Katten

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Robo(L)
Hamsters: Abeltje

Katten

Bericht door Robo(L) »

Hallo iedereen (: ,
gisteren toen ik huiswerk aan het maken was, kwam mijn kat Simba stiekem mijn kamer binnengeslopen.
ik had dit nog niet door, maar toen zag ik Simba opeens met kei grote ogen naar mijn hamster Abeltje kijken.
hij wou bijna op een kastje springen dat naast de kooi staat, maar ik heb hem weggejaagd.
Simba heeft een enorm sterk instinct, hij heeft al een aantal moorden gepleegd, onder andere vogels en muizen.
ik ben bang dat als de deur perongeluk een keer open blijft staan Simba zijn kans grijpt.
Heeft iemand ervaring met katten in combinatie met hamsters?, en hoe gaan jullie daar mee om?
Groetjes Robo(L) & Abeltje

Abeltje <333
Sannah.
Leeftijd: 28

Re: Katten

Bericht door Sannah. »

Ik heb mijn hamstertje boven op mijn kamer staan en mijn katten beneden. De katten mogen overal komen behalve boven. Ze weten dit ook en iedereen uit m'n gezin let er ook goed op. De deur wordt altijd dichtgedaan. Heeft nog nooit problemen opgeleverd! :)
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
Robo(L)

Bericht door Robo(L) »

Bedankt voor je snelle antwoordt, nu ben ik weer een beetje gerust gesteld ;)
Abeltje <333
Sannah.
Leeftijd: 28

Bericht door Sannah. »

Haha is goed hoor. Er zijn hier zat mensen die hamsters en kat(ten) hebben. Ik zou gewoon extra goed opletten.
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
Angel2402
Leeftijd: 45

Bericht door Angel2402 »

ik heb hier 5 katten rond lopen en een hamster in de huiskamer.

ik he sommige even laten ruiken aan de hamster (de katten die de hamster erg interessant vinden, want ze willen toch weten wat het is) en bij die katten is het totaal niet meer interessant, tuurlijk blijven het jacht dieren en als ze dan wat horen komen ze even bij de kooi kijken.
maar ze doen er verder niks mee, 1 had het wel die deed even haar poot tegen de kooi, nou die krijgt een tik en die doet nu ook niks meer.

in het begin is het altijd interessant voor een kat als je een ander dier in huis hebt , zeker als het zo klein en snel is.
maar juist bij verbieden wordt het alleen meer boeiender voor je kat.
net als kleine kinderen als ze weten dat iets niet mag is de verleiding 10x zo om het lekker we te doen.
gewoon even laten kijken(hamster dan in de kooi laten, mits je haar wilt laten ruiken, hamster goed vast houden)
maar zolang ze niks doet als alleen maar kijken kan je het gewoon even aanzien.

Hier gaat het altijd goed, dit is mijn 2de hamster hiervoor ging het ook altijd goed.

dus ik zou me er niet te druk om maken, mijn katten zijn ook allemaal buiten katten en komen soms ook wel eens met een vogel of muis aan.. :oops:

ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes angelique
Lieve groetjes Angelique
RIP Jaap

http://hobbyangels.blogspot.nl/
Emzzz
Hamsters: Zoë, Frits en Harry
Leeftijd: 36

Bericht door Emzzz »

Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn en niet te makkelijk denken dat, doordat je het niet verbiedt, je kat de hamsters wel met rust laat. Het blijft toch het instinct van je kat om hamsters/muizen op te jagen en op te eten. Ik denk niet dat instinct iets is wat je ze echt af kunt leren.
Daarnaast vraag ik me af in hoeverre een hamster aanvoelt/ruikt dat er een kat is en daarvan gestressed raakt. Zeker als je de hamster dan recht voor de kat houdt, zou dit wel eens ontzettend veel stress kunnen opleveren voor de hamster.

Persoonlijk zou ik je kat gewoon leren dat 'ie niet in je kamer mag komen en iedereen in huis vertellen dat de deur naar je kamer altijd dicht moet zijn. Zo deed ik dat ook altijd thuis en dat ging goed.
Groetjes van Emma en de hamsters Pip en Zoë
Angel2402

Bericht door Angel2402 »

ik snap wat je bedoelt en hou het in de gate, maar de hamster staat gewoon in de woon kamer bij ons en de katten ook, katten zijn hier al 4 jaar die kan ik niet ineens verbieden niet meer in de kamer te komen ;)
de hamster vind het totaal niet intressant want als 1 van de katten bij de kooi zit komt hij gelijk kijken en ruiken :lol: :lol: :lol:

dus stress zal hij zeker niet hebben ;)

maar goed ik weet ook wel dat iedereen hier een persoonlijke mening over heeft, sky zit in een goed kooi waar de kat niet bij kan, en zolang hij uit nieuwsgierigheid komt kijken is dit voor mij niet een ding om me super druk te maken hierover.

maar toch bedankt voor je tips en de bezorgdheid ;)

groetjes angelique
Lieve groetjes Angelique
RIP Jaap

Emzzz
Hamsters: Zoë, Frits en Harry
Leeftijd: 36

Bericht door Emzzz »

Als de katten en de hamster in de woonkamer staan is het inderdaad een andere situatie.
Wel een hamster met lef die je hebt dan :lol:
Groetjes van Emma en de hamsters Pip en Zoë
Angel2402

Bericht door Angel2402 »

hahahah ja of het is gewoon een sul hahahahhahahah

groetjes angelique
Lieve groetjes Angelique
RIP Jaap

Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

De kat die ik destijds had deed niks aan de hamster (syr) zolang hij in de kooi zat.Als de hamster losliep moest de kat wel weg want dan had hij hem zeker gepakt.Als ik niet thuis was kon de kat er niet bij want de hamster stond ergens anders dan waar de kat was.Eén keer heeft hij de kooi omgegooid,uit nieuwsgierigheid,daar schrok hij zo van dat hij het daarna nooit meer heeft gedaan.

De hamster zelf bleef ongedeerd,die keek zo van ''wat gebeurt er'' en ging gewoon verder slapen.In een nog omgegooide kooi. 8)
Laatst gewijzigd door Jaimz op 31 aug 2012, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Angel2402

Bericht door Angel2402 »

ja hier ook als de hamster los mag dan gaan de katten wel weg maar zolang hij in zijn kooi zit is er niks aan de hand ;)
Lieve groetjes Angelique
RIP Jaap

Nieske
Moderator
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Nieske »

Wij hadden vroeger thuis altijd katten en knaagdieren tegelijk in de woonkamer. De knaagdieren zaten of in een aquarium waar de kat niet snel bij kon, of de kooi stond op een plek waar de kat niet kon springen.

Het ligt denk ik ook heel erg aan het karakter van je kat.
Wat ook hielp wat dat wij van die theemutsen hadden, die vonden dat het krabpaal in klimmen en kijken naar hoe de hamster in een wieltje rent al bijna teveel moeite was (luie donders waren het!).
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
Mirkku
Leeftijd: 33

Bericht door Mirkku »

Wij hebben thuis 4 katten lopen, en nu 1 hamster in kooi, en 2 kooien/aquaria met gerbils... De katten hebben af en toe een staar-momentje, dat ze het erg interessant vinden, en ik ben ervan overtuigd dat de kat ze zou opeten als hij de kans had (niet allemaal trouwens, maar zeker 2 van de 4) Maar zolang de kooien dicht zitten kan er niks gebeuren.

Verder geloof ik dat de hamsters in elk geval net zo geinteresseerd zijn in de kat als andersom... Gewoon snuffelen naar elkaar (door het hok heen in elk geval) in plaats van een schuilplaats zoeken, etc. Maar dat zal ook aan de hamster liggen.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Robo(L)

Bericht door Robo(L) »

Allemaal erg bedankt!
Ik houd zowiezo altijd mijn kamerdeur dicht, maar aangezien wij ook een poetsvrouw hebben...
de poetsvrouw weet het wel & als ik thuis kom is mijn kamerdeur ook altijd gewoon dicht ;)
Ik was alleen een beetje bezorgd omdat onze kat nogal een boefje is, als hij weet dat er iets levends is dan zal hy ook echt proberen in mijn kamer te komen :lol:
De kooi staat ook op een hoge kast maar via mijn andere kast kan hij daarop komen.
Als ik de deur dichthoudt zal er gelukkig niks gebeuren :D
Abeltje <333
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

Een deur kan heel makkelijk per ongeluk ik een keertje open blijven staan. Als je het niet vertrouwt kan je ipv je huidige kooi een aquarium (met stevig deksel) of een duna nemen. Ik heb altijd hamsters gehad, terwijl we een kat hadden en had duna-kooien vindt ik toch wat veiliger dan een traliekooi.
groetjes Marielle
Plaats reactie