Hamster ademt moeilijk

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Stephaniie
Hamsters: Vinny & Scharminkel
Leeftijd: 32

Hamster ademt moeilijk

Bericht door Stephaniie »

Hallo,

Heb net ontdekt dat Vinny vorige nacht niets heeft gegeten, heb hem wakker gemaakt en hij piept erg hard.
Ook wankelt hij en weet precies niet waar hij is.. Zijn rechteroogje traant een beetje en zijn mond staat een beetje open.
Ook ligt hij vaak met zijn pootje naar zijn mond te 'duwen'..

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik kan doen? Aangezien het midden in de nacht is en niet naar DA kan nu :(

Eten of drinken doet hij niet meer! Hoor hem regelmatig niezen precies..

bedankt..
Laatst gewijzigd door I op 06 feb 2014, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt

Groetjes van Stephanie
SpookyH
Hamsters: Pippin
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: DRINGEND!! :(

Bericht door SpookyH »

Verstopte wangzakken? Zou dat kunnen? Aangezien hij steeds met zijn pootje naar zijn mond duwt..
☆ Rust in vrede, lieve Spooky { - - - / 17-11-12} en lieve Skinny { - - - / 20-11-12} ☆
Stephaniie

Re: DRINGEND!! :(

Volgens mij lijkt het eerder op een luchtwegeninfectie. Hij kan echt zeer moeilijk ademen.
Om 10u kan ik naar DA..
Groetjes van Stephanie
Mirkku
Leeftijd: 33

Re: Hamster ademt moeilijk

Bericht door Mirkku »

wat zei de DA?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Stephaniie

waarschijnlijk zit er een abcess achter zijn oog, want zijn rechteroog plopt uit en de huid er rond ziet helemaal rood.
Ook heeft de DA in de mond gekeken, er was etter en slijmen te zien en wanneer ze hier aankwam begon het meteen te bloeden..
Hij heeft antibiotica gekregen en pijnstillers, dit moet ik nu thuis ook verder geven.
Als het tegen zaterdag niet beter is en hij nog steeds niet wil eten/drinken, is het beste om hem te laten inslapen.
Groetjes van Stephanie
I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 42

Bericht door I »

Als zijn oogje eruit geplopt is, dan is dat een oogprolaps. Kan je hamster nog knipperen en is het oog nog vochtig? Of droogt het uit en is het oogje dof? In dat laatste geval is de enige optie om het oogje operatief te laten verwijderen, maar met zo'n ernstige ontsteking in de kop, is de kans dat je hamster het overleeft helaas heel klein. Ik heb juli vorig jaar mijn hamster om dezelfde reden in moeten laten slapen: zijn oogje werd ook naar buiten gedrukt door een ontsteking.
Dit is helaas niet op te lossen met pijnstillers en antibiotica en als het daadwerkelijk een oogprolaps is, dan zou ik niet wachten tot zaterdag. Het is een zeer pijnlijke aandoening en een spoedgeval. Heeft de dierenarts daar zelf niets over gezegd?
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Stephaniie

Zijn oogje wordt wat naar buiten gedrukt maar het komt er niet helemaal uit. Enkel als je hem vast hebt komt het er wat erger uit.
Dierenarts heeft niets gezegd van prolaps..
Het oogje leek mij nog vochtig, of hij nog kan knipperen heb ik niet op gelet..ik ga hem nu ook een laten doen (hij slaapt eindelijk wat rustiger zonder gepiep). Als ik vanavond de pijnstillers ga geven zal ik er eens op letten en indien mogelijk een foto maken. Ik vrees er eig zelf ook voor dat het nog goed komt.. :( als ik echt niets verbetering zie laat ik hem morgenavond mss al inslapen..
Groetjes van Stephanie
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Als het wel opgelost zou kunnen worden met AB zou ik wel in elk geval 2 dagen aankijken of er ook maar iets van verbetering in zit, omdat het gewoon altijd even duurt voordat de AB aanslaat. Maar jij bent natuurlijk de enige die het kan beoordelen. Lastig hoor! Succes!

Stephaniie

Ja de dierenarts zei dat het toch 2-3 dagen duurt voor de antibiotica zou werken. Weet het zelf ook niet goed wat nu het beste is.. hij moet ook zoveel moeite doen om te ademen..
Groetjes van Stephanie
I
Moderator

Bericht door I »

Als er een abces zit, wordt het sowieso een moeilijk verhaal met alleen antibiotica. Antibiotica komt heel moeilijk tot de kern van zo'n ontsteking. Eigenlijk zou een abces onder narcose volledig schoongemaakt en vervolgens schoongehouden moeten worden en dat in combinatie met antibiotica. Ik vermoed alleen dat het schoonmaken heel lastig is gezien de plaats van het abces.

Hier een link naar het topic van Tibbe, zijn abces kwam terug en uiteindelijk moest hij ingeslapen worden: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=7&t=99563&
Stephaniie

Bedankt, heb het helemaal doorgelezen.. Ziet er dus niet goed uit voor Vinny :(
Is er eigenlijk een rede wat dit veroorzaakt?
Bij mij dacht de DA trouwens dat het abces aan een tand is, maar ze is helemaal niet zeker aangezien ze niet zo goed in zijn mond kon zien.
Groetjes van Stephanie
I
Moderator

Bericht door I »

Bij Tibbe dachten ze eerst dat een scherp stukje van het voer een wond en vervolgens een ontsteking had veroorzaakt in zijn bekkie, maar uiteindelijk bleek het een haakje op een kies te zijn. Daar kwamen ze achter toen ik het abces voor de tweede keer moest laten schoonmaken. Ze hebben toen gelijk het haakje van die kies gevijld, maar het is helaas teruggekomen na een maand of vier/vijf.
Stephaniie

Pffffff, het gaat écht niet goed met vinny. Wilt nog steeds niks eten of drinken en weet totaal niet waar hij is.. Ook voelen zijn pootjes redelijk koud aan :(
Heb hem nu tijdelijk in een kleine kooi gezet aangezien hij anders toch overal zou aftuimelen in zijn grote kooi..

Heb eigenlijk al spijt dat ik hem vanmorgend niet heb laten inslapen.. Denk dat ik morgen terug naar de DA ga..

-- 06 feb 2014 19:27 --

Afbeelding
Afbeelding

Het oog wordt precies ook alleen maar erger.. (kon geen duidelijke foto's maken aangezien hij niet stil zit..)
Groetjes van Stephanie
Mirkku

Bericht door Mirkku »

ah,,, ja, als algemene indruk ziet hij er niet goed uit :( wat zielig zeg.... Ik duim voor een wondertje vannacht!

Stephaniie

Ja inderdaad, ziet er echt zeer slecht uit, gaat alleen maar verder achteruit.
Is het de moeite dat ik Vinny dwangvoeder? De DA heeft hier niets over gezegd, maar heeft al sinds eergisteren niet meer gegeten of gedronken..

-- 06 feb 2014 22:44 --

Heb net nog pijnstillers gegeven aan Vinny, ik denk dat hij de ochtend niet gaat halen.
Kan niet meer blijven rechtstaan, valt gwn ter plekke om.. Heb spijt dat ik hem vanochtend niet heb laten inslapen! :(
Groetjes van Stephanie
Gesloten