LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Pieno
Hamsters: Penny en Cindy

Re: LICG past dierenbijsluiter hamster aan

Bericht door Pieno »

Jij ziet het niet als betrouwbaar, ik wel, en zo zullen de meningen verschillen. Ik kan zo ook redeneren dat het hamsterforum als minder betrouwbaar wordt gezien. :-)

**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ik vraag me echt af wat er mis is met 3 cm zaagsel. Het lijkt wel meer maar als je het echt gaat meten, denk ik dat er weinig mensen zijn die veel meer hebben dan dat. Een hamster is niet per definitie gelukkiger als er 4 cm of 5 cm inligt. 3 cm is trouwens net iets boven de eerste rand van een Mary ongeveer, bijna ter hoogte van een dwerghamster. What's the problem? Als 3/4 te weinig is, wanneer is het dan genoeg? Bij 10 cm? Hoe hebben ze dat gemeten?

Als ik er hier over 10 cm in zou doen, zou de bodembedekking niet aan te slepen zijn zeg. 0.0
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Mimosa
Leeftijd: 32

Bericht door Mimosa »

Waarom zou dit forum, vol met hamsterliefhebbers en fokkers niet betrouwbaar zijn? Ik denk dat 80% van dit forum kooien heeft die groter zijn dan de minimum van deze particuliere dierenbijsluiter. Moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor nog nooit van het LIGG heb gehoord.

En daarnaast meet ik nooit de dikte van mijn bodembedekking. :lol:
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

Ik kan er pas inhoudelijk op ingaan over de betrouwbaarheid als ik de onderzoeken heb. Welke hamstersoort (alleen syren of ook dwergen), de omvang van het onderzoek, de lijnen waaruit de hamsters komen (broodfokkers / lab of goede fokkers - kan immers effect hebben op stereotiep gedrag, enz. Pas dan kun je naar mijn idee oordelen of hetgeen gesteld wordt gefundeerd is.

En het niveau van de onderzoeken die dan zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken zijn op hamsters die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen, vond ik van schrikbarend slechte kwaliteit en daarmee onbetrouwbaar. Dus ja, ze mogen me dan eerst proberen te overtuigen...
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Pieno

Bericht door Pieno »

ik heb zelf maar even gegoogled
Nog niet helemaal gelezen, maar het is een begin.Gaat over kooiformaat. Ik kan nog wel wat upgraden zie ik!

-- 10 sep 2012 21:48 --

en deze gaat over diepte bodembedekking

-- 10 sep 2012 21:52 --

en deze gaat er over loopwieltjes, ook geinig

-- 10 sep 2012 21:54 --

of over soort bodembedekking
Laatst gewijzigd door Pieno op 10 sep 2012, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 40

Bericht door Nella »

De eerste 2 kan ik niet openen. De 3e lijkt me in lijn met wat hier op het forum gesteld wordt (radje van 30 cm beter voor syren), dus niets nieuws. En de 4e... tja... daar wordt uiteindelijk gesteld dat de geteste bodembedekking allemaal kan als het maar periodiek schoongemaakt wordt (even volstaan met de samenvatting).

De onderzoeken zijn volgens mij allemaal op syren uitgevoerd, dus ik vraag me sterk af hoe je eventuele resultaten kunt doortrekken naar dwergjes.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Pieno

Bericht door Pieno »

Ja die laatste is niet zo spannend, maar gewoon ook wel goed om te weten dat het dus niet zo veel uitmaakt. Is ook een interessante bevinding... ik zal even kijken voor een betere link voor die eerste twee.

Tweede link gemaakt.

By the way, die over radjes had ik er ook bij gezet als positieve noot, dat er ook dingen op het forum staan die wetenschappelijk onderbouwd zijn. :D

-- 10 sep 2012 22:22 --

Eerste link ook gefixt hoop ik.

Anyway 10000cm2... :) En bodembedekking diep genoeg om tunnels te kunnen graven, hoewel een exacte aanbeveling in die studie iets lastiger is, maar 10 cm is dus al eigenlijk te weinig. En ja, gaat over Syren, maar als we dan even kijken naar de forum maten is het daar een verhouding van 24:15 dus 6250cm2. Als ik dan lekker even kort door de bocht ga. :lol:
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Lol, 40 centimeter, dan valt het er voor 75% weer uit. :')

Ik geloof niet dat ze hier het verschil zien als ik er twee centimeter bovenop doe - ik wel trouwens, dan is de bodembedekking sneller op. :')
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
Pieno

Bericht door Pieno »

Ja in mijn kooi haal ik het ook niet, maar heb wel eens kooien gezien met een hele diepe bak eronder, een soort van aquarium bak, en dan daarop nog een traliestuk. Daar zit dus wel wat in. :-)

De kosten (tenminste, neem aan dat er aan ten grondslag ligt?) van bodembedekking is een nogal flauw argument, want zo duur is het ook niet, en wat wordt er hier gezegd op het forum als iemand geen geld heeft voor de dierenarts? "Dan had je geen..."

Ik heb het net bij Tex aan zijn slaapkant (helft kooi) tot de rand toe vol gelegd met spul om gelijk maar de daad bij het woord te voegen. Het is 15 cm, maar het is een begin hè.
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Tja als ik voor 13 hamsters in plaats van 3/4 centimeter, voor 10 centimeter zou gaan, zou het wel drie keer zo snel opgaan ja. En ik heb al 7,5 jaar prima tevreden hamsters met die hoeveelheid bodembedekking dus ik zie niet in waarom ik 3x zoveel uit zou moeten geven. Bodembedekking is nou niet bijzonder goedkoop als je niet goed tegen stof kunt. En dat is gelukkig pas sinds iets van een half jaar, maar ik heb nu wel relatief dure bodembedekking. Bovendien heb ik ook echt geen ruimte om zoveel bodembedekking te herbergen, kan immers niet 13 kooien ineens verschonen (vaak per 2/3/4) dus dan staat het nogal even he. Meerdere redenen, plus dus dat ik er nu het nut niet van inzie. Ze hebben hier een prima laag bodembedekking met genoeg nestmateriaal en allemaal een flinke pluk hooi, de meesten in traliekooien dus die zitten meer op hun verdieping dan op de grond, en op de verdieping ligt ook geen zaagsel. ;)
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Dit vind ik wel grappig om allemaal te lezen eigenlijk :lol: Mijn hamster kreeg al een grotere kooi, groter radje, heel leuke inrichting........zou ik er nu nog een graafbak moeten bijkopen? Moest ik zien dat ze dat echt nodig had, zou ik dat doen, maar met zo'n 3 cm bodembedekking, veel buisjes, verdiepingen, trapjes, zandbakje, hangmatjes,......zie ik dat ze heel tevreden is, totaal niet gestresseerd. :zwaai:
GekGeitje
Hamsters: Catharina de' Medici
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door GekGeitje »

Ik snap dus eigenlijk ook niet echt waarom we naar een organisatie gaan mailen dat de hamsterkooien te groot zijn. Als die organisatie heel veel mensen ervan overtuigd dat een grote kooi beter is, dan is dat toh alleen maar goed?
En tja, dan hanteren mensen hier een kleinere maat, dat kun je dan altijd uitleggen. Ik bedoel: ik vind een Mary ook veel te klein voor Syr, maar ik accepteer dat andere dat hier niet vinden en kom toch met veel pleier op het forum en leer er dingen over hamsters. Wat maakt het uit dat het LIcG een "te groot" formaat hamsterkooi aanraadt. Laat ze lekker :D

Of snap ik echt de context van dit topic helemaal verkeerd?
(over de bodembedekking heb ik het even niet. Meest ideaal zou namelijk zijn dat elke hamster een hol kan graven in de grond, maar dat is niet praktisch).
Sabbie
Leeftijd: 37

Bericht door Sabbie »

"In week 13, when all hamsters were between 113 and 119 days of age, they were anaesthetised by inhalated isoflurane (5%), weighed, their body length was measured and they were decapitated. Blood samples (5 ml each) were collected at the time of decapitation for analysis of the blood levels of cortisone, corticosterone, cortisone/corticosterone ratio and testosterone. Samples were centrifuged immediately after collection and stored at 80 8C until being sent to Alomed Laboratory for analyses
(luminescence-immunologic assay (LIA) for human testosterone from Bayer Diagnostics). Adrenal glands and testes were isolated and weighed. They were presented as % of the body weight. Stomachs were checked for ulcers. The body condition was calculated as final body weight/(body length)."

Ugh :(
Niepie
Hamsters: 2 syrtjes 1 dwergje
Leeftijd: 38

Bericht door Niepie »

Eens met Femke! Het is toch juist goed dat ze een grotere kooi aanraden! Nogmaals: de maten die hier op het forum aangehouden worden zijn ook niet wettelijk vastgelegd, dus waarom zouden de maten die het LICG aanhoudt te groot zijn? Daarnaast zullen ze niet zomaar de tekst hebben aangepast en zal het vast op basis van wetenschappelijke bronnen zijn gedaan. En zo niet: het is zoals Femke zegt toch alleen maar goed dat ze een grote kooi aanraden! Ik zou mij er niet te druk om maken eerlijk gezegd ;).
* Groetjes van alle knagertjes hier in huis *
Pieno

Bericht door Pieno »

@Sabbie: Ja, het is niet zo leuk dat deze onderzoeken veelal uit een proefdier achtergrond komen, maar daar probeer ik dan maar even doorheen te kijken. :(

Trouwens, voor wie toch wat wil doen aan de diepte van de bodembedekking... Ik heb aubiose als bodembedekking maar dat hoog ik dan op met dit spul: https://www.hamstert.nl/winkel.php?id=12&pid=19
Zo'n zak is inderdaad heel erg geperst, dus je doet er heel erg lang mee, en je kan er heel veel "volume" mee creëren. Ook stort het niet zo gauw in, dus een hamster kan er goed tunnels in maken.
Plaats reactie