Ik kreeg van Nona jachtmijt mee voor Krispy en voor de zekerheid ook voor Komeetje en Beryl. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en heb eenmaal thuis gisteren direkt alle bodembedekking weggegooid in een goed afgesloten zak en de hele kooi en alle spulletjes met heet water afgespoeld en met dettol schoongemaakt. Ik weet eigenlijk helemaal niet of ik goed bezig ben, want Krispy zelf zit er nog vol mee, ik zie de beestjes zo lopen, of kan dat de jachtmijt zijn die over hem loopt
Bloedmijt, update 22 aug, video Komeetje.
Moderator: Sylvia.
Bloedmijt, update 22 aug, video Komeetje.
Helaas heeft Krispy tijdens de vakantie een besmetting van bloedmijt opgelopen. Heel zijn kooi krioelde van de beestjes.
Ik kreeg van Nona jachtmijt mee voor Krispy en voor de zekerheid ook voor Komeetje en Beryl. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en heb eenmaal thuis gisteren direkt alle bodembedekking weggegooid in een goed afgesloten zak en de hele kooi en alle spulletjes met heet water afgespoeld en met dettol schoongemaakt. Ik weet eigenlijk helemaal niet of ik goed bezig ben, want Krispy zelf zit er nog vol mee, ik zie de beestjes zo lopen, of kan dat de jachtmijt zijn die over hem loopt
Ik heb gegoogled en ik vind zoveel tegenstrijdige behandelingen. Krispy ziet er niet uit, zijn vacht is lelijk en hij krabt zich helemaal tot bloedens toe. Wat moet ik doen om te voorkomen dat straks mijn hele huis ermee vol zit?? Is enkel die jachtmijt voldoende? Moet ik die ook buiten de kooi inzetten of is in de kooien zelf voldoende? Moet ik Krispy zelf niet behandelen?
Laatst gewijzigd door Wall-e op 22 aug 2013, 12:30, 6 keer totaal gewijzigd.
- Nona
- Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
- Leeftijd: 34
Re: Bloedmijt
Dettol is niet handig, dat dood de roofmijt, niet de bloedmijt. Stomme rotbeesten, ze zaten ook gewoon echt alleen bij zijn kooi
weet wel waar ze vandaan zijn gekomen, met een lading 2ehands spulletjes mee, diegene is ook ingelicht. Verder heb ik overal roofmijten uitgezet in maximale dosering en na het weekend komt daar nog een dubbele dosering bij, dan weet ik zeker dat het uitgeroeid is voor het zich verspreid. Je kunt in combinatie met roofmijt eigenlijk weinig gebruiken, roofmijten kunnen tegen veel middeltjes niet waar bloedmijt wel tegen kan, dus dan dood je enkel de roofmijt. Stronghold behandelt bijvoorbeeld de hamster zelf tegen bloedmijt maar de omgeving niet, dus dat lost het probleem niet op, en sprays werken ook vaak niet voldoende. Het is wel heel normaal dat je de beestjes nu ziet, de roofmijt gaat de bloedmijt opjagen dus beide soorten komen tevoorschijn en zie je dus heel duidelijk. Normaliter verstopt bloedmijt zich waardoor een plaag snel veel groter is dan je zou denken omdat je ze niet ziet. Bij gebruik van dutchy's komen ze juist tevoorschijn, dus dan lijkt het ineens veel erger. Ik baal echt dat het bloedmijt is, ik dacht aan schurftmijt, mijn nestje ga ik ook uitstellen want ik wil hier geen risico mee lopen.
Ja, dat lijkt me beter om een nestje uit te stellen, je gaat William dan toch nog niet halen?
Krispy vind ik er echter echt niet goed uitzien, kunnen ze daar aan doodgaan? Hij krabt zich te pletter en zit er zo zielig bij, zo mager ook. Hij heeft gisterenavond wel goed gegeten en is wel aktief. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, vind het zo'n akelig idee dat die beestjes hier in huis zitten. Gewoon afwachten dus? Die jachtmijt alleen kan dat aan?
Krispy vind ik er echter echt niet goed uitzien, kunnen ze daar aan doodgaan? Hij krabt zich te pletter en zit er zo zielig bij, zo mager ook. Hij heeft gisterenavond wel goed gegeten en is wel aktief. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, vind het zo'n akelig idee dat die beestjes hier in huis zitten. Gewoon afwachten dus? Die jachtmijt alleen kan dat aan?
- Nona
Roofmijt kan zelfs ernstige plagen oplossen binnen enkele weken dus daar heb ik zeker vertrouwen in, ik ken ook meerdere succesverhalen. Je zou eventueel Krispy wel met stronghold kunnen behandelen, dat zou de mijten in elk geval bij hem weg moeten halen, alleen is de omgeving dan dus nog niet schoon, dat moet de roofmijt doen. Roofmijten kunnen ook niet tegen stronghold dus ik zou dan wel dubbel roofmijt uitzetten (je hebt nu de maximale dosering die normaal nodig is, dat dus x2) voor het geval een deel van je roofmijten sneuvelen erdoor.
Ik zou zeker wel de dieren behandelen met stronghold! Prioriteit nummer 1 is zorgen dat zij het overleven en er gezond uitkomen, en als ze mijten over Krispy heen krioelen moet je daar zo snel mogelijk wat aan doen. Jammer van de roofmijten die dan sneuvelen, maar dan zet je maar wat extra roofmijten uit.
Let ook even op dat je je inleest hoe je jezelf kunt beschermen.
Let ook even op dat je je inleest hoe je jezelf kunt beschermen.
Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
Hamstery de Chocoladefabriek
VerantwoordFokken.nl
VerantwoordFokken.nl
- Nona
Dat was inderdaad ook mijn idee. Het duurt dan wel langer voordat alle bloedmijt dood is, maar het kan beter langer duren voordat de bloedmijt volledig weg is dan dat Krispy in de tussentijd zou overlijden ofzo. Bloedmijten doen precies wat de naam zegt, ze zuigen bloed weg, dus uiteindelijk kan een hamster daar bloedarmoede van krijgen. Krispy had zoveel last van de hitte dat ie toch al hele overactieve geurklieren had, das een fijn broeierig plekje voor die rotbeesten om zich te gaan nestelen, dat geeft jeuk waardoor ie z'n eigen huid makkelijk beschadigd en dan hebben de bloedmijten nóg meer plekjes waar ze makkelijk bij kunnen (en ze zijn zelf ook in staat om door de huid heen te gaan als het moet). Ik ben in elk geval blij dat ik toch al roofmijt uit had gezet, daardoor hebben we ze wel meteen gezien, anders kan het dus gebeuren dat ze zich gaan verstoppen en dat je er pas laat achter komt dat je al een hele plaag hebt
Ik vind het ook echt heel vreselijk dat het precies een logeerhamstertje moet overkomen, natuurlijk zijn mijn dieren ook niet veilig, maar ze zijn als eerste zijn kooi in getrokken dus ik voel me wel heel verantwoordelijk
Ik hoop heel erg dat Krispy zich snel beter gaat voelen, ik vond hem er met dat warme weer al zo zielig uit zien en nu die rotbeesten nog erbij..
Bedankt allemaal!
Ik zag net helaas een bloedmijt op Komeetje zijn oor
Dankzij Yorben, hij zag een 'stipje' op Komeetje zijn oor.
Heb het kapot gedrukt tussen mijn vingers, druppel bloed werd het beestje.
Ik heb Knorretje even een pb'tje gestuurd, met de vraag of zij me ook wilt antwoorden, pfff, morgen bel ik direkt mijn dierenarts, maar heel veel weten die niet van hamsters, daarom hoop ik nog op advies van Knorretje.
Nona, op zich kan je daar niets aan doen, ik neem je niets kwalijk, enkel dat je Jolien niet had ingelicht, zij wist van niets en gaat nu ook uit voorzorg haar hamstertje behandelen. Je hamsters zullen nu echt in quarantaine moeten, even geen in- en uitloop. Meld het ook zeker aan je andere oppashamster-baasjes!
Euhhhmmm.....moeten we onszelf beschermen? Kunnen die beestjes ons gaan prikken dan??
Ik zag net helaas een bloedmijt op Komeetje zijn oor
Heb het kapot gedrukt tussen mijn vingers, druppel bloed werd het beestje.
Ik heb Knorretje even een pb'tje gestuurd, met de vraag of zij me ook wilt antwoorden, pfff, morgen bel ik direkt mijn dierenarts, maar heel veel weten die niet van hamsters, daarom hoop ik nog op advies van Knorretje.
Nona, op zich kan je daar niets aan doen, ik neem je niets kwalijk, enkel dat je Jolien niet had ingelicht, zij wist van niets en gaat nu ook uit voorzorg haar hamstertje behandelen. Je hamsters zullen nu echt in quarantaine moeten, even geen in- en uitloop. Meld het ook zeker aan je andere oppashamster-baasjes!
Euhhhmmm.....moeten we onszelf beschermen? Kunnen die beestjes ons gaan prikken dan??
- Knorretje
- Dierenarts
- Leeftijd: 45
- Contacteer:
Shit, dat is echt klote! Bloedmijt is heel, heel hardnekkig, en echt een rotinfectie om goed te behandelen. Roofmijten werken vaak wel, maar bij hevigere infecties niet altijd voldoende, bij mijn moeder hebben we het er op die manier bijvoorbeeld ook niet onder gekregen, ondanks hogere doses. Hamsters kunnen er zeker aan overlijden, en bij een heftige besmetting zou ik dus ook niet voor roofmijt gaan: het duurt een tijd voordat die alle mijten te pakken hebben, en ondertussen kunnen de hamsters al zo zijn leeggezogen dat ze ernstig ziek zijn of overlijden... zeker een klein diertje met een mindere weerstand.
Ik zou dus zeggen, direct behandelen.
Ik heb kort geleden een stuk over bloedmijt geschreven voor de nieuwe FAQ, die zet ik hier even bij, want daar had ik de behandeling ook uitgebreid omschreven.
Een andere, en lastiger te behandelen oorzaak voor ernstige jeuk bij hamsters is bloedmijt, ook wel bloedluis genoemd. Bloedmijten zijn kleine donkerrode/bruine beestjes, die je nog net met het blote oog kunt zien. Ze zuigen bloed bij hamsters, andere knaagdieren en vogels, en veroorzaken bij die diertjes een forse jeuk. Bij zwaardere besmettingen, kunnen hamsters ook ernstig verzwakt raken of zelfs overlijden door het bloedverlies.
De behandeling van bloedmijt is lastig, vooral omdat de mijten moeilijk te bereiken zijn. Overdag verschuilen ze zich in alle kieren, hoekjes en gaatjes van de verblijven van de hamsters en van de kamer waar de hamsters staan, en ‘s nachts komen ze tevoorschijn om bloed te zuigen, hoewel ze ook maanden kunnen overleven als er geen voedsel beschikbaar is. Daarom is het niet voldoende om alleen de hamsters te behandelen, maar moet ook de omgeving heel strikt behandeld worden om van bloedmijt af te komen. Hieronder in het kort hoe je bloedmijten het beste kunt aanpakken. De benodigdheden voor een zeer effectieve en grondige bestrijding: een anti-schurft middel dat Ivermectine of Selamectine bevat en geschikt is voor hamsters (bijvoorbeeld Stronghold of Ivermectine druppels van de dierenarts), een ongedierte-spray voor de omgeving met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld IndoorX van Virbac) en een shampoo om de kooien mee te reinigen met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld Defencare). Deze middelen kun je krijgen bij de dierenarts en/of dierenwinkel.
Begin met het behandelen van de hamsters met het anti-schurft middel. Iedere hamster, dus ook de hamsters die je niet hebt zien krabben, moet een dosering hiervan in de nek gedruppeld krijgen. Dit geldt ook voor andere dieren die je op dezelfde kamer houdt (als dit geen knaagdieren zijn, vraag dan even bij de dierenarts naar het beste middel om ze te behandelen). Alle mijten die vanaf dat moment op de hamster komen om bloed te zuigen, zullen overlijden. De volgende dag kun je dan uittrekken voor de kooien en de kamer waar de hamsters staan. Maak alle kooien leeg, en doe de bodembedekking in afgesloten vuilniszakken, waarvan je de sluiting sprayt met de ongedierte-spray. Doe de bodembedekking nooit los in de groene container: de mijten kruipen daar uit en kunnen hele einden afleggen om weer terug te komen bij hun voedselbron: de hamsters. Alle materialen in de kooien waarin mijten zich kunnen verstoppen moeten of worden weggegooid (weer in een afgesloten en gesprayde zak), of ontdaan van mijten door ze minimaal 24 uur in een vriezer te bewaren. Maak de kooien vervolgens helemaal schoon met een sopje van de shampoo. Ook de rest van de kamer waar de hamsters staan moet ontdaan worden van plekken en voorwerpen waar de mijten zich in kunnen verschuilen: spray de hele omgeving en met name alle kieren en gaten zeer grondig met de ongedierte-spray. Als alles gesprayd is, kun je weer bodembedekking in de kooien doen en kunnen, na een tijdje luchten, de hamsters weer in hun kooien.
In de zomer kunnen bloedmijten zich verrassend snel voortplanten: binnen 8 dagen kan er al een hele nieuwe generatie geboren worden. Is het kouder, dan duurt deze cyclus langer. De behandeling van de hamsters moet je dus elke 2 weken herhalen, zodat die altijd beschermd zijn, en het verschonen en behandelen van omgeving en kooien herhaal je in de zomer iedere week, en buiten de zomer elke twee weken. Als je deze behandeling een aantal keren achter elkaar herhaald hebt en de hamsters al die tijd vrij zijn van bloedmijten, kun je de frequentie afbouwen en uiteindelijk stoppen. Blijf wel altijd goed in de gaten houden of je geen mijten ziet.
Een alternatieve methode, die vooral goed werkt bij een lichte besmetting, is het gebruik van roofmijten. Dit zijn mijten die niet schadelijk zijn voor mens en dier, en als voedsel enkel en alleen bloedmijten hebben. Roofmijten kun je dus inzetten om de bloedmijten te bestrijden, en wanneer er geen bloedmijten meer zijn, zullen ook de roofmijten uitsterven. Je kunt de “chemische” methode en die met de roofmijten niet combineren, omdat de roofmijten ook doodgaan aan de middelen die je gebruikt om de bloedmijten te bestrijden. Bij zwaardere besmettingen werkt de roofmijt-methode helaas vaak onvoldoende, en heb je echt de chemische middelen nodig.
Ik zou dus zeggen, direct behandelen.
Ik heb kort geleden een stuk over bloedmijt geschreven voor de nieuwe FAQ, die zet ik hier even bij, want daar had ik de behandeling ook uitgebreid omschreven.
Een andere, en lastiger te behandelen oorzaak voor ernstige jeuk bij hamsters is bloedmijt, ook wel bloedluis genoemd. Bloedmijten zijn kleine donkerrode/bruine beestjes, die je nog net met het blote oog kunt zien. Ze zuigen bloed bij hamsters, andere knaagdieren en vogels, en veroorzaken bij die diertjes een forse jeuk. Bij zwaardere besmettingen, kunnen hamsters ook ernstig verzwakt raken of zelfs overlijden door het bloedverlies.
De behandeling van bloedmijt is lastig, vooral omdat de mijten moeilijk te bereiken zijn. Overdag verschuilen ze zich in alle kieren, hoekjes en gaatjes van de verblijven van de hamsters en van de kamer waar de hamsters staan, en ‘s nachts komen ze tevoorschijn om bloed te zuigen, hoewel ze ook maanden kunnen overleven als er geen voedsel beschikbaar is. Daarom is het niet voldoende om alleen de hamsters te behandelen, maar moet ook de omgeving heel strikt behandeld worden om van bloedmijt af te komen. Hieronder in het kort hoe je bloedmijten het beste kunt aanpakken. De benodigdheden voor een zeer effectieve en grondige bestrijding: een anti-schurft middel dat Ivermectine of Selamectine bevat en geschikt is voor hamsters (bijvoorbeeld Stronghold of Ivermectine druppels van de dierenarts), een ongedierte-spray voor de omgeving met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld IndoorX van Virbac) en een shampoo om de kooien mee te reinigen met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld Defencare). Deze middelen kun je krijgen bij de dierenarts en/of dierenwinkel.
Begin met het behandelen van de hamsters met het anti-schurft middel. Iedere hamster, dus ook de hamsters die je niet hebt zien krabben, moet een dosering hiervan in de nek gedruppeld krijgen. Dit geldt ook voor andere dieren die je op dezelfde kamer houdt (als dit geen knaagdieren zijn, vraag dan even bij de dierenarts naar het beste middel om ze te behandelen). Alle mijten die vanaf dat moment op de hamster komen om bloed te zuigen, zullen overlijden. De volgende dag kun je dan uittrekken voor de kooien en de kamer waar de hamsters staan. Maak alle kooien leeg, en doe de bodembedekking in afgesloten vuilniszakken, waarvan je de sluiting sprayt met de ongedierte-spray. Doe de bodembedekking nooit los in de groene container: de mijten kruipen daar uit en kunnen hele einden afleggen om weer terug te komen bij hun voedselbron: de hamsters. Alle materialen in de kooien waarin mijten zich kunnen verstoppen moeten of worden weggegooid (weer in een afgesloten en gesprayde zak), of ontdaan van mijten door ze minimaal 24 uur in een vriezer te bewaren. Maak de kooien vervolgens helemaal schoon met een sopje van de shampoo. Ook de rest van de kamer waar de hamsters staan moet ontdaan worden van plekken en voorwerpen waar de mijten zich in kunnen verschuilen: spray de hele omgeving en met name alle kieren en gaten zeer grondig met de ongedierte-spray. Als alles gesprayd is, kun je weer bodembedekking in de kooien doen en kunnen, na een tijdje luchten, de hamsters weer in hun kooien.
In de zomer kunnen bloedmijten zich verrassend snel voortplanten: binnen 8 dagen kan er al een hele nieuwe generatie geboren worden. Is het kouder, dan duurt deze cyclus langer. De behandeling van de hamsters moet je dus elke 2 weken herhalen, zodat die altijd beschermd zijn, en het verschonen en behandelen van omgeving en kooien herhaal je in de zomer iedere week, en buiten de zomer elke twee weken. Als je deze behandeling een aantal keren achter elkaar herhaald hebt en de hamsters al die tijd vrij zijn van bloedmijten, kun je de frequentie afbouwen en uiteindelijk stoppen. Blijf wel altijd goed in de gaten houden of je geen mijten ziet.
Een alternatieve methode, die vooral goed werkt bij een lichte besmetting, is het gebruik van roofmijten. Dit zijn mijten die niet schadelijk zijn voor mens en dier, en als voedsel enkel en alleen bloedmijten hebben. Roofmijten kun je dus inzetten om de bloedmijten te bestrijden, en wanneer er geen bloedmijten meer zijn, zullen ook de roofmijten uitsterven. Je kunt de “chemische” methode en die met de roofmijten niet combineren, omdat de roofmijten ook doodgaan aan de middelen die je gebruikt om de bloedmijten te bestrijden. Bij zwaardere besmettingen werkt de roofmijt-methode helaas vaak onvoldoende, en heb je echt de chemische middelen nodig.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.
Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Heel erg bedankt Knorretje!!!
Morgen ga ik direkt naar de dierenarts om alles te halen!
Pfff, een heel werk, mijn hamsters staan gewoon in de woonkamer
Ik heb 2 honden, die moet ik dus ook behandelen.
-- 04 aug 2013 14:18 --
Misschien een stomme vraag, maar wat met ons? En de kinderen? Wat moeten we doen om onszelf te beschermen en/of behandelen?
Morgen ga ik direkt naar de dierenarts om alles te halen!
Pfff, een heel werk, mijn hamsters staan gewoon in de woonkamer
Ik heb 2 honden, die moet ik dus ook behandelen.
-- 04 aug 2013 14:18 --
Misschien een stomme vraag, maar wat met ons? En de kinderen? Wat moeten we doen om onszelf te beschermen en/of behandelen?
Ik heb even voor je zitten zoeken en vind wisselende dingen. De ene zegt dat mensen een te dikke huid hebben, de andere heeft het over allergische reacties. Ik zou morgen even de huisarts bellen, just to be sure. Ik bedoelde ook niet dat ik wist of bloedmijten een probleem zijn voor mensen, bedoelde puur: vergeet dat niet ook uit te zoeken, want anders heb je evt een nog groter probleem.
Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
VerantwoordFokken.nl
VerantwoordFokken.nl
- Knorretje
- Dierenarts
- Leeftijd: 45
- Contacteer:
Bloedmijten zijn niet gek op mensen, maar bij een heftige besmetting kunnen ze wel ook op mensen gaan parasiteren, als ze dus te weinig voedsel hebben aan de hamsters. Mijn moeder had er echt last van destijds, die werd op de hamsterkamer zeker wel gebeten en kreeg er enorm uitslag van, verging van de jeuk. Maar als je snel genoeg behandelt, kun je dat hopelijk wel voorkomen, bij haar was het toen in de zomer echt opeens zo hard gegaan, en ze was toen allang aan het behandelen, maar de roofmijten werkten onvoldoende en in de zomer vermenigvuldigen ze zich enorm snel... Toen dat zo mis ging ben ik verder op zoek gegaan, het bovenstaande plan van aanpak gemaakt en naar mijn moeder gegaan om dat te doen, hebben ons 8 uur lang totaal in het zweet gewerkt, mijn moeder daarna nog 2 maanden elke week alles verschoond, gespoten, etc, maar daarmee hebben we het er toen gelukkig wel onder gekregen.
The person who says it cannot be done...
- Nona
Het zijn ook echt enorme rotbeesten, ik dacht in eerste instantie niet aan bloedmijten maar aan een andere mijt/parasiet, en omdat Dutchy's toch bij beiden werken werd het ongeacht mijtsoort wel behandeld, alleen is het veel minder zorgwekkend en ernstig als het geen bloedmijt is. Daarom heb ik bloedmijt ook wel met je besproken, want als het dat wel is dan heb je meteen met een veel serieuzer probleem te maken. Dus toen jij meldde dat het wel degelijk om bloedmijt blijkt te gaan nu schrok ik ook heel erg! Zoals Miriam al zegt is dat gewoon wel iets wat echt heel erg klote is, en ook iets waar ik zeker geen risico's mee wil nemen. Mailtjes zijn deels al de deur uit of ben ik nog mee bezig, ben ze aan het typen terwijl ik tussendoor dit topic check en beantwoord. Er komen inderdaad geen nieuwe hamstertjes in en er worden natuurlijk ook geen nestjes geboren totdat de mijten helemaal weg zijn. Het lijkt erop dat het grootste deel bij Krispy is gaan zitten, dat vind ik nog het rotste, maar ik weet hoe sneaky bloedmijt is en er zullen dus gegarandeerd ook hier mijten lopen.
De besmetting is gelukkig wel licht genoeg om weg te krijgen met roofmijt, hier tenminste wel, ik heb ook alle dieren gecontroleerd en ik heb nog niks kunnen vinden, maar het is nu ook niet donker, dat kan ook verschil maken. Bij Krispy kan ik me voorstellen dat je nu liever voor de chemische aanpak gaat omdat hij door het warme weer en gedoe met z'n geurklieren al wat verzwakt was en dan wil je natuurlijk liever de snellere methode gebruiken. Je zou altijd later als nabehandeling nog voor Dutchy's kunnen kiezen, dus wanneer je denkt dat met de chemische methode alles dood is na enkele weken alsnog een keer Dutchy's kunnen plaatsen om te zien of er dan toch niet weer mijten tevoorschijn komen. Zoals Miriam al zegt spelen die krengen graag verstoppertje, de roofmijt jaagt ze op dus dan zie je ze veel sneller.
@Mir: Wat ik begrepen had werkt spulletjes invriezen niet? Wel voor de mijten, maar ik had toen begrepen dat de eitjes dat gewoon overleven en later alsnog uit kunnen komen.. Plastic spulletjes moesten dan behandeld met het chemische middel en houten spulletjes moest je weggooien. In geval van Dutchy's ruimden die de mijten ook op bij houten spulletjes dus als de Dutchy's voldoende helpen hoeft je hout niet weg, maar bij de chemische behandeling kon je bij houten spulletjes niks doen behalve weggooien had ik toen begrepen omdat het chemische middel niet veilig op hout gebruikt kon (kan erin trekken). Klopt dat niet? Het zou natuurlijk wel fijn zijn als er een manier is om houten dingen te behandelen!
De besmetting is gelukkig wel licht genoeg om weg te krijgen met roofmijt, hier tenminste wel, ik heb ook alle dieren gecontroleerd en ik heb nog niks kunnen vinden, maar het is nu ook niet donker, dat kan ook verschil maken. Bij Krispy kan ik me voorstellen dat je nu liever voor de chemische aanpak gaat omdat hij door het warme weer en gedoe met z'n geurklieren al wat verzwakt was en dan wil je natuurlijk liever de snellere methode gebruiken. Je zou altijd later als nabehandeling nog voor Dutchy's kunnen kiezen, dus wanneer je denkt dat met de chemische methode alles dood is na enkele weken alsnog een keer Dutchy's kunnen plaatsen om te zien of er dan toch niet weer mijten tevoorschijn komen. Zoals Miriam al zegt spelen die krengen graag verstoppertje, de roofmijt jaagt ze op dus dan zie je ze veel sneller.
@Mir: Wat ik begrepen had werkt spulletjes invriezen niet? Wel voor de mijten, maar ik had toen begrepen dat de eitjes dat gewoon overleven en later alsnog uit kunnen komen.. Plastic spulletjes moesten dan behandeld met het chemische middel en houten spulletjes moest je weggooien. In geval van Dutchy's ruimden die de mijten ook op bij houten spulletjes dus als de Dutchy's voldoende helpen hoeft je hout niet weg, maar bij de chemische behandeling kon je bij houten spulletjes niks doen behalve weggooien had ik toen begrepen omdat het chemische middel niet veilig op hout gebruikt kon (kan erin trekken). Klopt dat niet? Het zou natuurlijk wel fijn zijn als er een manier is om houten dingen te behandelen!
-
silversky
- Hamsters: Pardoes, Sjoeke
Oh nee, ik wist al wel een beetje over bloedmijt, maar nu dat ik hier alles gelezen heb, schrok ik wel. Wat een vervelende, hardnekkige rotbeesten om in huis te hebben.
Ik hoop dat jullie de plaag snel klein krijgen en dat ze niet de kans krijgen om naar anderen dieren over te springen. Ik duim voor jullie!!
Ik hoop dat jullie de plaag snel klein krijgen en dat ze niet de kans krijgen om naar anderen dieren over te springen. Ik duim voor jullie!!
- Nella
- Hamsters: roborovski's
- Leeftijd: 40
Je kunt ook bij mijn berichten terugkijken. Helaas ook ervaring mee. 
Wat me eerlijk gezegd wel verbaasd is dat het zo laat geconstateerd lijkt. Als je het erover hebt dat het ervan krioelt, heb je al een vergevorderd stadium van de uitbraak. Zover is het bij mij gelukkig nooit gekomen maar zelfs bij mij was ik meerdere maanden zoet voordat ze echt weg waren. Elke 10 dagen complete schoonmaak van spulletjes en de kamer. Daarnaast liet ik het licht op de kamer en overloop aan, daar houden ze absoluut niet van, vooral om ervoor te zorgen dat ze niet richting een andere kamer zouden gaan...
Sterkte!
Wat me eerlijk gezegd wel verbaasd is dat het zo laat geconstateerd lijkt. Als je het erover hebt dat het ervan krioelt, heb je al een vergevorderd stadium van de uitbraak. Zover is het bij mij gelukkig nooit gekomen maar zelfs bij mij was ik meerdere maanden zoet voordat ze echt weg waren. Elke 10 dagen complete schoonmaak van spulletjes en de kamer. Daarnaast liet ik het licht op de kamer en overloop aan, daar houden ze absoluut niet van, vooral om ervoor te zorgen dat ze niet richting een andere kamer zouden gaan...
Sterkte!
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt
Informatieve tekst roborovski's!
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt
Informatieve tekst roborovski's!
Oh jongens toch.. ook hier een hele, hele nare ervaring met bloedmijt, wat lijkt te zijn begonnen bij een gestorven gerbil. We dachten toen ook (volgens mij een logische gedachte) dat er daarom beestjes in de kooi zaten, al vonden we dat wel wat snel... Mijn moeder en zusje waren er allebei HEEL ERG allergisch voor, ze krabden zich rot en elke 'beet' werd een plek van 5 cm (minstens, het was écht heel erg). allerlei chemische middeltjes (ik weet niet meer zeker of dat de dingen waren die Miriam ook noemde...) werkten allemaal niet en mn moeder werd écht gek van de jeuk. Echt niet grappig. Op dat moment hadden we ook 4 kittens rondlopen die HELEMAAL onder zaten. (leken er zelf weinig last van te hebben) Ik geloof dat we uiteindelijk met een washandje alle beesten (gerbils en katten) hebben ingewreven met stronghold (mogelijk een ander 'medicijn tegen ongedierte) en dat na wéken gek worden van jeuk ze uiteindelijk uitgestorven waren. Natuurlijk ook bodembedekking 100 x verschoond en alles in de vriezer gehad etc. Het kan dus wel écht heel erg zijn voor mensen. Als je ook maar een beetje merkt dat jij hier gevoelig voor bent raad ik je aan om te vragen bij de huisarts of er iets tegen te doen is!
'grappig' was dat ik niet wist wat voor beestjes het waren, het is nét te klein om met het blote oog te kunnen zien hoeveel pootjes het heeft of iets dergelijks, dus ik heb toendertijds een potje met een paar van die beestjes meegenomen naar Wagenignen waar ik studeer en ze onder de microscoop gelegd.... Toen wist ik wel dat het een mijt was (8 pootjes) maar op internet kan je dan weer voornamelijk bloedluis vinden, ik vond het heel verwarrend allemaal...
Gelukkig weet jij in elk geval meteen waar je mee te maken hebt en kun je er meteen het beste van proberen te maken.
Succes !
'grappig' was dat ik niet wist wat voor beestjes het waren, het is nét te klein om met het blote oog te kunnen zien hoeveel pootjes het heeft of iets dergelijks, dus ik heb toendertijds een potje met een paar van die beestjes meegenomen naar Wagenignen waar ik studeer en ze onder de microscoop gelegd.... Toen wist ik wel dat het een mijt was (8 pootjes) maar op internet kan je dan weer voornamelijk bloedluis vinden, ik vond het heel verwarrend allemaal...
Gelukkig weet jij in elk geval meteen waar je mee te maken hebt en kun je er meteen het beste van proberen te maken.
Succes !
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050
Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.