Hallo,
Ik heb vandaag twee Russische dwerghamsters gekregen, vrouwtjes uit hetzelfde nest zo is mij vertelt, en heb wat vragen over het gedrag. Mijn ouders hebben ze bij de dierenwinkel Exota op de Van Woustraat in Amsterdam gekocht, en ik heb de winkel gemaild om te vragen bij wat voor fokker ze vandaan komen, om bijvoorbeeld te onderzoeken of ze van een broodfokker komen. Ik heb op internet rondgekeken, en ben tot de conclusie gekomen dat mijn hamster beige-blond zijn, met rode ogen: dit is een hybride kruising, in een (ver) verleden zijn ze gekruist met de Campbelli-hamster. Deze staan bekend om een toch wat agressiever karakter, dus ik vraag me af of dat overgebracht is op mijn hamsters.
Ik weet dat het wat snel is, maar ik heb vandaag al even mijn hand in de kooi gelegd. Ik wacht sowieso nog 4 dagen voor ik dat nog een keer doe, maar ik was toch benieuwd wat er zou gebeuren. Ik had gelezen dat de hamster stil zou blijven zitten, maar een van mijn hamsters liep gelijk naar mijn hand toe, snuffelde een seconde en begon er toen in te bijten. Ik had dit eigenlijk niet verwacht, duwde haar zachtjes weg. Ik probeer het over vier dagen weer, en leg na drie dagen ongeveer een stofje met mijn geur erop in de kooi zodat het dier weet dat het mijn geur is straks, en kijk of het dan weer bijt.
Maar is dit een kenmerk van een agressief karakter, of slechts onderzoekend, of echt een kenmerk van een Campbelli-hamster? En hebben jullie nog tips voor het tam maken van deze dieren?
Groetjes Franka
Gedrag nieuwe hamster: Bijten?
Moderator: Sylvia.
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 34
Re: Gedrag nieuwe hamster: Bijten?
Zitten ze samen? In dat geval zou ik ze zo snel mogelijk een eigen kooi geven. Russen en hybrides kunnen niet samen leven en zullen gaan vechten.
Verder zou ik ze eerst een paar dagen met rust laten. Enkel voer geven en eventueel een beetje praten. Daarna kan je beginnen met tam maken. Als de hamsters zo naar je handen lopen lijken ze me niet erg bang. Ik zou ze dan oppakken voor ze kunnen bijten.
Het kan zijn dat ze territorium drift hebben. In dat geval willen ze hun kooi verdedigen en zullen ze bijten als je je hand in de kooi doet. Dan kan je ze in een wc-rolletje laten lopen of opscheppen met een bakje.
Verder zou ik ze eerst een paar dagen met rust laten. Enkel voer geven en eventueel een beetje praten. Daarna kan je beginnen met tam maken. Als de hamsters zo naar je handen lopen lijken ze me niet erg bang. Ik zou ze dan oppakken voor ze kunnen bijten.
Het kan zijn dat ze territorium drift hebben. In dat geval willen ze hun kooi verdedigen en zullen ze bijten als je je hand in de kooi doet. Dan kan je ze in een wc-rolletje laten lopen of opscheppen met een bakje.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Ze zitten inderdaad samen, maar ik heb ook gelezen dat ze makkelijk samen gehouden kunnen worden, zeker als ze uit hetzelfde nest komen. Nu zitten ze in ieder geval lief naast elkaar, maar het is natuurlijk een onbekende omgeving en dan zoeken ze steun bij elkaar._mona_ schreef:Zitten ze samen? In dat geval zou ik ze zo snel mogelijk een eigen kooi geven. Russen en hybrides kunnen niet samen leven en zullen gaan vechten.
Het kan zijn dat ze territorium drift hebben. In dat geval willen ze hun kooi verdedigen en zullen ze bijten als je je hand in de kooi doet. Dan kan je ze in een wc-rolletje laten lopen of opscheppen met een bakje. :-)
Als ik ze heb opgeschept met een bakje, eerst daar even in laten zitten of gelijk op mijn hand?
Bedankt :)
-
_mona_
- Hamsters: 2
- Leeftijd: 34
Die info is verouderd... Vroeger werd gedacht dat russen in groep samenleefde in het wild. Maar het ging ontzettend vaak fout in gevangenschap en nu is men er vrij zeker van dat ze in het wild in manxvrouw koppels leven.
2 van hetzelfde geslacht gaat in gevangenschap eigenlijk altijd fout. Je ziet gevechten ook niet aankomen dus tenzij je opeens een dode hamster wilt zou ik ze echt uit elkaar halen.
Wat doen ze als je ze opschept met een bakje? Zijn ze dan bang voor je hand op niet. Als ze niet bang zijn zou ik ze gewoon oppakken en wat lekkers geven als ze dat willen.
Anders kan je ze in een doos/curverbox/lage bak zetten met een radje en tam maken. zoals in dit filmpje:
2 van hetzelfde geslacht gaat in gevangenschap eigenlijk altijd fout. Je ziet gevechten ook niet aankomen dus tenzij je opeens een dode hamster wilt zou ik ze echt uit elkaar halen.
Wat doen ze als je ze opschept met een bakje? Zijn ze dan bang voor je hand op niet. Als ze niet bang zijn zou ik ze gewoon oppakken en wat lekkers geven als ze dat willen.
Anders kan je ze in een doos/curverbox/lage bak zetten met een radje en tam maken. zoals in dit filmpje:
Groetjes van Mona,
- tasschaa
- Hamsters: Beau
- Leeftijd: 35
ken je de engelse opmerking keep your friends close but your enemies closer ??? ik denk dat ze elkaar meer in de gaten houden dan dat ze het echt leuk vinden met elkaar. soms kunnen hamsters wel samen maar voornamelijk zijn dat dan roborovski`s en meestal kun je hamsters alleen maar bij elkaar houden voor een nestje man-vrouw dus.
daarnaast hoeft bijten niet persé een teken van agressie te zijn, het kan onderzoeken zijn "zo van hé, is dit eetbaar"of zoals gezegd is terratorium beschermen.
daarnaast hoeft bijten niet persé een teken van agressie te zijn, het kan onderzoeken zijn "zo van hé, is dit eetbaar"of zoals gezegd is terratorium beschermen.
just be you, life`s to short to be somebody else
rust zacht Bubbles PeppersSammie
rust zacht Bubbles PeppersSammie