moeilijke keuze genomen

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

bibenn14
Hamsters: penelope, sjimmie
Leeftijd: 32

moeilijke keuze genomen

Bericht door bibenn14 »

Ik heb besloten met veel verdriet me hamster weer terug te brengen want ik kan haar gewoon niet aan ze is me te springerig.
Dus ik kan haar gewoon niet tam krijgen dus morgen de mooie schat weer terug brengen naar de dierenwinkel.

I miss you and I will never forget you always in my heart not forgotten.mijn lieve penelope :(
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Re: moeilijke keuze genomen

Bericht door Nona »

Ik hoop dat je je realiseert dat, ongeacht wat de dierenwinkel je vertelt, de kans groot is dat ze op deze manier eindigt als slangenvoer of een ander naar einde. Winkels verkopen graag de allerjongste dieren en een terug gebrachte hamster gaat vrijwel nooit terug de verkoop in, die maken ze dood of ze worden levend verkocht als slangenvoer of als fokmachine ingezet en gedwongen nest na nest te krijgen. Aan je berichtje te zien ben je je hier niet van bewust dus ik wil je graag waarschuwen en hoop dat je je bedenkt. Tam maken is trouwens echt niet moeilijk, maar het kost wel tijd en geduld. Wil je echt graag een al tam diertje kun je in het vervolg beter naar een opvang of verantwoorde fokker die samen met jou een geschikt diertje kunnen kiezen.
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Ik kan me alleen maar bij Nona aansluiten. Volgens mij heb je je hamster ook pas een week ??? Lijkt me ook wel erg snel om te zeggen dat ze te springerig is... dat beestje is nog helemaal aan het wennen! En inderdaad duurt dat bij sommige hamsters iets langer dan bij andere!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 42

Bericht door I »

Sorry, maar een hamster is geen product dat je gewoon maar weer terug kan brengen naar de winkel als het je niet bevalt. Het is een dier waar je voor hebt gekozen, het is jouw verantwoordelijkheid geworden. Neem die verantwoordelijkheid dan ook! Ik vind het echt slappe hap om na zo'n korte tijd de hamster weer terug te brengen, je hebt haar nauwelijks een kans gegeven. Tam maken kan ook een kwestie van maanden zijn, heb geduld met het beestje, het komt echt vanzelf wel.

Overigens sluit ik me aan bij Nona, een hamster die met zo'n verhaal (niet tam, wild, springerig) teruggebracht wordt bij een dierenwinkel, die gaat echt niet meer de verkoop in. Dat is namelijk slechte reclame. Meestal gaan ze dan terug naar de leverancier. Dikke kans dat ze eindigt als voer, al dan niet eerst in een vriezer, of wordt gebruikt als fokmachine tot ze helemaal op is. Zeker als ze een bijzondere kleur heeft, dan zullen ze dat laatste zeker doen.

Edit: Oh, en als je haar dan echt kwijt wil, Frances heeft een opvang in Groningen. Gun haar dan op z'n minst nog die kans op een goed tehuis waar ze wel tot bloei kan komen.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Sabbie
Leeftijd: 36

Bericht door Sabbie »

Ik begin hamsters altijd pas na één week op te pakken sowieso! Dus dat je dan het tammaken na één week al opgeeft vind ik erg apart. Na de eerste week ga ik langzaam eens voor een open klepje zitten en kijken hoe ze reageert daarop. Je moet ze echt volledig met rust laten als ze het eng vinden en de hamster laten bepalen hoe snel ze willen gaan. Al mijn hamsters zijn binnen no-time tam geworden, ook degene waarvan gezegd werd dat ze "niet vriendelijk" was en wel eens wilde bijten, dus het is echt niet dat ik de makkelijkste heb gekozen ofzo.

Verder zeg je dat ie springt... Die van mij is 100% tam en een schatje, maar ze springt ook constant uit m'n handen. Tuurlijk is dat een beetje eng, maar ze is gewoon enthousiast. Ik moet er niet aan denken om m'n hamster weg te doen omdat haar gedrag mij niet aanstaat. Het is een hamster, een diertje met instincten, kom op. Wat mij betreft heb je dat beestje niet (alleen maar) voor je eigen plezier, maar toch vooral om het beestje een goed leven te geven. Dus als het diertje altijd zou blijven springen, zoals die van mij, dan hou je daar gewoon rekening mee en geef je haar op een andere manier aandacht. Niet ieder hamstertje zit graag op je handen en daar is niets mis mee. Het zijn geen afgetrainde diertjes die je kunt laten doen wat je wilt.

Ik weet niet hoe oud je bent (je profiel zegt 20), maar hamsters tam maken kost nou eenmaal veel geduld en je moet jezelf een beetje in kunnen houden. Het liefst pak ik ze ook steeds op, maar als ze dat niet willen dan is dat zo. Hamsters zijn sowieso geen knuffeldieren dus misschien heb je wel onrealistische verwachtingen van het beestje.

Verder sluit ik me aan bij de rest. In de dierenwinkel zal het nooit goed aflopen met het diertje. Sta haar dan op z'n minst af bij een asiel ergens. Kost meestal maar een tientje en dan weet je tenminste zeker dat ze een kans krijgt en niet eindigt in een spiraal van nestje na nestje na nestje. Of gewoon wordt doodgeslagen tegen de muur.
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi

Bericht door syrischehamster »

Helemaal eens met mijn voorgangers, ik zou er wel nog een klein puntje aan toe willen voegen:
Misschien is een hamster niks voor jou. Tuurlijk zijn er hamsters die heel tam zijn en bij je in slaap vallen, maar ik denk dat het merendeel van de hamsters toch echt niet zo tam word als jij in je hoofd hebt!
Met mijn vorige hamster kon ik ook alles (al moet ik wel zeggen dat dit ook pas ging toen ze al ruim 1 jaar was) Mijn huidige hamster kan ik op het moment enkel een brokje uit mijn hand laten eten, maar als hij voor nu niet meer durft is dat prima. Het kost heel veel tijd en geduld om zo een beestje tam te maken en een beetje springerig zullen ze altijd wel blijven! Dus misschien dat een hamster niet zo heel geschikt is voor jou, als je dat springerige niet wilt!

Edit: ik zie dat je 2 hamsters hebt, hoe heb je dit bij je andere hamster dan eigenlijk aangepakt?
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Mirkku

Bericht door Mirkku »

Wat natuurlijk ook nog een vriendelijke optie is, om via het forum een nieuw huisje te zoeken.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

of marktplaats. Een dier terugbrengen naar een winkel zal ik persoonlijk nooit doen. Precies wat I zegt een dier is geen product.

Als ik de reacties hier lees dat je je hamster net een week hebt? Elk dier heeft tijd nodig om te wennen. Er is vrijwel geen dier wat je in een week tam krijgt. Een hamster krijg je sowieso niet tam. Uiteindelijk gaat die naar zijn naam luisteren, en reageert die op je stem. Echter zo tam als een konijn etc. lukt niet.

Nu ik de reactie van Syrischehamster lees: Geen enkel dier is identiek, wellicht kreeg je je eerste hamster in een week "tam". Dat betekent niet dat andere hamsters identiek aan hem zijn. Gelukkig niet anders is het maar saai, mijn hele leven dezelfde hamster ;)
groetjes Marielle
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi

Bericht door syrischehamster »

@mar77: een heel leven dezelfde hamster word misschien wel wat eentonig ja, maar als ze nou eens een jaar of 5 à 6 werden was ik helemaal content haha! :lol:
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
Wall-e

Bericht door Wall-e »

Een jonge syr is eigenlijk bijna altijd heel snel en springerig, kan best zijn naarmate ze ouder wordt, dat niet meer zo is.
Je kan misschien beginnen met haar gewoon in haar kooi te laten, maar elke avond aandacht geven door tegen haar te praten, iets lekkers geven,...... langzaam opbouwen en binnenkort staat ze je vast wel op te wachten voor haar deurtje ;-)
Wie weet wordt ze een heerlijke knuffel, of een heerlijk actief dametje, of ergens hier tussenin ;)
Dan kan je altijd nog bekijken of je haar aan kan of niet en zo niet........dan kan je toch zorgen dat ze een blij hamstertje mag zijn, met een mooie ruime kooi om haar uit te leven en lekker eten? Dat is toch niet zo moeilijk?
Je kan ook een ren maken, waar je samen met je hamster in kan zitten, uiteindelijk zal ze je vertrouwen en over je benen, armen, schouder, enz gaan lopen, mijn kindjes doen dat ook zo, die zijn nog maar 5 en 7 jaar, maar samen met hun hamster de ren in vinden ze geweldig ;)
bibenn14

Bericht door bibenn14 »

Deze dame waar ik haar weg heb geeft haar echt niet als slangen voer zij fokt zelf hamster en zal haar ook niet dood maken en ze wat nog jong ze was 7 weken dus is nog jong genoeg om aan een Andere hamster liefhebber te verkopen

-- 29 apr 2014 23:47 --
syrischehamster schreef:Helemaal eens met mijn voorgangers, ik zou er wel nog een klein puntje aan toe willen voegen:
Misschien is een hamster niks voor jou. Tuurlijk zijn er hamsters die heel tam zijn en bij je in slaap vallen, maar ik denk dat het merendeel van de hamsters toch echt niet zo tam word als jij in je hoofd hebt!
Met mijn vorige hamster kon ik ook alles (al moet ik wel zeggen dat dit ook pas ging toen ze al ruim 1 jaar was) Mijn huidige hamster kan ik op het moment enkel een brokje uit mijn hand laten eten, maar als hij voor nu niet meer durft is dat prima. Het kost heel veel tijd en geduld om zo een beestje tam te maken en een beetje springerig zullen ze altijd wel blijven! Dus misschien dat een hamster niet zo heel geschikt is voor jou, als je dat springerige niet wilt!

Edit: ik zie dat je 2 hamsters hebt, hoe heb je dit bij je andere hamster dan eigenlijk aangepakt?
Ik heb geen hamster meer de andere twee zijn overleden en die waren al handen gewent en kon je gewoon oppakken
I miss you and I will never forget you always in my heart not forgotten.mijn lieve penelope :(
Jackyboy
Hamsters: Jack en Beer
Leeftijd: 26

Bericht door Jackyboy »

Het is jouw besluit, maar toch wil ik wel even kwijt dat er hier in Groningen genoeg mensen zijn die de hamster wel willen overnemen, ik zou het aanraden om even een berichtje naar Frances te sturen, dan ben je zeker dat het diertje een goed leven krijgt en dan kun jij misschien opzoek naar een dier dat niet zo druk is?
Jack
Beer
bibenn14

Bericht door bibenn14 »

Ik heb het beestje allang weggebracht afgelopen donderdag dus ze is al weg en ik weer 100% zeker dat ze niet als fok machine word gebruikt of als slangen voer eindigt want de dame waar ik haar weg hebt die fokt ze zelf voor haar dierenwinkel dus dat komt zeker weten goed
Jackyboy
Hamsters: Jack en Beer
Leeftijd: 26

Bericht door Jackyboy »

Oh, sorry ik ben niet zo goed in het letten op data.
Jack
Beer
bibenn14

Bericht door bibenn14 »

Maakt niet uit maar misschien als ik opzoek ga naar een nieuwe dat is Frances kan kijk en hij me kan helpen een geschikte hamster voor mij te vinden (als ik een nieuwe neem)
Plaats reactie