Wetgeving

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
elysehamster
Leeftijd: 29

Wetgeving

Bericht door elysehamster »

Ik las laatst dus een artikel op LICG dat hobbymatig fokken inmiddels ook als bedrijfsmatig word gezien door de wet en dat hobbymatig fokken en opvang dus ook ingeschreven moet worden bij kamer van koophandel en een vakbekwaamheid bewijs moet hebben.

Nu vroeg ik me af of jullie allemaal ingeschreven zijn (die fokken of opvangen).
Ik ben zelf bezig met een opleiding management dierverzorging waardoor ik over 2 jaar vakbekwaam ben.

Ik ben benieuwd!
(Als dit niet goed staat hoor ik het graag:) )

GekGeitje
Hamsters: Catharina de' Medici
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Wetgeving

Bericht door GekGeitje »

Ik heb hetzelfde bericht gelezen (ook omdat wij dus honden fokken, max 1 nest per jaar). Ik heb daarna op de link geklikt in dat artikel van de overheid, waar je zou moeten kunnen vinden wanneer je dus aan de eisen voldoet om te moeten registreren. En ik vind die site erg knduidelijk. Er staan enkele indicaties, maar er staat niet bij aan hoeveel indicaties je moet voldoen endergelijke.
Daarnaast kan ik ook nergens anders info erover vinden. Bij de Raad van Beheer bijvoorbeeld ook niet (maar mss heb ik jog niet goed gezocht).

Maar als echt iedereen zoch moet registreren moeten ook alle hobbyfokkers van dit forum zich registreren en hun vakbekwaamheid halen (waar je dat moet halen, weet ik dan weer niet).
Adri
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Adri »

@ GekGeitje: Volgens mij ligt het bij honden iets anders ;) :

De wet geeft aan dat een teef maar 1x per jaar een nest mag werpen! Als je als fokker van plan bent meer dan vier nesten per jaar te fokken, respectievelijk meer dan twintig pups per jaar te fokken, dan is er spraken van een “bedrijfsmatige activiteit”. En in dat geval dient de fokker zich te houden aan de regels van het nieuwe Honden- en Kattenbesluit. :D

(Dit geld dan voor Nederland. :-?)
GekGeitje
Hamsters: Catharina de' Medici
Leeftijd: 42
Contacteer:

Bericht door GekGeitje »

Nee, wat jij nu noem is het honden en kattenbesluit. Met de nieuwe wet voor Dieren vervslt het honden en kattenbesluit. Het HKB gaat inderdaad alleen over bedrijfsmatig honden en kattenfok. Maar met de nieuwe wet zouden de "hobbyfokkers" (die dus minder nesten fokken) ook moeten registreren. Volgens het LICG.
Plaats reactie