Hallo allemaal,
Wij hebben 3 hamsters (1 rusje en 2 robo's) en krijgen er binnenkort 2 konijnen bij. De hamsters staan binnen en de konijnen krijgen buiten een hok.
Nu zouden de konijnen ook binnen (los) kunnen gaan lopen, of knuffelen wij alle dieren zonder de handen te wassen.
Mijn vraag: kunnen deze dieren ziektes/besmettingen/andere enge dingen op elkaar over kunnen dragen? De fokker (die overigens wel veel ervaring heeft en als dierenartsassistente heeft gewerkt) denkt van niet, maar kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Bekend is wel dat konijnen ziek kunnen worden van kippen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Kunnen hamsters ziektes krijgen van konijnen?
Moderator: Sylvia.
-
Sanne(L)Jesse
- Leeftijd: 33
- Hannah
- Hamsters: muis en koetje
- Leeftijd: 42
Er zijn zeker ziekten die van de ene diersoort op de andere kunnen overgaan. O.a. mijt en schurft, maar ook schimmel. (schimmel is overigens ook voor mensen besmettelijk) Ik zou de dieren gewoon allemaal goed in de gaten houden en zoals hierboven al wordt aangegeven: bij symptomen van een van deze ziekten meer hygiene in acht nemen en een behandeling toepassen die geschikt is voor het desbetreffende dier.
Groetjes van Hanna, Muis (chinese dwerghamster) en mijn konijnen Kobus en Cato
- Kopmuntkip
- Hamsters: Diva, belle, Baloo, vinchenzo,
- Leeftijd: 38
- Nella
- Hamsters: roborovski's
- Leeftijd: 39
Hey Chantal, mijn konijntjes hebben ook geruime tijd binnen gestaan. Echte ziektes heb ik nooit last van gehad, wel is het nadeel van konijnen in de buurt van hamsters dat ze natuurlijk hooi eten en daar kunnen beestjes in zitten. Ikzelf heb inmiddels 1,5 jaar geleden een flinke bloedmijt uitbraak gehad welke achteraf gezien door de konijnen was veroorzaakt. Bloedmijt doet op konijnen niets (vacht is te dik), maar blijven daar wel op zitten en kunnen zo meeliften naar de hamsters. Sindsdien komen de konijnen ook NOOIT meer binnen huis en heb ik ook nooit meer ergens last van gehad
. Als je de mogelijkheid hebt om ze buiten rond te laten lopen, zou dat toch beter zijn denk ik.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt
Informatieve tekst roborovski's!
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt
Informatieve tekst roborovski's!
- LadyGuardian
- Hamsters: -
- Leeftijd: 37
Het is zowiezo altijd beter om je handen te wassen na het knuffelen met dieren, zonder te zien kan je een heleboel overdragen, maar zelf ook een besmetting oplopen. Zowiezo dingen zoals schimmel, ringworm en noem maar op.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
-
Sjantal
- Leeftijd: 42
Bedankt allemaal, voor jullie reacties!
Goede tips om mee rekening te houden. In principe blijven de nijnen zoveel mogelijk buiten, maar aangezien ze ook geborsteld moeten worden zullen ze ook wel eens een keertje binnen komen. Dan houden we ze uit de buurt van de hammies!
Goede tips om mee rekening te houden. In principe blijven de nijnen zoveel mogelijk buiten, maar aangezien ze ook geborsteld moeten worden zullen ze ook wel eens een keertje binnen komen. Dan houden we ze uit de buurt van de hammies!
Groetjes Chantal
*Bulke, Sunny, Mimi, Lola & Lily*
*Bulke, Sunny, Mimi, Lola & Lily*