groenvoerseizoen is begonnen

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

melson
Contacteer:

Re: groenvoerseizoen is begonnen

Bericht door melson » 17 apr 2015, 20:28

ik probeerde duidelijk te maken, dat ook het eten van zogenaamde 'giftige' planten dus wel op selectie duidt. ook leren ze het niet alleen van hun ouders, ze hebben instincten en een goede neus. maar vooruit - wij zijn in een hamsterforum ;)

ik merk gewoon, dat ik het net iets anders en misschien makkelijker zie, maar ik spel echter ook niet met het leven van mijn dieren. je krijgt gewoon meer zekerheid hoe meer informatie je verzameld en hoe meer je je met dit thema bezig houd. Zo was ik lang niet elke plant af, dan zit er maar een spin in de kooi. wel let ik erop waar ik planten pluk en takken ga ik goed schudden, maar meer niet. Door iets af te koken of in te vriezen gaan weer voedingsstoffen verloren, wat ik zonde vind, dan hoef ik dat niet te geven.
naja, niet elk groen/kruid is voor elk dier giftig.
dat klopt, maar vaak wordt niet eens gevraagd voor welk dier (paard, varken of hamster, konijn maakt een grrot verschil) iets giftig is. laat staan vanaf welke hoeveelheid iets pas giftig is (de dosis maakt het vergif). dit blijft wel een spannend en boeiend thema, want er is heel veel niet onderzocht/geprobeerd vooral voor kleine dieren en vaak wordt ook maar - zonder naar de achtergrond te vragen- alles herhaald wat ooit iemand heeft gelezen of geschreven en zo blijft soms ook verkeerde informatie bestaan.

even on topic ;) : vandaag uitschieter van de bramen geplukt en heel veel paardenbloemen en madeliefjes - helaas van alles maar eentje voor de hamster, de rest is aan het drogen voor in de winter :-)

groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 17 apr 2015, 20:35

Zoals al eerder gezegd, ik vind dit echt een leuk topic en ben zeker niet tegen wildkruid, maar vind gewoon een waarschuwing op zijn plaats. Het gaat mij er niet alleen om dat er maar weinig planten zijn die echt giftig zijn en op andere lijken, maar dat je sowieso moet weten wat je plukt en waar je het plukt.

Mbt het kunnen selecteren van onze huisdieren op wilde planten:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ieren.html
Kunnen dieren giftige planten zelf herkennen?
Veel dieren in het wild hebben een instinct voor giftige bloemen, planten en eventueel ook paddestoelen. Bij onze gedomesticeerde huisdieren kan het echter verschillen of dat instinct nog steeds aanwezig is. Sommige dieren weten het feilloos, anderen weten het nog half en sommigen weten er niks meer van. Hoe dat met uw dier(en) zit, kunt u hooguit op de langere termijn bepalen. Beter is het dus om er maar niet op te gokken.

Er zijn overigens lijsten voor afzonderlijke diersoorten van veilige en giftige groenten, fruit, kruiden,planten, bomen en takken. Ik weet even niet hoe ik een Pdf document mbt knaagdieren hier moet plaatsen, maar geef een link van een site met een vergelijkbare lijst:
http://www.knagers.net/plantenlijst.htm

Het risico kan overigens per diersoort verschillen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ieren.html
Verschillen per dier
De risico's kunnen ook per diersoort verschillen. Dat komt in eerste instantie omdat sommige bloemen en planten alleen voor bepaalde soorten giftig zijn en voor anderen niet.

Regelmatig vinden overigens grote dieren als koeien en paarden de dood door het eten van taxus. Zie bv onderstaand een recent bericht over een aantal Schotse hooglanders die de dood vonden.
http://www.1limburg.nl/schotse-hoogland ... eten-taxus

PS: ik ben wel degelijk tegen (toegevoegde) suiker etc. en daarmee absoluut tegen kunstmatige snoepjes als yoghurtdrops etc en waarschuw daar maar al te graag voor, maar ik zie niet wat dat met deze discussie te maken heeft. ;)
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 17 apr 2015, 21:26

bedankt voor de links, die zijn wel handig in zo een topic, hoewel ik ook de plantenlijst (wel opletten, de link leidt naar een lijst voor konijnen ;) ) m.b.t. tot giftige planten ook al verouderd vind. er zijn intussen wel ervaringen gemakt met sommige van deze planten. Maar vooral voor beginners is het wel handig en nodig om met zogenaamde veilige planten te beginnen! en vooral voor hamsters staan er ook genoeg.
maar ik zie niet wat dat met deze discussie te maken heeft. ;)
ik had dit alleen ingebracht om op het verschil in reacties en waarschuwingen te verwijzen bij iets wat ik ook schadelijk vind, maar waar heel vaak maar als reactie komt: niet te vaak geven, hoor... ;) dat was het ook al, verder heeft het hier niets te zoeken :lol:

als ik even mag samenvatten: wij zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde in volgende punten:
1. weet wat je geeft!
2. weet waar je het plukt!
3. er zijn verschillen in wat en hoeveel er voor verschillende diersoorten giftig is.
4. een waarschuwing is belangrijk in zo een topic.

-- 19 apr 2015 12:45 --

om een keer de verschillende mengen duidelijk te maken, die mijn dieren krijgen:

boven voor de degoes, links voor de gerbils, rechts voor de hamster (+ twee groenvoer controleurs ;) )
Afbeelding

de hamster krijgt weegbree, brandnetel, distel, gras, zuring (die niet te vaak geven)
groetjes
Melanie

HammieBammie_1046
Hamsters: Sjakie
Leeftijd: 15

Bericht door HammieBammie_1046 » 30 apr 2015, 09:41

_mona_ schreef:Dat is snel! Hier begint het gras amper te groeien en kruiden zijn er helemaal niet te zien...
Afgelopen zomer/herfst heb ik wel veel verse kruiden bij gevoerd, geweldig om ze daarvan te zien smikkelen!
Afbeelding
Is dat een campbeli of rusje? (Ik weet niet hoe je het schrijft) hij is zo schattig :D
~Sjakie <3

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 30 apr 2015, 10:10

Het is een rusje in de kleur blauw wildkleur pearl :)
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 24

Bericht door syrischehamster » 30 apr 2015, 10:13

Hier hebben de konijnen ook al gesmuld van paardenbloemen en paardenbloemblad!
Verder pluk ik eigenlijk niet veel voor ze, hoogstens wat klaver
Voor de hamsters heb ik eigenlijk nog nooit paardenbloemen geplukt, wel leuk om dat ook eens te doen!

wbt het wel/niet giftige dingen opeten: Mijn vader kwam mij twee jaar terug ophalen van de trein, trots vertelde hij dat hij de konijnen al hun groentenbordje had gegeven (kregen ze elke avond) alleen mama was het dit keer vergeten klaar te zetten dus hij had het zelf samengesteld! Dus ik al een beetje bang vragen wat hij er allemaal bij had gelegd, allemaal veilige dingen maar ook 3 snijbonen :-| Dus ik heb de hele weg zitten stressen want mijn vlaamse reus was echt heel gevoelig voor gas, kom ik thuis is het hele bordje leeg behalve de 3 snijbonen, die lagen er nog netjes! Ik ben nog nooit zo opgelucht geweest haha! :lol:
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!

HammieBammie_1046
Hamsters: Sjakie
Leeftijd: 15

Bericht door HammieBammie_1046 » 30 apr 2015, 10:23

_mona_ schreef:Het is een rusje in de kleur blauw wildkleur pearl :)
Wat een schattig beestje :D
~Sjakie <3

_mona_

Bericht door _mona_ » 30 apr 2015, 11:06

Hihi, herkenbaar Lotte :razz: Mijn zus moest ook eens voor de hamsters zorgen en ze groentjes geven 's avonds, die had ze ui gegeven... Aten ze ook niet op gelukkig.
In engelstalige landen worden trouwens wel vaak rauwe bonen aan konijnen en cavia's gegeven. Ik weet dus niet hoe slecht ze echt zijn... Ik geef ze niet omdat ze rauw licht giftig zouden zijn, misschien is dat niet zo voor nijnen en caafs omdat hun darmen anders werken maar ik geef ze toch niet...

HammieBammie_1046: bedankt :) Ze is ook erg lief :)
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 30 apr 2015, 19:06

Verder pluk ik eigenlijk niet veel voor ze [konijnen], hoogstens wat klaver
maar juist konijnen zijn toch planteneters en hebben vooral groenvoer en geen groentes nodig, en dit dus zo afwisselend mogelijk. Maar als hier in Nederland niet zo gevoerd wordt, dan is een discussie over selectie of giftplanten sowieso overbodig, want ik ga van een heel andere invalshoek uit ;)

en nog even: groente is voor mij groente en geen groenvoer. groenvoer is voor mij: gras, bladeren, bloemen, takken, wildkruid/planten
misschien ook handig om hierin duidelijk te zijn, anders praat je maar aan elkaar voorbij. ;)
groetjes
Melanie

_mona_

Bericht door _mona_ » 30 apr 2015, 19:36

Mijn konijnen en cavia's krijgen inderdaad ook een heel gevarieerd menu aan kruiden. Als hoofdvoeding hooi en gras en dan veel erbij zoals paardenbloem, brandnetel die even gelegen heeft, duizendblad, kervel, peterselie, dille, basilicum, tijm, oregano, rozemarijn, zevenblad, bamboe,... Groentes en fruit kunnen een leuke aanvulling zijn en krijgen ze hier ook, maar het belangrijkste is toch hooi, gras en kruiden.

Voor mij is alles vers groenvoer :razz: Ook groenten en fruit.
Wat ik buiten pluk zijn over het algemeen kruiden :)
Groetjes van Mona

LittleLizzie
Hamsters: Freya
Leeftijd: 23

Bericht door LittleLizzie » 30 apr 2015, 23:12

Interessante discussie! Ook ik neem inderdaad liever geen risico's, maar gelukkig heeft mijn moeder een opleiding gedaan waardoor ze erg veel van planten weet (hoewel misschien ondertussen wat verouderde kennis?) dus ze schuift me regelmatig zakjes plantjes uit de tuin toe.
Nu zijn mijn verhuurders momenteel onkruid aan het ruimen en ik zag er ook brandnetels tussen. Mogen hamsters die vers, of moet ik dat eerst drogen? :)
Groetjes van Ryanne en Jóra Freya.

Rust zacht Lizzie, mijn lieve kleine meid..

_mona_

Bericht door _mona_ » 01 mei 2015, 08:28

Brandnetels kan je best een dag laten liggen, dan is de brand eruit :)
Ik ben nu volop brandnetels aan het plukken en laten drogen voor in de winter :-)
Groetjes van Mona

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 02 jun 2015, 21:00

hier woont nu een nieuwe hamster, dus even laten wennen aan groenvoer. Ik begin vandaag met een tak van een hazelaar met bladeren, dit geeft ook gelijk lekker dekking ;) en misschien hoor ik haar dan ritselen als de bladeren droog zijn ;)
Afbeelding
groetjes
Melanie

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 03 jun 2015, 18:51

Kun je madeliefjes gewoon heel geven? Dus niet zoals bijv. bij paardenbloem alleen blad en bloem?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 24

Bericht door syrischehamster » 03 jun 2015, 19:34

melson schreef:
Verder pluk ik eigenlijk niet veel voor ze [konijnen], hoogstens wat klaver
maar juist konijnen zijn toch planteneters en hebben vooral groenvoer en geen grkrijgennodig, en dit dus zo afwisselend mogelijk. Maar als hier in Nederland niet zo gevoerd wordt, dan is een discussie over selectie of giftplanten sowieso overbodig, want ik ga van een heel andere invalshoek uit ;)

en nog even: groente is voor mij groente en geen groenvoer. groenvoer is voor mij: gras, bladeren, bloemen, takken, wildkruid/planten
misschien ook handig om hierin duidelijk te zijn, anders praat je maar aan elkaar voorbij. ;)
Mm misschien niet zo duidelijk neer gezet :p ik bedoelde dus dat ik niet veel pluk in t gras.. ze krijgen wel dagelijks kruiden e.d. uit ons kruidentuintje haha! ;)
Verder krijgen de konijnen elke avond een bordje groenvoer. Ik zie t altijd zo dat groenten/planten onder dezelfde noemer vallen. Ze krijgen ook regelmatig een tak van de appel of perenboom en dit valt voor mij ook Ook onder 'groenvoer'!
Bij ons is het meestal volgens het principe: ze krijgen wat er is, heeft papa net het gras gemaaid dan is er even geen klaver en pardenbloem, eten wij savonds groente die ze mogen hebben krijgen ze dat!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!

Plaats reactie