst gewijzigd door Boazdehamster op 11 nov 2019, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Boaz ❤️❤️

R.i.p. Boefje en Grijsje. Allebei veel te vroeg heen gegaan😪

donny

Bericht door donny » 10 nov 2019, 22:35

Boazdehamster schreef:
10 nov 2019, 22:32
Ranzijn is in het weekend open. En morgen is geen feestdag waarop de dierenarts praktijken dicht zijn vgm. Ik zou naar een konijn kundige dierenarts gaan.
Beste , ik kom uit belgië hier is het morgen wel een feestdag ik zal dit ook maar direct vermelden bij mijn post.

alvast bedankt

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 10 nov 2019, 22:43

donny schreef:
10 nov 2019, 22:35
Boazdehamster schreef:
Ranzijn is in het weekend open. En morgen is geen feestdag waarop de dierenarts praktijken dicht zijn vgm. Ik zou naar een konijn kundige dierenarts gaan.
Beste , ik kom uit belgië hier is het morgen wel een feestdag ik zal dit ook maar direct vermelden bij mijn post.

alvast bedankt
Sorry, dat wist ik niet. Mag ik vragen wat voor een feestdag jullie morgen hebben?
Boaz ❤️❤️

donny

Bericht door donny » 10 nov 2019, 22:47

Boazdehamster schreef:
10 nov 2019, 22:43
donny schreef:
10 nov 2019, 22:35
Boazdehamster schreef:

alvast bedankt
Sorry, dat wist ik niet. Mag ik vragen wat voor een feestdag jullie morgen hebben?
11 november is in België wapenstilstandsdag. Gisteren bij de dierenarts nog specifiek gevraagd of ik hem kon bereiken dan. het antwoord was kort en bondig nee.

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 10 nov 2019, 23:13

Ach, wat sneu dat je hamstertje zo ziek is!

Waar heeft de dierenarts op gebaseerd dat hij een streptokokken bacterie heeft?

Ik vind dat hij zich zo ongelooflijk onrustig gedraagt. Zijn zijn tandjes en zijn mondje en wangzak wel nagekeken? Kan het niet zijn dat er daar iets aan de hand is?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

donny

Bericht door donny » 10 nov 2019, 23:38

Sylvia. schreef:
10 nov 2019, 23:13
Ach, wat sneu dat je hamstertje zo ziek is!

Waar heeft de dierenarts op gebaseerd dat hij een streptokokken bacterie heeft?

Ik vind dat hij zich zo ongelooflijk onrustig gedraagt. Zijn zijn tandjes en zijn mondje en wangzak wel nagekeken? Kan het niet zijn dat er daar iets aan de hand is?
De dierenarts heeft zijn tandjes en wangzakken nagekeken maar dieper in de mond/keel kijken lukt niet bij hamsters veronderstel ik.

Hij stelt streptokokken vast op basis van zijn gedrag ik ben dus ook niet zeker van de diagnose.

Nu momenteel is hij heel rustig ligt op mij en lijkt deugd te hebben als ik zijn wangzakken voorzichtig masseer zodra ik stop begint het hikgedrag terug.

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 11 nov 2019, 09:41

Zijn de wangzakken van je hamster ook leeg momenteel? Ik vind ze heel erg vol zitten en het valt me ook op dat de hamster een soort 'omdraai' beweging maakt. Alsof er iets klem zit/steekt(net zoiets als een grasaar bij honden, ken je dat?) en ook happend naar adem. Ik schrok wel van de beelden! Of het echt die bacterie is durf ik niet te zeggen want ik ben natuurlijk geen DA - maar heb het eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 11 nov 2019, 10:06

OK, dus de tandjes waren gelukkig goed. Ik vind de wangzak inderdaad ook heel erg vol om te zien. Sowieso heb ik, net als Denise, het idee dat er eerder iets in de mond of keel of wangzak vast zou kunnen zitten en dat de oorzaak van de onrust is.

Bij een hamster kan in elk geval onder een lichte gasnarcose in de mond worden gekeken. Als een hamster benauwd is door een luchtweginfektie kan dat natuurlijk niet. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of er echt wel van een streptokokken bacterie sprake is. Dan zou je toch eerder het beeld van een zieke hamster zien.

En OK onrust zou door benauwdheid natuurlijk kunnen, maar deze onrust ziet er echt heel apart uit. Ik zie volgens mij ook op het filmpje dat hij met zijn handjes een beweging richting zijn keel/wang maakt. Ik zou toch even overleggen met je dierenarts of er alsnog onder gasnarcose in de mond kan worden gekeken. En anders zou je even rond moeten bellen voor een kundig dierenarts, bekend met hamsters, die dat kan.

Dit is een tandheelkundig dierenarts in Duffel. Ik heb een aantal maal contact met haar gehad ivm erfelijke tandproblemen etc. Ze is echt heel erg goed en enorm behulpzaam. Wellicht zou je haar kunnen vragen. Sowieso zal ze vast even naar je filmpje willen kijken. Ze is bekend met hamsters, want ook een hamster vriendin van mij is heel lang bij haar op consult geweest ivm tandproblemen bij haar Syr.
https://www.dierentand.be/

Stuur haar even via het contactbericht een bericht.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

donny

Bericht door donny » 11 nov 2019, 11:12

Deze nacht werd het alleen maar erger en heb ik een dierenarts van wacht opgezocht.

Deze heeft in zijn keel kunnen kijken en er was niets in de keel te zien.

hij had al 2x antibiotica gekregen dmv een prik. en ik heb hem zelf nog antibiotica in water laten drinken.

Deze dierenarts veronderstelt dat hij een tumor ergens in zijn lichaam zou gehad hebben. ( geen streptokokken dus )

Dit kon onderzocht worden maar zou onbehandelbaar geweest zijn.

Aangezien hij duidelijk aan het lijden was heb ik de zware beslissing genomen hem te laten inslapen.

dank aan iedereen voor de reacties.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 11 nov 2019, 11:14

Ach, heel veel sterkte! :(

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 11 nov 2019, 12:18

Heel veel sterkte! Maar voor dit beestje de juiste beslissing, hoe moeilijk ook :(
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 11 nov 2019, 12:24

Gecondoleerd
Boaz ❤️❤️

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 23

Bericht door xAnnick » 11 nov 2019, 13:48

Je hebt gedaan wat je kon voor je hamstertje, super gedaan! Veel sterkte met het verlies :-(
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

donny

Bericht door donny » 12 nov 2019, 20:25

allen bedankt voor het medeleven.

Plaats reactie