Ik heb net een klein koud taartje gemaakt voor mijn oude lieverdje!
Ik wilde er geen dingen zoals bloem, boter, ei etc doorheen doen. Wilde het gezond houden, en dat is goed gelukt!
Benodigdheden:
- klein rond bakje, ik heb het kleine aluminium bakje gebruikt waar een waxinelichtje in zit. Wel even in de vaatwasser gedaan voordat ik het gebruikte
- Verschillende soorten pitten en nootjes (ongezout!)
- Een stuk fruit wat je makkelijk in een heel dun plakje kan snijden en waar je sap uit kunt halen. Ik heb peer gebruikt. Appel kan ook bijv.
- Ter "versiering" nog wat havervlokken
Eerst pak je je nootjes, ik had een halve walnoot, wat pijnboompitten en een paar amandelvlokken. Dit prak je met een vorkje tot kleine korreltjes. Het is wel leuk als er nog brokjes tussen zitten, dan hebben ze nog wat te knagen.
Als het geprakt is, pak je het stuk fruit en druk je er een paar druppels sap uit, niet te veel! Het moet niet een drapje gaan worden. Gewoon een beetje vochtig.
Daarna kan je het notenmengseltje in het kleine bakje doen. Maak een dun laagje over de bodem en druk het goed aan.
Vervolgens pak je weer het stuk fruit, en hier snij (of knip, zoals ik

) je een heel dun plakje vanaf dat precies in het kleine bakje past. Het dunne plakje even droogdeppen met wat keukenpapier, zodat er niet teveel sap tussen de nootjes/pitjes komt. Dan kan je het in het bakje leggen en goed aandrukken, dan wordt de bodem ook weer wat steviger.
Als versiering kan je nog wat havervlokken of iets anders lekkers over het plakje fruit strooien.
Nu moet je het bakje in de vriezer zetten voor 2 uur. Door het kleine beetje sap door de pitjes en nootjes zal de bodem mooi aan elkaar vriezen. Als je het er nu uithaalt kan je het als het goed is heel makkelijk uit het bakje drukken of pielen met een mesje. Ik kon het bakje openscheuren, dus ging heel makkelijk!
Nu nog even in de koelkast zetten zodat het ontdooit, en dan kan je het aan je hamster geven!
Ik heb er helaas geen foto van maar het was heel goed gelukt en Sokje heeft enorm zitten smullen! En omdat je maar een dunne bodem en een dun plakje maakt is het ook niet te veel voor ze! Sokje heeft net ongeveer de helft op, de andere krijgt ze morgen!