Droge maïskorrels

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: I

Plaats reactie
Coco1302
Hamsters: Coco

Droge maïskorrels

Bericht door Coco1302 » 16 mar 2019, 13:04

Goedemiddag!

Ik ben nieuw hier sinds vandaag.
Sinds vorige week heb ik voor het eerst een huisdier, namelijk een Russische dwerghamster (Coco). Ze is geboren op 13 februari.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat ze wel en niet mag eten. Vandaag heb ik een zak droge maïs gekocht, zonder toevoegingen. Op de verpakking staat dat hier bijvoorbeeld popcorn van gemaakt kan worden.

Mag ik deze maïs aan Coco geven? En eerst even koken of niet?

Ik heb ook een zak gedroogde spliterwten gekocht, mag ze deze ook en eerst koken of niet?

Alvast bedankt!
Afbeelding

melson

Re: Droge maïskorrels

Bericht door melson » 16 mar 2019, 13:26

Heb je dan ook gewoon dwerghamstervoer?

Mais is voor dwerghamster niet zo geschikt omdat er veel koolhydraten (suikers) inzitten verhogen ze het risico dat de hamster suikerziekte krijgt. Granen in het algemeen hoeft een dwerghamster niet veel te krijgen.

Van de splintererwten kun je af en toe eentje geven, dar zitten veel eiwitten in. niet koken.

Als je je hamster iets goeds wilt doen aanvullend op het droogvoer dan kun je ook groenvoer (begint nu weer te groeien: vogelmuur, paardenbloem enz.) geven of kleine stukjes rauwe groente (hier ook op suikergehalte letten, alles mogen ze ook niet). Hier op het forum vind je een lijst met dingen die je hamster wel of niet mag eten, alleen wordt er geen verschil gemaakt tussen syr en dwerghamsters. omdat dwerghamsters gevoeliger op suikers kunnen reageren zal ik bij hen bv. geen gedroogde groente en geen vers of gedroogd fruit geven.
vers voer moet je wel voorzichtig mee beginnen en dan langzaam opbouwen , anders kan je hamster diarree krijgen als die dat niet gewend is.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Coco1302
Hamsters: Coco

Bericht door Coco1302 » 16 mar 2019, 13:48

Bedankt voor je reactie!

Uiteraard heb ik ook gewoon dwerghamstervoer, de afgelopen week heb ik 2 soorten gemixt en daarnaast af en toe nog wat lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, quinoa, meelwormen en een beetje peterselie en stukjes rauwe groente . Ze heeft ook wilgenhout om aan te knagen en ik heb beschuit met zaden gekocht en speltwafels zonder zout.

melson

Bericht door melson » 16 mar 2019, 14:53

beschuit met zaden en speltwafels zal ik niet geven. het meeste wat voor mensen gemaakt is bevat veel suikers/ smaakstoffen. ook verliezen de meeste dingen als ze bewerkt worden grotendeels hun voedingsstoffen en hebben voor een hamster geen meerwaarde.

je kunt trouwens de zaden ook laten kiemen. in de eerste dagen bevatten de kiemen heel veel vitamines. of je laat ze een beetje verder groeien, dan kun je de kooi lekker groen maken ;) ik gebruik hiervoor kleine bakken met chinchillazand, aarde kan best veel rotzooi maken :lol:

Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Plaats reactie