rusje eet niet veel
Moderator: Sylvia.
- JessicaG
- Hamsters: Myrte
- Leeftijd: 32
- Contacteer:
rusje eet niet veel
Hallo iedereen,
Mijn rusje Kayla, die inmiddels al bijna 4 maanden oud is, heeft opeens heel erg raar eetgedrag.
Toen ze bij mij kwam en ongeveer 6 weken oud was, woog ze 17 gram.
Al snel kwam ze bij tot ze een paar weken geleden 31 gram woog.
Maar opeens zag ik haar vermageren en nu weegt ze nog maar 21 gram!
Ze ziet er ook erg mager uit.
Ik geef haar altijd voldoende eten en ze hamstert het ook allemaal, ik merkte echter net dat haar huisje vol met voedsel zat.
En dat ze dus eigenlijk bijna niet eet.
Koekjes, snoepjes, gedroogd fruit enzo eet ze wel.
Ik maak me nu toch wel een beetje zorgen...
Ook beet ze in het begin erg veel, maar werd ze al snel heel tam.
Nu bijt ze opnieuw enorm veel. Als ik mijn hand in de kooi leg dan komt ze er wel meteen op,
maar ze knaagt echt constant aan mijn broek, T-shirt of aan het tafellaken,...
Ik weet niet of dit iets met haar raar eetgedrag te maken heeft.
Verder vraag ik me ook af hoeveel gram een rusje ongeveer zou moeten eten per dag.
En wat ik zou kunnen doen... ( verder ziet ze er trouwens heel gezond uit, enkel dat ze wat magerder uitzag dan in het begin )
Groetjes,
Mijn rusje Kayla, die inmiddels al bijna 4 maanden oud is, heeft opeens heel erg raar eetgedrag.
Toen ze bij mij kwam en ongeveer 6 weken oud was, woog ze 17 gram.
Al snel kwam ze bij tot ze een paar weken geleden 31 gram woog.
Maar opeens zag ik haar vermageren en nu weegt ze nog maar 21 gram!
Ze ziet er ook erg mager uit.
Ik geef haar altijd voldoende eten en ze hamstert het ook allemaal, ik merkte echter net dat haar huisje vol met voedsel zat.
En dat ze dus eigenlijk bijna niet eet.
Koekjes, snoepjes, gedroogd fruit enzo eet ze wel.
Ik maak me nu toch wel een beetje zorgen...
Ook beet ze in het begin erg veel, maar werd ze al snel heel tam.
Nu bijt ze opnieuw enorm veel. Als ik mijn hand in de kooi leg dan komt ze er wel meteen op,
maar ze knaagt echt constant aan mijn broek, T-shirt of aan het tafellaken,...
Ik weet niet of dit iets met haar raar eetgedrag te maken heeft.
Verder vraag ik me ook af hoeveel gram een rusje ongeveer zou moeten eten per dag.
En wat ik zou kunnen doen... ( verder ziet ze er trouwens heel gezond uit, enkel dat ze wat magerder uitzag dan in het begin )
Groetjes,
Groetjes van Jessica en Myrte
RIP, Jikie en Tjikie, Speedy en Nano, Lyra en Kayla
-
Martin Braak
- Leeftijd: 52
- Contacteer:
Re: rusje eet niet veel
Een antwoord puur op wat ik persoonlijk vermoed. Er kunnen natuurlijk andere dingen aan de hand zijn. Het kan zijn dat jouw Rusje een wintergevoel heeft waarbij ze denkt dat het een zware winter is en er te weinig voer aanwezig is. Ze gaat dan slechts 1/3-1/2 eten wat gebruikelijk is. Het bijten is een karaktereigenschap om haar territorium te verdedigen. Bij bepaalde omstandigheden kunne oerinstincten terugkomen. Want het minder gaan eten is puur instinct. En daar hoort het bewaken van haar gebied ook bij.
Het beste is om je geen zorgen te maken indien je hamster nog actief is etc. Eigenlijk zou je beetje mee kunnen spelen door meer nestmateriaal te geven. Ze gaat dit gebruiken om haar nest een fort van te maken.
Bovennstaande baseer ik op persoonlijke ervaring. Vorig jaar/dit jaar dachten twee Russen in de gang bij mij (die stonden daar nog omdat ze uit Engeland afkomstig zijn) dat het een strenge winter was. Ze vielen enorm af. Bouwen een giga nest. Hamsterden niet eens, maar aten heel weinig. Pas in maart begonnen ze weer te eten en begonnen ze weer te fokken. Ze kregen geen wintervacht.
Het minder gaan eten is eigenlijk een logisch instinct. Want als er te weinig gehamsterd is, moeten ze het wel overleven.
Het beste is om je geen zorgen te maken indien je hamster nog actief is etc. Eigenlijk zou je beetje mee kunnen spelen door meer nestmateriaal te geven. Ze gaat dit gebruiken om haar nest een fort van te maken.
Bovennstaande baseer ik op persoonlijke ervaring. Vorig jaar/dit jaar dachten twee Russen in de gang bij mij (die stonden daar nog omdat ze uit Engeland afkomstig zijn) dat het een strenge winter was. Ze vielen enorm af. Bouwen een giga nest. Hamsterden niet eens, maar aten heel weinig. Pas in maart begonnen ze weer te eten en begonnen ze weer te fokken. Ze kregen geen wintervacht.
Het minder gaan eten is eigenlijk een logisch instinct. Want als er te weinig gehamsterd is, moeten ze het wel overleven.
- JessicaG
- Contacteer:
Oké bedankt,
Nu je over dat nestje begint...
Kayla heeft een huisje en ze heeft die echt hééélemaal volgepropt met strooisel, bovendien heeft ze dat huisje ook helemaal ondergegraven met strooisel zodat je nog enkel de ingang van het huisje zag. (wat ze voordien nooit deed) Ik zal haar dus maar extra veel nestmateriaal en strooisel geven
Nu je over dat nestje begint...
Kayla heeft een huisje en ze heeft die echt hééélemaal volgepropt met strooisel, bovendien heeft ze dat huisje ook helemaal ondergegraven met strooisel zodat je nog enkel de ingang van het huisje zag. (wat ze voordien nooit deed) Ik zal haar dus maar extra veel nestmateriaal en strooisel geven
- Nieske
- Moderator
- Leeftijd: 40
- Contacteer:
mijn rusje werd vorig jaar winter ook opeens echt superlicht. Ze was echt 5 tot 10 gram afgevallen, tot ze maar 22 gram woog. Maar zij was wel in wintervacht gegaan 
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
- JessicaG
- Contacteer:
Ik weet niet goed voor Kayla in wintervacht is, ze is een pearltje en van nature al bijna hélemaal wit 
-
Martin Braak
- Leeftijd: 52
- Contacteer:
Bij Pearl zie je vaak donsharen ontstaan wanneer ze in wintervacht zitten, haar is net iets donsiger en wat langer.
- JessicaG
- Contacteer:
Kayla valt niet meer af en blijft op 22 gram, dus dat beschouw ik wel als goed.
Volgens met heeft ze ook een wintervachtje, want de haartjes zijn inderdaad wat langer ( en donsiger ).
Maar misschien lijkt dit gewoon zo omdat ze ook wat magerder is nu.
Volgens met heeft ze ook een wintervachtje, want de haartjes zijn inderdaad wat langer ( en donsiger ).
Maar misschien lijkt dit gewoon zo omdat ze ook wat magerder is nu.
- Mendiee
- Hamsters: Romeo.
- Leeftijd: 34
Mijn rusje is een pearl, qua verandering van haar vacht merk ik niet zoveel.. Behalve dan dat haar haartjes wat langer zijn, betekent dat ook dat ze nu een wintervacht heeft?
Ohja en.. Weet iemand waar je een goede weegschaal kan kopen? Dit is wel een beetje een Off Topic vraag, maar ik zou er wel graag antwoord op willen hebben..
x
Ohja en.. Weet iemand waar je een goede weegschaal kan kopen? Dit is wel een beetje een Off Topic vraag, maar ik zou er wel graag antwoord op willen hebben..
Veel liefs van Syrtje Romeo! «
» Slaap zacht Aaliya, Striper, Lucie, Sammie, Dodi, Bijoux en Wolfie..
-
Flowa
- Hamsters: Bella, Pixel en Dots
- Leeftijd: 41
Bij de Action hebben ze een goede digitale weegschaal, is een euro of 6 geloof ik. Doet het prima.Mendiee schreef:Ohja en.. Weet iemand waar je een goede weegschaal kan kopen? Dit is wel een beetje een Off Topic vraag, maar ik zou er wel graag antwoord op willen hebben..x
Weer ontopic
Onze Bella heeft het ook is nu 35 gram (komt van 53 af) Ze eet heel weinig, maakt een groot fortnest en is in de kooi bijterig, maar als ze uit de kooi is is ze gewoon weer lief. Ze is wel flink in wintervacht!
Groetjes Floortje, pootje van robo's Pixel en Dots
Rust zacht lieve kleine Bella <3
Rust zacht lieve kleine Bella <3
- Mendiee
- Hamsters: Romeo.
- Leeftijd: 34
@Flowa - Dankjewel voor de tip ! En dat heb ik ook met mijn Rusje.. in de kooi heel waakzaam, buiten de kooi rustig..
Veel liefs van Syrtje Romeo! «