Advies?

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

Plaats reactie
HamboHammie
Hamsters: Rambo

Advies?

Bericht door HamboHammie » 28 nov 2019, 21:14

Hee,

Ik heb mijn hamster nu ca. 4 maanden. Omdat ze probleemgedrag begon te vertonen hier uitgekomen. Voor de huisvesting heb ik al vragen gesteld, maar wil nu alles goed doen; ofwel ook de natuurlijke voeding nabootsen. Hiervoor zou ik graag weten welk voer jullie aanraden voor een russische dwerghamster en hoe jullie dit geven? Verstoppen in bodembedekking? Kooi? WC rollen? Alle tips zijn meer dan welkom! Verder ook een vraag wat het beste gewicht zou zijn, al hoe wel ik snap dat jullie me alleen gemiddeldes kunnen geven en geen da zijn. Ik wil alleen weten of ze met haar huidige voeding wel genoeg binnen krijgt aangezien ik haar laatst aantrof in torpor (vlgns telefonisch consult da)

Boazdehamster
Hamsters: Boaz
Leeftijd: 14

Re: Advies?

Bericht door Boazdehamster » 28 nov 2019, 21:26

Ik geef zelf beaphar care+. Daar doet Boaz het goed op maar er zijn hier mensen op dit forum die meer verstand van voeding hebben. Zelf gooi ik het door de kooi. Of verstop ik het in een beetje wc papier in een wc rol.

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 29 nov 2019, 08:32

Ik geef meestal Vitakraft voor dwerghamsters en/of Versele-Laga Nature mini hamster. Ik doe het in een voerbakje. Elke 2-3 dagen geef ik een beetje bij. Ik geef ook regelmatig wat extra zoals bv pijnboompitjes of een nootje en ook regelmatig wat groenten/fruit. Gisteren bv paprika. Komkommer valt ook altijd goed in de smaak of appel, peer, wortel, tomaat,... Af en toe strooi ik wat zonnebloempitjes rond in de kooi zodat hij kan zoeken.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 29 nov 2019, 10:35

Hoii

Ik bestel mijn voer in Duitsland omdat ik me daar het beste bij voel en omdat het enkel natuurlijke ingrediënten bevat die zijn aangepast op het soort hamster.
Ik heb dit: https://futterparadies.de/fp-asb-campbe ... r=30150005
Dit is helemaal compleet en bevat onder andere dierlijke eiwitten, zaadjes en kruiden. Dit strooi ik om de paar dagen door het verblijf heen zodat mijn hamster dit zelf kan verzamelen, zoals in de natuur ook het geval is.

Ik geloof dat er in Nederland ook wel merken zijn die een goede samenstelling hebben, maar ik woon in het buitenland dus ik weet niet welke goede merken er in Nederland te verkrijgen zijn.

Qua gewicht is niet veel te zeggen, dit verschilt enorm per individu. Grofweg kun je zeggen dat de meesten russische dwerghamsters tussen de 30-60 gram zitten. Met een foto is dit iets gemakkelijker te beoordelen.
Naar mijn weten gaat een hamster niet in torpor door te weinig voeding of gewicht, maar heeft dit met de temperatuur te maken, dus die zou ik nog eens checken.

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

HamboHammie
Hamsters: Rambo

Bericht door HamboHammie » 29 nov 2019, 15:28

xAnnick schreef:
29 nov 2019, 10:35
Hoii

Ik bestel mijn voer in Duitsland omdat ik me daar het beste bij voel en omdat het enkel natuurlijke ingrediënten bevat die zijn aangepast op het soort hamster.
Ik heb dit: https://futterparadies.de/fp-asb-campbe ... r=30150005
Dit is helemaal compleet en bevat onder andere dierlijke eiwitten, zaadjes en kruiden. Dit strooi ik om de paar dagen door het verblijf heen zodat mijn hamster dit zelf kan verzamelen, zoals in de natuur ook het geval is.

Ik geloof dat er in Nederland ook wel merken zijn die een goede samenstelling hebben, maar ik woon in het buitenland dus ik weet niet welke goede merken er in Nederland te verkrijgen zijn.

Qua gewicht is niet veel te zeggen, dit verschilt enorm per individu. Grofweg kun je zeggen dat de meesten russische dwerghamsters tussen de 30-60 gram zitten. Met een foto is dit iets gemakkelijker te beoordelen.
Naar mijn weten gaat een hamster niet in torpor door te weinig voeding of gewicht, maar heeft dit met de temperatuur te maken, dus die zou ik nog eens checken.

Succes!
De kamer is 22 graden. DA vermoedde dat het kwam door voedseltekort; ik had de brok voor het eerst door de kooi gedaan, ipv door het bakje. Nu heb ik half om half; maar hij pakt alleen uit bakje.

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 29 nov 2019, 16:28

Deze temperatuursverandering treedt echter niet elke dag op. Torpor wordt in de eerste plaats aangestuurd door de lengte van de daglicht periode, maar de omgevingstemperatuur heeft wel een invloed. In de eerste winter van een rus is het voldoende om de daglichtlengte te verkorten om torpor te laten optreden, maar in de tweede winter is echter naast een verkorting van de daglichtperiode ook een lagere temperatuur vereist. Ook ernstig voedselgebrek waardoor de diertjes meer dan 25% van hun lichaamsgewicht verliezen, kan er voor zorgen dat ze torpor vertonen.
Het kan in principe wel. Maar het lijkt mij heel sterk dat voedingen, die bijvoorbeeld in NL verkocht worden, voor een ernstig voedselgebrek kunnen zorgen. Dan zou de hamster heel slecht moeten kunnen eten door bijvoorbeeld tandjes die verkeerd groeien.

Ik voer gewoon in een voerbakje. Ik zie mijn hamsters niet iedere dag en zo weet ik wel dat er gegeten wordt. Door de kooi strooien is ook een optie maar ik vind het zelf fijn om vaste plekken aan te houden. Wanneer ik zie dat voeding niet aangeraakt is ga ik namelijk zoeken naar de hamster. Ik voer om de dag en controleer iedere dag.

Er zijn heel veel voeders op de markt. Kant en klare voedingen zoals de Care+ & Selective. Voedingen van Witte Molen (Puur), Xtra Vital … voor alles wat te zeggen. RodentTopia mengt zelf voeding net als Webshop Whoopie. Je moet uiteindelijk iets vinden waar jou hamster het goed op doet. Vroeger voerde ik Care+, daarna Witte Molen Premium en nu voer ik de zelf mengsels van RodentTopia … máár .. eigenlijk vind ik dat mijn hamsters het niet lekker eten dus ik ga toch weer terug naar de Witte Molen Premium. Dat werd heel goed gegeten en de hamsters waren op een keurig gewicht.

Gewicht is voor iedere hamster anders, dus moeilijk een richtlijn aan te hangen. Wel vind ik het van belang dat een volwassen dwerghamster niet onder de 30-35gram komt.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Siska
Hamsters: Snuffie

Bericht door Siska » 30 nov 2019, 09:18

Op een andere website (weet niet meer welke) werd ook Witte Molen premium geadviseerd, maar dat product wordt blijkbaar nu niet meer geleverd en is nu alleen nog Witte Molen puur. Klopt dat?

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 30 nov 2019, 09:39

Siska schreef:
30 nov 2019, 09:18
Op een andere website (weet niet meer welke) werd ook Witte Molen premium geadviseerd, maar dat product wordt blijkbaar nu niet meer geleverd en is nu alleen nog Witte Molen puur. Klopt dat?
Dat klopt ja. De Witte Molen Premium (ondertussen expert) wordt alleen nog in groot verpakkingen geleverd.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 30 nov 2019, 09:54

Ik geef een mengeling van Rodentopia (die voor rusjes) en strooi dat door de hele kooi. Zo moet de hamster dat zoeken en daar is ie dan lekker een poosje mee bezig.

Daarnaast geef ik hem ook knaagblokjes. Geen zout/calcium! maar geperste hooi blokjes, zoals deze: https://www.rodenttopia.com/natuurlijke ... el-wortel/

Daar kan hij lekker aan knagen en dat is ook belangrijk. Aan hout knaagt mijn hamster niet of nauwelijks.

Plaats reactie