Opgezwollen oogje: kanker? -- met FOTO--

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Bo

Opgezwollen oogje: kanker? -- met FOTO--

Bericht door Bo » 26 feb 2004, 16:28

heej iedereen,
gister ontdekte een vriendin dat Bo's linker oogje ontzettend opgezwollen was, en er zat een blauwe gloed over.. :?
ik had hier feest, dus mijn moeder is met Bo naar de dierenarts gegaan. hij zei, óf het is gewoon vocht in het oogje, dat kan dan gewoon afzakken, of openbarsten. in dat geval bellen :shock: , dat is een ziekte (glaucoom).
óf het kan een kankergezwel zijn. dan is er niks meer aan te doen.
Ze kan nog wel gewoon knipperen, en pijn heeft ze volgens mij niet. ze is nog wel gewoon levendig enzo, ze heeft net haar hele voorraad wcpapier verhuisd...

nou, dit is het oog... ik heb het idee als ik de foto zo bekijk dat het oog eronder zit, en daarbovenop de "bobbel"...

http://groups.msn.com/ditisdesitevanbo/ ... &PhotoID=1

Wat moet ik doen?
wat kan het (nog meer) zijn?
Als Bo inderdaad kanker heeft, heeft ze dan pijn, en moet ik haar in laten slapen??? :cry: :cry: :cry: :cry: :( :? :o :shock: :cry:

groetjes, Martine.

Edit: ik heb eens gekeken naar de andere foto's van Bo, en op sommigen zie je ook vaag al dat dit oogje groter is... en dat is maanden geleden!!!!
Laatst gewijzigd door Anonymous op 26 feb 2004, 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Martine, bo, pietje, en stamper (±)

Plumeau
Hamsters: rust zacht, mijn schatjes
Leeftijd: 44

Bericht door Plumeau » 26 feb 2004, 16:38

Zo'n uitpuilend oog lijkt me pijnlijk :( Maar wat je eraan kan doen weet ik ook niet... Mocht de rest van de lezers ook geen idee hebben, dan zou je voor de zekerheid bij een andere da een second opinion kunnen vragen.

Wachten tot een oogje evt. openbarst lijkt me niet echt een optie :(
Hamsterloos...
Een dier neem je niet voor even, maar voor een heel leven!

Bo

Bericht door Bo » 26 feb 2004, 16:41

nee, dat vind ik ook, maar wat kan je anders doen? als er een ontsteking komt, kan de da een zalfje geven, maar nu kan hij niks doen.
voor een onderzoek of operatie is ze te klein, dat zou fataal zijn...

inky
Leeftijd: 27

Bericht door inky » 26 feb 2004, 16:52

Ik denk aan een ontstoken oogje.
Een kanker bij het oo kan volgens mij niet.

Ik zou zeker even naar de DA gaan.
[size=75][color=blue]
Groetjes van Inge.
Pootje van Snoopy .. <3 [/color][/size]

Bo

Bericht door Bo » 26 feb 2004, 17:17

dat heb ik dus gedaan gister, en de dierenarts zei het kan kanker zijn, of het kan vocht onder het oog zijn.

Kruimeltje2

Re: Opgezwollen oogje: kanker? -- met FOTO--

Bericht door Kruimeltje2 » 26 feb 2004, 21:26

Mijn konijntje had ook glaucoom aan beide oogjes, onze dierenarts zei dat ze er heel veel pijn van hebben....ik heb haar toen ook in moeten laten slapen, :cry:

ik wens je in elk geval heel veel sterkte en hoop dat het goed komt1
[color=blue]Daisy, mijn lieve hammie![/color]
R.I.P. Stella-Belli! My funny little girl!
R.I.P. Lieve Kruimel, kleine eigenwijs!

Yvonne W.
Leeftijd: 57

Bericht door Yvonne W. » 26 feb 2004, 21:34

Oei wat ziet dat er eng uit. Ik zou ook voor een second opnion gaan.
Sterkte.

Maxi
Leeftijd: 37

Bericht door Maxi » 26 feb 2004, 21:50

inky schreef:Ik denk aan een ontstoken oogje.
Een kanker bij het oo kan volgens mij niet.

Ik zou zeker even naar de DA gaan.
Kanker bij het oog is helaas wel degelijk mogelijk, zelfs in het oog. Tenminste er is bij jonge kinderen een ziekte waarbij op jonge leeftijd een vorm van kanker in de lens ontwikkeld, dit is erfelijk bepaald. Maar het is al weer een tijdje terug dat we dit gehad hebben, ik weet niet zogauw de naam meer. Maar omdat het bij de mens mogelijk is, kan het ook bij de hamster mogelijk zijn. Mijn dwergje heeft al zeker een jaar een goedaardig gezwel bij het oog, alhoewel dit maar een klein bultje is.

Bo

Bericht door Bo » 26 feb 2004, 23:33

ik vind het steeds enger worden, het word dikker, en heeft nu een rode gloed.
Ik heb niet het idee dat Bo pijn heeft. ze is nog heel levendig enzo, kan nog knipperen, krijst niet ofzo, nieuwschierig, ezn.
maar ze is erg bang voor daglicht. ik weet niet of dat ermee te maken heeft, want hamsters zijn nachtdieren.
ik hoop maar dat ze zonder veel pijn snel beter word!

Marielle98

Bericht door Marielle98 » 27 feb 2004, 08:36

Wij hebben er van geleerd. Als je zelf denkt dat er wel iets aan de hand is, maar de dierenarts doet er heel luchtig over, ga dan gewoon naar een andere dierenarts. Wij zijn 2 keer met ons konijn naar de dierenarts geweest vorig jaar, omdat ze last van haar darmen had. Niets aan de hand volgens de arts. We zijn 2 weken geleden voor iets anders naar een andere arts gegaan, die zag direct dat er iets mis was, ons konijn moest gelijk geopereerd worden. Nu is alles weer goed.

Veel sterkte met je hamstertje en hopen dat ze snel weer beter wordt.
Op mijn website staan foto's van onze huisdieren. Zie: even voorstellen.

Kamino

Bericht door Kamino » 27 feb 2004, 11:00

Mijn dwergje heeft precies hetzelfde gehad. Zijn oogje droogde toen heel snel uit en volgens mij kon hij er ook niet meer mee zien. De dierenarts schreef toen antibiotica voor, maar omdat dat niet goed is voor dwergjes is hij uiteindelijk aan diarree overleden. Ik denk dat de kans groot is dat er toch een kankergezwel achter het oog zit. Ik weet eigenlijk niet wat hier aan te doen is. Het enige waar ik aan kan denken is het oog operatief laten verwijderen, maar de kans dat de hamster dit overleeft is niet al te groot helaas...

Ik zou nog eens met de dierenarts overleggen, en probeer intussen eventueel oogzalf om te zorgen dat het oog niet te veel uitdroogd.

Esther
[color=blue][size=75]Groetjes van Esther[/size][/color]

inky
Leeftijd: 27

Bericht door inky » 27 feb 2004, 11:05

Ik zou nog even naar een andere dierenarts gaan. Je weet nooit zeker wat het is. Misschien heeft die dierenarts wel helemaal geen verstand van hamsters! En de volgende kan je het dan zeker zeggen. Dus ik zou nog even naar een andere dierenarts gaan als je het zelf niet vertrouwd!
[size=75][color=blue]
Groetjes van Inge.
Pootje van Snoopy .. <3 [/color][/size]

Bo

Bericht door Bo » 27 feb 2004, 17:42

een dwerghamster kan helaas niet geoperaard worden, daarvoor is het lijfje te klein. want de narcose is te veel voor zo'n beestje. daarom kon het oog ook niet verder onderzocht worden.

biawa

Bericht door biawa » 27 feb 2004, 20:48

Bij mijn dierenarts kan het wel. Daar hebben ze minimaskertjes en mini-apparatuur. :) Ik heb het nog nooit laten doen, maar toevallig heb ik het er over gehad toen ik er de laatste keer was.

Bo

Bericht door Bo » 28 feb 2004, 13:26

oja? nog nooit van gehoord. maar helaas heeft mijn dierenarts dat niet, anders zou hij het wel zeggen...

Plaats reactie