Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Re: Suikerziekte bij Basje - Toch Insuline Spuiten?

Bericht door LadyGuardian »

Maar ze kan het toch proberen en ze zegt zelf al, als de stress te hoog word voor hem, dan stop ik er mee. Want ze wil niet dat hij alleen maar gestresst is om beter te zijn. Sommige dieren hebben er totaal geen last van en ik verwacht dat sylvia zelf kan besluiten of het voor haar te doen is of niet. Misschien word het beestje helemaal niet zo gestresst ervan.

Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Dat klopt. Het staat iedereen vrij om te doen wat diegene het beste vindt. Persoonlijk zou ik het niet doen, puur omdat ik me niet kan voorstellen dat een hamster er geen last van heeft om insuline ingespoten te krijgen plús dat hij daar afhankelijk van zal blijven waardoor je verplicht bent het elke dag te geven (dagelijkse stress dus voor het beestje). Al was het tijdelijk geweest had ik er volkomen achter gestaan, maar dit is levenslang... en wie garandeert dat hij mét de insuline helemaal nergens last meer van heeft?
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Ik zie toch overwegend 'negatieve' reacties en dat maakt wel dat ik me afvraag of moet beginnen met insuline spuiten.
Daar komt bij dat ik toch enig resultaat zie van het dieet, waarover hieronder meer.

@Lady Guardian:
Sanne, bedankt dat je het voor me hebt op willen zoeken. Ja, ik kan me wel voorstellen dat er niet veel over bekend is.
Maar als het bij muizen kan, zou het dus inderdaad ook bij een dwerghamster moeten kunnen.

@Nella:
Er zijn een aantal duidelijke verschillen bij diabetes Type 1 en Type 2.
Zo heeft Type 2 een lange aanloop, terwijl Type 1 eerder aanwezig is.
Basje heeft vanaf het begin problemen gehad met veel drinken, veel plassen, geen energie.

Een duidelijker aanwijzing is de aanwezigheid van de Ketonen en Zuren in de urine:
Ketonen en Ketoacidose is alleen te zien in Type 1, als de glucose niet in de cellen gebracht kan worden, waarop het lichaam als reactie vet gaan afbreken.
Dit was bij Basje heel duidelijk in zijn urine zichtbaar, dus hij heeft duidelijk Type 1.

@Insuline spuiten - Dieet:
Nog even een opmerking over het spuiten van insuline en het volgen van een dieet bij de Types diabetes.
Er valt zoveel over te vertellen en uit tijdgebrek en praktische overwegingen hou ik het steeds kort, omdat er maar weinig mensen baat hebben bij een zeer uitgebreide uitleg.
Ik heb vanaf het begin begrepen dat Basje eigenlijk insuline toegediend zou moeten krijgen.
Ik dacht echter dat het aan het water toegevoegd zou kunnen worden.
Op het consult bij Frank Verstappen werd het me pas duidelijk dat het zo wie zo gespoten zou moeten worden.
Vandaar dat we op het consult de afweging hebben gemaakt het voorlopig bij een dieet te houden en aan te kijken hoe het gaat.
Omdat Basje op een rare manier mager begon te worden (dit gebeurt dus door afbreking van lichaamseigen stoffen) heb ik contact met FV opgenomen om meer informatie te vragen over het spuiten van insuline.
Alhoewel ik dat ook een moeilijke weg vind om in te slaan (ook voor mijzelf), vind ik ergens ook dat ik toch verplicht ben Basje te helpen als ik dat kan.
Maar dan moet dat wel in zijn belang zijn en de positieve kanten opwegen tegen de negatieve kanten.
Want anders heeft hij nog geen kwaliteit van leven!

Nou is het zo dat inderdaad Type 2 hamsters echt baat hebben bij het dieet en een redelijk goed leven kunnen hebben.
Maar het is niet zo, dat Type 1 hamsters er helemaal geen baat bij hebben!
Als Basje geen dieet had gevolgd, was hij nu naar alle waarschijnlijkheid al dood geweest.
Want het is simpelweg zo, dat dingen die je gewoonlijk aan een hamster geeft zoals een rozijn (wat ook gewoon in hamstervoer zit vaak), fruit etc bij hem al kan leiden tot fatale gevolgen.
Door hem heel strikt eten te geven kan ik hem wel degelijk uit het rood houden.

Ik moet ook zeggen dat ik nu weer het een en ander heb aangepast en hem toch iets beter vind.
Zo gaf ik hem bv de eerste week 's ochtends tofu en 's avonds tonijn in water, maar tofu lust hij niet graag en ik vind zelf de tonijn toch niet echt hygienisch voor hem als hij met zijn handjes die tonijn beet pakt.
Sinds een week geef ik hem s' ochtends een vierkante centimeter heel magere kaas en 's avond een stukje (ook een vierkante centimeter ongeveer) kalkoen. (ik heb een kalkoenfiletje 15 minuten gekookt en in stukjes in de vriezer gedaan).

En ik moet zeggen dat hij in zijn hok een stuk energieker is.
Dus door het toedienen van veel eiwitten breekt zijn lichaam waarschijnlijk toch minder eigen vetten af, omdat zijn lichaam nu die eiwitten als brandstof toegediend krijgt.
Dus naar mijn idee is het niet zo dat het volgen van een dieet bij een Type 1 hamster nutteloos is.
Natuurlijk zal het waarschijnlijk zo zijn dat door het toedienen van een hoog gehalte aan eiwitten zijn nieren op de lange duur weer 'aangetast' zullen worden, maar wellicht haalt hij die leeftijd niet eens, dus wat is het nut om daar nu rekening mee te houden?

Zelf vind ik nog niet het tijdstip aangebroken om Basje in te laten slapen.
Hij heeft niet de energie om in de molen te lopen, maar hij heeft een groot hok (ongeveer 1m x 50cm) en als ik hem zo gade sla in zijn hok en hoe hij verder alles doet en gebruikt vind ik niet dat hij te slecht is om hem in leven te houden.
LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 37

Bericht door LadyGuardian »

Het is niet de juiste manier misschien, maar voor hetzelfde geldt heeft hij er totaal geen last van, van het prikken. En het kan hem ondersteunen. Mocht hij alsnog last van het prikken krijgen, kan altijd nog besloten worden om hem in te laten slapen. Het is iniedergeval een poging om te proberen, vind ik zelf. Waarom doen we het bij katten en honden wel en bij kleinere dieren niet? Sommige katten ondervinden er ook ontzettend veel stress van, maar daar hoor je niemand over.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
Pieno
Hamsters: Penny en Cindy

Bericht door Pieno »

Ik val er een beetje laat in zo, en het is wel erg veel tekst, maar ik zag dat je een flinke lijst met goed/fout eten had een paar pagina's terug. Als ik er daar even 1 ding uit mag lichten dan is het wel het fenegriekzaad. Ik heb meerdere hamsters met suikerziekte gehad, en fenegriek doet echt wonderen. Nadeel is wel dat de urine er erg naar gaat stinken, maar ach.

Met een dieet van gewoon hamstervoer minus de foute dingen (rozijnen en mais enzo eruit halen) en dan fenegriekzaad erbij kun je in mijn ervaring een heel end komen.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

@Pieno:
Ik vind het heel fijn dat je reageert!
En ja, sorry, het is inderdaad veels te veel tekst geworden.

Basje lust het fenegriek zaad heel erg graag, hij krijgt het 2x per dag en het is altijd op.
En zelf vind ik het helemaal geen probleem dat het ruikt.
Als je aan hem zelf ruikt, ruik je het zelfs ook, maar ik vind het eigenlijk best een lekker luchtje, dus het maakt me niets uit.

Basje had vorige week even een paar slechte dagen, kwam ook omdat hij van de andijvie toch een beetje dunne poepjes had en ik hem zilvervliesrijst had gegeven om dat te verhelpen.
En dat mag hij wel, maar ik had hem, denk ik, net iets te veel gegeven in te korte tijd.
Hij had weer keurige poepjes, maar hij was verder dus helaas erg slapjes en hangerig.
Dan ligt hij echt willekeurig in zijn hok als een pannenkoek zo plat.
Ik vond het wel een beetje zorgwekkend.

Ik ben nu weer erg streng voor hem geweest (ook wat hoeveelheid betreft en verdeling over de dag) en het gaat nu weer vrij goed.
Ik ben overgegaan op broccoli en bloemkool en beide lust hij heel graag en dat gaat met zijn ontlasting goed.
Hij was net ook vrij actief met lopen voor zijn doen.
En zolang het dan weer beter gaat, laat ik het voorlopig zo.
Ik heb wel het insuline spuiten in mijn achterhoofd als laatste redmiddel, maar omdat daar toch ook nadelen aan zitten wat stress en wondjes krijgen betreft, stel ik het uit zolang ik vind dat het verder een vrolijk hamstertje is.
Ook het drinken en plassen is wel extreem, maar toch beter dan het een paar weken geleden (voor het dieet) was.

Zou je me wat meer kunnen vertellen over jouw ervaringen met jouw hamsters met suikerziekte?
Mag ook per PB hoor, dat maakt me niet uit.
Maar ik zou graag iets meer willen weten over bv:
- wanneer jouw hamsters suikerziekte kregen, dus was het vanaf het begin of meer ouderdoms suikerziekte
- hield jij inderdaad ook een streng dieet aan en heb je nog tips voor me
- wat voor klachten ontwikkelden jouw hamsters?
- hoe oud werden ze gemiddeld
- heb je zelf aan isuline spuiten gedacht, of vindt je dat een te extreme maatregel
- alles wat je me verder nog zou kunnen vertellen

Ik hoop dat je me iets meer kunt vertellen, alvast bedankt in ieder geval, groetjes, Sylvia
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Donderdag de 19e wordt Basje 4 maanden en ik had me voorgenomen om die dag een uitgebreide update te geven, maar bij deze dan alvast een reactie.

Ik heb dus met Pieno het een en ander besproken en vergeleken, omdat zij ook een aantal dwerghamsters met suikerziekte heeft gehad, waarvan ook eentje met diabetes type 1 (jeugd diabetes).
Haar ervaring is dat het langer duurt om te zien of het dieet helpt.
En zij heeft goede ervaringen dus met het Fenegriek zaad.
Wat het extra geven van eiwitten betreft, verschilden we even van mening.
Maar na bestudering van het een en ander vond Pieno dat toch ook niet onverstandig.
Ach, in wezen komt het er op neer dat alles een afweging van belangen is.
Geven van veel eiwitten kan tot problemen met de nieren leiden, dat is gewoon zo.
Maar aan de andere kant, als je te maken hebt met een hamster die wellicht helemaal niet oud wordt, moet je daar dan namelijk wel al te veel rekening mee houden als hij daar verder wel veel baat bij heeft.
Dus problemen op langere termijn in vergelijking tot baat op korte termijn.

Pieno vond ook insuline spuiten te belastend om de al eerder genoemde redenen.
Ik sluit nog steeds niet uit dat ik het uiteindelijk wel ga doen, als ik denk dat het moment aangebroken is dat hij niet meer zonder kan.
Maar voor nu hou ik beperk ik me tot het dieet.
En ik moet zeggen dat ik best tevreden ben hoe mijn mannetje er op reageert :D

Om een vergelijkings punt te hebben hou ik een 'plasboekhouding' bij.
Basje plast keurig alleen in het zand, ik schep dat er 2x per dag uit en weeg het natte zand dus op een keukenweegschaal.
Ik ben daar pas sinds een week mee bezig, maar ik weet nog dat op het ergste moment ik 5 verschoonbeurten met een bus zand van 1.9 kilo deed, dus dat was circa 380 gram nat zand per keer, dus 760 nat zand per dag.
Afbeelding
.....dit is bv de foto die ik naar Martin Braak gemaild had toen Basje nog zonder dieet was.....

Als ik bv ter vergelijking geef wat hij de afgelopen dagen geplast heeft is dat:
Donderdag 12 jan: 's ochtends 245 gram + 's avonds 245 gram = 490 gram
Vrijdag 13 jan: 165 gram + 255 gram = 420 gram
Zaterdag 14 jan: 130 + 270 = 300 gram

Dus zoals jullie kunnen zien is het plassen dus ongeveer gehalveerd!
Ik probeer een link te vinden wanneer hij meer plast en wanneer minder.
Dat is nog een beetje moeilijk om te zien.

Het dieet wat mij het beste bevalt, althans waarvan ik het idee heb dat ik Basje het stabielst heb is als volgt:
's ochtends:
- circa 15 fenegriek zaadjes
- een minimale hoeveel heid Vitakraft dwerghamstervoer, waar ik de rozijnen, het mais en eventuele nootstukjes uit haal.
(ik zal het eens proberen te wegen hoe veel voer ik hem geef, maar het is maar heel erg weinig)
- een stukje magere kaas of een stukje gekookt eiwit
- een stukje broccoli

tussendoor krijgt hij een stukje cracker, ik geef van het merk Bakers, omdat gemaakt is van rogge en rogge is goed voor de bloedsuikerspiegel.

's avonds:
- ook circa 15 fenegriek zaadjes
- idem VItakraft dwerghamstervoer
- een stukje gekookte kalkoen
- een stukje broccoli

Soms geef ik iets anders aan groenvoer, maar van andijvie krijgt hij altijd een beetje dunne poepjes.
Van bloemkool vind ik hem altijd een beetje een opgeblazen buikje hebben

Wel geef ik als ik het zelf eet, tussendoor tauge, want dat is ook goed voor de bloedsuikerspiegel
En zo af en toe een stukje witlof.

En hoe het dan met Basje zelf gaat:
Want dat is toch het belangrijktste.
Ik ben eigenlijk naar omstandigheden erg tevreden :D
- hij is heel erg alert
- heeft zelfs uitgevonden dat hij op zijn grenen slaaphuis kan klimmen en dat hij ons dan nog beter kan zien
- hij is heel erg happy, dat zie je aan hem
- hij kan de laatste tijd best wel even in de badkamer rennen

wat soms niet goed gaat:
- soms is hij dan toch een dag of halve dag hangerig
zo is hij soms echt een beetje warm
- in zijn molen gaat het nog niet, zo af en toe springt hij er baldadig in, maar hij kan hem maar zo 3x heel langzaam, stapje voor stapje, laten lopen, terwijl hij toch een heel soepele Silent Spinner heeft

En wat wel jammer is:
Je ziet echt aan zijn lijfje dat hij toch ziek is.
Hij ontwikkelt toch zijn spieren niet goed, waardoor hij smalle schoudertjes heeft en hij heeft echt een bollig buikje.
Ik heb ergens gelezen dat dat er bij hoort, omdat de spijsvertering niet goed werkt en ze vocht in hun buikholte vast blijven houden.
Ik wil nog even aan Pieno vragen of haar hamstertjes dat ook hadden.

Oh ja, en waar ik ook blij mee ben, is dat het knipperen met zijn oogjes toch ook een stuk verbeterd is.
ALs hij net wakker is doet hij het wel veel, je kunt merken dat zijn oogjes toch veel gevoeliger zijn.
Maar als hij helemaal op dreef is kan hij zijn oogjes tegenwoordig mooi en groot open houden.
Ik heb van Pieno gehoord dat haar hamster met Diabetes type 1 inderdaad ook oogproblemen heeft gekregen, waarna zij hem in heeft laten slapen.
DUs dit hoort er helaas bij.

Dus al met al hou ik het voorlopig op het dieet, omdat ik best tevreden ben met hoe het met Basje gaat.
Wel ben ik me er van bewust dat het een heel ziek diertje is, wat heel nauw in de gaten gehouden moet worden, want het gaat zo mis.
Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk toch insuline wil gaan geven, als ik vind dat het niet anders kan.
Maar met die gedachte, dat als Basje er te veel stress of pijn of wondjes van krijgt, ik er mee stop.
Zijn belang gaat voor, ik wil hem nog een zo fijn mogelijk leventje geven.
En als ik denk dat het niet eerlijk meer voor hem is, zal ik ook mijn maatregelen nemen.

Ik zal van de week een foto van hem proberen te maken, om te laten zien wat ik bedoel met zijn figuurtje, waar je het aan kan zien.

Groetjes, en bedankt voor jullie meeleven, Sylvia
Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 30

Bericht door Willemijn14 »

Fijn dat het dieet effect heeft! :D Ik ben zo blij voor Basje!
Ik denk niet dat veel baasjes zoveel voor hem zou hebben gedaan als jij, Sylvia! Ik vind dat echt complimenten waard. :D Dankzij jou kan hij nu zo normaal mogelijk leven.

Ik denk vaak aan Basje :-) Ik duim voor hem mee dat het goed blijft gaan!
Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

Wat goed dat het dieet aanslaat! :-)
Het zal altijd wel op en neer blijven gaan met Basje's gezondheid (goede en slechte dagen) denk ik.

Bedankt voor de update!
Sylvia.

Re: Suikerziekte bij Basje - Dieet helpt toch

Bericht door Sylvia. »

Ja, ik ben niet ontevreden over hem!
Soms plast hij dan toch wel weer meer, maar wat energie betreft gaat het eigenlijk best aardig.
Hij heeft gisteren voor het eerst in de gang gelopen, dan kan hij een langer eind lopen dan in de badkamer, want onze gang is ongeveer 7 meter lang.
En ik had gedacht dat hij bang zou zijn, maar dat was niet zo.
Ik had dezelfde fleecedeken en de badmatjes even in de gang gelegd, zodat het toch een beetje hetzelfde is.
En hij wist toch een beetje heen en weer te rennen.
Ach, het is gewoon heel fijn om hem even als 'gewoon' hamstertje te zien rondlopen.
Het is gewoon zo'n liefje :+:

Ik kreeg trouwens van Martin Braak de vraag of Basje toevallig in wintervacht is.
Nou heeft Basje inderdaad een beetje een maskertje boven zijn ogen, maar ik weet niet of dat gewoon is omdat hij inmiddels volwassener is en dit zijn uiteindelijke vacht is of dat hij toch een beetje in wintervacht is.
Gijsje ging namelijk helemaal in wintervacht.
Martin Braak denkt dat het toch een lichte vorm van wintervacht is en dat het wellicht daardoor komt dat het iets beter met Basje gaat.
Dus dat het door de hormoonverandering komt.
Nou ja, de tijd zal het leren.
Ik hoop dat hij zo blijft.
Ik doe zelfs heel erg mijn best om door te krijgen wanneer hij het minst plast om hem nog iets beter te krijgen, maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Soms denk ik dat ik het door heb wat ik hem precies moet geven en in welke verhouding en dan ineens is het toch weer mis.
Ik denk dat dat er gewoon bij hoort!
Dat hij soms gewoon een slechte dag heeft, zeg maar.
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Mooi om te horen dat Basje ook weer goede dagen heeft en gewoon hamster kan zijn ipv de hele tijd ziek en beroerd voelen.
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Op een ander forum staat inderdaad, hetgeen Martin Braak mij ook schreef, dat Rusjes in wintervacht ineens van hun suikerziekte verlost zijn.
Ook zie ik daar staan dat met blauw wildkleur rusjes in laboratoria is getest op suikerziekte.
http://www.kleineknaagdieren.nl/forum/v ... php?t=2646

Ik weet niet zeker of Basje op dit moment iets in wintervacht is.
Ik vind wel dat zijn wenkbrauwtjes iets witter zijn dan anders.
Eerst had hij meer beige, maar wellicht is dit gewoon zijn volwassen uiterlijk, want hij is deze week toch maar 4 maanden geworden :D
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Maar stel dat het werkt, dat wintervacht een verbetering, al is dat tijdelijk misschien, zou kunnen veroorzaken. Is het dan een idee om dat te stimuleren? Dus met lichtinval?
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Nou, Martin Braak had het er dus over dat hij dat wil gaan proberen.
Maar omdat er nog niets over bekend is, raad hij het af om zelf te gaan proberen met je eigen hamster.
Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd of het zo veel beter met Basje gaat omdat het dieet aanslaat of dat hij toch iets in wintervacht is.
Ik hoop dat het door het dieet komt natuurlijk!
Ik vind het moeilijk te beoordelen bij Basje.
Gijsje ging echt volledig in wintervacht, geen twijfel mogelijk.
Maar heeft Basje ook iets wintervacht, of niet, ik weet het niet!
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Raar eigenlijk dat als ze in wintervacht gaan,de suikerziekte verdwijnt.Ik vind Basje er wel een beetje wintervacht-achtig uitzien,wat dikker haar.
Het kan ook zijn zoals je zegt omdat hij volwassener wordt óf dat hij wat lekkerder in zijn vel zit en daardoor zijn vacht er ook beter uitziet.
Plaats reactie