Dat klopt Martin, het dieet is voor Basje (en voor alle hamsters met
diabetes Type 1) alleen uitstel, geen afstel.
Het kan uitsluitend iets levensverlengend werken, maar niet ervoor zorgen dat hij een redelijke leeftijd haalt.
Inderdaad zou eigenlijk insuline gespoten moeten worden en FV heeft dat in zijn email inmiddels aangeraden om eventueel toch te doen. (Ik had dat in een berichtje iets hoger ook verteld).
Maar ik heb hier op het forum van veel mensen het advies gekregen dit niet te doen, oa omdat het te stressvol zou zijn.
En omdat ook FV zei dat de kans bestond dat ik teveel insuline zou spuiten en het dan weer gecorrigeerd moet worden worden, ben ik er een beetje huiverig voor.
Ik vind het erg moeilijk om te bepalen waar ik goed aan doe, zeker omdat zo veel mensen het me afraden en FV denkt dat ik Basje met een heel strikt dieet ook iets langer kan laten overleven.
Maar ik sluit nog niet uit dat ik het toch ga doen, ik zie nl bij Basje dat hij raar schonkig begint te worden, dus op een rare manier dun zeg maar. En dat zal er wellicht op wijzen dat hij toch zijn eigen spierweefsel aan het afbreken is?
Ik heb inmiddels nadere uitleg gevraagd aan FV mbt spuiten van insuline en hoe dat in zijn werk gaat.
Zodra ik daar antwoord op heb zal ik het hier weer uitleggen.
Zoals al eerder gezegd, wist ik absoluut niets van suikerziekte, niet van suikerziekte bij hamsters maar zelfs niet van suikerziekte bij mensen.
Ik had er absoluut geen idee van dat Basje zijn situatie zo levensbedreigend is.
Ik dacht in eerste instantie dat het simpel op te lossen zou zijn met een dieet, maar dat is dus gewoon niet zo.
Inmiddels heb ik me in zoverre er in verdiept dat ik er veel meer van weet hoor!
Uiteraard vind ik het prima dat je het dieet op je weblog hebt geplaatst.
Moet ik er alleen bij zeggen, dat ik er hier voor gekozen heb het dieet en het verhaal er omheen beknopt neer te zetten!
Ik heb het beknopt willen houden voor de leesbaarheid en omdat de meeste mensen toch snel even willen opzoeken wat ze kunnen geven.
Maar, er valt nog veel meer over te zeggen, en het is dus niet volledig.
Zo kunnen er bv meer oorzaken zijn voor hetzelfde ziektebeeld, maar ik heb het hier niet al te uitgebreid willen behandelen en ben uitgegaan van wat Basje naar alle waarschijnijkheid heeft.
Ik wil wel even alle verwijzingen er bij zetten, dan kunnen mensen het zelf ook helemaal nalezen, als ze dat willen.
(Het lukte me van de week niet de verwijzingen er bij te kopieren, ik snap niet hoe ik dat moet doen, moet ik even aan mijn man vragen of hij me daarmee kan helpen).
Als jij toevallig reacties binnen krijgt van mensen die positieve ervaringen hebben met het spuiten van insuline bij een hamster wil je het met dan laten weten?
-- 22 dec 2011 18:39 --

INSULINE SPUITEN JA/NEE
Wellicht is het nog te kort dag om te bepalen of Basje wel of niet baat heeft bij het dieet.
En het dieet is voor hem natuurlijk gezien zijn type en mate van suikerziekte alleen maar levensverlengend, maar ik ben bang dat het gewoon hard doorzet.
Ik vind dat hij op een rare manier aan het afvallen is, hij begint er een beetje schonkerig uit te zien.
Als je over zijn ruggetje en heupjes voelt, voel je alleen maar botjes.
Ik heb begrepen (als ik het goed begrijp althans), dat op een gegeven moment lichaamseigen stoffen zoals spierweefsel worden afgebroken, omdat het lichaam toch op zoek is naar brandstof voor energie.
Ook vind ik dat het drink- en plasgedrag niet verbetert, ondanks het feit dat Basje het fenegriek zaad goed eet.
Verder is er ook geen verbetering te zien wat zijn energie betreft.
Ik had derhalve Frank Verstappen een email gestuurd met de vraag om meer informatie mbt insuline spuiten.
Ik krijg net zijn antwoord binnen.
Hij zegt dat ik dan 1x per dag zelf onderhuids insuline zou moeten spuiten, te beginnen met een veilige dosering en langzaam eventueel opvoeren.
Graag zou ik nogmaals jullie advies willen of ik dit toch zal gaan doen
Dus nogmaals zou ik willen vragen of jullie je mening erover zouden willen geven.
Moet ik het toch gaan proberen, doe ik daar goed aan voor Basje.
Of moet ik maar gewoon proberen te accepteren dat Basje ons aan het ontglippen is.