Paar vragen over fokken.

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Naantje1998
Contacteer:

Paar vragen over fokken.

Bericht door Naantje1998 »

Beste hamsterforummers,

Zoals sommige van jullie misschien weten was ik vroeger erg veel online op het hamsterforum. Toen ben ik er een tijd niet op geweest en ben ik uiteindelijk toch weer hier terecht gekomen omdat Iona een (waarschijnlijk) een ooginfectie heeft opgelopen (heeft ze sinds vandaag druppeltjes voor, dus als het goed is is dat binnekort weg).. :lol:

En tjah, toen was ik weer helemaal verliefd op de hamstertjes.

En ik wouw vroeger al een nestje en dat wil ik nu ook weer.. Alleen ben ik wel een paar dingen over het fokken vergeten (weet ook nog helemaal niet zeker of er een nest komt en dat gaat in ieder geval dan nog minimaal 1.5/2 maand(en) duren).

Ik weet nog wel een aantal dingen over fokken (dichte kooi, nest vulling, geslachtsbepaling, wanneer de man bij de vrouw weg moet, enz.)
Ook weet ik nog wel een paar genetische dingen (bijv. dat je pearl en pearl of mandarijn en mandarijn niet samen moet kruisen).

Ik denk dat als de dingen die ik vergeten ben weer hoor ik de draad weer heel makkelijk kan oppakken aangezien ik het wel wist en als ik het nog eens hoor ik het waarschijnlijk weer herinner.

Dus mijn vragen (het gaat om rusjes):

* Vanaf welke leeftijd moet je op geslacht gaan scheiden?
* Mogen de baby dames bij de moeder blijven als je ze op geslacht gaat scheiden? (dacht het niet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even na)
* Kan je de baby mannen bij de vader in de kooi zetten? (weet bijna zeker van niet)
* Waarom moest de kooi dicht zijn?
* De vader moet je toch bij de moeder weg halen als ze gedekt is (dat kan je merken doordat ze het mannetje gaat weg jagen)
* Levert het stress voor de man/vrouw op als je ze uit elkaar haalt, voordat de vrouw de man gaat verstoten?
* Levert het stress op voor de man/vrouw als je ze uit elkaar haalt, terwijl de vrouw de man al aan het verstoten is?
* Wat als je de man bij de vrouw laat terwijl ze hem aan het verstoten is?
* De baby hamsters mag je toch als de moeder je goed vertrouwt oppakken met de leeftijd van 1 week en als ze dat niet doet pas als de ogen van de jongen open zijn?
* Vanaf welke leeftijd gaan de jongen zelfstandig eten?
* Is een hamster die geboren is op 20-06-2009 te oud om jongen te krijgen?
* Is het ongezond om te fokken met een hamster die ooit een oog infectie heeft opgelopen?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Naantje1998 op 27 apr 2010, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

paper-neko-art
Hamsters: 2
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door paper-neko-art »

gaat het om syren of dwergen? :)
groetjes laura, Dante, Lucky
† hunny & hamtaro & henry †
---->♡ HENRY&MERCI ♡<-----
Naantje1998
Contacteer:

Owh helemaal vergeten.. Het gaat om rusjes. Ik zal het ook even in mijn begin post vermelden.
**Lilia**

Re: Paar vragen over fokken.

Bericht door **Lilia** »

3 tot 4 weken is prima.

* Mogen de baby dames bij de moeder blijven als je ze op geslacht gaat scheiden? (dacht het niet, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even na)
Liever niet te lang, maar tot een week of 5/6 moet wel kunnen, dan zal ze ze alleen wel flink zat zijn.

* Kan je de baby mannen bij de vader in de kooi zetten? (weet bijna zeker van niet)
Dat zou ik liever niet proberen.

Omdat de ukjes anders door de tralies kunnen kruipen.

* De vader moet je toch bij de moeder weg halen als ze gedekt is (dat kan je merken doordat ze het mannetje gaat weg jagen)
Dat hoeft niet per se. Je kunt het mannetje ook langer bij het vrouwtje in laten zitten, bijvoorbeeld tot 2/2,5 week na de geboorte van het eerste nestje, zodat er nog wel een tweede nest komt maar papa kan helpen met de kids.

* Levert het stress voor de man/vrouw op als je ze uit elkaar haalt, voordat de vrouw de man gaat verstoten?
Ik denk dat dat wel meevalt, maar vader kan wel goed helpen bij het nestje en dat is voor het vrouwtje minder zwaar.

Volgens mij komt het niet zovaak voor dat vrouw en man elkaar ernstig verwonden als ze samenzitten als koppeltje. En als ze wel echt gaan vechten en je laat ze bij elkaar, kan het dus wel zijn dat je vrouwtje of mannetje verwondingen oploopt.

* De baby hamsters mag je toch als de moeder je goed vertrouwt oppakken met de leeftijd van 1 week en als ze dat niet doet pas als de ogen van de jongen open zijn?
Dan zou ik héél zeker van mijn zaak zijn, liever wacht je tot de ogen los zijn en de ukjes ook gaan wandelen.

Ongeveer 10 dagen.

Ik zou haar niet meer inzetten, nee.

* Is het ongezond om te fokken met een hamster die ooit een oog infectie heeft opgelopen?
Dat lijkt me niet erfelijk, dus als ze nu gezond is, geen probleem voor de ukjes.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Maaike_
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Maaike_ »

Nog even over het bij elkaar houden of niet van de ouders: Ikzelf doe dit niet, simpelweg omdat ik niet twee nestjes vlak na elkaar wil. Ik laat ze 14 dagen als koppel samen, en haal ze dan weer uit elkaar. Zo heeft de moeder dus nog heel even in haar eentje voordat de kleintjes komen, en komt er geen tweede nest binnen al te korte tijd. Het is dus ook een beetje of je zelf wel twee nesten na elkaar wil en 'kwijt' kunt.
Hamstery Jane: http://hamsteryjane.simpsite.nl/ & www.facebook.com/hamsteryjane
Naantje1998
Contacteer:

Jaah, nouw ik zit ook niet echt te wachten op een oververmoeide moeder.. En wil ook maar één nestje.

Ik hoor wel meerdere meningen over de max. fok leeftijd van een vrouwtje zo vind **lilia** Iona al te oud, terwijl anderen er 1 jaar als max. van maken en sommige langer of geen leeftijdgrens..

Nog een paar vraagjes:
*Is er ook een maximale leeftijd voor de vader?
* Kent iemand een hamstery die binnekort een nestje met zwarte rusjes erin verwacht?

Ik had nog een vraag, maar die ben ik vergeten.. :bloos:
Ik zet hem wel neer als ik het weer weet.
shina
Hamsters: zie Hamsterinfo!
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door shina »

Ik heb zoiso een nestje liggen met een zwart jong er in weet nog niet welk geslacht. En in een van de wat oudere nesten heb ik ook een zwarte zitten dat is een mannetje.

En voor de rest weet je geloof ik mijn antwoorden inmiddels wel haha.
10 rusjes, 2 robo's en 1 syrtjes.
http://www.everyoneweb.com/acaparar

Nog een aantal hamsters zijn met spoed opzoek naar een huis!!
Naantje1998
Contacteer:

Oke, bedankt.. Wil je zeggen als je weet welk geslacht de zwarte uit het laatste nest is?

Ben wel benieuwd wat anderen als antwoord op mijn vragen hebben.. Dus als iemand nog wat antwoorden heeft hoor ik het graag! :D
sylvana900
Leeftijd: 29

Bericht door sylvana900 »

Moet het persé zwart zijn ? Want dan vraag ik me af wat er mis is met de andere russen kleuren ;)(pearl, blauw wildkleur, wildkleur. )
juuth
Leeftijd: 34

Bericht door juuth »

vanaf ongeveer 3,5 tot hooguit 4 weken. Rusjes zijn namelijk vanaf 4 weken geslachtsrijp en kunnen dus hun zusjes en zelfs hun moeder gaan dekken!

Ik zou het zelf niet doen, omdat de moeder de jongen meestal rond week 4 /5 wel zat is, je kan het proberen maar ik zou het persoonlijk niet doen.

Dit zou ik zoiezo niet doen, omdat de vader de jongen zal gaan aanvallen en misschien zelfs zal gaan doden.

Omdat de jongen anders door de tralies heen kruipen.

De moeder zal na de geboorte het mannetje niet gaan wegjagen, tenzij ze niet bereid is direct na de bevalling te paren. Je kan ze rustig bij elkaar laten maar zou het niet doen als je geen 2e nestje direct er bij wilt hebben. De vader zal de jongen gewoon helpen opvoeden als je hem bij de moeder laat na de bevalling.

Als je de vader nieuwe zaagsel geeft met een klein beetje zaagsel uit de kooi waar hij vandaan komt valt de stress reuze mee. Mijn mannetje had overigen helemaal nergens last van. Het zal wel even wennen voor hem zijn om alleen te zijn, maar het beste is om hem dan elke dag even te vertroetelen.

* Levert het stress op voor de man/vrouw als je ze uit elkaar haalt, terwijl de vrouw de man al aan het verstoten is?
Op dit moment is het mannetje al wat stressig, omdat het vrouwtje hem wegjaagd, en er waarschijnlijk ruzie is. Het komt bij rusjes overigens niet vaak voor dat het vrouwtje het mannetje echt wegjaagd. Als het wel gebeurd, moet je ze zoiezo uit elkaar halen.

In dit geval kunnen ze elkaar flink verwonden. Het komt niet vaak voor dat dit gebeurd, maar als je ze gewoon bij elkaar laat kan het hele grote tafarelen opleveren, en dat wil je niet.....

Ik zou het persoonlijk niet doen, omdat lang niet alle vrouwtjes het toelaten en de jongen kunnen gaan opeten. De geur van de moeder zit dan inet meer aan de moeder, en dus ziet ze de jongen niet als haar eigen en ruimt ze ze op. Ik zou gewoon wachten tot de jongen hun ogen open hebben, en ze zelf door de kooi gaan kruipen.

Vanaf ongeveer 10 / 11 dagen, het ene jong iets sneller als de ander. De moeder gaat dan extra veel eten verslepen naar het nest, om de jongen te voeden. In het begin zijn de jongen te zwak om zelf voedsel te gaan zoeken.

Officieel is er niet echt een standaard voor. Het is net wat je zelf te oud vind. Persoonlijk vind ik 1 jaar wel te oud voor een 1e nest. Een 1e nest zou ik bij rusjes doen van 4 tot 6 maanden. Een 2e nest zou ik wel doen rond de 1 jaar oud. Maar dat ligt puur aan je eigen overtuiging denk ik.

Oog-infecties zijn (meestal) niet erfelijk, en je kan er gerust mee fokken.
Misschien kun je informeren naar de ouders van het dier om te kijken of die ook last hadden van oog-infecties. Zo ja, is er een kans dat het bij jou toch erfelijk is aangelegd (komt weinig voor hoor) en zou ik er persoonlijk niet mee fokken.
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Niet puur eigen overtuiging, voor een vrouwtje is 11 maand (nu 10 maand, reken in ieder geval 3 weken verder) echt te oud. Het bekken is dan niet groot genoeg of minstens krap om jongen te baren en dat is voor zo'n vrouwtje echt te zwaar.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Naantje1998
Contacteer:

Oke, nee hoeft niet persé zwart te zijn, maar zwart is gewoon een van de kleuren die het meest in mijn smaak valt en er is dus ook helemaal niets mis met de andere kleuren.

Dat over die ooginfecitie kwam waarschijnlijk doordat ze door de woonkamer heeft gelopen (eigenlijk de enige logische reden, want een ooginfectie krijg je niet zomaar).
Ze heeft ook druppeltjes (sinds deze week (woensdag) dacht ik) en het is nu al bijna helemaal weg. Ik heb overgens ook niet gehoord dat haar ouders last van ooginfecties hadden (denk ook niet dat als dat zo was er met hun gefokt zou worden).

Misschien leuk om over een poosje een vrouwen rusje te nemen en dan een dekman lenen.
MyAngel
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel (vlakbij Amsterdam). Hamsters: Rusje Ginny
Leeftijd: 28

Bericht door MyAngel »

Ik weet verder niets op je vragen te antwoorden (is al gedaan), maar heb zelf nog wel een vraagje.
Moeten de mannen en vrouwen allebei in een aparte kooi en de moeder ook of mogen bijv. de moeder en de vrouwen bij elkaar blijven?
Renate.
Leeftijd: 35

Bericht door Renate. »

MyAngel schreef:Moeten de mannen en vrouwen allebei in een aparte kooi en de moeder ook of mogen bijv. de moeder en de vrouwen bij elkaar blijven?
Denk eens even goed na. Wat gebeurd er als je mannen en vrouwen bij elkaar houd?
Dan heb je toch antwoord op je vraag denk ik ;-)
Groetjes Renate
Sanne

Bericht door Sanne »

Dat vraagt ze niet Renate. Ze bedoelt, denk ik (zo had ik het opgevat), dat als je jongens en meiden op geslacht gaat scheiden, of je dan drie kooien doet (bijv. kooi 1 mannen, kooi 2 vrouwen en kooi 3 mama) of dat mama nog bij de dames in kooi 2 kan.

Om daar antwoord op te geven: ik denk dat het varieert. Als er bijvoorbeeld maar één dame in het nest zit, laten veel fokkers de moeder er vaak nog een tijdje bij. Als er echter tien dames zijn zetten ze moeder vaak apart van de dames.
Plaats reactie