Tam maken en oppakken.

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie

Is jou'n hamster tam?

Ja, al vrij snel
19
53%
Ja, het heeft wel even geduurd
5
14%
Ja, maar het duurde best lang
1
3%
Een beetje
3
8%
Nee nog niet
7
19%
Nee
1
3%

Totaal aantal stemmen: 36

julienne1106
Hamsters: Puk
Leeftijd: 22

Tam maken en oppakken.

Bericht door julienne1106 » 19 jun 2012, 20:45

Hallo!

Ik heb vandaag een nieuw Hamsternestje gekocht.
- goudhamster
- 7 weken
- vrouwtje

Ze laat zich wel goed aaien maar als ik haar wil oppakken word ze heel wild en wilt ze snel uit mijn hand springen.
Moet ik haar metrostation Latem of juist blijven pakken?
Hoe kan ik haar het beste tam maken?

Groetjes.
Laatst gewijzigd door julienne1106 op 19 jun 2012, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

1 Goudhamster Puk

Ilias

Re: Tam maken en oppakken.

Bericht door Ilias » 19 jun 2012, 20:46

http://www.dehamster.nl/tam-2.html <---- hier staan tips :)

julienne1106

Bericht door julienne1106 » 19 jun 2012, 20:49

Okee bedankt :)
1 Goudhamster Puk

Ilias

Bericht door Ilias » 19 jun 2012, 20:49

Graag gedaan (:

Louserz
Hamsters: 1
Leeftijd: 25

Bericht door Louserz » 19 jun 2012, 21:00

Je moet haar niet zo snel willen oppakken... Ze is pas een dag bij je. Ik zeg, laat haar lekker een paar dagjes wennen aan haar nieuwe omgeving. Praat tegen haar, laat haar wennen aan je aanwezigheid en dring je vooral niet op. Laat haar alles op haar eigen tempo doen. Maar neem haar zeker de eerste twee dagen nog niet op. Dit kan voor stress zorgen die absoluut niet nodig is. Oja, om haar tam te maken, lok haar gewoon iedere dag met dingentjes die ze het liefste eet. Geef haar er natuurlijk ook niet te veel van. Maar op die manier kan ze je handen gewend raken en zal ze er ook minder van schrikken als je haar bv wilt opnemen.
Groetjes van Louise en een pootje van Syrtje Ginger!
† Slaapzacht Knabbel, Babbel, Flint, Sokka en Blue.

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 19 jun 2012, 22:26

Als eerste laat je haar een paar dagen met rust. Niet opppakken of aaien, enkel wat voer geven en eventueel wat praten. Geef haar tijd om te wennen aan haar nieuwe huis.
Daarna kan je beginnen tam te maken. Leg wat lekkers op je hand en laat de hamster rustig op haar eigen tempo alles onderzoeken. Tam maken kost tijd.
Groetjes van Mona
En van syrtje Taran, rusje Amberle en robo'tje Dot ♥

Evyke
Hamsters: Trixy
Leeftijd: 31

Bericht door Evyke » 20 jun 2012, 16:22

Ik heb mijn Trixy'tje ook nog niet echt tam gekregen. Zijn angstig gedrag varieërt van dag tot dag. De ene dag is hij angstiger en schrikt hij meer dan de andere. Ik geef hem nochtans elke dag aandacht, en geef hem dikwijls pitjes die hij dan uit mijn hand komt nemen. Maar van zodra ik hem wil aaien of wil oppakken wordt hij meestal angstig en loopt hij weg. Als hij dan in zijn huisje kruipt (hij slaapt altijd in zijn hangmatje, dus dit huisje is voor hem een speeltje) kan ik hem zo wel pakken. Hij is altijd heel nieuwsgierig, en van zodra ik het huisje dan uit zijn kooi neem komt hij kijken en klimt hij op mijn hand.

Ik denk dat ook ik op de goede weg ben om hem tam te krijgen, maar het is inderdaad een kwestie van geduld te hebben.

Succes en volhouden zou ik zo zeggen, net als mij :razz: ;)
<3 Trixy'tje :)

julienne1106

Bericht door julienne1106 » 20 jun 2012, 20:54

Ja hahaha
1 Goudhamster Puk

Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 21

Bericht door Lotte<3 » 20 jun 2012, 22:16

In een youtube filmpje heb ik gezien dat je:

- eerst de hamster een paar dagen met rust moet laten
- dan met je handen een beetje in het zaagsel en je handen laten besnuffelen
- een zaadje in je vingers aan de hamster geven
- zaadjes op je hand leggen en ze er af laten eten
- rustig optillen en weer terug zetten
- met twee handen pakken en terug zetten
- de laatste twee herhalen en uiteindelijk uit de kooi halen

Het duurt wel een tijdje :bloos:
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤

Sabbie
Leeftijd: 30

Bericht door Sabbie » 20 jun 2012, 22:51

Ik heb mijn hamstertje 2,5 week ongeveer en ze is al ontzettend tam. Eerste paar dagen met rust gelaten, alleen af en toe wat lekkers aangegeven uit m'n hand. Dat heb ik bijna een week gedaan, dus zonder opppakken want dat vond die van mij ook echt niet tof. Af en toe deed ik het klepje open en snuffelde ze aan m'n hand, die legde ik gewoon vlak neer zodat ze kon kiezen of ze erop wilde lopen of niet. Niet meteen graaien en vastpakken, maar haar er gewoon op laten lopen.

De week erop kwam ze steeds verder op m'n hand lopen als ik het klepje open deed, doordat ik haar lokte met een pitje (pitje steeds iets verder naar achter houden tot ze op je hand staat). Dat ging prima, ze at het pitje op terwijl ze op m'n hand zat. Als ze dat eenmaal een keer heeft gedaan probeer je dat steeds vaker. Blijf rustig en ga niet te snel. Als ze op je hand zit, lekker laten zitten, loop bijvoorbeeld een rondje door de kamer (als ze stil blijft zitten) en zet haar dan meteen weer terug en geef wat lekkers.

Inmiddels laat ik haar trouwens loslopen door de kamer en dan mag ze een beetje alles ontdekken. Dat vindt de ham zo leuk dat ze nu voor het klepje staat te bedelen of ze eruit mag. Ze weet niet hoe snel ze op m'n hand moet lopen. Ze vindt het alleen nog niet leuk als ik haar hoofdje met m'n hand bedek (dus niet helemaal als een bolletje oppakken, maar gewoon een kommetje maken zodat ze nog wat kan zien, anders gaat ze springen. Misschien heeft die van jou dat ook).

julienne1106

Bericht door julienne1106 » 21 jun 2012, 13:07

Bedankt voor de tips! :-)
1 Goudhamster Puk

FeLoSt
Hamsters: Baloo
Leeftijd: 14

Bericht door FeLoSt » 01 mei 2019, 22:26

Ik heb zelf mijn hamster nu al een maand of 3 en wil hem heel graag tam maken maar weet niet hoe (mijn eerste hamster ooit, voor de rest ook nooit dieren gehad in dit gezin dus niemand heeft ervaring). Hij eet al uit mijn hand en dat doet hij ook echt op zijn gemak. Ook reageert hij op mijn stem en als ik mijn gezicht in de buurt van de kooi houd duwt hij zachtjes zijn neus tegen mijn neus aan. Heel lief. Maar als ik mijn hand in de kooi doe en daar wat eten op leg knabbelt hij eerst zachtjes op mijn vinger en daarna ineens hard. Al 2x tot bloedens toe gebeten. Vervelend maar geen drama. Heb hierdoor wel wat meer spanning als ik dat weer doe. Had de tip van handschoen gelezen en daar reageert hij heel goed op. Maar hij gaat er niet rustig op zitten eten maar knabbelt aan de handschoen. Ook heb ik in huis niet echt een gesloten ruimte waar ik hem wat vrijer in kan laten spelen. Heb wel een bal gekocht maar ja, als je hem niet kan vasthouden, kan ik ook niet proberen of hij het leuk vind. Ook is kooi schoonmaken nu een heel gedoe; kooi optillen een stukje, reisbakje erin, hem in het bakje lokken, bakje dicht, en achterstevoren herhalen als ik de kooi heb schoongemaakt. Heeft iemand nog bruikbare tips??

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 02 mei 2019, 06:38

Voor het oppakken zou je ook eventueel een grote mok kunnen gebruiken. Hem daar met wat voer in lokken en dan zo gauw hij erin zit hem met mok en al oppakken.

Aniek19
Hamsters: Kimi

Bericht door Aniek19 » 24 jul 2019, 23:13

Ik heb zelf net een week een hamster, een goudhamster van 6/7 weken oud. Ik weet dat je geduld moet hebben maar ik wil toch graag wat advies geven. Na vele tips te lezen op dit forum weet ik dat je hem eerst met rust moet laten, alleen wil ik toch wel graag beginnen met tam maken. Kimi (de hamster) houd totaal nog niet van contact, en beweegt echt weg van aaien. Voer neemt hij door de tralies van de kooi wel aan, maar bij mijn hand komt hij niet in de buurt. ook niet als ik hier een stukje appel of een pitje op leg. Hij ruikt wel, maar meer ook niet. Tips of ik dan moet wachten met contact zoeken, of juist wat meer moet proberen. Hij komt ook nog niet actief naar mij toe als ik bij de kooi zit, maar ontwijkt mij ook niet. Verder ook nog een vraag m.b.t. de huisvesting. Kimi heeft nu een kooi (ferplast) met een plastic doorzichtige onderbak, waarboven een plastic plateau zit met daarboven een traliekooi. De onderbak heeft veel zaagsel en stro, waar hij zich graag in nestelt. Ook heeft hij een badje met chinchillazand, een huisje en een radje. Is dit goed voor hem, of zouden jullie iets veranderen? Graag krijg ik wat tips want ik wil Kimi natuurlijk zo snel mogelijk handtam maken, alleen ik weet dus echt niet goed hoe... (p.s. ik ben nieuw bij dit forum, als ik deze vraag ergens anders moet stellen hoor ik het graag!)

Plaats reactie