Wat gebruik jij als zandbakje?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Ardnas
Hamsters: Syrtje

Re: Wat gebruik jij als zandbakje?

Bericht door Ardnas »

melson schreef:een zandbak met chinchillazand hoort bij de basisdingen!
Ze kunnen natuurlijk prima zonder, dus basis zou ik het niet noemen toch?
Maar het lijkt me wel heel leuk, alleen vraag ik me af waarom ze het zo sterk afraad terwijl ik het hier overal lees...

Gaat dat zand er probleemloos weer uit als ze het binnen krijgen?

Manonna
Hamsters: Panda

Bericht door Manonna »

Nou Panda vindt er volgens mij niks aan. Hij loopt er bijna altijd omheen en anders loopt hij er ook meteen weer uit. Chinchillazand had ik voor €2,50 geloof ik zo'n grote witte bus.

Ik denk dat ik het nog even afwacht en hem er anders weer uit haal.
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

als ze veel zand eten dan kunnen ze inderdaad problemen met hun darmen krijgen, maar dat is maar een enkele hamster die dit doet en dan kun je de zand nog steeds eruit halen. kleine hoeveelheden komen er zo weer uit ;) en ze kregen het niet zomaar binnen, als moeten ze het wel bewust slikken ;)
ik vind zand wel nodig en bij de basis horen , want daar wassen ze zich mee. als ik zie hoeveel mijn hamster in haar zand bezig is met rollen en graven, zal ik het niet willen missen!
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
Ardnas
Hamsters: Syrtje

Bericht door Ardnas »

"vroegâh" had ik ook hamsters en geen zand, dat ware schone exemplaren, die wasten zich gewoon zo....
Volgens de fokker van mijn hamster is juist dat zand bij het wassen het probleem, ze krijgen heel snel teveel binnen zegt ze.
Dat klonk me heel logisch, tot ik hier las en foto's zag en in bijna elke kooi zand zie....dat maakt me aan het twijfelen, want het ziet er wel heel leuk uit. Maar ik heb wel graag lang plezier van hem ;-)
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Ardnas schreef:
melson schreef:een zandbak met chinchillazand hoort bij de basisdingen!
Ze kunnen natuurlijk prima zonder, dus basis zou ik het niet noemen toch?
Maar het lijkt me wel heel leuk, alleen vraag ik me af waarom ze het zo sterk afraad terwijl ik het hier overal lees...

Gaat dat zand er probleemloos weer uit als ze het binnen krijgen?
Ze kunnen inderdaad prima zonder, maar ik vind dat toch echt één van de basisdingen om je hamster gelukkig te maken, mijn 2 hamstertjes maken er meerdere keren op een dag dankbaar gebruik van.
Net hetzelfde als de andere basisdingen, een looprad kunnen ze ook zonder, maar is erg zielig voor ze als ze dat moeten missen. Of een grote leuk ingerichte kooi, daar kunnen ze ook zonder, kijk maar op marktplaats, hoogbejaarde hamstertjes in een piepklein kaal kooitje :( Ze kunnen prima zonder, maar zijn ze gelukkig?
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Ik heb nog nooit een hamster meegemaakt die daar last van had. Hier op het forum is het 1x voorbij gekomen dat er bij sectie veel zand in de darmen van een hamster werd aangetroffen, maar dat kwam omdat die hamster al zijn eten in de zandbak verzamelde en het vervolgens op ging eten, dan krijgt ie natuurlijk wel veel zand binnen. Maar door gewoon te rollen erin en zichzelf te wassen zal dat echt niet gebeuren, veel hamsters plassen ook in het zand dus de kooi blijft ook langer fris. Het is geen absolute vereiste, maar ik merk wel dat hamsters met een zandbakje vaak een mooiere vacht hebben, glanzender enzo dus ik zou het zeker geven (en wel weghalen als je hamster steeds z'n voer erin legt).
Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door Lotte<3 »

Ik gebruik een glazen bakje. Zit een beetje tussen een schaaltje en een bakje in, het heeft een hoge rand en is erg leuk!
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
Manonna
Hamsters: Panda

Bericht door Manonna »

Mijn zandbakje is eruit. Hij vond er niks aan en zat er nooit in. Wast zich alleen buiten de zandbak. En hij had last van zijn oogje en zag vaker op internet voorbij komen dat dat hoogstwaarschijnlijk van chinchillazand komt. Zat een beetje dicht met slaap. Was na 5 minuten wel weer goed maar ik vond het zo zielig en ging net de kooi verschonen. Dus meteen weggegooid.
Als ik denk dat hij het mist zet ik het er wel weer in maarja daar ben ik niet zo bang voor
UkkyRus
Hamsters: UkkyPukky, InnyMinny

Bericht door UkkyRus »

mijn zandbakje is wat eerst de wc was...
mocht geen nieuw bakje dus :D

mijn hamstertje heeft nèt het zandbakje met inhoud in zijn kooi gekregen(dus net erin gespeeld)
hij ging eerst ervoor staan en snuffelen enzo. en daarna ging hij erin graven en volgens mij ook ruiken en natuurlijk heeft hij 1 keer gerold.
ik denk dat hij er ook in gaat plassen en/of poepen want het was eerst z’n wc :razz:
Groetjes van Femke, InnyMinny en UkkyPukky :zwaai:
Zoe Carette
Leeftijd: 27

Bericht door Zoe Carette »

Critter bath's en chinchilla bath's
Groetjes Zoë
Russische dwerghamster: Basje
Campbelli dwerghamsters: Fenna, Gijsje, Olijfje
----------------------------------------
Slaapzacht
Bailey, Mouse, Alice, Nova, Neytiri
Simba
Hamsters: Simba, Bambi

Bericht door Simba »

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=iyk2 ... xInlZK9KSM. ik vind deze heel erg fijn, want als ze aan het graven is vliegt het niet alle kanten op ;) is ongeveer 14cm hoog en breed. Heb m van http://www.drdknaagdierwinkel.nl bij verzorging :p
Liefs Esmee en een kusje van hamsels Bambi, Simba, Jaimy en de poezen Nala en Dory <3

Rust zacht mijn schatten aan de regenboogbrug! <3

Dé Facebookpagina vol leuks voor je knaagdiertje(s)!
Sasja&Pip
Hamsters: George

Bericht door Sasja&Pip »

Ik heb een schaaltje in de vorm van een wortel met zand erin en op de bovenste verdieping nog een gewoon plastic
bakje met zand. Alleen vind mijn hamster er niks aan. Het enige wat hij doet is er doorheen lopen. Mijn vorige hamster die
rolde er altijd lekker in maar George....nee , die houd niet van poetsen :lol:
Lieve Pip, rust zacht. Je hebt nu geen pijn meer !
shania-brummel
Leeftijd: 26

Bericht door shania-brummel »

Afbeelding

zo'n gele.. alleen ze gooit de helft van et zand er altijd uit :lol: gek beestje
Rust zacht liefje, ik zal je nooit vergeten Brummel❤
SpookyH
Hamsters: Pippin
Leeftijd: 25
Contacteer:

Bericht door SpookyH »

Ik heb zo'n hoek zandbakje, afgescheiden van het zaagsel met zo'n wilgenbruggetje. Ziet er enorm schattig uit :+:
☆ Rust in vrede, lieve Spooky { - - - / 17-11-12} en lieve Skinny { - - - / 20-11-12} ☆
klikootje

Bericht door klikootje »

Chinchillabath!
Plaats reactie