Hamster samen zetten?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Angelxx
Hamsters: Pluisje

Hamster samen zetten?

Bericht door Angelxx »

Hoi iedereen ik heb een rusisch dwerg hamstertje het is een meisje heb ze al een maand en half maar ze zit alleen en vind het zo zielig nu was mijn vraag kan ik een vriendinnetje bij haar zetten of geen goed idee?
dit is de eerste keer dat ik een hamstertje heb heb 4 cavia's en vond hamstertjes zo lief dus wou ik ook. Waar moet ik op letten bij een hamstertje dat ze zeker nodig hebben en waar moet ik op letten voor veilig speelgoed zoals huusjes etc voor haar? had ergens gelezen dat ze zand ook nodig heeft? ik moet nog veel leren hehe :bloos:

groetjes

xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Re: Hamster samen zetten?

Bericht door xAnnick »

Absoluut niet een tweede hammie erbij! Dat wordt zeker vechten met minder leuke gevolgen. Ze zijn echt veel gelukkiger in hun eentje.

Bij de FAQ huisvesting vind je veel dingen wat kooi en zo betreft. Qua huisjes is er veel keus. Je hebt plastic/kunststof en hout(misschien meer?). Ik heb ook een rusje en bij de kooi zat een klein kunstof huisje met maar één opening. Het probleem was dat mijn hammie zijn behoeftes ook daar in deed en daarom werd de bovenkant van binnen heel vochtig en het schimmelde zelfs(ondanks dat ik het vaak schoonmaakte). Nu heeft hij een groter houten huisje, het is een deel van een speelkasteel. Deze heeft twee openingen en een ''raampje" en er zit geen bodem in. Veeeel praktischer! Ik kan gewoon het huisje optillen als het weer schoon moet en dan de vieze bodembedekking eruit scheppen.
Bij bodembedekking heb je ook veel mogelijkheden. Persoonlijk gebruik ik een dikke laag zaagsel en een laagje cotton comfort erbovenop.
Dan nog zandbakje. Sommige mensen vinden het niet nodig maar, ik heb wel een zandbakje met chinchilla zand en er wordt dankbaar gebruik van gemaakt, zowel als toilet als ook als 'douche'. Waar je het zand in kan doen is maar net wat je zelf in huis hebt en hoeveel plek je hebt in de kooi. Ik gebruik een grote bak die eigenlijk bedoeld is als voerbak, maar daar is hij voor een hamster veel te groot voor. Sommige mensen hebben gewoon een deel van de kooi afgezet en hebben daar zand in, sommige gebruiken van die glazen snoeppotten, weer andere plastic bakken waar ijs of iets in heeft gezeten. Het is maar net wat je zelf praktisch vind.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Angelxx
Hamsters: Pluisje

Bericht door Angelxx »

ik heb een cavia flat van 2 verdiepen en heb speciaal voor de hamster ook een verdiep zij heeft het bovenste verdiep dus een hok van 160x50 :lol: een waar paradijs voor haar ik wist het niet van het zand dus ga morgen zo snel mogelijk een zandbadje voor haar kopen ze heeft wel een hamster toilet en ze krijgt ook heel veel vers groenvoer omdat mijn caafjes ook elke dag groenvoer krijgen ze staat gek van wortel haha nu zag ik dat ze graag graven? dus heb een schoendoos klaar liggen en wil ik 3 uitgangen maken met wc papier rolletjes en vullen met houtkrullen een goed idee of beter niet? hebben ze ook hooi nodig zoals cavia's?

-- 14 jun 2014 20:02 --

welke dwerghamster soorten kan je dan wel samen houden? bvb zusjes of broertjes uit hetzelfde nestje
Thofie
Hamsters: †Wobbels, Snip

Bericht door Thofie »

Bij broertjes/zusjes uit hetzelfde nest heb je wel de minste kans dat het mis gaat, maar de kans dát het mis gaat is nog steeds heel erg groot. Het is helemaal niet zielig voor een hamster om alleen te zitten. Waarschijnlijk gaan ze vechten tot er eentje dood is...dus niet doen!
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Je kunt campbelli's en roborovski's met 2 uit 1 nest samenhouden, maar die moet je dan wel bij een goede fokker halen. Bovendien loop je altijd risico op vechten, dus je moet de mogelijkheid hebben ze dan allebei alsnog apart van elkaar te blijven houden. Roborovski's zijn kijkhamstertjes, campbelli's kun je wel goed tam maken net als een rusje. Alleen nooit in een dierenwinkel kopen, daar verkopen ze dwergjes als campbelli's die later rusjes of rus x campbelli kruising blijken te zijn en dan gaan ze zeker vechten! Bovendien maken ze daar vaak fouten met het geslacht en dan heb je nestje na nestje babyhamsters, dat moet je zeker niet willen!! Een rusje alleen is helemaal niet zielig en zeker niet met zoveel ruimte, een groot loopwiel, zandbadje etc heb je een super gelukkige hamster! Eentje erbij doen is juist zielig, daar ondervinden ze veel stress van en ze kunnen zelfs tot de dood gaan vechten! Echt niet proberen dus.
Plaats reactie