(Te) dikke hamster

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

Plaats reactie
yunansia
Hamsters: Hoodie & Xillia

(Te) dikke hamster

Bericht door yunansia » 20 dec 2016, 13:05

Hallo,
1 van mijn dwergjes is erg dik. Ik ben de snoepjes al drastisch gaan minderen, maar nu bijt hij als je hem niks geeft. Hij is geobsedeerd met snoepen, zelfs met een volle voerbak MOET hij snoepjes.
Dus nu vraag ik mij af of er gezondere snoepjes zijn. Iets wat minder vet is zodat ik hem toch iets kan geven. Iemand enig idee?
Verse wortels moet hij niet, maar gedroogde wortel wel. Maar is dit ook gezond?

Mariska1808
Leeftijd: 21

Re: (Te) dikke hamster

Bericht door Mariska1808 » 20 dec 2016, 15:20

Wat noem jij precies te dik? :) Ik geef mijn hamsters geen snoepgoed dat suiker oid bevat. Eigenlijk krijgen die van mij naast hun gewone eten alleen groenten, kruiden en af en toe een stukje zalm/kip. Zou hem eigenlijk niks extra's geven als hij echt te dik is, dan is ie maar even chaggo. ;)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

yunansia

Bericht door yunansia » 20 dec 2016, 16:13

Hij is duidelijk forser dan zijn moeder terwijl ze dezelfde bouw hebben. Vandaar dat ik er nu iets aan wil doen, voordat hij echt te dik wordt. Probleem met niks geven is dat eten grotendeels zijn motivatie is. Hij blijft soms echt een uur in de tralies hangen als hij niks krijgt :-|

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 20 dec 2016, 16:55

verwende hamster :)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

yunansia

Bericht door yunansia » 20 dec 2016, 17:46

Haags Hopje schreef:verwende hamster :)
Ja heel erg :lol: alle 3 de hamsters krijgen alles van mij :bloos:

Maar er zijn niet echt "gezonde" snoepjes? Want ik vind het verschrikkelijk dat hij zo boos wordt. Hij beet nooit. Maar sinds ik minder met de snoepjes hapt hij opeens wel. Niet keihard, maar vind het niet echt fijn. En dat eindeloze bedelen vind ik ook zo erg om aan te zien. :bloos:

melson
Contacteer:

Bericht door melson » 20 dec 2016, 18:14

wat versta je dan onder snoepjes?
je zou bv. ook de pompoenpitten uit het voer kunnen halen en als 'snoep' geven. Dan krijgt hij niet nog iets extra's op zijn voer bovenop.
verder kun je ook gewoon verschillende groentes proberen of meelwormen (hier dan wel weer rekening houden met het voer)
ook zal ik de hamster niet te 'vermenselijken' ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

yunansia

Bericht door yunansia » 20 dec 2016, 18:34

Snoepjes zijn voornamelijk pinda's, zonnebloempitten en gedroogde wortel. Dat zijn dingen waarop hij lekker kan knabbelen als hij bij mij zit :lol:
Ik weet dat ik de neiging heb om ze te "vermenselijken".
Ik probeer ze wel minder te geven

hamsterhammie
Hamsters: Balou 20-03-2016
Leeftijd: 14

Bericht door hamsterhammie » 20 dec 2016, 21:20

Ik heb vroeger ook die fout gemaakt, je begint met eentje en na een tijdje zit je al aan 5 snoepjes per dag :lol:
Wat ik heb gedaan is langzaam aan overstappen naar echt gezonde snackjes. Fruit en groenten dus. Als je bijvoorbeeld in de morgen, in de middag en in de avond een snoepje geeft begin je daarnaast elke keer een stukje fruit of groente te geven. Daarna geef je nog 2 snoepjes per dag en 3 stukjes fruit of groente. Daarna 1 snoepje en ook 2 stukjes enz.. En zo bouw je het langzaam af tot dat je hamster fruit of groente aanziet als snoep.
Bij mij is het in ieder geval gelukt, ik hoop bij jou ook !! Veel succes :D
Groetjes van Angelina, het Syrtje Balou, alle vogeltjes, papegaai Pablo, alle vissen, Labrador Laika, Konijntje Fluffy en de verzorgpaardjes
Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥

Mariska1808
Leeftijd: 21

Bericht door Mariska1808 » 21 dec 2016, 08:35

Ik geef zelf juist geen fruit vanwege de suikers die erin zitten. :) Hier zijn ze dol op witlof! Ik zou gewoon veel proberen bij je hammie. Daarnaast moet je niet vergeten: voor ons is het "snoep" wat we geven, voor de hammie is het gewoon voedsel wat ie toevallig lekker vind. ;)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

yunansia

Bericht door yunansia » 21 dec 2016, 11:48

Dankjewel voor de tips. Ik zal inderdaad minderen en meer variëren.
Stiekem ben ik hem af en toe ook gewoon zijn voer aan het geven als hij staat die bedelen en hij lijkt het prima te vinden :lol:

Plaats reactie