Korte tandjes/lange tand, wat te doen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Charlene
Leeftijd: 36

Korte tandjes/lange tand, wat te doen?

Bericht door Charlene »

Ik heb even advies nodig..
Weet eigenlijk nog steeds niet welk geslacht de hamster is, lastig geval om te bepalen, is ook niet zo belangrijk natuurlijk, maar zeg voor het gemak maar hij ;)
Het is een rusje.
Ik heb de hamster in oktober overgenomen van mijn buurmeisje, de leeftijd weet ik niet zeker, hij moet waarschijnlijk al over de 2jaar zijn, 3jaar zou zelfs ook al kunnen.
Nu zag ik al dat hij ineens oud begon te worden, op vreemde tijden overdag wakker wat ie nooit deed, pas geleden zat ie zomaar midden op de bodembedekking te slapen, drinkt veel meer, en je ziet gewoon dat hij wat magerder is en een beetje houterig loopt, knijpt ook zijn oogjes fijn.
Dacht vandaag van zal toch eens in zijn bekje kijken, ookal at ie altijd goed.
Maar nu zag ik dus dat de bovenste tanden heel kort zijn, kleine stompjes, en van ondere ook één korte, en één lange, niet enorm lang zodat het het vlees in groeit, maar toch wel groeit hij zijn bekje in, slijt dus duidelijk niet af met knabbelen.
Ben vandaag dan maar begonnen met soja/brinta papjes wat ie heel lekker vind.

Dan denk ik dus meteen, die tand moet geknipt worden.. Maar daar wil ik juist wat advies over, iemand die er misschien ervaring mee heeft..?
Het is echt zo'n klein prulletje, houd niet van vasthouden, bijt meteen, naar de tanden proberen te kijken is al een drama en heel moeilijk(ik ben dan ook echt niet flauw en heb genoeg ervaring met zulke dingen), ik weet niet of dat wel gaat lukken om zo'n tand af te knippen, ivm de erge stress en het uberhaupt afknippen van de tand zelf en hem dus stil genoeg te houden, ze kunnen ook niet even onder een roesje oid natuurlijk. En zelfs al met de kooi verschonen als hij even ergens anders in moet word hij hysterisch, dus ben bang dat hij zich dan veel te veel gaat opwinden.

Ben dan benieuwd of iemand ervaring heeft met tanden laten knippen bij een klein rusje?
Wil dan wel weten of zo iets ook vaak gewoon lukt, niet dat ik hem voor niets met stress mee neem.
Ik vraag me ook af of alles wel door die tandjes komt, hij zal ook gewoon oud worden, maarja van te voren weet je ook niet hoe oud hij nog gaat worden. Anders zou je kunnen zeggen van laat maar zitten want hij heeft toch niet lang meer, maar dat weet je dus niet..
Of zou ik het anders gewoon in de gaten houden, brinta geven, en pas als de tand echt te lang word een poging bij de DA laten doen om de tanden te knippen?
Wil natuurlijk het beste voor hem, wat zouden jullie doen?

Charlene

Re: Korte tandjes/lange tand, wat te doen?

Bericht door Charlene »

Heb even gezocht maar kan haar niet op het forum vinden.. Als je haar zou willen mailen met de link naar dit topic, heel graag! :)
Of misschien heb je een link naar haar topic?

Nee wil het ook niet zomaar laten natuurlijk, bedoelde dat meer in de zin van wie weet overlijd hij al voordat de tand enorm verder lang groeit, maargoed zo iets weet je ook niet.
Het zal waarschijnlijk ook niet meer vaak nodig zijn daarna, om te knippen, ik denk dat hij nu toch wel echt oud begint te worden, denk zo maar dat hij geen maanden meer gaat leven, maar als hij er nu nog baat bij heeft is dat alleen maar fijn natuurlijk.
Als er een goede kans is dat zo iets lukt wil ik het natuurlijk proberen.
Charlene

Bericht door Charlene »

Ik ga het even lezen, dankje :)

Nee hij raakt nu niets van zijn bekje wat kan ontsteken oid, ik denk dat de tand net het punt voorbij is dat hij nog kan slijten, omdat hij meer naar binnen staat gebogen.
Ik heb hem nog wel aan een YD zien knagen, normaal eet hij ook niet waar ik bij ben dus zie het dan alleen aan dat het voer weg is. Ik denk dat hij er wel mee kan eten, alleen gaat het niet zo makkelijk. Ik heb bv wel een knaagstok hangen, zo'n ding met lekkere zaadjes.. Daar heb ik hem pas nog aan zien knagen, dat was ook altijd een teken dat zijn voer bakje leeg was, dan ging hij daar heel fanatiek aan knagen, zo van geef me eens eten ;)

Ik moet volgende week vrijdag zoiezo naar de dierenarts om de hechtingen van een rat te laten verwijderen, dus dan zou hij meteen mee kunnen.
Vind het ook niet erg om te gaan, maar ben bang dat hij dan stress voor niets heeft, het is echt een aanstellertje als hij al 1minuutje uit zijn kooi is.
Maar als ik dan weet dat het wel vaker bij zulke kleintjes met succes gedaan word, dan is het te proberen natuurlijk.

-- 23 maart 2012 00:38 --

Hij is net overleden, leg het morgen uit, laptop staat al uit en is teveel om op mijn mobiel te typen.
Charlene

Bericht door Charlene »

Dankje.
Ja ik dacht al wel dat ie een beetje aan z'n einde zou zitten, maar dat het zo snel al zou zijn.. Had ik ook weer niet gedacht.
Gisteren voor ik naar bed ging checkte ik nog even alle beestjes, en zag hem in een huisje liggen, een beetje met pompende ademhalen, redelijk langzaam.. Dus bij me gepakt, dacht nou nu duurt het niet meer lang, kan ik hem nog even aaien en hoeft hij niet alleen te sterven.
Toen begon het met kleine stuipjes, zijn pootje een beetje, denk nou dat is dan het laatste..
Maar toen begon hij erger te stuipen, echt ik ben wat gewend, maar het was zo vreselijk! Dusja, weet ik veel hoe lang het door kon gaan, heb gelukkig een stethoscoop, speciaal voor zulke dingen, maar zijn hartslag was nog gelijkmatig, al dan niet mega snel..
Toen toch maar de DA gebeld, spoed arts aan de lijn, ik kon dan wel naar de hoofdvestiging komen, maarja hij zei ook al, waarschijnlijk is het al gedaan als je in de auto zit, en het is toch een stukje rijden. Tijdens het gesprek werden de stuipen nog erger, echt dat ging mij te ver, hij vouwde zo wat dubbel en zijn ogen knalde er net niet uit, toen heb ik hem terug gelegd in het hok, kan veel hebben maar dat was zo afschuwelijk!
Ik zei ondertussen ook al tegen de DA dat ik zo'n beestje echt niet even zijn nek om kan draaien of tegen de muur kan gooien, al had dat toen echt het beste geweest.
Toen ontspande hij ineens, hartslag sloeg nog even op hol en ging toen langzamer, heb toen opgehangen met de DA.
Niet lang daarna was hij overleden. Dit alles vanaf het moment dat ik hem vond duurde een kwartier denk ik.
Echt elke meest onmenselijke vorm van een dier dood maken had beter geweest op dat moment, beter dan hoe dat beestje erbij lag.. Maar ik kon gewoon echt niets doen :( Ik hoop maar zo dat hij er zelf niets van gevoeld heeft!
Dit is echt één van de engste dingen die ik ooit gezien heb..

Maar ja, waar is hij dan aan overleden, een soort toeval? Waren het dan niet alleen de tandjes?
Als ik al lees van een hamster met tanden zo lang dat ze in het gehemelte groeien.. die dus waarschijnlijk al langer en minder gegeten had.. Dan kan dit niet alleen komen door te weinig eten toch?
Wie weet was er wel iets mis in zijn koppie, ook omdat hij zich ineens anders gedraagde..

Maar indd, als hij dan toch een deze dagen had moeten overleden, maar beter ook dat hij geen gedoe van tanden knippen mee had moeten maken.
Het is nu helemaal zo dubbel, dacht van als hij dan ineens overlijd is het alleen maar fijn, als het zo snel slechter gaat in een paar dagen, ipv dat hij langzaam zou aftakelen, dan zou ik er prima vrede mee hebben, hij was oud en heeft hier een fijne tijd gehad! Maar nu de manier waarop het is gegaan, kan alleen maar hopen dat hij er echt niets van mee heeft gekregen :(
Mette
Hamsters: Pip
Leeftijd: 40

Bericht door Mette »

Wat sneu voor het beestje, en heel naar voor jou om mee te maken. :(
Sterkte.
Charlene

Bericht door Charlene »

Bedankt.

Jeetje dat is ook niet niks wat je met je hamstertje mee hebt gemaakt, zeker als ze dan nog de hele nacht door leeft.
Die prik in de buik herken ik.. Dat was met mijn vorige hamstertje, had gloucoom, en op een dag zat hij er ook meer dood dan levend bij, hij was gewoon op..
Helaas was mijn normale DA er niet, maar zo eentje die meer van de paarden en koeien is, bij de ratjes is het dan al van het zijn maar ratten, tja en dan zo'n klein hamstertje helemaal..
Hij kreeg dus ook een spuit in zijn buik, duurde volgensmij niet heel lang, maar dat vond ik ook vreselijk! Nog als ik er aan denk zit dat me echt niet lekker.
Als het bij jouw hamster zo lang duurde zal er waarschijnlijk te weinig zijn ingespoten, doordat het zo lang duurt..
Nee voortaan vraag ik gewoon duidelijk om eerst een narcose prikje, zoals het bij de ratten gedaan word. Nu doet mijn gewone DA dat altijd wel, maar als ik dus weer eens een andere zou hebben..
Maar dat vind ik ook zeker niet normaal, zo'n prik in de buik!

Wat afschuwelijk van je broer! Maar ook een wonder dat hij het overleefd heeft dus! Indd gelukkig dat hij niet alleen met zijn zoontje was, dat moet ook doodeng voor een kind zijn, en nu kon hij snel geholpen worden natuurlijk.

Maar dat klinkt wel als een goede mogelijkheid ja!
Ik heb het ook eens bij een ratje gehad, die had een MOO of iets met die symptomen, toen moesten we helaas wel met een stuiptrekkend ratje helemaal naar de hoofdvestiging rijden om haar daar in te laten slapen, gelukkig weet ik er nog weinig van, al wat jaren terug, maar dat was ook afschuwelijk :(
Ja zeker, Mini zat bij mijn buurmeisje in een klein kooitje, en kwam hier in een paradijs met drie verdiepingen en twee loopwielen, hele verzameling huisjes.. Hij heeft het echt zo naar zijn zin gehad, en hij had een mooie leeftijd, behalve de manier van overlijden had het dus niet beter gekund voor hem :)
Hij ligt nu nog in tissues gevouwen in zijn hok, zal straks een mooi doosje zoeken en hem begraven!
Voorlopig ook even geen nieuwe hamster, maar het is een hamsterkastje, het hok, dus blijft toch op mijn kamer staan, zal wel weer vreemd zijn, om niet meer er in te kijken en het water verschonen e.d...
Charlene

Bericht door Charlene »

Ja geen ervaring kan ook natuurlijk..
Volgende keer gewoon nadrukkelijk om vragen, als een beestje zo rot aan zijn einde komt, dat is echt vreselijk :(
Dat ze het met gasnarcose doen heb ik nooit van gehoord.. Daar raakt een beestje vaak juist alleen maar van in paniek.
Gewoon een prikje met overdosis injectienarcose, soms is dat alleen al genoeg, en daarna een injectie in het hartje, daar merken ze dan niets meer van omdat ze in hele diepe slaap zijn. Zo doet mijn DA het. En na de injectienarcose wachten we altijd ruime tijd zodat je zeker weet dat ze echt weg zijn, dan helpt ze bv ondertussen nog een andere patient en mag je met of zonder beestje in de wachtkamer gaan zitten.
Maargoed ik ben dan ook zo, ookal is het einde van zo'n beestje vreselijk, op het moment dat ze weg zijn voelen ze niets meer, dat is dan maar de troost.. En ik geloof dan maar graag dat ze op een fijne plek zijn en niet eens meer denken aan hoe ze aan hun einde zijn gekomen.. Maar als baasje zijnde is dat heel erg als dat de laatste herinnering aan je beestje is natuurlijk :(
Heb hem vandaag ook in een mooi bakje in de tuin begraven, we hebben een enorme voortuin, ondertussen liggen er al 3 hamsters en 15 ratjes, en een vogel die we buiten hebben gevonden..

Nou indd, als je broer anders alleen thuis had geweest.. Het is toch gek hoe die dingen gaan, denk je misschien wat een rot dag, kindje ziek, arm ventje.. Blijkt het je leven te redden.. Ik geloof ook graag dat veel dingen om een reden gebeuren(of gewoon weg goed voor je uit kunnen komen), niet zeuren als iets mis gaat want het kan zomaar zo zijn dat het juist goed voor je uitpakt of om een reden gebeurd.. Of dus je leven red! Denk aan de mensen die chagerijnig waren omdat ze ziek thuis zaten, verhinderd waren, en zo op 11sept niet in de twin towers aanwezig waren die dag.. Tja noem het toeval of het had zo moeten zijn..
Daarbij gebeuren er ook genoeg zinloze dingen, maargoed thats life ;) Je broer had inelkgeval een hele grote engel op zijn schouder die dag! Zeker een wonder te noemen :D
Charlene

Bericht door Charlene »

Dankje :)
Geld ook voor jou hoor, natuurlijk moet je je niet schuldig voelen voor hoe het met Gijsje is verlopen..Ik weet hoe je je op zo'n moment voelt, alles gaat een beetje langs je heen op dat moment en je vertrouwd dan maar op wat de dierenarts doet.. Zulke dingen kan je van te voren ook niet weten!

Nou precies, heel wat engeltjes op zijn schouder :D
Plaats reactie