Ontsmetten houten speelgoed + kooi

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Monstertje
Hamsters: Monster
Leeftijd: 39

Ontsmetten houten speelgoed + kooi

Bericht door Monstertje »

Ik heb met de zoekfunctie al gezocht op "onstsmetten kooi" en daar kwam naar voren dat je spullen kan uitkoken, schoonmaken met een dettol sop, halamid en een nachtje in de vriezer.

Enige probleem is dat alles in mijn kooi van hout is, huisje, klimtoren, schommel, karlie rad, wilgenbruggetjes, raket (met drink flesje erin) en een dennenappel. Ik denk dat jullie nu wel snappen wat het thema van Monstertje der kooi is. Hout! :D

Het huisje, karlie rad, schommel en de klimtoren worden bijeengehouden door lijn. Ik heb op dit moment een tunnel wipwap en een graaftoren in het vizier die (natuurlijk) ook van hout en lijm zijn. Hoe moet ik al deze houten spulletjes ontsmetten?

Nu een vraag die ik eigenlijk helemaal niet wil stellen maar die ik, na mijn ervaring van afgelopen donderdag (http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=7&t=99295) en het feit dat Monstertje al 1.5 is, wel moet gaan stellen:

What to do als haar tijd op aarde er op zit? Waar naar toe brengen, cremeren/begraven? :(
Dan komt natuurlijk ook weer het schoonmaken/ontsmetten verhaal om de hoek kijken alleen dan grondiger. Alles weggooien en opnieuw kopen vind ik zonde.

Groetjes van Monstertje (RIP) en Digger
isislovesnoopy
Hamsters: Ziza
Leeftijd: 25

Re: Ontsmetten houten speelgoed + kooi

Bericht door isislovesnoopy »

Bij hout zeggen de meesten weggooien!
Groetjes:
Isis,
mijn hamster ziza
mijn 3 duitse herders & mijn 2 konijnen!

R.I.P hamsters: Muesli, Snoopy, Pukkie, Lola, fluffy, brownie, speedy :(
Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

In dit topic staan ook een aantal dingen: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... #p11076515
Groetjes, Jaimy
Yesse .. Geweldig meisje, ik mis je!
Rust zacht Sammie, Levi, Mo, Hammie, Yesse en Bram !
Monstertje

Ja dat laatste topic had ik ook al gezien ja. De meningen lopen vrij uiteen van wat je zou moeten doen. Ik vind weggooien geen optie, zeker daar Monstertje gezond is (op haar avontuur van afgelopen donderdag na dan).
Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

Misschien kan je het in een handwarm badje met dettol laten weken? Of in de vriezer.
Groetjes, Jaimy
isabelalala
Hamsters: Gaia

Bericht door isabelalala »

Waarom wil je het ontsmetten dan?
Alleen maar omdat hij dat wondje heeft gehad?
Ik zie daar de noodzaak niet zo van. En als het werkelijk zo is dat er iets besmettelijks is en er noodzakelijk goed gereinigd moet worden, zou ik al het hout weggooien.
groetjes van Isa en Gaia

Dag lieve Myra en Belletje
Monstertje

Nou ze is nu al anderhalf en ik heb die houten dingen nog nooit ontsmet. Dit plus het feit dat het binnenkort ivm leeftijd wel eens voorbij kan zijn roepen bij mij bovenstaande vragen op.
isabelalala

Ooh, ok. Mijn mening is dat dat niet nodig is. Iedereen blijft dat houten spul gewoon gebruiken. Soms zie je zelfs dat het hier verhandeld wordt, bij vraag en aanbod.
Ik gooi hetzelf op een gegeven moment weg, als het gaat stinken, of als een beest echt ziek is geweest.
Maar bij een wondje, of als het dier van ouderdom sterft, zou ik het gewoon afborstelen en weer gebruiken.
Voor de frissigheid zou je het een paar nachten buiten kunnenzetten, in de vrieskou.
groetjes van Isa en Gaia

Monstertje

isabelalala schreef:Ooh, ok. Mijn mening is dat dat niet nodig is. Iedereen blijft dat houten spul gewoon gebruiken. Soms zie je zelfs dat het hier verhandeld wordt, bij vraag en aanbod.
Ik gooi hetzelf op een gegeven moment weg, als het gaat stinken, of als een beest echt ziek is geweest.
Maar bij een wondje, of als het dier van ouderdom sterft, zou ik het gewoon afborstelen en weer gebruiken.
Voor de frissigheid zou je het een paar nachten buiten kunnenzetten, in de vrieskou.
Voor de zekerheid doe ik ze wel even met een sopje afspoelen en in de vriezer. Hoe zit het met mijn laatste vragen in het geval van een worst case scenario?
Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

Wat voor jou het best voelt! Sommige vinden het prettig om het diertje in hun tuin te begraven, bij een speciale boom of plant bijvoorbeeld.
Groetjes, Jaimy
isabelalala

Ja, zoals Jaimy zegt. Begraven is waar je het eerste aan denkt.
Cremeren is iets wat je zelf niet zo makkelijk kunt regelen, maar wat wel kan via de dierenarts.
Sommige mensen gooien ze in de kliko :(
groetjes van Isa en Gaia

Monstertje

Begraven gaat moeilijk worden daar ik alleen een balkon heb, misschien bij mij moeder dan maar.

Hell no in de kliko in ieder geval. :-|

Misschien een goed idee om het ontsmetten van houten spullen op te nemen in de FAQ?
isabelalala

Ik denk dat het verboden is om je beestje op openbare grond te begraven, in een bos of park of zo.
Dus als je moeder het goed vind, is dat een goed idee. En anders kun je altijd nog laten cremeren via de dierenarts.
Kostte bij mij de laatste keer 35 Euro.
groetjes van Isa en Gaia

Hylke
Hamsters: Flo, opvangers
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door Hylke »

Als je ze niet kunt begraven, wat ik ook niet kan (nuja, kan wel, maar anders ligt het klein stukje gras snel vol met zoveel dieren :( ), kan je ze meegeven aan je dierenarts of geven aan een school waar mensen voor dierenarts studeren. Dat zou ik het fijnste vinden, bij de dierenarts worden ze gewoon gecremeerd en bij de school kunnen ze mensen verder helpen om later misschien nog meer hamsters te kunnen helpen. Je kan wat plukjes haar bijhouden in een zakje met haar naam op, en eventueel wat haartjes in een kettingkje om je nek hangen :)
Monstertje

Goede ideeen Hylke, kettinkjes ben ik niet zo van. ( ben man vandaar haha )
Plaats reactie