LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

melson
Contacteer:

LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Bericht door melson »

hallo,
het LICG (landelijke informatiecentrum gezelpschapsdieren) heeft zijn bijsluiter over hamsters aangepast.
belangrijkste veranderingen zijn, denk ik, de minimumafmetingen, hoeveelheid bodembedekking. ook is er een klein aspect over diabetis/suikerziekte op genomen.
hier de link, misschien vind iemand het leuk om het een keer te lezen
http://www.licg.nl/kk/dieren/zoogdieren/hamster.html

groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Re: LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Bericht door mar77 »

Ik weet niet wat er veranderd is. De minimumafmeting is volgens mij ongewijzigd. Terwijl wij het op het forum 50x30cm aanhouden. Houdt LICG 70x40 aan als minimummaat. Dat is niet nodig voor dwergen. Tuurlijk is groot altijd fijner. Helaas zijn er kinderen de dupe als hun ouders LICG info lezen en ze niet zon grote kooi mogen hebben. Toen ik thuiswoonde had ik die ruimte niet.
groetjes Marielle
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

dat was van tevoren ook 50x30 en 60x40 en dat is (vind ik) duidelijk te klein! nu is het 70x50 en 80x40! (lees: minimum)
ik vind meer dat de dieren de dupe zijn @mar77 jij wilt toch ook niet je hele leven in een badkamer opgesloten zitten (bij wijze van ;) )

en als zoiets als nodig gezien wordt (er zijn ook studies over, hoor) waarom dan niet? een kat of hond houd je ook niet in een minikooi. ik vind het gaat dan meer om de behoefte van het dier als om het kind wat het misschien zowiezo naar 3 maanden weer kwijt wil....
ik ben er blij mee! :razz:
groetjes
Melanie

Mimosa
Leeftijd: 32

Bericht door Mimosa »

Ik weet niet, vind die maten toch te voor een dwerg. Als iedereen dat te lezen krijgt, en ze zien fokkers.. Ik bedoel, er zijn zat dwergenfokkers die hun dieren 60 x 40 huisvesten (misschien kleiner) en door die bijsluiter krijgen "kopers" daar dus een vertekend beeld van denk ik.
Gabriëlle
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Klopt ook niet echt die site voor zowel een syr als de diverse dwergjes houden ze 70 x 50 of 80 x 40 aan. Terwijl 2 ratten prima in een kooi van 80 x 40 x 70 centimeter (breedte x diepte x hoogte), twee cavia's kunnen gezellig in een kooi van 100 bij 50, en 4 muizen kun je makkelijk in een kooi van 60 x 40 x 30 houden.
Beetje natte vinger werk van het LICG want er zit weinig logica in.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

waarom zullen niet allebei maten voor dwergen en syren kunnen?
dwergjes lopen ook merdere kilometer in een nacht...
(de anderen dieren weet ik niet hoe je ze het beste kunt houden voor de gerbils vond ik het ook ok)
groetjes
Melanie

@anja
Leeftijd: 57

Bericht door @anja »

Hmmm er staat dat alleen syrische en chinese hamsters alleen gehouden dienen te worden en de anderen soms wel samen kunnen.... Nou sorry hoor, maar als ze van russische hamsters zeggen dat het soms wel kan, dat samen houden, dan kan ik ze al niet serieus meer nemen. meteen de prullenbak in, die site.
Pieno
Hamsters: Penny en Cindy

Bericht door Pieno »

Gabriëlle schreef: Beetje natte vinger werk van het LICG want er zit weinig logica in.
Maar is de regel op het forum over 50 bij 30 ook geen natte vinger werk? ;) Ik vind dat namelijk te klein.
mar77

Bericht door mar77 »

Meningen verschillen altijd over wat te klein is. Ligt ook aan je hamsters. Ik heb hamsters in grote kooien gehad die juist onrustig werden van die grootte. (geloof me die heb je echt). Vroeger toen ik een hamster had zat die in een kooitje van amper 20x30, geldt ook voor een syr. In die tijd wist je niet beter.

@anja +1.
groetjes Marielle
Pieno

Bericht door Pieno »

Onrust lijkt me meer komen door dat hij zich niet veilig voelde, dus dan zou ik meer schuilplekken geven. Het gaat er niet helemaal in dat een kooi te groot kan zijn, sorry. ;) Maar goed, het LICG beschuldigen van natte vinger werk is een beetje de pot verwijt de ketel... Maar ik ben het met je eens dat het altijd meningen blijven, echt gefundeerde info erover is er niet.
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Eigenlijk zouden ze de dierenwinkels moeten verbieden nog zo'n kleine hamsterkooitjes te verkopen, want in de meeste dierenwinkels vind je allemaal kleine kooitjes voor hamsters van minder dan 50x30, dat lijkt me nog het grootste probleem, velen weten de weg naar dit forum niet, gaan ervan uit dat dierenwinkels het wel zullen weten en kopen, met goede bedoelingen, de verkeerde kooi voor hun dier :( Gezien die kleine kooitjes zou ik het al heel goed vinden moesten ze enkel nog kooien voor hamsters verkopen van 50x30 en groter, dan kan iedereen kiezen welke grootte ze willen en gaat het er toch al een heel stuk op vooruit wat betreft de huisvesting van onze hamsters. In mijn omgeving ken ik geen enkele, maar dan ook echt geen enkele hamster die in de juiste kooi zit, allemaal véél te klein en dat is enkel onwetendheid en vertrouwen in de kennis van de dierenwinkel :-x
Daar zouden toekomstige hamsterbaasjes véél meer aan hebben dan zo'n LICG ;)
Gabriëlle
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Natte vinger werk is het omdat de hamsterkooien minimum maat wel erg groot is in vergelijking met de minimum maat van de andere diersoorten. Dus of de andere minimum maten zijn te klein of de hamsterminimum maat aan de grote kant.
Let wel het is een minimum maat waarover het gaat en niet de beste maat.

Ik vind een mini duna of fauna bak prima voor russen en andere dwergjes, en voor syr is een gewone duna ook goed te doen, groter kan beter zijn maar niet altijd, een koppel robbies of russen wil ik echt niet te groot hebben zitten.

En waarom zou je wel 4! muizen in een kooi van 60 bij 40 kunnen houden en niet 1 rusje of 2 robbies?
@anja schreef:Hmmm er staat dat alleen syrische en chinese hamsters alleen gehouden dienen te worden en de anderen soms wel samen kunnen.... Nou sorry hoor, maar als ze van russische hamsters zeggen dat het soms wel kan, dat samen houden, dan kan ik ze al niet serieus meer nemen. meteen de prullenbak in, die site.
Ja russen kun je in koppels houden, zal wel moeten als je ermee wil fokken, maar gewoon als huisdier 2 van hetzelfde geslacht, ik zou het nooit aan willen raden.
Pieno

Bericht door Pieno »

Ik denk dat de andere minimummaten te klein zijn, en ik zou ook geen vier muizen op 60 bij 40 houden.
Niepie
Hamsters: 2 syrtjes 1 dwergje
Leeftijd: 38

Bericht door Niepie »

mar77 schreef: Helaas zijn er kinderen de dupe als hun ouders LICG info lezen en ze niet zon grote kooi mogen hebben. Toen ik thuiswoonde had ik die ruimte niet.
Ik vind niet dat kinderen hier de dupe van zijn, maar juist de hamsters die in een kleine kooi gehuisvest worden.
Pieno schreef:
Gabriëlle schreef: Beetje natte vinger werk van het LICG want er zit weinig logica in.
Maar is de regel op het forum over 50 bij 30 ook geen natte vinger werk? ;) Ik vind dat namelijk te klein.
Helemaal mee eens. De maten die hier op het forum aangehouden worden zijn ook natte vinger werk en persoonlijk vind ik 50x30 echt te klein voor een dwergje! Dat het LICG dus 70x40 aanhoudt vind ik een goede maat, een dwergje verdiend ook om lekker de ruimte te hebben. Er zullen altijd uitzonderingen zijn dat een hamster zich misschien onveilig voelt in een grote kooi (kan best, alleen heb ik het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik zal niet beweren dat het niet zo is). Naar mijn idee (wederom, uitzonderingen daargelaten) kan een dier vrijwel nooit te veel ruimte hebben. Mijn dwergje zit dan ook in een Mary kooi, lekker de ruimte voor dit beestje!
* Groetjes van alle knagertjes hier in huis *
mar77

Bericht door mar77 »

Niepie schreef:
mar77 schreef: Ik vind niet dat kinderen hier de dupe van zijn, maar juist de hamsters die in een kleine kooi gehuisvest worden
Ik bedoelde ermee dat het nu lijkt of hamsters alleen in grote kooien kunnen wonen. Terwijl ik hier kooien van gem. 50x30/60x30 heb. Met mijn huidige hamsters gaat dat prima. Het is de ruimte die vaak op een slaapkamer beschikbaar is 70x40, wordt soms lastig.

@gabriella: ik heb hier fauna-bakken van 20x27 die zij echt te klein. Grotere zijn hier niet te krijgen. Je opmerking over rusjes samen? als je LICG-leest denk je dat je prima hetzelfde geslacht bij elkaar kan houden. Er zijn weinig mensen die ze als fokpaartje aanschaffen.
groetjes Marielle
Plaats reactie