Ontstoken oog

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Mr.Jingles
Hamsters: Mr. Jingles

Ontstoken oog

Bericht door Mr.Jingles » 05 dec 2019, 09:57

Mijn hamster heeft vorige week ineens deze hevige infectie aan haar oog gekregen. Ik ben naar de DA geweest en die heeft oogdruppels en orale druppels voorgeschreven. Ik vind het zo heftig er uit zien dat ik bang ben dat het wat anders is. Ze is nu al ouder dan 2. Ze eet en drinkt nog wel, maar ze is niet meer heel actief sinds het oogje. Herkent iemand dit?

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Kody

Re: Ontstoken oog

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2019, 11:16

Och jeetje, wat vreselijk! Ik schrik er van. Ik heb zoiets echt nog nooit gezien.

Het is dus heel plots begonnen? Heb je daarvoor niets raars aan het oogje gezien? Kun je een foto plaatsen van het oogje kort hiervoor? Om te laten zien hoe het oogje er toen uitzag?
Hoe lang geef je nu al medicatie? Zie je wel enige verbetering? Welke medicatie heb je precies gekregen?

Ik zou denken dat het wellicht een abces is. Wellicht zou het moeten worden gespoeld. Krijg je de oogdruppels er wel in?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 05 dec 2019, 12:07

Sylvia. schreef:
05 dec 2019, 11:16
Och jeetje, wat vreselijk! Ik schrik er van. Ik heb zoiets echt nog nooit gezien.

Het is dus heel plots begonnen? Heb je daarvoor niets raars aan het oogje gezien? Kun je een foto plaatsen van het oogje kort hiervoor? Om te laten zien hoe het oogje er toen uitzag?
Hoe lang geef je nu al medicatie? Zie je wel enige verbetering? Welke medicatie heb je precies gekregen?

Ik zou denken dat het wellicht een abces is. Wellicht zou het moeten worden gespoeld. Krijg je de oogdruppels er wel in?
Ze had al een hele tijd boven beide ogen een gerstekorrel zitten en haar oogjes werden wat waziger van kleur. Verder heb ik niks gezien. Ik geef nu sinds dinsdag medicatie, maar naar mijn idee zit haar oogje alleen maar dichter. De foto van de medicatie volgt later.

De oogdruppels krijg ik wel op het de zwelling, maar ik weet niet of ze ook in het oogje komen.

Afbeelding
Dit was het oogje afgelopen maandag.

Afbeelding

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 05 dec 2019, 12:43

Het ziet er niet zo goed uit, hoe gaat het verder nu met je hamster??

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 05 dec 2019, 14:54

Boazdehamster schreef:
05 dec 2019, 12:43
Het ziet er niet zo goed uit, hoe gaat het verder nu met je hamster??
Ze is een stuk minder actief dan ze eerst was, ze zot voornamelijk in haar huisje. Ze wast zich ook veel. Ik denk dat ze dit doet omdat het pijn doet.

I
Moderator
Hamsters: Jax en Nina
Leeftijd: 37

Bericht door I » 05 dec 2019, 15:40

Ik denk dat je dit met een zalfje niet red, ik vermoed dat een antibioticakuur een betere optie is. En het goed schoonmaken van het oog lijkt me noodzakelijk, want ik denk net als Sylvia dat er best eens een abces achter kan zitten.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 dec 2019, 17:17

Het wazige zal wellicht staar zijn. Ze heeft rode oogjes en die zijn daar altijd wat gevoeliger voor. Op zich is dat geen probleem.

Het zou kunnen dat ze aan de gerstekorrel heeft gekrabd en er een bacterie bij is gekomen. Dit is dus de derde dag van medicatie. Op zich nog kort na begin behandeling.

Wat heeft de dierenarts gedaan? Heeft hij wel in het oog kunnen kijken? Zag het oog er verder wel normaal uit? Ik bedoel, is er geen sprake van een oogprolaps? Wat dacht hij dat de oorzaak was? Wat zei hij? Een oogontsteking?

Ik denk toch dat er sprake is van een abces. Ik vraag mij dus alleen af of het niet schoongespoeld moet worden. Ook denk ik dat het wel belangrijk is dat de druppels goed in het oog kunnen komen. Heb je echt druppels? Of een zalf?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 05 dec 2019, 18:28

:shock: :shock: :shock: Arm beestje!

Ik ben het eens met Sylvia dat het er als een abces uit ziet. Wat heeft de dierenarts exact gezegd/gedaan?
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 06 dec 2019, 00:16

I schreef:
05 dec 2019, 15:40
Ik denk dat je dit met een zalfje niet red, ik vermoed dat een antibioticakuur een betere optie is. En het goed schoonmaken van het oog lijkt me noodzakelijk, want ik denk net als Sylvia dat er best eens een abces achter kan zitten.
Hoe zou ik haar oogje dan moeten schoonmaken?

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 06 dec 2019, 00:26

Sylvia. schreef:
05 dec 2019, 17:17
Het wazige zal wellicht staar zijn. Ze heeft rode oogjes en die zijn daar altijd wat gevoeliger voor. Op zich is dat geen probleem.

Het zou kunnen dat ze aan de gerstekorrel heeft gekrabd en er een bacterie bij is gekomen. Dit is dus de derde dag van medicatie. Op zich nog kort na begin behandeling.

Wat heeft de dierenarts gedaan? Heeft hij wel in het oog kunnen kijken? Zag het oog er verder wel normaal uit? Ik bedoel, is er geen sprake van een oogprolaps? Wat dacht hij dat de oorzaak was? Wat zei hij? Een oogontsteking?

Ik denk toch dat er sprake is van een abces. Ik vraag mij dus alleen af of het niet schoongespoeld moet worden. Ook denk ik dat het wel belangrijk is dat de druppels goed in het oog kunnen komen. Heb je echt druppels? Of een zalf?
Van de staar wist ik al af. Ik heb het gevoel dat de zwelling een klein beetje verminderd is (ik zie iets meer van haar oog). De dierenarts heeft naar haar oogje gekeken en ze zei dat het hevig ontstoken was. Haar oogje zat zodanig dicht dat de DA naar mijn idee niet echt in het oogje kon kijken. De oogdruppels zijn inderdaad een soort zalf.

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 06 dec 2019, 00:29

layla schreef:
05 dec 2019, 18:28

Ik ben het eens met Sylvia dat het er als een abces uit ziet. Wat heeft de dierenarts exact gezegd/gedaan?
Wat houd een abces precies in? En werkt de kuur die ik nu heb meegekregen daar denk je ook tegen? De dierenarts zei dat het een hevig ontstoken oogje was en heeft toen deze medicijnen voorgeschreven. Is er een mogelijkheid dat zei fout zat denk je?

I
Moderator
Hamsters: Jax en Nina
Leeftijd: 37

Bericht door I » 06 dec 2019, 07:20

Als het schoongemaakt moet worden, moet een dierenarts dat doen, dat is een lastig karweitje en luistert heel nauw.

Ik vind het wel al een goed teken dat het minder dik is. Dan doet de zalf wel iets.

Omdat het oog zo dik is, lijkt het of er een ontsteking/een abces achter zit, zodat het oogje naar buiten wordt gedrukt. Zalf kan daar dan meestal niet goed bijkomen. Maar als de dierenarts heeft geconcludeerd dat het een ontsteking van het oogje zelf is en de zwelling begint te minderen, denk ik dat je er vanuit kan gaan dat hij gelijk had.

Hou het goed in de gaten en trek weer aan de bel bij je dierenarts als het erger/dikker wordt. Hoe vaak moet je zalven?
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 06 dec 2019, 11:15

Dat de zwelling iets is verminderd en je iets meer van het oog ziet is een goed teken! Je had toch zowel orale druppels als oogzalf? Welke had je precies?

Gewoonlijk duurt het een paar dagen eer je resultaat van antibiotica ziet. Hopelijk gaat het nu elke keer iets beter. Het zou fijn zijn als je ons op de hoogte houdt en misschien kun je nog een keer een foto van het oogje maken, als te zien is dat het wat minder opgezwollen is.

Ik zou nu dus gewoon even een paar dagen afwachten. Tenzij je ongerust bent, dan moet je uiteraard even met de dierenarts contact opnemen.
Heel veel beterschap voor je hamstertje!

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 06 dec 2019, 11:35

Mr.Jingles schreef:
06 dec 2019, 00:29
layla schreef:
05 dec 2019, 18:28

Wat houd een abces precies in? En werkt de kuur die ik nu heb meegekregen daar denk je ook tegen? De dierenarts zei dat het een hevig ontstoken oogje was en heeft toen deze medicijnen voorgeschreven. Is er een mogelijkheid dat zei fout zat denk je?
Een abces komt door een ontsteking. Dan krijg je een zwelling en daarin zit pus (stinkt heel erg). Dat pus moet er dan uit en de wonde moet regelmatig gespoeld worden. Maar het is natuurlijk niet zeker dat het een abces is, ook al ziet het er wel zo uit. Ik ben het verder eens met wat I en Sylvia. zeggen, even afwachten met het zalfje en de druppels en als het niet verbeterd of erger wordt meteen terug naar de dierenarts.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Mr.Jingles

Bericht door Mr.Jingles » 06 dec 2019, 12:30

I schreef:
06 dec 2019, 07:20
Als het schoongemaakt moet worden, moet een dierenarts dat doen, dat is een lastig karweitje en luistert heel nauw.

Ik vind het wel al een goed teken dat het minder dik is. Dan doet de zalf wel iets.

Omdat het oog zo dik is, lijkt het of er een ontsteking/een abces achter zit, zodat het oogje naar buiten wordt gedrukt. Zalf kan daar dan meestal niet goed bijkomen. Maar als de dierenarts heeft geconcludeerd dat het een ontsteking van het oogje zelf is en de zwelling begint te minderen, denk ik dat je er vanuit kan gaan dat hij gelijk had.

Hou het goed in de gaten en trek weer aan de bel bij je dierenarts als het erger/dikker wordt. Hoe vaak moet je zalven?
Ik begin nu zelf ook te denken dat de dierenarts goed zat. De zwelling is een stuk geminderd en ik kan haar oogje alweer zien. Ik moet 2 keer per dag zalven en 2 keer per dag de orale druppels.

Plaats reactie