Vragen over strooivoeren

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

Plaats reactie
Creepy
Hamsters: Japer, Syrtje
Leeftijd: 42

Vragen over strooivoeren

Bericht door Creepy » 23 jun 2018, 10:52

Hoi, ik ben met de zoekfunctie nog niet helemaal op de juiste antwoorden gekomen.

Strooivoeren is, neem ik aan, het srooien van voer door de bak ipv in een etensbak?

Hoeveel strooi je dan per dag?
Hoe controleer je hoeveel ze nog hebben / hoe kun je dat zien?
Leg je het echt door de hele kooi heen of bij elkaar?
Woel je het ook door de ondergrond heen? Waarop je dan automatisch bij vraag 2 uitkomt ;-)

Ik ben benieuwd hoe jullie dat dien, ik heb tot nu toe altijd een bak gebruikt maar ik lees ook dat jullie hamsters strooivoeren erg leuk vinden.

04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41

Re: Vragen over strooivoeren

Bericht door Sicos » 23 jun 2018, 16:18

Ik gebruik altijd het standaard voerbakje voor de hoeveelheid en zo nu en dan doe ik de inhoud hiervan verstoppen in het bodemmateriaal. Altijd erg leuk om te zien hoe ze dan naar het eten op zoek gaan.

Angelinah
Hamsters: ...
Leeftijd: 15

Bericht door Angelinah » 24 jun 2018, 14:54

Hey,
Ik heb wel nog een etensbakje staan maar ik gebruik het nooit. Het staat er meer als versiering. :D
Ik strooi het voer alleen nog maar. Ik heb het altijd zo gedaan en mijn huidige hamster lijkt dat ook veel leuker te vinden. Elke avond staat ze me op te wachten aan het venstertje. :+:
Om direct op je eerste vraag te antwoorden, ik strooi eigenlijk echt heel weinig. Ik heb zo'n klein ijzeren schepje en het is dan voor minder dan een vierde gevuld. Controleren kan je niet. Mijn hamster had als tijdige 'voederopslagplaats' een kokosnoot en ik kon zo zien hoeveel voer er nog in lag, maar het blijven hamsters en dat veranderd continu. Het is dus gewoon een kwestie van het een beetje 'aanvoelen' en
je hamster kennen :)
Je kan het voer beter verspreiden want anders komt het op hetzelfde neer als een bakje.
Als ik het terra (of de kooi) vul met de bodembedekking doe ik er wat eten doorheen.
Al bij al blijf toch een voorstander van strooien. Het stimuleert echt hun natuurlijk gedrag en ze lijken wel kleine hondjes die opzoek gaan naar sporen :lol:
Mens: Angelina
Hamster: Momenteel geen

Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
Rust zacht lieve Balou (20-04-2016 - 23-01-2018) Ik ga je missen x
Rust zacht Gijsje, mijn schatje (17-01-2018 - 17-10-2018) x

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 24 jun 2018, 21:56

Wat je zou kunnen helpen om die "overstap" te maken is de hoeveelheid in het voerbakje doen en dan strooien. Je kunt het dan eerst een beetje op een hoopje strooien en zodra je merkt dat je hamster doorheeft waar hij het voer moet halen, kun je het wat meer gaan verdelen. Bij mij zie je het echt wel in de bodembedekking of het voer weg is of niet.
Ik voer mijn hamster om de dag (de ene dag voer, de andere dag groente, soms allebei) en je kunt merken dat het te veel is als niet alles weg is, maar een hamster hamstert - uiteraard - dus echt zeggen of het te veel of te weinig voer is is lastig, maar je kunt er wel vanuit gaan dat je hamster een voorraadje aan zal leggen en hier de hoeveelheid op aanpassen.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Mirkku
Hamsters: Hamster Herman (Syr)
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 25 jun 2018, 09:14

Ik voer mijn hamster ook door strooien, en gooi ' gewoon' een handje om de 2 of 3 dagen in de kooi. Ik dacht dat ik weinig gaf, maar met het schoonmaken van de kooi (elke +- 6 weken) vind ik een GIGANTISCHE hoeveelheid. Daarnaast kun je een beetje aanvoelen of je hamster honger heeft, en natuurlijk groente en dergelijke bij geven (ik probeer dagelijks).
Ook kun je nog het gewicht van je hamster bijhouden, hoewel ik denk dat je eerder te veel zal voeren dan te weinig (en als je hamster echt afvalt is het niet echt goed natuurlijk).
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Creepy
Hamsters: Japer, Syrtje
Leeftijd: 42

Bericht door Creepy » 25 jun 2018, 14:12

Dank jullie wel :-)
04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.

ittheclown
Hamsters: Milo

Bericht door ittheclown » 28 jun 2018, 09:01

Hier heb ik eindelijk ook een manier gevonden die werkt voor zowel mijn Syrtje als mijn Dwergje.
Ze hebben beiden een etens bakje waarbij ik voor het dwergje 6 stukjes voer doe dit is een al in een brokje en voor mijn Syr 12 ( enorm grote Syr).
Dit vinden ze namelijk beiden niet erg lekker ( wil uiteindelijk een andere soort all in proberen maar blijf gevarieerd veren) maar dan weet ik wel zeker dat ze altijd eten kunnen pakken als ze echt honger hebben.
Daarnaast strooi i een zaden mix over de geheele kooi voor ons dwergje is dat ongeveer anderhalf theelepeltje en voor de Syr twee flinke, ook krijgen ze hier in de avond eigenlijk elke dag wel iets van wat wij zelf eten varieerd van aardappel , stukje kip, komommer, stukje sla etc.

Het avondmaal eten ze beiden meestal elke dag wel op dus dat gaat prima ik kijk dan per dag in hun bakje als ze dan aan het minder lekkere all in brokje gezeten hebben krijgen ze weer een nieuw schepje strooivoer en zo niet dan wacht ik een dagje. Het all in voer ververs i ongeveer om de 3 dagen soms eerder ligt een beetje aan hoe een rommel ze emaakt hebben.

Ze krijgen hiernaast natuurlijk ook af en toe een zonnebloempitje of een meelworpje etc

Op deze manier ben ik niet bang dat ze honger hebben, kunnen ze lekker scharrelen voor het strooivoer en blijft het naar mijn idee wat overzichtelijker al twijfel ik er niet aan dat ze beiden ergens een verstopte stash hebben haha

melson

Bericht door melson » 01 jul 2018, 10:11

Ik strooi het voer ook gewoon door de hele kooi. ik persoonlijk let er niet zo op hoeveel de hamster krijgt, als het maar genoeg is - ik geef dus eerder ruim. soms een hele hand vol soms ook niets. mijn hamster heeft meerdere voorraaddepots aan het glas zodat ik ook weet dat zij voldoende heeft. Volgens mij zou ik nog een keer twee weken met vakantie kunnen zonder dat zij honger moet hebben ;)

Op je voerpakking zou eigenlijk moeten staan hoeveel gram per dag de hamster zal krijgen. dit kun je afwegen dan heb je een oriëntatie hoeveel je moet geven. Ik zal iets meer geven zodat de hamster ook kan doen wat in zijn nature ligt: hamsteren :-)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Irisje7
Hamsters: Pixel

Bericht door Irisje7 » 01 jul 2018, 18:30

Ik heb sowieso elke dag een vaste hoeveelheid voer dat ik geef. En dan doe ik een deel van het voor in het bakje en het andere deel strooi ik gewoon overal en nergens in de kooi. Wat naast strooien ook leuk is is het voer in een wc rolletje stoppen. En dan het wc rolletje zo vouwen dat het redelijk dicht zit. Je hamstertje zal er dan waarschijnlijk meteen aan geen knagen om het open te krijgen haha.

Plaats reactie