Bounty's tumor .. *update pag 4.. Rust in vrede schatj*

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

silent_force89
Hamsters: Nimf
Leeftijd: 30

Re: Bounty's bult op de neus / gewicht *Help!!* :(

Bericht door silent_force89 » 08 feb 2012, 21:09

Ik heb het toch nog even nagezocht op google over die kattenbrokjes, maar op sommige staat dat je ze beter alleen hondenbrokjes kan geven (omdat kattenbrokjes toch iets te zout zijn ;) ) Daarover zijn de meningen een beetje verschillend per site :bloos:!

Sid rust zacht lief vriendje 31-05-2013
Zen rust zacht mijn lieve meisje † 28-12-2012

Filmpje van Sid snachts http://www.youtube.com/watch?v=g3rsLp1NLLk

shadé
Hamsters: Navy & Pip rust zacht
Leeftijd: 27

Bericht door shadé » 10 feb 2012, 22:10

hey hoe is het nu met bounty? x

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 10 feb 2012, 23:33

Nee, liever geen kattebrokjes, die zijn inderdaad veel zouter dan hondebrokjes!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 10 feb 2012, 23:39

Klopt eigenlijk meestal niet, ik zou dan trouwens liever levende dingen voeren.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

xRJx
Leeftijd: 29

Bericht door xRJx » 11 feb 2012, 10:29

Hee allemaal, bedankt voor de berichtjes weer! Met Bounty gaat het eigelijk niet beter, maar ook niet slechter.
Wel weer een stomme fout vmij, had gisteravond feest en ben erna doorgegaan na mijn vriend, nu lig ik nu daar in bed en bedenk me dat bounty gisteravond geen ab heeft gehad :( :bloos: zou het erg veel kwaad kunnen? Wat is jullie mening erover?
Bel zoiezo strx nog even de da voor de zekerheid!

Pff heb k weer hoor, wat ben k af en toe toch n schaap :(

--------------------------------------------------------------------------------

Nou heb zojuist de da gebeld.. ze vroeg de verbetering, dus het verhaal verteld dat er geen achteruit in zit maar ook geen vooruitgang.. Dus aan de hand daarvan zei ze dat ik als ik zou willen de kuur af mocht maken, maar ze duidelijk aangaf dat de ab eigenlijk na 3,4,5 dagen toch wel zichtbaar resultaat al zou moeten hebben.. Dus zo samen besloten om dan toch maar te stoppen met de kuur, aangezien het totaal geen werking heeft :(

Dus ik ga nu maandag met Bounty weer terug naar de da om te kijken of die mss nog iets kan betekenen voor Bounty, maar ben er bang voor :(

Pff moeilijk zeg, wat is jullie mening zou Bounty echt veel last hebben van de bult?! Haar gedrag is namelijk nog hetzelfde, ze doet alles nog hetzelfde en eergister duwde ze zelfs eventjes met haar neus me vinger weg, dus ze lijkt er totaal geen pijn aan te ondervinden (natuurlijk zat ze toen wel op de ab..) Erg moeilijk allemaal :(
Greetz Rosaliee..

* mi Estrella; Speedy, Bandit, Boefje, Angel, Bounty, Twinkle'Star 'nd Teigetje! <3 *

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 feb 2012, 00:05

Allereerst wil ik nog even zeggen dat ik Bouty er echt zo vreselijk lief uit vind zien :+:
Ik hoop echt dat de bult nog over gaat!

Over de bult:
Als de bult met de huid vergroeid is, is inderdaad geen goed teken!
Ik heb een aantal jaren geleden een Rusje in moeten laten slapen omdat ze een bult in haar nekje had, maar die duidelijk kwaadaardig was doordat die helemaal met de huid vergroeid was en de DA geen kans zag het te opereren.
Dus dat de bult los zit, is een goed teken!
Dan zou het wel nog een goedaardig gezwel kunnen zijn.
Maar of dit dan geopereerd zou kunnen worden zou ik niet weten.
Ik heb wel eens foto's gezien van een Rusje die succesvol geopereerd was aan een tumor aan zijn neus.
Maar Bounty is een Robbie en ik weet niet of dat dan zou kunnen.
Het zou inderdaad ook een abces kunnen zijn, maar dan zou op een gegeven moment toch te zien zijn dat het doorgeprikt kan worden.
Als het een bacteriele infectie is zou je inderdaad na een dag of 3 met AB resultaat moeten zien.
Mijn vorige rusje Gijsje had een dergelijk bult en dat bleek een bacteriele infectie te zijn en dat was na een dag of 3 echt heel erg verminderd.

Over de antibiotica:
Ik begrijp niet goed welke antibiotica je hebt gehad.
De naam die je noemt zegt me niets.
Het is wel belangrijk dat je een antibiotica hebt die veilig is voor een hamster.
Ik neem aan dat je DA dat wel heeft nagezocht, maar gewoonlijk zou ik toch eerder denken aan:
Enrofloxoral, evt Sulfatrim, of evt Doxoral.
Maar nogmaals ik ben geen DA.

Over de dosering van de AB:
Veiliger is om gewoon een flesje AB mee te krijgen en gewoon zelf de juiste dosering in een spuitje op te zuigen.
Een heel gedoe, dat is zeker, zeker als het om van die kleine doseringen gaat.
Ik moest voor Gijsje haar baarmoederontstekingen ook 0,03 ml 2x daags geven en je bent altijd wel even een paar maal aan het otteren eer je de juiste hoeveelheid in het spuitje hebt.
Maar mijn ervaring, en ik zie dat dat bij jou ook gebeurd, is dat je met zo'n spuitje altijd uitschiet als het spuitje vol zit en je er elke keer een beetje uit moet laten gaan.
Zo'n spuitje is nou eenmaal niet goed te handelen, de 1 gaat te stroef en de ander gaat te soepel.
Hoe dan ook dan lukt het steeds niet.

Wat onderdosering of overdosering betreft:
De doseringen worden altijd met een ruime maat aangegeven .
Het is bv 2x daags tussen de 0.03 en 0.06 in.
Een AB is ook niet zo heel gauw overgedoseerd.
Regel is dat overdosering minder erg is dan onderdosering!
Dus schiet je 1x uit met te veel geeft dat op zich niet zo.
Ik zou dan niet gelijk de volgende keer overslaan.
Ik zou wel oppassen met overslaan, alhoewel dat op zich ook niet gelijk kwaad kan.
Maar het moet niet te vaak gebeuren!

Gevolgen gebruik AB:
Meestal moet opgepast worden dat je hamster geen verstopping krijgt.
Om de darmwerking bij gebruik van AB te ondersteunen kun je het beste iets aan probiotica geven.
Dan kun je denken aan een beetje VIfit naturel yoghurt of Yakult.
Je schrijft dat Bounty juist wat dunnere ontlasting heeft.
Dit kun je het beste verhelpen door wat gekookte rijst te geven.
Mijn ervaring is dat dat erg goed helpt en meestal vinden ze het erg lekker.

Nou, even een heel verhaal, maar het viel me gisteren al op dat een aantal van je vragen niet helemaal beantwoord waren, maar ik kwam er gisteren niet meer toe.

Oh ja:
Om aan te sterken:
Het beste is wat Brinta met kattenmelk of koffiemelk, Olvarit wortel, extra zonnebloempitjes

Let Op:
Bij het geven van AB goed afstand houden met het geven van melkprodukten, omdat melkprodukten de werkzaamheid van veel AB verminderen dan wel teniet doen!

Ik hoop dat Bounty toch nog zal herstellen!
Heel veel succes, in ieder geval.
Ik dacht eerst 'bult op neus', daar weet ik toch niets van, maar ik ga je topic vanaf nu volgen.
En ik duim heel hard voor je dat het allemaal nog goed komt!
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 12 feb 2012, 08:56

Robbies zijn hard voor zichzelf qua pijn dus zal ze niet veel laten merken of het veel pijn doet.Mischien doet het niet eens veel pijn maar is het gewoon lastig dat ze een bult op haar neus heeft.Ik hoop dat je morgen meer weet als je naar de da bent geweest.Sterkte alvast!

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 feb 2012, 12:04

Ik zit toch nog even naar de foto's te kijken en na te denken.
En dan moet ik wel zeggen, dat de bult natuurlijk wel op een heel vervelende plek zit.
Zo wie zo is een neus en een bovenlip toch heel gevoelig.
En om eten uit haar wang te halen zal Bounty er toch ook steeds langs moeten wrijven.
En het kan haast niet anders dat ze er toch last van heeft.
Ik vind de bult eigenlijk in verhouding tot haar gezichtje best groot!

Dus ja, wat te doen...dat is echt moeilijk.
Natuurlijk eerst kijken wat de DA morgen zegt!
Het is morgen een week later, dus als het een abces zou zijn, zou dat morgen toch wel zichtbaar moeten zijn, lijkt me.
Dat zou de DA kunnen openen om het pus er uit te kunnen laten vloeien.

ALs het geen abces blijkt te zijn, zou je nog kunnen voorstellen een andere AB te gebruiken.
Om te kijken of die beter aanslaat.
Maar dan zou je echt met een dag of 3 iets verbetering moeten zien en na een dag of 5 zou de bult echt bijna plat moeten zijn.

Tja, en als het dan toch echt een tumor zou zijn.
Denk ik dat je er goed over na moet denken.
Ik zelf had dus een aantal jaren geleden een Rusje met een kwaadaardige tumor, waar dus niets aan gedaan kon worden.
Maar die tumor zat op een minder lastige plek, namelijk in zijn nek.
Het begon met een piepklein bultje en ik heb het toen aangekeken, ook omdat mijn Rusje pas een half jaar oud was.
Maar op een gegeven moment werd die bult echt groot en zag ik dat het zijn hoofdje mee ging trekken en toen heb ik Jozefje in laten slapen.

Wat ik dus wil zeggen is dat je goed moet kijken of het echt nog wel kan.
Want ik ben het wel met Jaimz eens, hamstertjes zijn erg hard voor zichzelf.
Ik heb zelf alleen maar Rusjes gehad, maar kan me zo voorstellen dat het met een Robbie niet anders is.
En zoals gezegd, op de neus is toch wel een heel vervelende plek, met hamsteren, met eten, met wassen!

Heel veel succes bij de dierenarts!

xRJx

Bericht door xRJx » 12 feb 2012, 13:33

Weer erg fijn om weer de berichtjes te lezen en iedereen zo meedenkt, thnx! :vereren:

Tja vind het ook erg moeilijk allemaal, ik ben Bounty ieder geval aan het bijvoeren met zonnebloempitjes en mss ben ik gek maar het lijkt aan iets aan te slaan :)

Verder is het inderdaad erg lastig in te schatten voor zo'n klein beestje, want het zijn taaie beesten!

Ik ga morgen tussen 2 en half 3 naar het inloopspreekuur van onze dierenarts en laat het een beetje op me afkomen, denk dat een dierenarts beter kan inschatten (met mij samen dan natuurlijk) wat het beste aan te raden is voor Bounty, want Bounty is toch alweer hoogstwss rond de 1,5 jaar en dat moet ik ook wel een beetje in het achterhoofd houden..

Tot nu toe doet mijn schatje het erg goed, ik zie haar nog eten en drinken en ze is nog steeds geregeld wakker en actief, dus dat is positief :D En het is inderdaad echt een lekker hummeltje :+: Dus hoop niet dat ik haar binnenkort moet gaan missen, maar nu is even het belangrijkste wat het beste is voor het beestje, dus hopelijk morgen toch wat goed nieuws voor ons beide!
Greetz Rosaliee..

* mi Estrella; Speedy, Bandit, Boefje, Angel, Bounty, Twinkle'Star 'nd Teigetje! <3 *

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 feb 2012, 14:02

Inderdaad wat het beste voor haar is, is het belangrijkst!
En ik moet zeggen, 1,5 jaar is toch gelukkig al een heel mooie leeftijd!
Dan zou ik zelf zo wie zo niet meer aan een operatie denken, als het al mogelijk zou zijn, dat weet ik niet.
Heel veel succes morgen bij de DA!

xRJx

Bericht door xRJx » 12 feb 2012, 18:37

Ja je kunt ook wel merken dat ze ietsje ouder begint te worden (ondanks dat ze nog erg actief is), want haar rugje is ook wat boller zeg maar. Dat wat je wel vaker ziet bij ouder wordende dwergjes.. Als je goed kijkt zie je het op de 1e foto op pagina 1 ook wel een beetje.. Vind haar vacht op het moment ook erg wisselend, dan ziet het er erg goed uit en dan ziet het eruit alsof ze erg ziekjes is (nja in zekere zin is dit ook natuurlijk..) Goed maar het is en blijft mijn lieve hummeltje :+: , wat er morgen ook gebeurd!

Bedankt voor medeleven, doet me wel goed :)
Greetz Rosaliee..

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 feb 2012, 19:50

Ja, ik snap wat je bedoelt met het ruggetje.
Mijn allereerste Rusje Hendrikje had ik via mijn broer van iemand die hem in het park wilde zetten, dus ik weet niet hoe oud hij was.
Maar ik heb hem nog zo'n 1,5 jaar gehad. Op een gegeven moment werd zijn ruggetje helemaal ingevallen en begon hij een beetje stram met een bocheltje te lopen. Dat was duidelijk ouderdom, het beestje raakte gewoon op.

Natuurlijk blijft het je lieve hummeltje, dat is gewoon zo. Als je hier ziet op het forum raken heel veel mensen (en ik ook) gewoon vreselijk gehecht aan een hamstertje. Het zijn gewoon schatjes. Maar helaas worden ze niet zo oud als wij graag zouden willen.

Ik weet eerlijk gezegd niet de levensverwachting van een Robbie, ik heb zelf altijd alleen Rusjes gehad.
Maar 1,5 jaar lijkt mij op zich een mooie leeftijd al.
Ik hoop voor je dat de dierenarts morgen nog iets weet te verzinnen.
En zo niet, kun je zelf denk ik het beste inschatten, of je Bounty dan al moet laten inslapen of niet.
Ik vind zoiets ook altijd heel moeilijk te beoordelen, maar op een gegeven moment weet je gewoon...'nee, dit kan niet meer!'
Nou, het allerbeste morgen en we horen wel hoe het is gegaan.
Groetjes, Sylvia

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 13 feb 2012, 09:30

Dat kromme ruggetje en wisselende ''slechte'' vacht is echt ouderdom.Ik heb er ook zo ééntje rondhobbelen en die heeft dat ook.

silent_force89
Hamsters: Nimf
Leeftijd: 30

Bericht door silent_force89 » 13 feb 2012, 10:17

Heeeel erg veel succes met Bounty bij de dierenarts vandaag, ik ga aan jullie denken.
Jammer dat de ab niet is aangeslaan zeg :( ik had zo gehoopt dat dat nog ging komen.
Ik hoop dat ze hem goed kunnen helpen, of nog iets voor hem kunnen doen. Al lijkt me een operatie net iets te heftig, omdat hij 1,5 is.
Zijn krommige ruggetje komt inderdaad van de ouderdom, zijn botten en gewrichten worden wat stroever/strammer hoe ouder hij wordt.

Wel fijn dat Bounty door de zonnebloempitjes iets lijkt aan te sterken, dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik was even een weekend bij mijn ouders, dus had minder beschikking tot internet, maar zag dat je gelukkig veel reacties hebt gehad.
Dat is altijd fijn.

Sterkte met Bounty, ik duim voor jullie !!!
Sid rust zacht lief vriendje 31-05-2013
Zen rust zacht mijn lieve meisje † 28-12-2012

Filmpje van Sid snachts http://www.youtube.com/watch?v=g3rsLp1NLLk

xRJx

Bericht door xRJx » 13 feb 2012, 15:22

Nou ben net bij de da geweest, ze heeft geprobeerd met een spuitje spul eruit te halen (als dat het geval zou zijn), maar er kwam niks uit, dus abces kan ik uitsluiten. Dus helaas is het waarschijnlijk een tumor :( en valt er niet veel te helpen voor mijn schatje. Maar zolang mijn schatje het nog goed doet mag ze heerlijk bij mij blijven :+: pas echt als ze drastisch gedrag verandering krijgt, niet eet, niet actief is etc en het dus niet meer te doen is voor het beestje dan zal ik andere maat regeling moeten ondernemen.

Trouwens vraagje, ik heb gister een mary opgehaald (aangezien ik na bounty graag weer een syr zou willen en dat een super geschikte kooi ervoor zou zijn), zou ik Bounty tot die tijd daar in kunnen vestigen? :D zonder al te veel verdiepingen voor haar eigen veiligheid ivm het bultje etc, maar als ze de bodem gewoon alleen gebruikt dan kan ze toch prima in zo'n grote kooi? :)

-- 13 feb 2012 15:24 --

ps ; ze was trouwens wel 1 gram aangekomen :) alle beetjes helpen hihi. En het viel me laatst op dat ze haar brokken iets minder eet en meer naar het lekkers nijgt (heb care+) dus heb nu even gewoon normale voermix gehaald, zo een met zo min mogelijk biks natuurlijk ;) mss dat dat ook alweer scheelt :D
Greetz Rosaliee..

Plaats reactie