Hamstery Aussie [Update pagina 13: WEBSITE! V6 Versie]
Moderator: Sylvia.
- SwimmingCheyenne
- Hamsters: Snoopy!
- Leeftijd: 26
- Contacteer:
Re: Nieuwe Hamstery: Hamstery Aussie
Bedankt!! Dat topic zal ik goed door gaan lezen!
Greeetz,
♥ Cheyenne & Syrische Knager Snoopy! ♥
Anima Sana in Corpore Sana
- Knorretje
- Dierenarts
- Leeftijd: 44
- Contacteer:
Ben het eigenlijk helemaal eens met Marieke (M'Zorro), ik vind het echt goed dat je uitgebreid informatie zoek en niet direct maar gaat beginnen, en zou ook gewoon lekker nog meelezen en niet meteen heel richting hamstery gaan werken. Nog een andere tip, naar aanleiding van wat ik hier heel vaak zie gebeuren: richt pas echt een hamstery op als je het zeker weet. Daarmee bedoel ik, zorg bijvoorbeeld eerst voor een mooie dame van een fokker, die je onder begeleiding van die fokker een nestje mag laten krijgen. En kijk gewoon eens hoe dat bevalt, lukt het allemaal, vind je het echt zo leuk als je verwachtte, is dit echt iets waar je mee door wilt (blijven!) gaan? Als die antwoorden allemaal ja zijn, dan kun je er eens over gaan denken dat "officieel" te maken en een hamstery op te richten.
Dit zeg ik omdat ik hier vaak zie dat zeker jongere leden het heel leuk lijkt om hamsters te fokken, dan een hamstery beginnen, eigenlijk nog voor ze enige fokervaring hebben, en die hamstery dan na 1 of een paar nesten weer opdoeken, omdat het toch niet is wat ze ervan verwacht hadden, teveel tijd en energie kost, te duur wordt, teveel werk is, etc etc. Vaak gaat dat ook nog samen met te hard va stapel lopen, dus in 1 keer aardig wat hamsters aanschaffen voor de fok, soms meteen al vrij veel nestjes, en dan zie je ook vaak dat die hamsters vervolgens weer weg moeten, omdat het toch allemaal teveel was.
Verkijk je niet op het hebben van een hamstery, het is ontzetten leuk, maar ook zwaar, veel werk, vrij eel kosten, kost veel tijd, etc. Dus mijn belangrijkste tip is eigenlijk: begin gewoon heel rustig aan! Begin met 1 nestje, begeleid door een fokker, als dat echt bevalt, en je echt het gevoel hebt dat je hiermee verder wilt, een volgend nestje, maar koop ook dan niet meteen heel veel dieren, bouw het gewoon echt rustig op. Zodat ook als je na 1 of 2 nestjes toch besluit dat het niet helemaal is wat je wilde, je je hamsjes gewoon lekker als huisdier kan houden, niet teveel diertjes hebt, of teveel jongen die je niet kwijtraakt, en je hamsterhobby nog gewoon leuk blijft.
Verder opbouwen kun je dan doen als je gewoon een aantal nesten verder bent, en echt heel zeker van je zaak. En ook dan blijft mijn grootste tip, niet meer dieren nemen dan je gewoon lekker als huidier kan en wil hebben. Zodat je nooit als je wilt stoppen met fokken dieren weg hoeft te doen, en je niet je hamsterhobby voor jezelf verpest door gewoon veel te veel hooi op je vork te nemen.
Dit zeg ik omdat ik hier vaak zie dat zeker jongere leden het heel leuk lijkt om hamsters te fokken, dan een hamstery beginnen, eigenlijk nog voor ze enige fokervaring hebben, en die hamstery dan na 1 of een paar nesten weer opdoeken, omdat het toch niet is wat ze ervan verwacht hadden, teveel tijd en energie kost, te duur wordt, teveel werk is, etc etc. Vaak gaat dat ook nog samen met te hard va stapel lopen, dus in 1 keer aardig wat hamsters aanschaffen voor de fok, soms meteen al vrij veel nestjes, en dan zie je ook vaak dat die hamsters vervolgens weer weg moeten, omdat het toch allemaal teveel was.
Verkijk je niet op het hebben van een hamstery, het is ontzetten leuk, maar ook zwaar, veel werk, vrij eel kosten, kost veel tijd, etc. Dus mijn belangrijkste tip is eigenlijk: begin gewoon heel rustig aan! Begin met 1 nestje, begeleid door een fokker, als dat echt bevalt, en je echt het gevoel hebt dat je hiermee verder wilt, een volgend nestje, maar koop ook dan niet meteen heel veel dieren, bouw het gewoon echt rustig op. Zodat ook als je na 1 of 2 nestjes toch besluit dat het niet helemaal is wat je wilde, je je hamsjes gewoon lekker als huisdier kan houden, niet teveel diertjes hebt, of teveel jongen die je niet kwijtraakt, en je hamsterhobby nog gewoon leuk blijft.
Verder opbouwen kun je dan doen als je gewoon een aantal nesten verder bent, en echt heel zeker van je zaak. En ook dan blijft mijn grootste tip, niet meer dieren nemen dan je gewoon lekker als huidier kan en wil hebben. Zodat je nooit als je wilt stoppen met fokken dieren weg hoeft te doen, en je niet je hamsterhobby voor jezelf verpest door gewoon veel te veel hooi op je vork te nemen.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.
Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Should not interrupt the person doing it.
Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
- Nicole D
- Leeftijd: 33
Helemaal eens met Knorretje.
Nog wel een vraagje; Al bedacht wat je met hamsters doet die je niet kan plaatsen? Dit kan flink oplopen namelijk. Zelf houden? Heb je daar ruimte en middelen voor? Ook iets waar je rekening mee moet houden.
Nog wel een vraagje; Al bedacht wat je met hamsters doet die je niet kan plaatsen? Dit kan flink oplopen namelijk. Zelf houden? Heb je daar ruimte en middelen voor? Ook iets waar je rekening mee moet houden.
Liefs Nicole
† Crush, Beatle, Yianih, Bloem en Sun
† Crush, Beatle, Yianih, Bloem en Sun
- SwimmingCheyenne
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens. Teveel fokhamsters in een keer kan ik, behalve niet onderhouden, ook niet betalen. Zoals je hierboven ook al kan lezen, wil ik proberen voordat ik een eigen nestje in de maak laat gaan, met een ander nestje meekijken van een al ervaren fokker. En ik wil absoluut al niet dat het gevoelloos hamsters produceren wordt, de hamsters die ik zal kopen zal ik met liefde houden en verzorgen hun hele leven lang. En ik zal de nesten zorgvuldig verzorgen tot ze zelfstandig genoeg zijn en ze naar een nieuwe eigenaar kunnen.Knorretje schreef:Ben het eigenlijk helemaal eens met Marieke (M'Zorro), ik vind het echt goed dat je uitgebreid informatie zoek en niet direct maar gaat beginnen, en zou ook gewoon lekker nog meelezen en niet meteen heel richting hamstery gaan werken. Nog een andere tip, naar aanleiding van wat ik hier heel vaak zie gebeuren: richt pas echt een hamstery op als je het zeker weet. Daarmee bedoel ik, zorg bijvoorbeeld eerst voor een mooie dame van een fokker, die je onder begeleiding van die fokker een nestje mag laten krijgen. En kijk gewoon eens hoe dat bevalt, lukt het allemaal, vind je het echt zo leuk als je verwachtte, is dit echt iets waar je mee door wilt (blijven!) gaan? Als die antwoorden allemaal ja zijn, dan kun je er eens over gaan denken dat "officieel" te maken en een hamstery op te richten.
Dat is een goede vraag. Misschien dat ik, voor ik een vrouwtje laat dekken, dat ik eerst kan informeren wie er een hamster wilt. Maar ik zal nog even brainstormen Over deze mogelijke situatie.Nicole D schreef:Helemaal eens met Knorretje.
Greeetz,
- Nona
- Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Mijn ervaring is dat als je geen fokker bent die al een tijd bekend is hier (zoals Mila en Sanne bijv. die hebben voordat er een dekking plaats vind vaak al een wachtlijst haha) de hamsters vooral gereserveerd worden als er foto's van de ukken komen. Daarvoor zul je vast ook wel wat reserveringen hebben, maar omdat je dan niet al een bekende reputatie hebt zul je vooral mensen krijgen die reserveren omdat ze je ukken zo leuk vinden en dat weten ze pas als ze al geboren zijn
Bovendien kun je soms wel een nest van 12 of meer Syrtjes krijgen, zoveel reserveringen heeft bijna niemand voordat een dekking plaats vind al. Je moet dus wel echt zorgen dat je óf geld hebt om extra kooien te kopen óf al extra kooien hebt staan als de ukken op een leeftijd komen dat ze allemaal apart moeten en sommigen nog geen huisje hebben.
En meekijken bij een fokker is leerzaam, maar is nog steeds heel anders dan hoeveel tijd en geld je in de praktijk kwijt bent een eigen nestje op te voeden. Ik sluit me dus bij Miriam aan dat het me verstandiger lijkt in overleg een dame van een fokker in huis te nemen, samen met die fokker een geschikt mannetje te zoeken en dan eenmalig een nestje te nemen. Als dat bevalt kun je op zoek naar meer fokdieren om je eigen hamstery te beginnen, maar zeker als je nog jong bent lijkt het me slim om eerst onder begeleiding van een ervaren fokker op die manier een eerste nest te krijgen.
En meekijken bij een fokker is leerzaam, maar is nog steeds heel anders dan hoeveel tijd en geld je in de praktijk kwijt bent een eigen nestje op te voeden. Ik sluit me dus bij Miriam aan dat het me verstandiger lijkt in overleg een dame van een fokker in huis te nemen, samen met die fokker een geschikt mannetje te zoeken en dan eenmalig een nestje te nemen. Als dat bevalt kun je op zoek naar meer fokdieren om je eigen hamstery te beginnen, maar zeker als je nog jong bent lijkt het me slim om eerst onder begeleiding van een ervaren fokker op die manier een eerste nest te krijgen.
- SwimmingCheyenne
- Contacteer:
Ja, dat was ik vergeten te vermelden, maar de fokker waar ik uiteindelijk de moeder vandaan wil halrn, zal ik uiteraard vermelden dat ik dat vrouwtje wil gebruiken om te fokken en dat graag zou doen onder begeleiding van hem/haar.
Jij hebt ook een punt wat betreft de verkoop(om het even zo bot te noemen), il denkdat wr dan snel.richting een combi gaan van die 2 opties.
Jij hebt ook een punt wat betreft de verkoop(om het even zo bot te noemen), il denkdat wr dan snel.richting een combi gaan van die 2 opties.
Greeetz,
- Nona
Ja dat moet sowieso, je mag niet zomaar zelf beslissen te fokken met een dier zonder de fokker daarover in te lichten. Bij aanschaf moet dan al de afspraak zijn gemaakt dat het een fokdier betreft en de meeste fokkers willen graag ook inspraak over de partner (dat je bijv. niet hun zorgvuldig gefokte dame met een dierenwinkel hamster verpaart) en sommige fokkers willen ook graag mee beslissen over het aantal fokdieren (als jij uit je eerste nest meteen 5 fokdieren weg doet is dat niet handig ivm verwantschappen en je wil ook overzicht in een lijn kunnen houden).
- syrischehamster
- Hamsters: Louis en Gavi
- Leeftijd: 32
Ik heb zelf nog nooit een nestje hamsters ofzo gehad dus ik spreek eigenlijk totaal niet uit ervaring!
maar het lijkt me dat je als je bewust een nestje fokt (en het dus zo goed mogelijk wilt doen!) behoorlijk wat inzicht moet krijgen in de genetica. Wat erft dominant over, wat recessief, hoe weet je welke kleur een hamster heeft, en waar hij drager van is, in combinatie met de structuur van de vacht!
Ik denk dat je hier best wel lang over doet om dit onder de knie te krijgen (vooral als 13 jarige, niet vervelend bedoeld!)
Maar ik denk dat je voordat je hier niet voldoende inzicht in hebt niet met fokken moet beginnen want dan gooi je eigenlijk zomaar iets bij elkaar zonder dat je een gegronde kleurverwachting/haarverwachting kunt geven! En ik denk niet dat je met weten welke kleuren je niet mag combineren daar genoeg aan hebt!
maar het lijkt me dat je als je bewust een nestje fokt (en het dus zo goed mogelijk wilt doen!) behoorlijk wat inzicht moet krijgen in de genetica. Wat erft dominant over, wat recessief, hoe weet je welke kleur een hamster heeft, en waar hij drager van is, in combinatie met de structuur van de vacht!
Ik denk dat je hier best wel lang over doet om dit onder de knie te krijgen (vooral als 13 jarige, niet vervelend bedoeld!)
Maar ik denk dat je voordat je hier niet voldoende inzicht in hebt niet met fokken moet beginnen want dan gooi je eigenlijk zomaar iets bij elkaar zonder dat je een gegronde kleurverwachting/haarverwachting kunt geven! En ik denk niet dat je met weten welke kleuren je niet mag combineren daar genoeg aan hebt!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
- Nona
Dat valt gelukkig wel mee, al heeft vrijwel iedere fokker wel doelen waar ie zich op wil richten qua vacht en kleur. Er zijn maar een paar dingen die je echt niet moet verparen en zolang je die weet maakt het niet zo heel veel uit wat je kruist. Veel belangrijker is weten hoe het zit met voeding (verkijken mensen zich vaak op, hoeveel een nestje aan voedsel moet hebben, is een stuk meer dan je zou denken!), mogelijk erfelijke ziektes, mogelijke problemen tijdens zwangerschap en bevallen, ukken op geslacht kunnen scheiden, weten wanneer dat moet, etcetera. Dat zijn echt veel belangrijkere dingen dan de kleur, mits je wel weet welke lethale combinaties je moet vermijden natuurlijk (en zelf zou ik bijv. ook nooit met blauw fokken bij Syrtjes omdat daar in het verleden heel veel gezondheidsproblemen mee zijn geweest dus je moet je wel inlezen).
- SwimmingCheyenne
- Contacteer:
Er staan veel nuttige dingen in bovenstaande posts. Ik zal alles even rustiv door gaan lezen, en ondettussen contact zoeken met Sine Cera.
Greeetz,
- Hamstery Candy
- Leeftijd: 37
Niks meer aan Nona en Mir aan te vullen 
Groetjes,
Chantal & de hamsters
Chantal & de hamsters
- SwimmingCheyenne
- Contacteer:
Okee, bedankt!!
ik ben nu bezig de site op te starten. Hier de link: [[...]
Wat zeggen jullie, andere lay-out of verdergaan met deze bewerken?? Ik heb nog 2 andere opties, die zal ik ook even een beetje bewerken. En daarna hier posten.
ik ben nu bezig de site op te starten. Hier de link: [[...]
Wat zeggen jullie, andere lay-out of verdergaan met deze bewerken?? Ik heb nog 2 andere opties, die zal ik ook even een beetje bewerken. En daarna hier posten.
Greeetz,
Allereerst zou ik geen foto's gebruiken die niet van jou zijn, ik zie nu al twee afbeeldingen van Martin.
- SwimmingCheyenne
- Contacteer:
Ja, die afbeelding moest ik nog even veranderen, de foto's die erop staan zijn nu nog tijdelijk;)
EDIT: Ik heb hem gelijk maar even gewijzigd;)
EDIT: Ik heb hem gelijk maar even gewijzigd;)
Greeetz,
- Nona
De foto's die ik nu zie zijn ook niet van jezelf toch? En het artwork van de hamster op de beginpagina geloof ik ook niet. Dat zou ik niet doen, ook niet tijdelijk, maakt een hele slechte indruk zomaar foto's van andere sites te stelen zonder erbij te zetten van wie ze eigenlijk zijn.