Rusje met sarcoom

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Rusje met sarcoom

Bericht door BrabantHamster » 05 feb 2020, 18:54

Ik heb op zondag een rusje overgenomen. Ik heb geen idee hoe oud hij is. De vorige baas wilde ervan af en hij had HELEMAAL GEEN VERSTAND van hamsters.
Op maandag heb ik bij die hamster een bult aan zijn buik ontdekt. Alhoewel er sprake was/isvan een ontsteking, heeft antibioticum niet geholpen. Het zijn echter meerdere cyste-achtige ietsjes. In het geheel heeft het de grootte van een kauwgombal en zit net voor zijn rechte oksel. Uit cytologisch onderzoek blijkt nu dat er cellen in een bult zitten (naast heel veel bloed en vocht) die op een sarcoom wijzen.
Mijn DA heeft zoiets nog nooit gezien en kon er ook nog niets over vinden in de literatuur.
Ik heb geen idee hoelang hij de bultjes al heeft. Hij lijkt er geen last of pijn van te hebben. Verder lijkt ie gezond, is heel actief en nieuwsgierig.
Heeft er iemand hier al ze maken gehad met een dwerghamster met een sarcoom? Wat raden jullie me aan, verwijderen in de hoop dat het nog niet heeft gestrooid of hem gewoon zo rond laten lopen als hij er geen last van heeft?
De DA heeft me beloofd nog een keer grondig de boeken door te gaan, maar ik zou jullie advies op prijs stellen.

PS: sorry, de bult is op de foto niet echt goed te zien. Maar Kalle zit eigenlijk nog in de fase van "rustig aankomen en wennen" dus probeer ik hem alsnog zo veel mogelijk met rust te laten.

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Kody

Re: Rusje met sarcoom

Bericht door Sylvia. » 05 feb 2020, 20:34

Jeetje dat is een fikse bult! Kans is groot dat de vorige eigenaar daarom van het hamstertje af wilde :-?

Is deze grote bult opgebouwd uit vocht en bloed en cellen? Als dat het geval is, is hij niet te verwijderen, vermoed ik. Dat heb ik een half jaar geleden bij een rusje gehad. Een cyste van bloed/vocht wil zeggen dat de daadwerkelijke tumor(en) elders zitten en dat zich als gevolg daarvan een cyste van vocht en/of bloed heeft gevormd. Als het vocht is kan de cyste leeg worden gezogen. Soms blijft hij dan een poosje weg. Als het bloed is, kan de cyste niet leeg worden gezogen. Dat was bij mijn rusje het geval.

Als het een vaste massa is dan zal het er vanaf hangen of hij los van de huid zit of met de huid is vergroeid. In het laatste geval is hij ook niet te verwijderen. Dat heb ik jaren geleden met een rusje gehad. Dat heb ik aangekeken totdat de bult echt te groot was.

Is hij wel te verwijderen, is het de vraag natuurlijk of er geen uitzaaiingen zitten. Zitten er op meer plekken bultjes, of het dan zin heeft om te opereren is de vraag.

Ik zou eerst zo veel mogelijk informatie verzamelen en dan er rustig over nadenken en in overleg met de dierenarts besluiten wat het beste is. Als je zoekt op fibrosarcoma icm Phodopus is er wel het een en ander te vinden. De beelden zijn niet altijd even fijn. Dus wees daar op bedacht als je zelf gaat zoeken.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

I
Moderator
Hamsters: Nina en Molly
Leeftijd: 37

Bericht door I » 05 feb 2020, 20:54

Ik heb twee keer een rusje gehad met een bult, waarvan ik niet zeker weet of het ook een sarcoom was. Saar had een bult onder haar oksel, die was helemaal vergroeid met omliggend weefsel en de bloedvaten en was gevuld met bloed. De dierenarts kon het niet verwijderen en ik heb Saar in laten slapen toen haar kwaliteit van leven minder werd. De bult werd groter en ze kreeg twee kleinere bultjes op haar buik en in haar lies. (Die laatste ontdekte de dierenarts pas na het inslapen).

Rusje Puck had een bult in haar lies, dat was een soort knikker, hij leek los in haar huidplooi te zitten. Ik heb haar wel laten opereren, de dierenarts had goede hoop. En terecht, de bult is nooit meer teruggekomen en Puck heeft daarna nog anderhalf jaar geleefd. Maar wat voor bult het was, dat weet ik eigenlijk niet (meer).

Wat in jouw geval aan te raden is, vind ik moeilijk inschatten. Weet je in hoeverre de bult ingebed zit? Zeker als de bultjes op meerdere plekken zitten, lijkt me een operatie erg ingrijpend. Heeft de dierenarts iets over zijn mogelijke kansen gezegd?
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 05 feb 2020, 21:29

De DA heeft de 2 of 3 van de cystes al een keer leeg gezogen. 1 week later waren die net weer zo groot. Volgens de DA lijkt het alsof de cystes allemaal 'buiten' net onder de vacht zitten en dus nog niet (erg) naar binnen zijn gegroeid. Op dit moment zou er nog voldoende huid zijn om de cystes - tenminste voor zover ze hen kon tasten - goed te verwijderen.
De vorige eigenaar was tenminste nummer 2, waarschijnlijk nummer 3 of 4. Kalle zat zonder zandbad, in zijn hooi zaten vreemde zwarte stukken (schimmel?), zijn looprad was minuscule (max 12 cm).
En twee dagen later kwam ik erachter dat iemand het dak van zijn huisje had geschilderd met een soort aquarelverf. Nadat ik hem met een vochtig doekje wilde schoonmaken had ik urenlang fel rode handen.
Als jullie nog meer tips / ervaringen met dit probleem hebben,hoor ik het graag. Anders wil ik eerst het advies van de DA afwachten.

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 08 feb 2020, 10:13

De DA belde me gisteren op kantoor op. We besloten af te wachten. Gisteren zag ik Kalle voor de eerste keer in 3 dagen en de bult was weer groter geworden. Er zat geen vacht meer op. Met HEEL veel pijn in mijn hart heb ik hem vanochtend laten inslapen.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 08 feb 2020, 10:22

Wat verschrikkelijk voor je... 😪

Plaats reactie