Zoals sommige van jullie misschien weten was ik vroeger erg veel online op het hamsterforum. Toen ben ik er een tijd niet op geweest en ben ik uiteindelijk toch weer hier terecht gekomen omdat Iona een (waarschijnlijk) een ooginfectie heeft opgelopen (heeft ze sinds vandaag druppeltjes voor, dus als het goed is is dat binnekort weg)..
En tjah, toen was ik weer helemaal verliefd op de hamstertjes.
En ik wouw vroeger al een nestje en dat wil ik nu ook weer.. Alleen ben ik wel een paar dingen over het fokken vergeten (weet ook nog helemaal niet zeker of er een nest komt en dat gaat in ieder geval dan nog minimaal 1.5/2 maand(en) duren).
Ik weet nog wel een aantal dingen over fokken (dichte kooi, nest vulling, geslachtsbepaling, wanneer de man bij de vrouw weg moet, enz.)
Ook weet ik nog wel een paar genetische dingen (bijv. dat je pearl en pearl of mandarijn en mandarijn niet samen moet kruisen).
Ik denk dat als de dingen die ik vergeten ben weer hoor ik de draad weer heel makkelijk kan oppakken aangezien ik het wel wist en als ik het nog eens hoor ik het waarschijnlijk weer herinner.
Dus mijn vragen (het gaat om rusjes):
* Vanaf welke leeftijd moet je op geslacht gaan scheiden?
* Mogen de baby dames bij de moeder blijven als je ze op geslacht gaat scheiden? (dacht het niet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even na)
* Kan je de baby mannen bij de vader in de kooi zetten? (weet bijna zeker van niet)
* Waarom moest de kooi dicht zijn?
* De vader moet je toch bij de moeder weg halen als ze gedekt is (dat kan je merken doordat ze het mannetje gaat weg jagen)
* Levert het stress voor de man/vrouw op als je ze uit elkaar haalt, voordat de vrouw de man gaat verstoten?
* Levert het stress op voor de man/vrouw als je ze uit elkaar haalt, terwijl de vrouw de man al aan het verstoten is?
* Wat als je de man bij de vrouw laat terwijl ze hem aan het verstoten is?
* De baby hamsters mag je toch als de moeder je goed vertrouwt oppakken met de leeftijd van 1 week en als ze dat niet doet pas als de ogen van de jongen open zijn?
* Vanaf welke leeftijd gaan de jongen zelfstandig eten?
* Is een hamster die geboren is op 20-06-2009 te oud om jongen te krijgen?
* Is het ongezond om te fokken met een hamster die ooit een oog infectie heeft opgelopen?
Alvast bedankt.