Hamster nemen? | Aantal belangrijke vragen
Moderator: Sylvia.
- Nona
- Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
- Leeftijd: 33
Re: Hamster nemen? | Aantal belangrijke vragen
Castratie word inderdaad bij hamstertjes alleen uitgevoerd als het écht nodig is om medische redenen en ook niet als eerste optie. Narcose is bij hamstertjes zeer risicovol namelijk, ze kunnen er erg slecht tegen, dus opereren is zeldzaam.
Als je het hok van 70x40x50 krijgt zou ik daar de andere kooien aan koppelen en daar 1 Syrtje in doen en dan in het aquarium een ander Syrtje. Zo kun je toch twee hamstertjes adopteren, hebben ze allebei genoeg ruimte en is er niks aan de hand. Syrtjes kunnen inderdaad absoluut niet samen, ze vallen elkaar aan, je kunt ze enkel even samen zetten voor een dekking op het moment dat een dame willig is en zelfs dan zie je dat ze na circa een halfuur er wel weer genoeg van hebben en echt bij elkaar weg willen.
Kooitjes van 40 x 30 x 20 zijn sowieso niet los bruikbaar, enkel gekoppeld aan een kooi die wél ruim genoeg is, allebei aan elkaar maken telt ook niet, er moet altijd 1 kooi op zichzelf voldoen aan de minimummaten (die zijn voor een dwergje al 50 x 30 dus dit is zeker te klein).
Als je het hok van 70x40x50 krijgt zou ik daar de andere kooien aan koppelen en daar 1 Syrtje in doen en dan in het aquarium een ander Syrtje. Zo kun je toch twee hamstertjes adopteren, hebben ze allebei genoeg ruimte en is er niks aan de hand. Syrtjes kunnen inderdaad absoluut niet samen, ze vallen elkaar aan, je kunt ze enkel even samen zetten voor een dekking op het moment dat een dame willig is en zelfs dan zie je dat ze na circa een halfuur er wel weer genoeg van hebben en echt bij elkaar weg willen.
Kooitjes van 40 x 30 x 20 zijn sowieso niet los bruikbaar, enkel gekoppeld aan een kooi die wél ruim genoeg is, allebei aan elkaar maken telt ook niet, er moet altijd 1 kooi op zichzelf voldoen aan de minimummaten (die zijn voor een dwergje al 50 x 30 dus dit is zeker te klein).
Ik was eerlijk gezegd ook niet van plan om er nog los een hamster bij te nemen, ik dacht alleen dat het misschien nu wel kon, maar ik wil het liefst dat zij een goed leven krijgt!Nona schreef:Castratie word inderdaad bij hamstertjes alleen uitgevoerd als het écht nodig is om medische redenen en ook niet als eerste optie. Narcose is bij hamstertjes zeer risicovol namelijk, ze kunnen er erg slecht tegen, dus opereren is zeldzaam.
Oohja, nog een vraagje: Bij de hokken kreeg ik ook nog zo'n hamster bal. Ik las op internet dat deze helemaal niet geschikt zijn en zelfs dierenmishandeling, klopt dit? Want dan gooi ik hem meteen in de prullenbak!
- Nona
Een hamsterbal kun je inderdaad beter niet gebruiken, ten eerste omdat de hamster niks echt kan onderzoeken doordat ie in de bal zit, maar vooral omdat zijn pootjes in de gleufjes klem kunnen gaan zitten en hij zo iets kan breken.
als je de zoekfunctie gebruikt zie je voor en tegenstanders omtrent hamsterbal.
Zelf heb ik altijd de hamsterbal gebruikt nu niet omdat een chinees een staartje heeft en dat is gevaarlijk in zon bal.
Zelf heb ik altijd de hamsterbal gebruikt nu niet omdat een chinees een staartje heeft en dat is gevaarlijk in zon bal.
groetjes Marielle
Oke, ik ga kijken of het goed gaat, maar vind het toch wel een beetje link...
Ik zat te kijken voor een looprad/fly saucer. Nu zag ik een fly saucer van 16,5 doorsnede, kan dat voor een goudhamster? Volgens mij is het veels te klein, maar?
Ik heb nu ook al 2 renraden van 20cm doorsnede, maar misschien kan het wel bij een fly saucer?
Ik zat te kijken voor een looprad/fly saucer. Nu zag ik een fly saucer van 16,5 doorsnede, kan dat voor een goudhamster? Volgens mij is het veels te klein, maar?
Ik heb nu ook al 2 renraden van 20cm doorsnede, maar misschien kan het wel bij een fly saucer?
- isislovesnoopy
- Hamsters: Ziza
- Leeftijd: 25
Allemaal te klein
.
Groetjes:
Isis,
mijn hamster ziza
mijn 3 duitse herders & mijn 2 konijnen!
R.I.P hamsters: Muesli, Snoopy, Pukkie, Lola, fluffy, brownie, speedy
Isis,
mijn hamster ziza
mijn 3 duitse herders & mijn 2 konijnen!
R.I.P hamsters: Muesli, Snoopy, Pukkie, Lola, fluffy, brownie, speedy
Dat is jammer
de minimum maat is toch 25 cm voor een Syrische hamster?
En ik zocht naar een huisje en deze lijkt mij wel leuk:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... zen/228650
Dan de grote, zodat hij lekker veel ruimte heeft. Heeft iemand ook zo'n huisje? En wat vinden jullie er van?
-- 14 feb 2013 22:09 --
+ vandaag is ze een halfjaar geworden (de hamster die ik wil ophalen)! Jammer dat ze nog niet van mij is
Maar 23 februari...
Ik denk dat ik al weet hoe ik haar ga noemen... Valentijn
Ik weet dit omdat ik vroeg hoe oud hij was en ze zei dat hij op 14 februari een halfjaar werd.
En ik zocht naar een huisje en deze lijkt mij wel leuk:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... zen/228650
Dan de grote, zodat hij lekker veel ruimte heeft. Heeft iemand ook zo'n huisje? En wat vinden jullie er van?
-- 14 feb 2013 22:09 --
+ vandaag is ze een halfjaar geworden (de hamster die ik wil ophalen)! Jammer dat ze nog niet van mij is
Ik denk dat ik al weet hoe ik haar ga noemen... Valentijn
Ik weet dit omdat ik vroeg hoe oud hij was en ze zei dat hij op 14 februari een halfjaar werd.
- Nona
Ja minstens 24 centimeter doorsnede is goed voor een Syrtje. Dat huisje ziet er leuk uit, je moet dan wel de caviamaat nemen 
Let heel goed op als je de traliekooien met het aquarium wil verbinden, dat gaat erg lastig en ik ben zelf een beetje bang dat de hamster dan kan ontsnappen. Ik weet niet hoe je het precies in gedachten had, maar volgens mij is de enige optie een deksel op het aqua met een opening waar precies een buis doorheen past en dan die buis aansluiten op de traliekooi met een connector. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, kooien verbinden, ik heb al best vaak gehoord dat een hamster de buis of connector los kreeg ofzo. Zeker als mensen zelf in tralies gaan knippen gebeurd dit sneller, bij een ferplast kooi die gemaakt is met connector erin heb je dit risico niet zo erg.
Let heel goed op als je de traliekooien met het aquarium wil verbinden, dat gaat erg lastig en ik ben zelf een beetje bang dat de hamster dan kan ontsnappen. Ik weet niet hoe je het precies in gedachten had, maar volgens mij is de enige optie een deksel op het aqua met een opening waar precies een buis doorheen past en dan die buis aansluiten op de traliekooi met een connector. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, kooien verbinden, ik heb al best vaak gehoord dat een hamster de buis of connector los kreeg ofzo. Zeker als mensen zelf in tralies gaan knippen gebeurd dit sneller, bij een ferplast kooi die gemaakt is met connector erin heb je dit risico niet zo erg.
Ik heb het al afNona schreef:Ja minstens 24 centimeter doorsnede is goed voor een Syrtje. Dat huisje ziet er leuk uit, je moet dan wel de caviamaat nemen
De kooien hadden al van die buis-aansluitingen en die lopen naar het aquarium. Het aquarium heeft geen deksel, maar hij is hoog en de hamster kan niet omhoog klimmen. Ja, de cavia maat dan, lekker ruim denk ik?
- Nona
Een hamster kan zomaar een sprong maken, daar zou je je echt over verbazen. Een aquarium zonder deksel is echt geen goed idee.
-
_mona_
- Hamsters: 2
Hamsters kunnen verrassend goed springen dus ik zou echt wel een deksel maken!
Hier heb ik al een aantal hamsters gehad die uit de ren ontsnappen. Er hoeft maar iets in te staan, niet eens hoog, en ze gaan daarop zitten en springen dan naar de rand.
Hier heb ik al een aantal hamsters gehad die uit de ren ontsnappen. Er hoeft maar iets in te staan, niet eens hoog, en ze gaan daarop zitten en springen dan naar de rand.
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Sorry voor mijn late reactie, maar ik was afwezig ivm vakantie.
Ik heb voor de zekerheid een deksel gemaakt van hout en gaas. Niet heel mooi, maar voor tijdelijk is het prima!
Ik heb heel erg veel zin in morgen
(dan ga ik mijn syrtje ophalen!!)
En mijn lieve tante gaat weer mee (net zoals bij het aquarium)
Ik heb voor de zekerheid een deksel gemaakt van hout en gaas. Niet heel mooi, maar voor tijdelijk is het prima!
Ik heb heel erg veel zin in morgen
(dan ga ik mijn syrtje ophalen!!)
En mijn lieve tante gaat weer mee (net zoals bij het aquarium)
Boterhamster is opeens heel schuw geworden, weet iemand hoe dit kan? Ze wordt net wakker en toen ik mijn hand heel rustig in haar richting bewoog, beet ze me. Kan het zijn dat ik haar verkeerd oppak? En hoe moet ik haar dan wel oppakken?
Ik weet dat het allemaal wel erg veel voor haar is, maar soms smeekt ze er juist heel erg om.
Ik weet dat het allemaal wel erg veel voor haar is, maar soms smeekt ze er juist heel erg om.
Tja, sommige hamsters worden liever nog even met rust gelaten als ze net wakker zijn (geldt ook voor sommige mensen, zoals ik, maar dat terzijde). Mijn Saartje wordt liever ook niet opgepakt als ze net wakker is.
Mag ik vragen hoe je haar nu oppakt? Het beste is om je hand rustig in de kooi/aqua te leggen. Als ze er echt uit wil stapt ze vanzelf op je hand en kun je haar er zo "uitscheppen".
Blijf in ieder geval met haar praten op rustige toon. Geef haar af en toe iets lekkers uit je hand. Hamsters hebben vaak wel enkele weken nodig om echt handtam te worden. Sommigen worden zelfs nooit echt tam. En je hebt haar pas anderhalve week. Geef haar wat tijd om te wennen aan je geur, je stem, haar nieuwe omgeving. En dan weet ik zeker dat Boterhamster een lieve, speelse hammie wordt.
Mag ik vragen hoe je haar nu oppakt? Het beste is om je hand rustig in de kooi/aqua te leggen. Als ze er echt uit wil stapt ze vanzelf op je hand en kun je haar er zo "uitscheppen".
Blijf in ieder geval met haar praten op rustige toon. Geef haar af en toe iets lekkers uit je hand. Hamsters hebben vaak wel enkele weken nodig om echt handtam te worden. Sommigen worden zelfs nooit echt tam. En je hebt haar pas anderhalve week. Geef haar wat tijd om te wennen aan je geur, je stem, haar nieuwe omgeving. En dan weet ik zeker dat Boterhamster een lieve, speelse hammie wordt.
Bedankt voor je tips! Ik ga het nu proberen (ze is al een tijdje wakker)Marion schreef:Tja, sommige hamsters worden liever nog even met rust gelaten als ze net wakker zijn (geldt ook voor sommige mensen, zoals ik, maar dat terzijde). Mijn Saartje wordt liever ook niet opgepakt als ze net wakker is.