Krijsende hamster

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Nikkiii
Hamsters: Dreuzel en Saké
Leeftijd: 33

Krijsende hamster

Bericht door Nikkiii »

Een tijdje geleden zagen mijn vriend en ik een leuke syrische hamster in de dierenwinkel. Echter als je met je hand in de buurt kwam ging ze krijsen en op haar rug liggen. Vandaag zagen we haar nog steeds zitten, en de mevrouw van de dierenwinkel zei dat ze er al een paar maanden zat omdat niemand haar wou hebben omdat ze zo krijst en niet tam is. De kans was ook erg klein dat iemand haar nog zou kopen. Dat vonden wij zo zielig dat wij haar in huis hebben genomen. Volgens de dierenwinkelmevrouw is ze zo sinds ze een nestje had gehad. Ze is dus ook al wat ouder en volgens de mevrouw moeilijk meer tam te krijgen. Dit zien wij toch wel als een uitdaging. Mijn vriend is er helemaal niet bang voor, hij pakte haar gewoon op (dat durfde de vrouw van de dierenwinkel niet). Ze bijt niet, maar ze krijst wel onwijs hard. Ik heb tot nu toe altijd hamstertjes (en andere knagers) gehad die vrijwel meteen tam waren.

Ik heb al in de zoekfunctie gezocht, maar ik kon niks vinden (misschien door mijn zoekkunsten). Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kunnen wij het beste doen?
Misschien handig om er bij te vermelden: ze is wel nieuwsgierig. Toen ik mijn hand plat in het hok legde, kwam ze er wel naar toe. Maar zodra je haar aanraakt gaat het mis.
We hebben nog geen naam voor haar, dus als iemand een leuke (toepasselijke) naam weet, is dat ook welkom.

_mona_
Hamsters: 2

Re: Krijsende hamster

Bericht door _mona_ »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :-)
Ze is gewoon doodsbang. Laat haar eerst een periode wennen en begin dan in kleine stapjes aan het tam maken. Niet zomaar oppakken, dat is ontzettend eng voor haar.
Je zegt dat ze wel naar je hand komt, dat is al ontzettend veel! Besef dat je haar pas een dag hebt en dat het een erg grote overgang is om te verhuizen voor een hamster. Na ongeveer een week wennen, of langer als ze langer tijd nodig lijkt te hebben kan je beginnen met tam maken, dan leg je je hand in de kooi met erg lekkere hapjes op en laat haar rustig aan alles wennen. Niet te snel willen aanraken op oppakken, gun haar tijd :)
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Nikkiii

Bericht door Nikkiii »

Dankjewel Mona! Ik laat haar inderdaad nu met rust. We hebben op dit moment nog niet veel spulletjes in het hok gedaan, omdat we bang zijn dat ze zich dan alleen maar gaat verstoppen. Of moeten wij die spullen er juist wel in doen (we hebben ze wel in huis)?
defke00
Hamsters: Snowy

Bericht door defke00 »

heeey! mijn hamstertje deed in het begin precies hetzelfde als je met de hand in de kooi kwam!! maar na een weekje of 2 zal het over zijn ..
laat hem of haar aan je hand snuffelen zodat hij je geur kan herkennen.
_mona_
Hamsters: 2

Bericht door _mona_ »

Het handigste vind ik altijd om zeker alle basisspullen erin te zetten (dus een huisje, zandbak en rad) en verder niet te veel. Je moet er wel voor zorgen dat er ook niet te grote open vlaktes zijn want dat vinden ze naar mijn ervaring nogal eng in het begin. Ik zorg er altijd voor dat ik in het midden nog een tunnel ofzo leg, dan kunnen ze door heel de kooi zonder het gevoel te hebben dat ze onbeschermd zijn :-)
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Marjolein36
Leeftijd: 50

Bericht door Marjolein36 »

Neem de tijd en laat haar voorlopig met rust. Hoe meer je haar nu oppakt hoe meer ze bevestigd wordt dat mensen echt eng zijn. Ik heb er hier eentje zitten waar mensen haar ondanks krijsen en blazen toch steeds oppakte omdat ze 'toch niet beet', ze vertrouwt dus nu helemaal geen mensen meer en komt niet eens meer naar je toe. Goed laten wennen aan je stem en aan je geur, lekkers geven uit je hand en haar het tempo laten bepalen, dat werkt bij mij met hamsters die het moeilijk hebben gehad altijd het beste. Succes!! Blij dat jullie haar in huis hebben genomen!
Kiryu
Hamsters: Veel :D
Leeftijd: 27

Bericht door Kiryu »

mijn hamstertje heeft ook een aantal keer naar me gekrijsd, het klinkt een beetje ratelachtig als ik het goed heb?
ze zijn gewoon bang en moeten dus nog wennen
ik heb een week mijn hand niet in het hok gedaan, maar wel vanaf dag 2 iedere dag 5 minuten bij haar hokje gezeten en tegen haar gepraat, en net als jouw hamster kwam ze dan toch erg nieuwschierig over, alsof ze wilde dat ik meer met haar ging doen
na een week heb ik mijn hand er in gelegd, nog niet met een snoepje omdat ik anders bang ben dat ze denkt dat mijn vinger een snoepje is, dit ging goed, ze snuffelde er aan
na 3 dagen heb ik haar ook eten gevoerd vanuit de hand, dit nam ze aan en at ze op buiten haar nestje
na ongeveer 2 weken heeft ze ook op mijn hand gezeten en na 2 weken heb ik haar kunnen optillen! ze heeft niet meer gekrijsd naar me toen!
ze loopt nu vrijwel iedere dag een kwartiertje in mijn bed(een hoogslaper, ze kan er niet uit vallen, behalve bij het trappetje maar ik zorg er voor dat ik er bij ben en ze daar niet kan vallen)

maar pas op! dat ze niet meer bang is voor jou en vanaf dat moment tam is betekent niet dat het bij iedereen zo is!
mijn hamster is namenlijk nog steeds bang voor andere mensen! aan mijn moeder begint ze nu licht te wennen omdat zei haar soms eten geeft als ik er bijv niet ben, maar van andere mensen moet ze nog steeds niks hebben! dus zet haar zeker niet zomaar bij iemand anders op schoot!
If you dare to walk your own way, You'll never get lost.
Hamstery Sakura. Campbelli & Roborovski
@hamsters.in.crime
Nikkiii

Bericht door Nikkiii »

Echt heel erg bedankt iedereen! Wij hopen dat het ons gaat lukken om Saké (ze heeft ondertussen een naam gekregen :-) ) tam te krijgen en een fijn huisje te geven. Ik ga zo nog wat extra spulletjes in het hok doen. Een looprad hebben we besteld (van 27 cm als ik het goed heb) maar die hadden ze op dit moment niet op voorraad dus die hebben we helaas nog niet.
kaatjuh91
Hamsters: Mickey
Leeftijd: 34

Bericht door kaatjuh91 »

Mijn vorige hamster is altijd een krijsertje gebleven.
Ze was erg tam en is ruim 2 jaar geworden.
Ik zeg nu niet dat jouw hamster niet bang is, maar sommige hamsters krijsen gewoon om het krijsen zeg maar :p
Dezen zullen daar dus ook niet snel mee stoppen, hoe tam ze ook zijn ;)
Hamsters:
Daisy *
Mandy *
Tommy*
Mickey
Kiryu

Bericht door Kiryu »

is Sake niet een drankje met alcohol? hihi :lol:
wel een leuke naam! ik hoop dat je nog een tijdje plezier van deze hammie kan krijgen en ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar een fototje (:
wel goed dat je meteen een radje hebt besteld nadat er geen radjes meer te koop waren ;)
@hamsters.in.crime
Nikkiii

Bericht door Nikkiii »

Haha ja Saké is een japans drankje. We waren deze week uit eten bij de Japanner en mijn vriend bestelt dan altijd Saké. Dus zo zijn we op die naam gekomen.
Ik heb hier een foto'tje:

Afbeelding
Kiryu

Bericht door Kiryu »

ik wist het wel haha! Japanse fan hier =D
wat een dropje! ze ziet er wel erg nieuwschierig uit op de foto ja! veel plezier met deze knappe hammie! (:
@hamsters.in.crime
shania-brummel
Leeftijd: 26

Bericht door shania-brummel »

Mooie hamster en leuke naam;p ik hoop dat ze snel gaat wennen en dat
Nullie veel plezier aan haar mogen hebben.
Goeddat nullie haar hebben meegenomen:)
Rust zacht liefje, ik zal je nooit vergeten Brummel❤
I-Love-Snoopy
Hamsters: Snoopy
Leeftijd: 24

Bericht door I-Love-Snoopy »

Gefeliciteerd!

Volgens mij kan dat krijsen twee dingen betekenen, dat ze heel tam kunnen worden (alleen bij rusjes gehoord) maar ook dat ze bang zijn
Groetjes Nova :D
Nikkiii

Bericht door Nikkiii »

Het is echt een schatje. Ze krijst helemaal niet meer, we kunnen haar gewoon uit de kooi pakken zonder dat ze iets doet. Ze komt zelfs naar je hand toe. Ze loopt regelmatig bij ons op de bank en dan komt ze bij ons zitten en op ons klimmen. En ze heeft nog nooit gebeten. Ze ziet er niet bang uit. We hebben het grote rad (29 centimeter echt onwijs groot haha) voor haar gehaald en daar rent ze ook graag in. Leuk dat ze zo snel onwijs tam is geworden!
Plaats reactie