wel of niet kopen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
hazelnoot

wel of niet kopen?

Bericht door hazelnoot »

Nadat mijn oude hammie was overleden, was ik van plan een nieuw hamstertje te kopen.
Ik zag een leuke bij de hamsterij in Drachten, van Andries de Jong.
Nummer N3/4, als je het wilt weten ^^ die heb ik gereserveerd, en we gaan dinsdag kijken.
Maar nou was ik nog eens op de site aan het kijken en zag ik dat de vader van het nestje ook de vader is van de moeder van het nestje.
dus dat de moeder met haar eigen vader kleintjes heeft gekregen.

Nou vraag ik me af of dat ook een gezondheidsrisico met zich meebrengt voor de kleintjes. Wat denken jullie hier van?

(graag snel antwoord, want ik ga er dus dinsdag al heen) ;)

xx

snorkel
Leeftijd: 40

Re: wel of niet kopen?

Bericht door snorkel »

Bij mijn weten is een keertje inteelt niet meteen een hele grote ramp. Dit wordt ook wel eens bewust gedaan door fokkers om bepaalde kenmerken naar boven te halen. Als ik jou was zou ik wel navragen/kijken of er meer inteelt in de lijn zit. Mocht dit zo zijn, dan denk ik dat de kans groter is dan het beestje iets mankeert/gaat mankeren.
1 rusje: Hercules
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Ik zou aan de fokker vragen of waarom hij besloten heeft om inteelt te plegen. Volgens mij moet inteelt zo veel mogelijk vermeden worden, maar word er soms na lang overwegen door een fokker een inteeltnestje gepleegt om te zien hoe sterk zijn lijn is.
Ik zou dus eens bij de fokker polsen en aan de hand van zijn reactie besluiten of je je er kan in vinden of niet. :)
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Als ik op die site kijk, heb ik het idee dat er een inteelt is gepleegd puur voor de kleur. Het gaat om dat blauwe nestje, toch?
Persoonlijk zou het tegen mijn principes in gaan om hier een hamster van te nemen, aangezien gezondheid en karakter voor mij voorop staat en ik niet zo'n fan ben van risico's nemen puur voor een leuk kleurtje.
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 33

Bericht door _mona_ »

Hmm, ik heb de site eens helemaal bekeken en ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over deze 'fokker'. Ik zie bijvoorbeeld veel fokhamsters (overleden) uit dierenwinkels, een hamster die 6! nestjes heeft gehad,... Dus ik denk dus ook dat de inteelt gewoon is gebeurd om blauwe jonkies te krijgen. Deze zijn immers zeldzaam, en populair...
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
hazelnoot

Bericht door hazelnoot »

dankje voor de snelle reacties =)
liever maar niet doen dan?
ik denk inderdaad dat ik beter maar even verder kan kijken voor een ander hammie

xx
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Klopt, blauw is nogal zeldzaam. Zonder inteelt kan je dus bijna niet aan blauwe hamsters komen, daardoor zijn ze ook een stuk zwakker, sneller dood of ziek enzo. En dat is gewoon een feit, als je zo vaak inteelt pleegt. Ik vind ook dat er daar vreemde dingen gebeuren die mijns inziens niet door de beugel kunnen, ik zou het je afraden daar een beestje te nemen om teleurstellingen te voorkomen.

Ilse (Bigmomma!) heeft nog enkele leuke hamstertjes zitten. :)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
De Barney
Contacteer:

Bericht door De Barney »

Lees eens wat hij schrijft op zijn site onder het kopje blauwe hamsters. Lees het hele stuk,dan vind je ook zijn verantwoording voor de keuzes die hij maakt in de fok.
www.cavia-barney.nl
Plaats reactie