Ik heb een vraagje voor alle mensen met knaagdieren (konijnen, ratjes, hamsters, cavia's,...).
Zelf vind ik het niet zo fijn om mijn (hamster)kooi uit te kuisen, dus heb ik iets bedacht: 'Waarom ontwerp ik niet iets wat het makkelijker maakt!'
Ik kwam dus met het idee om in de bak van de kooi of eventueel in een konijnenhok (dat al dan niet buiten staat) een plastiek kader met twee rechtopstaande randen (met handvaten) met daarin een door de natuur afbreekbaar zakje te maken. Hierop zou ik nog een plastieke plaat leggen, deze voorkomt dat de dieren aan het kader en/ of het zakje knagen.
Ter verduidelijking een aantal foto's:

Het is dan uiteindelijk de bedoeling dat je de bovenste plastieke plaat eruit haalt en dat dan de bodembedekking in het zakje valt als je het kader met de handvaten op heft. Vervolgens kan je het zakje losmaken en gewoon op de composthoop gooien. Je kan dan een nieuw zakje in het kader steken en deze weer in de kooi leggen met de plastieke plaat erop (die je al dan niet hebt afgewassen). En nu kan je de kooi weer gewoon vullen met bodembedekking en klaar is kees!
Nu heb ik toevallig op school een middagactiviteit waarbij we iets moeten uitvinden. Ik heb dit al uitgelegd aan de leerkracht en zij vindt dit een geweldig idee. Ze gaf me de raad om eens te vragen (aan mensen met knaagdieren en dus kooien) of deze er interesse in zouden hebben.
De kooi uit kuisen gaat dan veel sneller. Dan moeten diegenen die buiten een konijnenhok hebben niet meer in de winter een uur staan bevriezen om het uit te kuisen. Nu is het gewoon: zakje eruit, weggooien, nieuw zakje erin, bodembedekking en klaar is kees.
Bij deze vraag ik dan aan jullie: Zouden jullie zoiets ooit kopen? Lijkt het handig? Is het eventueel de moeite waard om dit idee eens voor te stellen aan bv. een dierenwinkel?
Je hebt natuurlijk ook veel verschillende kooien met verschillende afmetingen. Ik dacht dan om deze op maat te maken van de Ferplast kooien. Bv. de Jenny, Mary,...
Slechte of goede commentaar zijn allebei welkom
Alvast bedankt!!