Rusje te mager?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Rusje te mager?

Bericht door BrabantHamster » 22 feb 2020, 08:32

Hallo allemaal.

Mijn rusje Ari (14+ maanden) heeft tandproblemen. Ik laat ze om de 4 weken knippen, maar zelfs als zijn tanden oké zijn, lijkt ie er weinig zin in de hebben om noten of zonnebloempitten te knagen. Hij is dol op yogurt, appel, zucchini, komkommer, alles wat zacht & zoet is.
Hij heeft nog nooit bij mij meer dan 45g gewogen, maar nu lijkt ie zelfs onder 40g zijn beland. Als hij stil zit lijkt hij niet meer 100% "hamster-rond", en zijn vacht lijkt minder glanzend. Voor de rest is zijn gedrag niet veranderd, in de laatste 6 maanden is hij echter minder schuw en dus actiever geworden.
Zou dit qua gewicht een winter dipje kunnen zijn? Wat zou ik kunnen bijvoeden om a) zijn gewicht op peil te houden en b) ervan zeker te kunnen zijn dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt (weerstand, glanzend vacht)?

Boazdehamster

Re: Rusje te mager?

Bericht door Boazdehamster » 22 feb 2020, 09:11

Volgensmij is 40 gram niet echt te licht, want dan zou Boaz al helemaal licht zijn, het kan een winterdipje zijn. Heb je al eens brinta geprobeerd? Met katten elk uiteraard!

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 22 feb 2020, 09:41

Mijn rusje weegt 36 gram en ziet er prima uit. Dus volgens mij is 40 gram niet per see te licht. Tenzij je hem er mager uit vindt zien, of voelen.

melson

Bericht door melson » 22 feb 2020, 11:00

ik houd niet zo van brinta als bijvoeding, vooral niet voor dwerghamsters. je zou zijn voer ook kunnen malen en met water of een babypapje 'zacht' kunnen maken. dan weet je dat er alle voedingsstoffen binnen krijgt en niet te eenzijdig eet.

bij mij zag het toen zo eruit, weliswaar voor gerbils:
Afbeelding

Afbeelding

de kleine porties heb ik in de diepvries bewaard, best handig. Om aan te komen kun je dan ook extra noten of pijnboompitten in malen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

BrabantHamster
Hamsters: Paddy, Polly

Bericht door BrabantHamster » 22 feb 2020, 14:31

Bedankt voor de suggesties. Ik ga het met gemalen voer of een voersmoothie (met water) proberen.

Plaats reactie