Leuk topic! Ik heb laats bananenkoekje met pinda's gemaakt voor mijn hammie, maar ik ben nogal een chaotische kok die op het gevoel kookt, dus de hoeveelheden kloppen niet 100%. Als je ziet dat het deeg te nat of te droog is, bloem of geplette banaan (of water) toevoegen!
(Heb ik van youtube btw, dus geen eigen creatie)
Benodigdheden voor +/- 16 koekjes:
-50 gram volkoren bloem
-25 gram geplette banaan
-25 gram havermoutvlokken
-16,5 gram geplette pinda's
-1/2 ei (kan waarschijnlijk ook met alleen een heel eiwit, maar nog niet geprobeerd)
recept:
Verwarm je oven voor op 150 graden.
Meng de geplette banaan samen met het ei, voeg vervolgens de bloem toe in kleine beetjes tijdens voortdurend roeren.
Voeg de geplette pinda's toe, als deze ongeveer gelijk verspreid zijn, kan je de haver toevoegen.
Het makkelijkste is om de haver in het deeg te kneden.
Als het deeg tijdens het kneden te plakkerig blijft kan je kleine beetjes bloem toevoegen tot je een homogeen, stevig deeg hebt.
Vorm het deeg tot kleine koekjes. Ik heb dikke ronde koekjes gemaakt (soort cilinderachtige vorm), maar je kan ook balletjes, hartjes... maken.
Leg de koekjes een voor een op een bakplaat met bakpapier (niet invetten!) en zet de lading vervolgens in de oven voor 20 tot 30 minuten op 150 graden tot ze goudbruin gebakken zijn.
Het zijn harde koekjes, dus mijn hammie had er serieus wat knaagwerk aan, maar dat vond ze alleen maar een uitdaging!
Ik heb 3 koekjes bijgehouden en de rest heb ik in de vriezer gestopt. Mijn volgende experiment worden dezelfde koekjes, maar dan met appel en rozijnen.