Help: Beestjes!

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

Plaats reactie
sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Help: Beestjes!

Bericht door sneeuwvlok » 11 sep 2016, 13:18

Goed, ik hoop dat ik het hier in het goede onderwerp heb gezet! :)

Dankzij mona haar hulp meng ik zelf het voer voor Mormel (syr). Daar was ik dus net mee bezig. Alles ingrediënten zitten afzonderlijk in ziplock zakken en dat zit weer in een luchtdichte doos in een donkere kast op een koele kamer. Helaas trok ik net het bijna laatste ingredient open (de pinda's), maar die zaten helemaal onder de beestjes! Het ware kleine, zwarte beestjes die flink heen en weer liepen zodra je de pinda's door elkaar schudde. Ik heb er een paar op mijn handen gehad en ze waren denk ik een millimeter groot, max. Ze krioelden een beetje, maar zochten vooral zo snel mogelijk de donkere plekken weer op. Bij platdrukken verpulverden ze, zonder echt iets achter te laten.

Weet iemand wat voor beestjes dit waren? Ik heb de zak met pinda's in de vriezer gelegd (afgesloten natuurlijk, in de ziplock zak). Is dit voldoende? Ik heb geen beestjes meer gezien; ik meng het voer op de grond van mijn slaapkamer en het ene beestje dat daarop gevallen was heb ik vanzelfsprekend vermoord. Kan ik het gemengde voer ook beter in de vriezer leggen? Gaat dit niet afdoen aan de kwaliteit van het voer? etc. etc. etc. Het zou best een flinke uitgave zijn om alle ingrediënten opnieuw te kopen, maar als dat zou moeten dan moet het.. (ik heb overigens verder geen beestjes gezien, in geen enkele zak, dus ik denk dat ze echt alleen in de pinda's zaten!).

ClumsyPianist
Leeftijd: 19

Re: Help: Beestjes!

Bericht door ClumsyPianist » 11 sep 2016, 13:27

Enige zwarte beestjes waar ik mee te maken heb gehad die in voedsel zaten waren graanklanders, maar ik denk dat die niet voorkomen in pinda's. :c Verder kan ik ook niet echt helpen. Ik heb zelf alles eerst weggegooid, bodembedekking, voer, hooi, alles, omdat ik niet wist waar ze vandaan kwamen. Beetje handig googelen van pa en toen kwamen we erachter dat het graanklanders waren. Voer opnieuw gekocht, in de vriezer gedaan voor 24 uur, ging prima, geen problemen meer gehad. Verder zou ik ook echt niet weten wat er te doen is. :s
Groetsels,
Alex

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 11 sep 2016, 13:31

Persoonlijk vries ik alles 48 uur in wat ik aan voer krijg, heb zo veel gedoe gehad met meelmotten en nu met mijten dat ik er helemaal klaar mee ben. Ik weet niet wat voor beestjes het waren, maar ik zou sowieso alles invriezen, als de kwaliteit daardoor niet achteruit gaat.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

sneeuwvlok
Hamsters: Mormel

Bericht door sneeuwvlok » 11 sep 2016, 13:51

Ik heb alle andere zakken nog even nagekeken, daar lijkt in elk geval niets in te zitten. (pfieew). Maar goed, de pinda's heb ik ook al een ruime tijd en dit was pas de eerste keer dat de beestjes erin zaten (of opvielen). Normaal maak ik mij ook niet druk om beestjes, vooral de wurmpjes gaf ik altijd als snoepje aan de beesten. Maar met alle verhalen over bloedluis/mijt die ik steeds lees schrok ik nu wel van dit onbekende beestje. Gelukkig heeft internet me net uitgelegd dat die enkel donker zijn als ze bloed hebben kunnen zuigen en dat was niet het geval. Die angst kan ik dus van me af laten vallen!

Heb net ook even beter gekeken. Er lagen al een flink aantal beestjes dood in de zak :x Het waren beestjes van een millimeter of 1.5-2, waarbij de kop duidelijk te zien was maar kleiner dan het lijf. Bijden waren behoorlijk rond. De poten waren te dun om te tellen ;) Denk overigens wel dat het invriezen voor de pinda's geen succes zal zijn.. ze werden nu al behoorlijk vochtig :(

Die graankladders vind ik trouwens wel grappige beestjes! Maar die waren het dus niet :')

layla
Hamsters: 0
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door layla » 23 sep 2016, 18:43

Heb het ook gehad met voer dat je zelf kon scheppen. Doe ik dus niet meer. Enkel nog goed verpakt voer voor mij.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Ella, Emma, Junior, Alexia, Alexis en Amor.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly en Scarlett

xxa.
Hamsters: Toby, Olaf & Mickey

Bericht door xxa. » 07 dec 2016, 14:47

Hoe vriezen jullie je voer in, gewoon de zak voer in de vriezer of nog een extra zak eromheen? En wordt het niet vochtig waardoor het gaat schimmelen?
Heb namelijk van de week 2 zakken voer aan de vogeltjes buiten gevoerd omdat er heel veel larven in zaten van meelmotjes :(
terwijl de zakken nog dicht zaten en in een gesloten ton bewaard worden..
Ik heb een zwak voor bange hamstertjes

fred de hamster
Hamsters: 3 syrtjes,1 robo,1 rusje
Leeftijd: 47

Bericht door fred de hamster » 09 dec 2016, 16:11

Gewoon in de zak. En dan zo'n zip-zak erom heen. Dan weet ik zeker dat het goed dicht zit.
Ik laat het voer dan in de vriezer liggen tot ik het nodig heb. Geen beestjes meer gehad. :D
Groetjes, Jolanda en de hamsters: Mattie, Tarzan, Boris, Kareltje en Appie

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 09 dec 2016, 16:19

Als je voer nog binnen de houdbaarheidsdatum zit, en je het in een vaste winkel koopt, via internet of de bon of pinbetaling nog hebt, gewoon het uitleggen en de zak om laten ruilen.
Als het verpakt voer is en je het binnen redelijke tijd na openen van de zak het ongedierte tegenkomt, dan zat het er meestal al in vanaf de fabriek, dus goede winkels zullen niet erg moeilijk doen als je er mee terug komt.
Nu heb ik meestal zakken van 20 kg dus ik ga niet eens proberen om die in de vriezer te krijgen :lol: .

Plaats reactie