Hamsterbal; voor- en nadelen
Moderator: Sylvia.
Re: Hamsterbal; voor- en nadelen
Ik heb ook een Rusje wel eens in een bal laten lopen. Wat hij vooral deed was plassen en poepen en na tien minuten stil zitten wachten en uiteindelijk in slaap vallen.
Met loslopen heb ik meer ervaring. Vrijwel alle hamsters vonden dat altijd erg leuk.
Met loslopen heb ik meer ervaring. Vrijwel alle hamsters vonden dat altijd erg leuk.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo, zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo, zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
- syrischehamster
- Hamsters: Louis en Gavi
- Leeftijd: 32
Dat word volgens mij voornamelijk afgeraden omdat het behoorlijk stoffig ismaddy schreef: sommige hamster zijn allergisch voor zaagsel dus zaagsel wordt afgeraden voor alle hamsters.
Maar dat geheel terzijde!
Phoebe om even op jouw discussie verder te gaan!
Voor mijn eerste rusje (héél lang geleden) had ik ook een hamsterbal. Maar het viel me eigenlijk op dat hij er vaak een beetje 'klamzig' uit kwam. Weet niet of dat een juist woord is maar zo een beetje vochtig/verfomfaaid. Of dat eraan lag dat hij plaste of dat het gewoon echt heel benauwd was daarbinnen weet ik niet.
Het viel me ook op dat hij vaak 'te hard rende' en dan dus nog zo lang naschommelde als hij stil stond, hij stond niet meteen stil. Dat is in een looprad ook, maar als ze het in een looprad onprettig vinden kunnen ze eruit, hierbij niet.
En het viel me ook op dat hij altijd vrij hysterisch rond rende. Hij ging niet ergens stil zitten om te snuffelen of zich wassen, nee hij moest rennen rennen rennen
Als ik dat nu vergelijk als ik mijn hamsters in de ren + doolhof heb lopen ze altijd eerst een rondje om zich dan eens uitgebreid te gaan wassen. Dan moet er goed gesnuffeld worden of er niet ergens iets verstopt ligt! Ze rennen ook wel rond, maar niet zo hysterisch als mijn eerste hamster in de bal deed.
Daarom zou ik absoluut voor een ren gaan, dan kan de hamster kiezen wat hij gaat doen. In een hamsterbal kan hij eigenlijk geen kant op.
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
- Charlotte09
Voor mijn eerste hamster had ik inderdaad zo'n bal. Ik merkte dat ze in hoekjes probeerde te komen, waar ze zonder bal zo heen zou kunnen, maar met bal niet. Ook knalde ze vaak tegen dingen op. Vaak na een paar minuten was ze er flauw van en ging stil zitten in de bal.
Wat betreft de pootjes.. Die verhalen heb ik meerdere malen gelezen.
Uiteindelijk heb ik een ren gemaakt. Hierin merkte ik dat m'n hamster zich veel vrijer voelde. Ze racete rond. En niet een paar minuten, maar ik kon haar daar zo een uur in laten. Vond ze heerlijk.
Wat betreft de pootjes.. Die verhalen heb ik meerdere malen gelezen.
Uiteindelijk heb ik een ren gemaakt. Hierin merkte ik dat m'n hamster zich veel vrijer voelde. Ze racete rond. En niet een paar minuten, maar ik kon haar daar zo een uur in laten. Vond ze heerlijk.
- LittleLizzie
- Hamsters: Freya
Ik heb voor Lizzie ook zo'n bal gekocht omdat ze hier simpelweg niet los kan lopen. Teveel hoekjes waar ze achter kan, kabels op de vloer, gewoon compleet onveilig. Hoewel ik behoorlijk zeker weet dat ze het leuk vond (als ik de hamsterbal bij haar deurtje hield liep ze er altijd enthousiast in, ik wilde haar zeker niet dwingen erin te gaan, maar ze ging dus ook erin terwijl ze even daarvoor niet op mn handen de kooi uit wilde) en ze er heerlijk in rond kon crossen, en er écht niet uit wilde, merkte ik steeds meer problemen met haar nageltjes. Ik had het vermoeden dat dit door de bal kwam, en ben er dus mee gestopt. Nu ben ik er wel achter dat Lizzie gewoon snel problemen met haar nagels heeft, is het wel véél minder sinds ik haar niet meer in die bal laat. De voordelen (haar "los" kunnen laten lopen en het feit dat ze het volgens mij dus erg leuk vindt) wegen voor mij dus niet op tegen de nadelen (veel problemen met haar nagels, waarvan ik me kan voorstellen dat het ook gewoon ronduit pijn doet)
Groetjes van Ryanne en Jóra Freya.
Rust zacht Lizzie, mijn lieve kleine meid..
Rust zacht Lizzie, mijn lieve kleine meid..
Ik heb een jaren geleden ook de hamsterbal gebruikt. Als,ik nu terug denk aan hoe de hamsters zich daarin gedroegen weet ik niet of ze het wel zo leuk vinden als ik toen dacht. Eentje plaste er altijd in! De ander botste soms best hard tegen dingen aan en m'n vader had ooit m'n hamster erin gezet toen ik e rniet was omdat ze zo graag uit d'r hok wilde.. Alleen was die toen in slaap gevallen en had de hamster er n uur in gelaten... Gevolg was dat de hamster een week lang last van d'r ruggetje had.. Bal was waarschijnlijk ook dus te klein. En ik heb er 1 gehad die erin ging knagen en toen zaten zijn tanden vast in een gleuf. Gelukkig lette ik er altijd heel goed op en kon ik ze direct terug duwen maar dat zal niet prettig zijn geweest. Ik heb de bal nog ergens liggen maar heb deze al in geen jaren gebruikt en dat ben ik na de ongelukjes van vroeger ook niet meer van plan.. Ik heb gezien wat er mis kan gaan in zoon ding en dat doe ik m'n beestjes nooit meer aan!
rusjes Lilly en Sjimmy en syrtje Skip, gerbils Lana en Nala , Konijntjes Kees en Lila
Bedankt voor alle reacties!
Gezondheid is natuurlijk heel belangrijk. Als zijn gezondheid in gevaar komt ga ik het natuurlijk niet zomaar doen. Misschien dat ik in de toekomst nog een keer een 'experimentje' ga uitvoeren en zijn gedrag ga observeren in een bal ( de grootst mogelijke dan om rugproblemen te voorkomen) en los. Mocht ik dan merken dat hij het niet prettig vind of er last van krijgt stop ik uiteraard direct. In dat geval schaf ik een ren aan. Ik zal mijn ervaringen dan ook hier wel even plaatsen. De komende tijd laat ik hem hier eerst rustig wennen en probeer ik hem wat tammer te maken. Zijn rust en wen proces staan nu eerst even voorop.
Mochten er nog mensen zijn met nog meer ervaringen dan hoor ik die natuurlijk graag!
Gezondheid is natuurlijk heel belangrijk. Als zijn gezondheid in gevaar komt ga ik het natuurlijk niet zomaar doen. Misschien dat ik in de toekomst nog een keer een 'experimentje' ga uitvoeren en zijn gedrag ga observeren in een bal ( de grootst mogelijke dan om rugproblemen te voorkomen) en los. Mocht ik dan merken dat hij het niet prettig vind of er last van krijgt stop ik uiteraard direct. In dat geval schaf ik een ren aan. Ik zal mijn ervaringen dan ook hier wel even plaatsen. De komende tijd laat ik hem hier eerst rustig wennen en probeer ik hem wat tammer te maken. Zijn rust en wen proces staan nu eerst even voorop.
Mochten er nog mensen zijn met nog meer ervaringen dan hoor ik die natuurlijk graag!
Kijk met een 'zo groot mogelijke bal' uit dat de gleuven niet ook zo groot mogelijk zijn. Over het algemeen wordt met de doorsnee van de bal, ook de maat van de gleufjes groter en dan zakken de pootjes er sowieso doorheen. Dat lijkt me niet echt prettig.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
ik heb ook zo een bal en mijn hamster vind het precies wel leuk.
en ik vind er niet zo veel nadelen aan .
en ik vind er niet zo veel nadelen aan .
Oke bedankt voor de tip!**Lilia** schreef:Kijk met een 'zo groot mogelijke bal' uit dat de gleuven niet ook zo groot mogelijk zijn. Over het algemeen wordt met de doorsnee van de bal, ook de maat van de gleufjes groter en dan zakken de pootjes er sowieso doorheen. Dat lijkt me niet echt prettig.
Ik zal er op letten bij het aanschaffen van de bal.
Ik heb ook een hamstertje gehad en kreeg ooit als cadeautje ook een hamsterbal. Ik heb het een keer geprobeerd.
Ik vind het persoonlijk nogal onnatuurlijk voor zo'n beestje. Hamsters vinden het fijn om de boel te ontdekken en overal aan te snuffelen, een beetje op dingen te klimmen etc. En juist dat, waarom je ze ook uit de kooi zou halen kunnen ze dan niet.
Toen ik daarna een ren ging gebruiken (gewoon een paar planken aan elkaar gemaakt) zag ik zo'n enorm verschil! Met wat spulletjes erin kon ze zich echt eindeloos vermaken, en ik ook!
Lekker rondrennen, klimmen, snuffelen, het verstopte lekkers zoeken etc. Heerlijk om je beestje zo bezig te zien!
Naar mijn mening beperkt een bal je hamster in heel veel en heb je met een ren meer mogelijkheden voor je hamster. En dat vind ik ook hygienischer dan in zo'n kleine ruimte met weinig lucht, waar ze in plassen en vervolgens alles over zich heen krijgen.
Ik vind het persoonlijk nogal onnatuurlijk voor zo'n beestje. Hamsters vinden het fijn om de boel te ontdekken en overal aan te snuffelen, een beetje op dingen te klimmen etc. En juist dat, waarom je ze ook uit de kooi zou halen kunnen ze dan niet.
Toen ik daarna een ren ging gebruiken (gewoon een paar planken aan elkaar gemaakt) zag ik zo'n enorm verschil! Met wat spulletjes erin kon ze zich echt eindeloos vermaken, en ik ook!
Naar mijn mening beperkt een bal je hamster in heel veel en heb je met een ren meer mogelijkheden voor je hamster. En dat vind ik ook hygienischer dan in zo'n kleine ruimte met weinig lucht, waar ze in plassen en vervolgens alles over zich heen krijgen.
Liefs Sannah
&
♥ katten Jip&Janneke en paardje Kamillo
Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
&
♥ katten Jip&Janneke en paardje Kamillo
Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
- Simba
- Hamsters: Simba, Bambi
Ik ga mij toch wat meer mengen in dit gesprek, ookal heb ik al geantwoord 
Ik denk dat het vanuit de hamster gezien gewoon geldverspilling is. Hamsters snuffelen graag overal rond, zitten in hoekjes, (klimmen), rennen, spelen. Dat kan allemaal niet in zo'n bal. Dat rolt en rolt maar. En dan zitten ze eindelijk stil, kunnen ze niet snuffelen etc. Die van mij vielen na 5 min. in slaap. Ook vond ik altijd plas en drollen. Waarom niet gewoon een ren aankopen of maken of je kamer hamsterproof maken? Veel meer pret voor de dieren. Die zullen daar veel happier van worden
Zo'n ren kun je vullen met lekkers, speeltjes (of de kamer natuurlijk).
Ook is zoals hier waarschijnlijk al genoemd is, het veel hygiënischer. Ze plassen vaak in dat soort ballen, en dat krijgen ze vervolgens overal om hen heen (pootjes, vacht). Ook zijn vaak de spleten te groot. 1x zit het pootje ertussen en je hamster heeft pijn.
Mensen die als argument 'dan kunnen ze gewoon zelf gaan en dan hoef ik er niet naar te kijken, wat in een ren wel moet' hebben, zal ik dit eens zeggen: bij mij is de bal opengeraakt en ja toen liep Simba los rond. Gelukkig had ik het heel snel door. Anders was ik hem kwijt en met 2 poezen in huis is dat heel erg onhandig. Gelukkig is die bal toen de prullebak ingegaan
Een ren op bed/van hout is allemaal goed en zorgt voor zóveel plezier.
Ik denk dat het vanuit de hamster gezien gewoon geldverspilling is. Hamsters snuffelen graag overal rond, zitten in hoekjes, (klimmen), rennen, spelen. Dat kan allemaal niet in zo'n bal. Dat rolt en rolt maar. En dan zitten ze eindelijk stil, kunnen ze niet snuffelen etc. Die van mij vielen na 5 min. in slaap. Ook vond ik altijd plas en drollen. Waarom niet gewoon een ren aankopen of maken of je kamer hamsterproof maken? Veel meer pret voor de dieren. Die zullen daar veel happier van worden
Ook is zoals hier waarschijnlijk al genoemd is, het veel hygiënischer. Ze plassen vaak in dat soort ballen, en dat krijgen ze vervolgens overal om hen heen (pootjes, vacht). Ook zijn vaak de spleten te groot. 1x zit het pootje ertussen en je hamster heeft pijn.
Mensen die als argument 'dan kunnen ze gewoon zelf gaan en dan hoef ik er niet naar te kijken, wat in een ren wel moet' hebben, zal ik dit eens zeggen: bij mij is de bal opengeraakt en ja toen liep Simba los rond. Gelukkig had ik het heel snel door. Anders was ik hem kwijt en met 2 poezen in huis is dat heel erg onhandig. Gelukkig is die bal toen de prullebak ingegaan
Liefs Esmee en een kusje van hamsels Bambi, Simba, Jaimy en de poezen Nala en Dory <3
Rust zacht mijn schatten aan de regenboogbrug! <3
Dé Facebookpagina vol leuks voor je knaagdiertje(s)!
Rust zacht mijn schatten aan de regenboogbrug! <3
Dé Facebookpagina vol leuks voor je knaagdiertje(s)!
-
Schnabbelina
- Hamsters: Schnabble, Yoshi, Alastor
nouja, ik heb uberhaubt nog niet veel ervaring met hamster.
ik heb er 1 sinds ongeveer 3 weken en ik vind het heerlijk.
maar over de hamsterbal:
ik heb er 1 gebruik hem erg weinig desondanks ik heb het idee dat mn hammie het niet erg vind. ze kruipt er zelf in rolt wat rond ( rent nog liever met bal en al achter mn hond aan die wegrent met dr staart tussen dr poten:P) ze wast zich ze zigzagt in de bal superhandig rond alle obstakels wel na eerst een paar keer er tegen aan geknald te zijn maar he wij kunnen ook niet in 1x auto rijden?
ondanks dat ik het idee heb dat mn hammie het wel leuk vind zit ze er niet vaak in en als ze er in zit niet langer dan 5 minuten ik ben er niet zon grote voorstander van van de bal want het is niet echt lekker hygiënisch de poepjes liggen echt overal in de kamer zeg maar. plassen heeft ze nog niet gedaan.. maar het idee. BAH. verder vind ik het niet zon fijn idee zelf om in zon bal rond te moeten hobbelen xD haha
qua gedrag zie i niet veel verandering in een ren of bal. natuurlijk in de ren heeft ze leuke speeltjes maar ze ligt 9 van de 10x te slapen in een hoekje in de ren hihi. is echt een geniaal gezicht de hamster lekker spelen mn hond (jack-russell) geïnteresseerd naast de ren huppelen. dus haar parkeer ik altijd in de mand op een stoel als zijne uitkijktoren en dan gaat ze liggen kijken gewoon te schattig
ik heb er 1 sinds ongeveer 3 weken en ik vind het heerlijk.
maar over de hamsterbal:
ik heb er 1 gebruik hem erg weinig desondanks ik heb het idee dat mn hammie het niet erg vind. ze kruipt er zelf in rolt wat rond ( rent nog liever met bal en al achter mn hond aan die wegrent met dr staart tussen dr poten:P) ze wast zich ze zigzagt in de bal superhandig rond alle obstakels wel na eerst een paar keer er tegen aan geknald te zijn maar he wij kunnen ook niet in 1x auto rijden?
ondanks dat ik het idee heb dat mn hammie het wel leuk vind zit ze er niet vaak in en als ze er in zit niet langer dan 5 minuten ik ben er niet zon grote voorstander van van de bal want het is niet echt lekker hygiënisch de poepjes liggen echt overal in de kamer zeg maar. plassen heeft ze nog niet gedaan.. maar het idee. BAH. verder vind ik het niet zon fijn idee zelf om in zon bal rond te moeten hobbelen xD haha
qua gedrag zie i niet veel verandering in een ren of bal. natuurlijk in de ren heeft ze leuke speeltjes maar ze ligt 9 van de 10x te slapen in een hoekje in de ren hihi. is echt een geniaal gezicht de hamster lekker spelen mn hond (jack-russell) geïnteresseerd naast de ren huppelen. dus haar parkeer ik altijd in de mand op een stoel als zijne uitkijktoren en dan gaat ze liggen kijken gewoon te schattig
Voordelen: Je kan je hamster veilig los laten lopen en hij is makkelijk terug te vinden. Het is een kwestie van de bal zoeken.
Mijn vorige rus was verslaafd aan die bal, en werd altijd boos is die eruit moest.
Na afloop is die moe, ik heb een hamster gehad die dan lekker op mijn trui in slaap viel superaandoenlijk.
Nadelen:
Niet elke hamster vindt zo'n bal leuk. Mijn huidige rus doet er niks mee. Hij gaat ermee in een hoekje zitten en meer niet.
Jaren geleden had ik mijn syr in zon bal, en die stootte net zolang tegen de tafelpoot ermee tot het deurtje los ging (we hadden een kat thuis) oftewel het hoeft niet persé veilig te zijn.
* hamster kan flink poepen en plassen in de bal waardoor je een smerige hamster eruit kan halen als die blijft rennen erin. (persoonlijke ervaring na een stop ging die weer vrolijk verder).
ps: er zijn veel tegenstanders van de bal omdat de hamster verplicht is te lopen etc.
PS: Let op de leeftijd van je hamster. Een hamster van een paar maandjes heeft zwakkere pootjes dan een hamster van een half jaar oud.
Mijn vorige rus was verslaafd aan die bal, en werd altijd boos is die eruit moest.
Na afloop is die moe, ik heb een hamster gehad die dan lekker op mijn trui in slaap viel superaandoenlijk.
Nadelen:
Niet elke hamster vindt zo'n bal leuk. Mijn huidige rus doet er niks mee. Hij gaat ermee in een hoekje zitten en meer niet.
Jaren geleden had ik mijn syr in zon bal, en die stootte net zolang tegen de tafelpoot ermee tot het deurtje los ging (we hadden een kat thuis) oftewel het hoeft niet persé veilig te zijn.
* hamster kan flink poepen en plassen in de bal waardoor je een smerige hamster eruit kan halen als die blijft rennen erin. (persoonlijke ervaring na een stop ging die weer vrolijk verder).
ps: er zijn veel tegenstanders van de bal omdat de hamster verplicht is te lopen etc.
PS: Let op de leeftijd van je hamster. Een hamster van een paar maandjes heeft zwakkere pootjes dan een hamster van een half jaar oud.
groetjes Marielle