Ferplast mary.
Moderator: Sylvia.
Re: Ferplast mary.
Muizen (wel meerdere!) zijn best leuk, maar niet altijd makkelijk te pakken. En ze ruiken behoorlijk, mannetjes zijn berucht om de geur, maar vrouwtjes kunnen er ook wat van. Je kan ze in groepjes houden en ze worden gefokt in heel veel kleurtjes. Misschien voordat ze volgroeid zijn in een duna, omdat als ze nog klein zijn waarschijnlijk wel door de tralies heen kunnen.
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.
Muizen zijn sowieso groepsdieren. Al neem je muizen raad ik je niet aan om ze in een mary te houden, maar in een aquarium/terrarium of iets in de richting.. Zelf heb ik mijn muizen in een aquarium
Je moet rekening houden dat ze ruiken, geen knuffeldieren zijn, het koppelen nog best lastig is (Ik raad je vrouwen aan, stinken minder en zijn makkelijker te koppelen) en het zijn erg tere diertjes..
Als je echt overweegt muizen te nemen zou ik me aanmelden op het muizenforum.com en dan gewoon een tijdje flink inlezen over de nadelen, gezondheid etc.
Je moet rekening houden dat ze ruiken, geen knuffeldieren zijn, het koppelen nog best lastig is (Ik raad je vrouwen aan, stinken minder en zijn makkelijker te koppelen) en het zijn erg tere diertjes..
Als je echt overweegt muizen te nemen zou ik me aanmelden op het muizenforum.com en dan gewoon een tijdje flink inlezen over de nadelen, gezondheid etc.
Groetjes van Rick
Ik wil je toch aanraden je goed in het diersoort in te lezen voordat je ze zomaar klakkeloos in een mary gaat stoppen.
Muizen zullen waarschijnlijk ontsnappen, aangezien de tralieafstand 1 cm is. Voor muizen word een maximum van 7 a 8 mm aangeraden, omdat ze er anders moeiteloos uit kunnen.
En ratten houd je gewoon niet in een mary.. veel en veel te klein! Ratten zijn grote dieren, en hebben een grote kooi nodig. Een jenny is inderdaad ongeveer het minimum voor ratten.
Daarbij zijn beide diersoorten erg gevoelig voor bepaalde ziektes, misschien handig om je daar eerst in te verdiepen voordat je ze aanschaft, want als ze eenmaal ziek worden moet je ook snel handelen, want het kan al snel fataal voor ze zijn.
Van gerbils heb ik geen verstand, maar dat ze zich eruit knagen weet ik nog net wel.
Sorry dat ik misschien een beetje fel over kom, maar ik heb mijn hele leven ratten gehad en heb op dit moment muizen, en ik zou het echt heel sneu voor die beestjes vinden als je ze zomaar in een mary stopt zonder eerst goed en wel te weten wat het houden van die dieren inhoud. Als je dat zou weten, zou je bijvoorbeeld ook weten dat een mary geen geschikt onderkomen is.
Als je vragen hebt over beide diersoorten mag je trouwens altijd bij me aankloppen. (Om nog even een ''fabeltje'' uit de wereld te helpen; vrouwen muizen stinken niet echt hoor.. ze ruiken misschien meer dan een hamster, maar een hamster is dan ook 1 van de weinige knaagdieren die zo weinig geur afgeeft. Maar ik heb 11 vrouwtjes op dit moment in 1 hok, en ze stinken echt niet zo snel. Als je gewoon de kooi goed schoonhoud, en ook op tijd schoonmaakt valt het alles mee.. mannen daarintegen stinken wel enorm!)
Muizen zullen waarschijnlijk ontsnappen, aangezien de tralieafstand 1 cm is. Voor muizen word een maximum van 7 a 8 mm aangeraden, omdat ze er anders moeiteloos uit kunnen.
En ratten houd je gewoon niet in een mary.. veel en veel te klein! Ratten zijn grote dieren, en hebben een grote kooi nodig. Een jenny is inderdaad ongeveer het minimum voor ratten.
Daarbij zijn beide diersoorten erg gevoelig voor bepaalde ziektes, misschien handig om je daar eerst in te verdiepen voordat je ze aanschaft, want als ze eenmaal ziek worden moet je ook snel handelen, want het kan al snel fataal voor ze zijn.
Van gerbils heb ik geen verstand, maar dat ze zich eruit knagen weet ik nog net wel.
Sorry dat ik misschien een beetje fel over kom, maar ik heb mijn hele leven ratten gehad en heb op dit moment muizen, en ik zou het echt heel sneu voor die beestjes vinden als je ze zomaar in een mary stopt zonder eerst goed en wel te weten wat het houden van die dieren inhoud. Als je dat zou weten, zou je bijvoorbeeld ook weten dat een mary geen geschikt onderkomen is.
Als je vragen hebt over beide diersoorten mag je trouwens altijd bij me aankloppen. (Om nog even een ''fabeltje'' uit de wereld te helpen; vrouwen muizen stinken niet echt hoor.. ze ruiken misschien meer dan een hamster, maar een hamster is dan ook 1 van de weinige knaagdieren die zo weinig geur afgeeft. Maar ik heb 11 vrouwtjes op dit moment in 1 hok, en ze stinken echt niet zo snel. Als je gewoon de kooi goed schoonhoud, en ook op tijd schoonmaakt valt het alles mee.. mannen daarintegen stinken wel enorm!)
Groetjes Sanne, Sid, en alle muizendames.
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 33
Ik denk dat je je mary gewoon moet houden voor hamsters 
Als je dan echt een ander dier dan een hamster wilt kan je best een ander hok kopen, en je mary verkopen. Die krijg je hier op het forum echt wel kwijt, aangezien het een erg mooie en 'populaire' kooi is voor hamsters. Voor andere dieren is hij helaas niet geschikt voor andere dieren in mijn ogen.
Als je dan echt een ander dier dan een hamster wilt kan je best een ander hok kopen, en je mary verkopen. Die krijg je hier op het forum echt wel kwijt, aangezien het een erg mooie en 'populaire' kooi is voor hamsters. Voor andere dieren is hij helaas niet geschikt voor andere dieren in mijn ogen.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Ik vind dit echt raar, als ik dat zeggen mag. Er bestaat bij hamsters toch ook zoiets als een minimum maat.. vind je het dan ook prima als mensen hun syrtjes houden in hokjes van 30 x 30, omdat die mensen vinden dat ze niks te kort komen?Dragon. schreef:Ik hoef ook geen gelijk,ik zei alleen iets,ik heb ook ratten in een Jenny gehad toen had ik namelijk mijn hamster dus mochten de ratten naar de Jenny, ze hebben maar kort in de Mary gezeten en ja ze waren blij in de Jenny! En ik had ook 2 grote ratten. Nou ook met mensen hun zin door laten draven hoor,nou zijn de mijne uiteindelijk naar een Jenny gegaan (ook als er geen hamster kwam) maar er zijn ook mensen die dat niet doen of kunnen betalen een andere kooi meteen. En ze zijn niks te kort gekomen in hun leven..
Sorry hoor, maar hoe kan je nou zeggen dat ratten niks te kort komen in een mary.. dan verdiep je je dus blijkbaar echt niet in de dieren die je hebt.. erg jammer.
Groetjes Sanne, Sid, en alle muizendames.
-
Dragon.
- Hamsters: 9.
- Leeftijd: 37
- Contacteer:
En bedankt!! Blijkbaar heb ik nu iets gruwelijks fouts gezegd!! En daarbij heb ik gezegd dat ze naar een Jenny zijn verhuist erg spijtig dat je me beoordeelt ik heb alles over voor mijn beesten waarom heb dan een knetter dure jenny voor ze gekocht juist omdat ik ze meer ruimte wou geven! Een mary was geschikt toen ik het vroeg en ja het geen fokker maar dan nog heb ik mijn beesten niks te kort gedaan,ze hebber er immers maar 1 week ingezeten,ik vind het erg jammer dat ik beoordeeld wordt op mijn ervaring en dat iemand die mij niet eens kent zo tegen mij praat ik heb me wel degelijk ingelezen zoals ik altijd doe voordat ik beesten aanschaf! Vind het erg jammer dat je dit zegt!Sann schreef: Ik vind dit echt raar, als ik dat zeggen mag. Er bestaat bij hamsters toch ook zoiets als een minimum maat.. vind je het dan ook prima als mensen hun syrtjes houden in hokjes van 30 x 30, omdat die mensen vinden dat ze niks te kort komen?
Sorry hoor, maar hoe kan je nou zeggen dat ratten niks te kort komen in een mary.. dan verdiep je je dus blijkbaar echt niet in de dieren die je hebt.. erg jammer.
Nee ik vind het niet prima als mensen hun syren in die maten kooien houden,dat heb ik nergens gezegd! maargoed altijd fijn als mensen dingen van je weten terwijl ze je niet kennen.
Ik lijk verdorrie wel een crimineel zeg op deze manier!
De Hamsters. ♥ De Dikstaart Gerbils. ♥ De katten. ♥
Ik mis jullie,Floor,Cooper,Liljana,Sky. †
Inderdaad even inlezen en daarbij logica... bij Fretten.nl staat heel duidelijk dat een Mary enkel als ziekenboeg kan dienen voor ratten, gerbrils. chinchilla's enz. zijn niet makkelijk te huisvesten is het eerste dat je leest en als hij voor muizen en dwerghamsters niet zou kunnen stond hij op de websites ook niet bij die diersoort 
Tja dan de uitzondering dat Roberovski's er wel uit kunnen soms maar goed zoekfunctie?
Tja dan de uitzondering dat Roberovski's er wel uit kunnen soms maar goed zoekfunctie?
-
Dragon.
- Hamsters: 9.
- Contacteer:
Mijn mary kwam uit de dierenwinkel ik zat toen nog niet op forum en kende geen webwinkels! a fijn ik weet dat je hier snel beoordeeld wordt mijn ratten hebben 1 week mary gehad en toen een jenny!! sorry hoor dat ik ratten riep!! maar om dan gelijk zo te gaan doen dat ik me niet in lees belachelijk!! dat doe ik wel namelijk!! anders had ik allang muizen/chinchilla's/cavia's etc gehad!! maar die heb ik niet omdat ik me nog steeds aan het inlezen ben!!!Jessica77 schreef:Inderdaad even inlezen en daarbij logica... bij Fretten.nl staat heel duidelijk dat een Mary enkel als ziekenboeg kan dienen voor ratten, gerbrils. chinchilla's enz. zijn niet makkelijk te huisvesten is het eerste dat je leest en als hij voor muizen en dwerghamsters niet zou kunnen stond hij op de websites ook niet bij die diersoort
En daarbij hoef ik niet van tig mensen hetzelfde te horen ik weet het nu en sorry TS maar geen ratten in een mary dus,mijn fout ik heb het slechtste ooit gedaan merk ik al,ben geen dieren waard.
Edit: @ TopicStarter wellicht een koppetlje (man/man of vrouw/vrouw) campbelli's dat kan prima namelijk.
De Hamsters. ♥ De Dikstaart Gerbils. ♥ De katten. ♥
muizen kunnen NIET in een mary,
vooral jonge muizen kruipen makkelijk tussen de tralies door,
je kunnen makkelijk tussen tralies door met een opening van 1 cm, ook als ze volwassen zijn,
tenzij je echt uberdikke muizen hebt...
Mijn muizen hebben er wel 5 minuten in gezeten, gekeken waar zwakke plekken zaten en daar zijn ze doorheen gegaan,
kun je weinig tot niks tegen doen...
Gerbils maken inderdaad alles kapot.
vooral jonge muizen kruipen makkelijk tussen de tralies door,
je kunnen makkelijk tussen tralies door met een opening van 1 cm, ook als ze volwassen zijn,
tenzij je echt uberdikke muizen hebt...
Mijn muizen hebben er wel 5 minuten in gezeten, gekeken waar zwakke plekken zaten en daar zijn ze doorheen gegaan,
kun je weinig tot niks tegen doen...
Gerbils maken inderdaad alles kapot.
Hedgery of the High Moors - Hobbyfokker van Witbuikegels.
@TS: Ik denk dat je je heel erg moet gaan inlezen in verschillende dieren. Een Mary is geschikt voor hamsters.. Muizen zouden wel kunnen -denk ik- (als het grote volwassen muizen zijn, anders kunnen ze makkelijk door de tralies), en dat zijn groepsdieren. Al zou ik het niet aanraden.. ze hebben erg snel last van tocht.. Ook hebben muizen een veel sterkere lucht dat hamsters, hou dat vooral in je achterhoofd.. Als het echt niet gaat in een mary kan je beter een aqua aanschaffen. Ik heb mijn 2 muisjes momenteel in een duna zitten.. (vind het ietwat krap, maar met genoeg klim en schuilmogelijkheden gaat het goed)..
Chinchilla's, fretten en ratten hebben véél meer ruimte nodig dan een mary.. Mary's worden wel eens gebruikt als ziekenboeg voor ratten, daar is hij prima voor, maar als vaste huisvesting zou ik het niet aanraden omdat ratten toch klimmers zijn.. Ik heb mijn ratten als ritten wel in de mary gehad, maar op den duur groeien ze er gewoon uit..
Misschien kan je je mary verkopen en van dat geld een mooie grote 2ehands aquarium kopen, daar kan je gerbils in doen, of muizen.
Chinchilla's, fretten en ratten hebben véél meer ruimte nodig dan een mary.. Mary's worden wel eens gebruikt als ziekenboeg voor ratten, daar is hij prima voor, maar als vaste huisvesting zou ik het niet aanraden omdat ratten toch klimmers zijn.. Ik heb mijn ratten als ritten wel in de mary gehad, maar op den duur groeien ze er gewoon uit..
Misschien kan je je mary verkopen en van dat geld een mooie grote 2ehands aquarium kopen, daar kan je gerbils in doen, of muizen.
Hamsters~ Buddha, Aagje & Jina.Vogeltjes~Zaza, Pluk, Dash & Mini. Hondje~Mowgli. Reuzenslak~Gerrit. Konijntjes~Olaf , Kyra & Macy. Dikstaartgerbil~Squeak. Ratjes~Killian, Shenkie & Tofu.
http://www.facebook.com/pettingsopvangrotterdam
http://www.facebook.com/pettingsopvangrotterdam
-
Gucci & Sammi
- Hamsters: Levi & Yasmin
- Contacteer:
mijn muisjes waren heel erg tam, tammer dan mijn hamsters. en het waren hele erge knuffeldiertjes.. maar inderdaad zou ik ze niet in een mary houden. ik heb ze zelf in een duna fun + combi 1 gehad. en mijn mannetjes in een aqua. erg leuke diertjes <3 ... nu alleen nog maar hammies. maar waarschijnlijk in dec op exoknaag weer muisjes halen.. en hammies ookWasbever schreef:Muizen zijn sowieso groepsdieren. Al neem je muizen raad ik je niet aan om ze in een mary te houden, maar in een aquarium/terrarium of iets in de richting.. Zelf heb ik mijn muizen in een aquarium![]()
bedankt voor alle antwoorden en tips
ik heb uiteindelijk besloten gewoon een rus te nemen en hem bij een fokker te kopen :)ik heb nog 1 vraag, ik heb gelezen dat russen met zn 2en in een kooi kunnen als ze uit hetzelfde nest komen, is dat ook echt zo?
Nee, russen kan je niet samen in een kooi doen. De kans is té groot dat het mis gaat.
oke bedankt 
ik heb nu alle info die ik nodig heb denk ik
ik ga een lieve rus kopen bij de fokker in mn stad en de mary gwn voor hamsters houden 
lekker ruim voor hem (of haar)
ik heb nu alle info die ik nodig heb denk ik
lekker ruim voor hem (of haar)
-
Creepy
- Hamsters: Japer, Syrtje
- Leeftijd: 49
Een paar posts naar boven is al gezegd dat muizen groepsdieren zijn.
04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.