Goudhamster met drie poten

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Frutseltje
Hamsters: Frutsel

Goudhamster met drie poten

Bericht door Frutseltje »

Hallo allemaal,

Mijn lieve goudhamster Frutsel is vandaag onder het mes gegaan. Haar linkerachterpoot is geamputeerd. Het viel mij op dat er weinig op internet staat over hamsters met drie pootjes, dus vandaar dit verhaal over driepoot Frutsel:

Zaterdag ontdekte ik dat ze last had van haar pootje. Het hing een beetje slap, maar ze gebruikte het pootje wel. Ze was heel actief. Ze wilde haar kooi uit, ze at goed, ze dronk, ze rende in haar rad en ze klom zelfs tegen de tralies op.
Ik had niet de indruk dat het slecht met haar ging. Ze heeft wel vaker een gekneusd pootje gehad (ze is nogal een stuntpiloot) en dat genas altijd vanzelf. Zo dacht ik deze keer ook dat ze het pootje gekneusd had en liet het even op z'n beloop.

Zondagochtend zag ik d'r weer. Ik schrok me rot. Het pootje was helemaal dik en verdraaid. Het zag er niet goed uit. Arme Frutsel... Gelukkig is hier in Almere een dierenarts open op zondag (in de Ranzijn), dus heb hen meteen gebeld. Gelukkig kon ik s middags terecht.

De dierenarts die mij hielp was heel vriendelijk. Ze pakte Frutsel op bij d'r nekvel en hield haar op d'r rug. Ik schrok. Wat ik zelf niet had kunnen zien thuis was dat het een open botbreuk was. Haar botje stak aan de bovenkant van haar poot helemaal haar vel uit. Ik heb dat niet gezien omdat het aan de binnenkant van haar 'lies' was en daarom verstopt in de plooi van haar huid. Met het nekvel vast trek je de huid strak en kun je het zien. Ik had meteen spijt dat ik zaterdag niet al was gegaan, maar hoe kon ik weten dat het gebroken was? Aanrader dus bij een pijnlijk hamsterpootje: pak hem/haar bij het nekvel (doet geen pijn) en houdt haar op haar rug. Zo kun je het pootje veel beter bekijken. Frutsel is heel lief en bijt niet, dus laat ze dat gelukkig ook toe. Bij een agressieve hamster zou ik dat niet snel zelf doen...

Het enige wat de dierenarts kon doen voor Frutsel is om haar pootje eraf te halen. Natuurlijk heb ik daarmee ingestemd. Arm diertje!

Ik had wel een prangende vraag voor de arts: waarom doet Frutsel zo druk terwijl ze zo veel pijn heeft? Het antwoord is meer dan logisch. Hamsters zijn prooidieren en kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om doodstil in een hoekje pijn te lijden. Een roofdier zal meteen opmerken dat ze pijn heeft en kreupel is en daarom een zeer makkelijke prooi... Vandaar dat ze het pootje alsnog gebruikt, ook al doet het vreselijk pijn. Arm dier... Een pootje gebruiken of wild doen dus geen teken dat ze oké is, het is gewoon noodzaak.

Vanmorgen was het zo ver: Frutsel ging onder het mes. Ik moest werken maar heb de hele dag aan haar gedacht. Om twee uur kon ik bellen om te vragen hoe het was gegaan. Gelukkig is alles goed verlopen en mocht ik Frutsel om 4 uur vanmiddag komen ophalen.

De assistent van de dierenarts vertelde dat het uitzonderlijk is dat een hamster wordt geopereerd. Meestal mankeren ze niks en een gekneusd pootje geneest vanzelf. Ook denk ik dat veel mensen het niet waard vinden om zoveel geld uit te geven aan een hamster en ze zelf uit hun lijden verlossen... Frutsel kostte €6,50, daar kan ik nu €150 bij optellen... Goedkoop is het zeker niet, maar ik wil Frutsel voor geen goud missen! Ze is het absoluut waard en een dier doden zonder dat het nodig is: no way!!!

Hamsters kunnen prima leven met drie pootjes. Gelukkig is het in Frutsels geval een achterpoot. Een voorpoot wordt wat moeilijker, omdat ze daarmee eten enzo.

Toen de assistent Frutsel tevoorschijn haalde (ik had haar achtergelaten in haar eigen kooi, met een bakje van haar eigen voer) werd ze meteen wakker en kwam verdwaasd d'r hokje uit waggelen. Het is best een grote wond en het ziet het heel gek uit. Ik schrok wel een klein beetje toen ik het zag. Een leuk gezicht is het allerminst. De assistent vertelde dat Frutsel al vrij snel bijkwam en weer ronddartelde in haar kooi. Dat is een goed teken. In haar kooi mag ik trouwens nog een tijdje geen houtkorrels, hooi en andere bodembedekker gebruiken. Alleen een schone handdoek. Tegen infecties enzo. Over 10 dagen moet ik terug voor controle. Ik heb medicijnen meegekregen: iedere dag twee keer pijnstillers en een keer antibiotica. Ik moet met een minuscuul klein spuitje een minuscuul klein beetje van beide in haar bekje spuiten. Dat wordt nog wat...

Onderweg naar huis dartelde Frutsel rond in haar kooi, alsof ze iets zocht (haar poot? :lol:). Ze moet natuurlijk een manier vinden om zonder linkerachterpoot door het leven te gaan. Ineens wordt ze wakker uit narcose zonder poot. Lijkt me vreemd voor een dier, zeker omdat ze niet weet hoe dat zo gekomen is... Voordat ik wegging had ik thuis de verwarming al aangezet, zodat Frutsel in een behaaglijke omgeving zou binnenkomen. Eenmaal thuis heeft ze nog een tijdje rondgedwarreld. Ik zat een tijdje naast haar een beetje tegen haar te praten. Mij kent ze het beste: misschien dat mijn stem haar weer wat gerust stelde. Al snel zocht ze een plekje om te slapen. Dit keer niet in haar huisje, maar open en bloot... Zo zielig!! Ik weet niet waarom ze dat doet. Ik heb een klein, schoon gastenhanddoekje gepakt en over haar heen gedrapeerd. Nu ligt ze lekker warm te ronken ;)

Ze werd net wel even wakker om wat te eten en ze heeft heel veel gedronken!! Joepie.

Ik ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Het is te hopen dat ze niet aan de hechtingen gaat kauwen en ze los trekt... Meer dan het beste hopen kan ik niet doen... Straks nog een beetje pijnstiller en hopelijk slaapt ze vannacht veel, in plaats van dat ze zoals gewoonlijk nachtelijke super stunts uithaalt ;) Ik laat haar in ieder geval niet in de huiskamer, daar wordt het zo koud zonder verwarming en de verwarming aanlaten is zo milieuonvriendelijk. Ik neem haar lekker met kooi en al mee naar boven, zet haar in de logeerkamer (niet in m'n eigen, anders sta ik bij elk klein geluidje klaarwakker naast haar kooi) met de verwarming een beetje aan. Kleinere ruimte, doe ik Frutsel én het milieu een plezier.

Als ik een foto kan maken van Frutsel en haar wond doe ik dat en dan zal ik m plaatsen. Morgen weer een update over hoe het met Frutsel gaat. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!!

Noastic
Hamsters: 1
Leeftijd: 21

Re: Goudhamster met drie poten

Bericht door Noastic »

Ik heb ook een hamster met 3 pootjes gehad een paar jaar geleden, ben naar diezelfde dierenarts geweest :lol: Ze liet hem vallen...
Eerst wilde ze hem in laten slapen maar mijn moeder zei of er geen andere optie was. Die was er, amputeren en antibiotica. Daarna had Tammie (zo heette hij) nog een jaar geleefd.
Rust zacht Aviva Rose ♥
Frutseltje

Hmm apart. Die dierenarts zit er nog niet zo lang. Misschien bedoel je een andere? Moet haast wel, want de dierenarts die ik had wilde Frutsel niet eens een spuitje geven omdat ze verder nog helemaal gezond is.

Fijn te horen dat jouw hamster nog een jaar geleefd heeft daarna. Ik hoop dat Frutsel ook nog minstens zo lang mee gaat.
Noastic
Hamsters: 1

Bericht door Noastic »

Frutseltje schreef:Hmm apart. Die dierenarts zit er nog niet zo lang. Misschien bedoel je een andere? Moet haast wel, want de dierenarts die ik had wilde Frutsel niet eens een spuitje geven omdat ze verder nog helemaal gezond is.

Fijn te horen dat jouw hamster nog een jaar geleefd heeft daarna. Ik hoop dat Frutsel ook nog minstens zo lang mee gaat.
Hmm ohja je hebt gelijk volgens mij was het Labes. :P Nja ieder geval ook in almere.
Rust zacht Aviva Rose ♥
Mirkku
Leeftijd: 29

Bericht door Mirkku »

Wat een goed en duidelijk verhaal.. Ik ben blij dat Frutsel ook goed wakker is geworden (en wat een schattige naam trouwens) Hoe oud is ze?
Sterkte ermee! Misschien kan je wel gewoon wc-papier geven? als de wond er goed dicht uitziet in elk geval.. dan kan ze een beetje een nestje maken
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Frutseltje

Dankjewel :) Ze is van begin februari dus een maand of 10.
Ik heb haar net wat extra wc papier gegeven. Anders is het zo zielig, in d'r kale plastic huisje. Elke dag verversen dan kan er weinig mis gaan denk ik.
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Goed verhaal! Hamsters kunnen inderdaad uitstekend leven met drie pootjes, en bij ernstig letsel van het pootje in een amputatie vaak de beste keuze. Wij hebben meerdere hamsters met drie pootjes gehad, ik heb nu ook een rusje met drie pootjes (zo geboren, het hele voorpootje ontbreekt, ook geen stompjes dus), en al die hamsters hebben het altijd prima gedaan! Deden alles, zelfs in de tralies klimmen, radje rennen, etc.
We hebben ook 1 keer een hamster met alleen 4 stompjes gehad, ook zo geboren. Die kon niet klimmen natuurlijk, maar met de stompjes redde zij zich prima. Had wel een aangepaste (duna) kooi.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Hamstery Candy
Leeftijd: 32

Bericht door Hamstery Candy »

Bijzonder verhaal... Fijn dat het nu goed lijkt te gaan!
Er is vast over een tijdje niks meer te zien of te merken :D
Groetjes,
Chantal & de hamsters
Yipee
Hamsters: James

Bericht door Yipee »

Wat een goed verhaal! Ik ben zo blij dat er ook mensen zijn die wel naar de dierenarts gaan en echt willen doen wat nodig is, al zou het wel inslapen zijn geweest veel mensen gaan überhaupt niet met een hamster naar de dierenarts. Echt top van je! Een hamster kan verder inderdaad prima met drie pootjes leven, ik hoop dat Frutsel snel hersteld. Veel succes!
Mijn Syrische hamster James: Topic James
Frutseltje

Update:

Frutsel is helemaal happy. Ze krijgt nog wel pijnstillers en antibiotica natuurlijk dus het zal wel ermee te maken hebben dat ze net pijnstillers heeft gehad waarom ze zo happy is haha. Ze eet, ze drinkt, ze loopt in d'r radje, ze scharrelt heen en weer... Ze klimt zelfs weer tegen de tralies op! Ik heb d'r even kort vastgehouden, want ik wil niet dat ze zich te moe maakt. Gelukkig vindt ze mij ook nog lief ;) Ik heb d'r kooi verschoont zodat bacteriën echt de kans niet krijgen. Alles, als ze maar snel weer helemaal beter is!

Het wondje ziet er goed uit. Heel rustig. En: ze heeft de hechtingen er niet uit gehaald! Joepie. Mag niet te vroeg juichen natuurlijk maar vind het best een goed teken. Natuurlijk vind ik het erg wennen dat ze nog maar drie pootjes heeft. Het ziet er vreemd uit en ze stuntelt nog erg. Zo zielig om te zien, maar zij moet natuurlijk ook erg wennen.

Afijn, alles gaat goedkomen!!! Ik zal straks even een foto uploaden.

Bedankt voor de reacties, doet me goed :D
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Klinkt wel goed zeg :) moet wel een schatje zijn om nu al weer zo blij te zijn!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
flower
Hamsters: Soep
Leeftijd: 24

Bericht door flower »

Bijzonder, ik had zo'n verhaal nog nooit gehoord! Ik vind jou een voorbeeld voor andere hamsterhouders! Well done! :D
- groetjes, Romy en hamster Soep.

in herinnering: Fred, Indy, Günther,Sammy en Tante Pollewob, Sputnik en Man-Beau Mumber 5.
Hamster-Amy
Hamsters: Chanel en Mango
Contacteer:

Bericht door Hamster-Amy »

Mooi en duidelijk verhaal!

Hoe gaat het nu met Frutsel? :+:
Jou zal ik nooit vergeten meisje, je was speciaal. Het is goed zo, droom en slaap maar lekker verder x

Amy - - - / 18-10-2013
Plaats reactie