Vieze kont syrtje

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Gill
Hamsters: Swiffer
Leeftijd: 25

Vieze kont syrtje

Bericht door Gill » 26 dec 2019, 13:06

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik trof Billy zo gisteravond zo in z'n kooi, het ruikt enorm, ga morgen direct naar de dierenarts.

Zelf denk ik aan eventueel natstaart, uit voorzorg heb ik de kooi van m'n rusje helemaal ontsmet en naar de overbuurvrouw gebracht (is ook m'n oppas) om eventueel besmetting te voorkomen.

Ik heb hem nog geen week en hij werd bij de fokker als enige achtergelaten omdat de meeste mensen hem te sloom vonden, hij zat met syrtjes van diverse leeftijden in een labbak. Ik heb die jongen gemaild met de vraag of meerdere hamsters daar last hebben. Tot op heden nog geen antwoord.

Iemand tips? Behalve de dierenarts

Afbeelding

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Re: Vieze kont syrtje

Bericht door Sicos » 26 dec 2019, 13:24

Dat ziet er inderdaad uit als natstaart. In principe is dit een noodgeval en zou je eigenlijk nog vandaag naar de dierenarts moeten gaan (ik snap dat het lastig is met kerst). Het allerbelangrijkste op dit moment is ook dat je je hamster van voldoende vocht voorziet. Door de natstaart drogen ze meestal uit en vaak is dit dan ook een oorzaak van overlijden.

Je rusje kan geen natstaart krijgen. Deze ziekte komt niet bij rusjes voor. Mocht je hamster overlijden (ik hoop van niet) dan is het belangrijk dat je alles heel goed ontsmet en een tijdje wacht voor je een nieuwe syrische hamster neemt. Je zou bijvoorbeeld halamid kunnen gebruiken als ontsmettingsmiddel

Zie onderstaande link voor meer info

https://www.kleineknaagdieren.nl/artike ... /index.php

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 26 dec 2019, 13:55

Maak hem ook even schoon! Hamsters zijn heel schone dieren, maar als hij dit gaat proberen schoonmaken is niet goed natuurlijk. In principe is zsm medicatie wel belangrijk, maar ook ik begrijp dat met kerst naar een dierenarts gaan niet makkelijk zal zijn. Geef hem in elk geval wat gedroogde rijst en zorg dat hij blijft eten en drinken.

Het kan zijn dat hij al ziek was en daarom zo sloom was. Van welke fokker heb je hem? Het is wel belangrijk om door te geven inderdaad, want het kan erg besmettelijk zijn.

De meningen zijn er over verdeeld of een rusje natstaart kan krijgen. Dus wel goed dat je het zekere voor het onzekere hebt genomen en je rusje even apart hebt gezet.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 27 dec 2019, 12:03

Oei, dat ziet er inderdaad uit als natstaart! De kans dat hij het overleefd is helaas erg klein. Wat zei de dierenarts en hoe gaat het nu met hem?

Een labbak... dat klinkt niet als een goede fokker...

Voor zover ik weet kunnen rusjes geen natstaart krijgen maar je kan inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Gill

Bericht door Gill » 27 dec 2019, 15:04

Vanmorgen direct naar de dierenarts geweest, het is inderdaad natstaart. Billy heeft antibiotica, ontstekingsremmer, pijnstiller en dwangvoeding.

Verder heeft hij een injectie met vocht gehad en hebben we helemaal zn kont schoongemaakt. Was wel heel sneu, hij was aan het krijsen en aan het bloeden. Daarna kreeg hij stuiptrekkingen.

Advies is voor nu dwangvoeding, medicatie en indien nodig morgen terug. Ze vond het verstandig dat m'n andere syr en rusje even verhuisd zijn.

Fokker gebeld, hij vond het wat overdreven en radicaal (zijn woorden) heb ook niet om geld of iets gevraagd, alleen gewaarschuwd voor zijn eigen hamsters. Het enige wat hij kon doen was een nieuwe hamster kosteloos aanbieden.

Ik hou jullie op de hoogte.

larrice
Hamsters: Moffel, Meneer van Kampen
Leeftijd: 21

Bericht door larrice » 27 dec 2019, 15:41

Goed gehandeld! Ik hoop zo voor je dat het goed komt! Heel verstandig om je andere hamsters weg te houden, het schijnt zo besmettelijk te zijn.

Wat een ontzettend nare fokker. Het klinkt niet alsof hij echt om zijn hamsters geeft. Ik ben wel heel benieuwd wie hij is.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Bericht door Sicos » 27 dec 2019, 15:42

Ook erg goed dat de dierenarts een vocht injectie heeft geplaatst. Ik ben het met larrice eens dat het overkomt als een nare fokker die niks om zijn dieren geeft. Hoe je het ook wend of keert het is en blijft een levend wezen en niet 1 of ander wegwerp product.

Gill

Bericht door Gill » 27 dec 2019, 16:17

Ja, dat zei ik dus ook al, het gaat me niet om het geld maar controleer de rest even. Dit was de mail die ik terug kreeg. Voor nu laat ik hem even slapen, check hem wel regelmatig hoe hij erbij ligt.

Nadat hij behandelt was liep hij ook rond met z'n kont omhoog en wreef hij z'n hoofd naar beneden over de tafel. Ik hoop zo dat het goed komt.

Met welke tekenen zouden jullie teruggaan? Ik heb hem nog zo kort dat ik dus ook niet weet wat zijn normale eet en drinkpatroon is. Heb wel een bakje water ook neergezet zodat hij niet omhoog hoeft te klimmen.

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 27 dec 2019, 19:42

Wat een belachelijke reactie! Dit is veel te serieus om aan te blijven kijken.

Ik zou er sowieso ook probiotica bij geven. Deze vinden ze erg lekker. Misschien heeft je dierenarts het in huis.
https://www.dierapotheker.nl/bene-bac-p ... iotica-gel

Kwam er bloed uit zijn darmen toen je hem schoonmaakte? Dat zou ik wel even met de dierenarts overleggen. Je ziet geen kwijl uit de mond komen? Hij is niet nat op de borst of buik?

De medicatie heeft natuurlijk de tijd nodig om te gaan werken. Tot die tijd moet je zorgen dat hij genoeg eten en drinken binnenkrijgt. Ik zou teruggaan als er geen enkele verbetering optreedt of zodra er verslechtering optreedt.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Gill

Bericht door Gill » 27 dec 2019, 20:29

Ja, maar de dierenarts was erbij toen dat gebeurde, ze heeft alles gezien. Hij is tot nu toe ook nog niet uit z'n slaapplaats geweest. Hij ademt en beweegt nog wel. Ik gok dat ik morgen toch even terug ga. Papje eet hij niet

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 27 dec 2019, 21:35

Aha OK. Door het bloed dacht ik 'het zal toch geen wormen zijn'. Dat kan ook een oorzaak van diarree zijn namelijk. Maar vaak zie je dan wat kwijl uit de mond komen. Maar dat is meestal pas in een later stadium. Wellicht voor de zekerheid even onder de microscoop laten kijken of er niets in de ontlasting zit.

Succes bij de dierenarts. Ik hoop dat je Syrtje weer beter wordt.

Gill

Bericht door Gill » 28 dec 2019, 12:45

Net terug geweest, hij drinkt zelfstandig en is alweer wat levendiger. Nog een vochtinjectie gehaald, hele kooi ontsmet, wat critica care erin gepropt en billen schoongemaakt. Nu maar even met rust laten tot de volgende medicijnronde.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 28 dec 2019, 13:03

Gill schreef:
28 dec 2019, 12:45
Net terug geweest, hij drinkt zelfstandig en is alweer wat levendiger. Nog een vochtinjectie gehaald, hele kooi ontsmet, wat critica care erin gepropt en billen schoongemaakt. Nu maar even met rust laten tot de volgende medicijnronde.
Ik kreeg altijd mee dat je je hamster het beste van alles voor kunt schotelen. Groente, zaden, brinta, brokjes. Gewoon even lekker verwennen tot hij weer zelfstandig eet. Dit omdat dwangvoeren heel erg stressvol is. Ik weet niet zeker of dit de beste tip is maar wie weet is er hier iemand die dat beter weet dan ik.

Siska
Hamsters: Snuffie

Bericht door Siska » 28 dec 2019, 15:41

Fijn om te lezen dat hij langzamerhand weer opknapt!

Gill

Bericht door Gill » 29 dec 2019, 00:03

Ik heb goede hoop, verzet tegen medicijnen en voeding wordt steeds heftiger :oops:

Verder de hele dag nog geen vieze billen gezien, het oogt alleen wat rood en schraal, verder lijkt er een zacht drolletje op z'n wcpapier te kleven in z'n huisje (verschoon ik morgen wel even) en heeft ie zojuist geplast in z'n zandbak en zag ik daar niks abnormaals bij.

Hij heeft uit z'n bakje water gedronken en heb wat yoghurtdrops, zonnepitten en een knaagstang neergelegd.

Fotootje van hoe meneer smots er vanmorgen bij zat, gezien z'n vechtlust zou ik z'n naam haast veranderen in Badr Harig (":
Afbeelding

Plaats reactie