Uitvinding

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
vosiel
Hamsters: speedy

Uitvinding

Bericht door vosiel »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje voor alle mensen met knaagdieren (konijnen, ratjes, hamsters, cavia's,...).
Zelf vind ik het niet zo fijn om mijn (hamster)kooi uit te kuisen, dus heb ik iets bedacht: 'Waarom ontwerp ik niet iets wat het makkelijker maakt!'
Ik kwam dus met het idee om in de bak van de kooi of eventueel in een konijnenhok (dat al dan niet buiten staat) een plastiek kader met twee rechtopstaande randen (met handvaten) met daarin een door de natuur afbreekbaar zakje te maken. Hierop zou ik nog een plastieke plaat leggen, deze voorkomt dat de dieren aan het kader en/ of het zakje knagen.
Ter verduidelijking een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is dan uiteindelijk de bedoeling dat je de bovenste plastieke plaat eruit haalt en dat dan de bodembedekking in het zakje valt als je het kader met de handvaten op heft. Vervolgens kan je het zakje losmaken en gewoon op de composthoop gooien. Je kan dan een nieuw zakje in het kader steken en deze weer in de kooi leggen met de plastieke plaat erop (die je al dan niet hebt afgewassen). En nu kan je de kooi weer gewoon vullen met bodembedekking en klaar is kees! :D

Nu heb ik toevallig op school een middagactiviteit waarbij we iets moeten uitvinden. Ik heb dit al uitgelegd aan de leerkracht en zij vindt dit een geweldig idee. Ze gaf me de raad om eens te vragen (aan mensen met knaagdieren en dus kooien) of deze er interesse in zouden hebben.

De kooi uit kuisen gaat dan veel sneller. Dan moeten diegenen die buiten een konijnenhok hebben niet meer in de winter een uur staan bevriezen om het uit te kuisen. Nu is het gewoon: zakje eruit, weggooien, nieuw zakje erin, bodembedekking en klaar is kees.

Bij deze vraag ik dan aan jullie: Zouden jullie zoiets ooit kopen? Lijkt het handig? Is het eventueel de moeite waard om dit idee eens voor te stellen aan bv. een dierenwinkel?

Je hebt natuurlijk ook veel verschillende kooien met verschillende afmetingen. Ik dacht dan om deze op maat te maken van de Ferplast kooien. Bv. de Jenny, Mary,...

Slechte of goede commentaar zijn allebei welkom :-) Zo weet ik of het nuttig is of niet en of ik hier eventueel met kan doorgaan. Natuurlijk is er nog veel verbetering nodig, maar eerst begin ik met de basis.

Alvast bedankt!! :-)

melson
Contacteer:

Re: Uitvinding

Bericht door melson »

Ik heb hier 3 verschillende soorten knaagdieren, maar geen enkele plastic kooi ;) maar ook zal het op mijn huisvestingen toepasbaar zijn:

-ik wil geen plastic in mijn kooi (en bij een hamster valt het nog mee, maar gerbils en degoes knagen toch echt en dan wordt plastic gevaarlijk)
-zo als ik het begrijp komt er dus een plastic plaat over de zak - hoe krijg ik die dan eruit als ik er veel bodembedekking op heb liggen? En als mijn knaagdier door het plastic heen knaagt - is er een beveiliging?
- voor hoeveel bodembedekking zijn de zakken uitgelegd? mijn hamster heeft 40cm hoge bodembedekking (op 95x48cm), de degoes 35cm (op 160x60xm) en de gerbils gemiddeld 25cm op 170x40cm) en als ik de graaf bak van de degoes verschoon is de groene bak vol ;) dus moet ik dan meerdere zakken pakken, vind ik ook weer verspilling van ressources, want ik breng het nu gewoon in een doos naar de groene bak, die ik elke keer weer her gebruik.
- ik vind het niet zo moeilijk om een bak schoon te maken , bij mijn hamster hoeft dat pas weer te gebeuren als hij is overleden, bij de gerbils en degoes gebeurt het om de drie maanden en bij allen is het 'zo' gedaan met een doos en een blik
- je hebt het over konijnenkooien buiten - is die zak dan waterdicht? maar dan kan die toch niet meer in de groene bak of is afbreekbaar?! en anders zal die toch verweren, of heb ik het principe niet goed begrepen Afbeelding

zo, dat waren even mijn gedachtes Afbeelding ik hoop je hebt er iets aan Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
vosiel

Bericht door vosiel »

Bedankt voor de reactie melson.
-Je hebt inderdaad gelijk over wat het knagen betreft. Misschien kan ik hier iets op vinden door eventueel ander materiaal te gebruiken.
-Op dat van die plaat moet ik ook nog iets vinden. Misschien ook weer aan deze randen maken met handvaten? :-?
-En wow je dieren leven in een paradijs! Zo een grote kooien :D
Mijn 'uitvinding' is wel eerder op kleinere kooien gericht. Maar natuurlijk is deze reactie over de grootte van de zak ook weer terecht. Voor grotere kooien (zoals die van jou) zou dit dan niet lukken.
-Het zakje is inderdaad waterdicht. Er bestaan een soort plastiekachtige zakjes die door de natuur afbreekbaar zijn. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb onlangs nog zo een zakje vast gehad. Ze worden bijvoorbeeld soms gebruikt in bio-winkels.

Toch bedankt voor de commentaar. Je hebt me nu wel weer aan het denken gezegd ( wat natuurlijk goed is). :zwaai:
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

Mijn 'uitvinding' is wel eerder op kleinere kooien gericht.
ik denk, dat je juist deze kooien best gemakkelijk kunt schoonmaken en naar de groene bak kunt dragen omdat ze niet zwaar zijn , dus juist jou uitvinding eigenlijk zelf overbodig maken :-? Maar daar kan misschien iemand met ervaring met deze kooien iets zinnigs over zeggen ;)

veel plezier verder en veel succes :-)
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/
vosiel

Bericht door vosiel »

Ik zelf heb een kooi van 80×50cm en hierbij is het al zeer moeilijk om deze leeg te kappen in de GFT-bak. :-?
Maar ik zou inderdaad graag ook de mening weten van mensen met kleinere kooien.
Marlous2604
Hamsters: Missi
Leeftijd: 32

Bericht door Marlous2604 »

Hmmm, je grootste probleem is denk ik dat als ze de zak stuk gaan knagen en dat als je deze dan optilt, ie helemaal open scheurt. Een biodegradable/biobased plastic zak gaat al snel kreukelen en overlappingen geven. Dit vinden knagertjes vast erg leuk. Wat misschien wel kan werken (verzin dit even ter plekke) is als je aan de onderkant van de bak een soort 'schuif' hebt die je open kan doen. Als je de bak dan bijvoorbeeld op een tafel zet en je kan om het gat aan de onderkant een plastic zak vastmaken, kan je het zaagsel naar het gat duwen en dan valt het in de zak.

Of het echt makkelijker (en niet al te duur) wordt, is nog de vraag maar je kan altijd wat dingen uittekenen. Eventueel zou ik later een simpel iets in CAD kunnen uitwerken maar denk niet dat de schoolopdracht daar groot genoeg voor is?

Edit: btw wel leuk dat je er zo mee bezig bent :)
vosiel

Bericht door vosiel »

Bedankt Marlous voor de reactie. :-)

Op het zakje wordt normaal nog een stevige, plastieke plaat gelegd, die ervoor zorgt dat de knagers niet aan het zakje en het kader kunnen. (Mischien was dit niet zo duidelijk? :-? ). Als het zakje dan eventueel een beetje dubbel ligt, duwt deze plaat het gewoon plat en vormt deze dus eigenlijk een 'nieuwe' bodem.
Marlous2604

Dat begreep ik ja, zoiets kan wel op de bodem gelegd worden maar dan zijn 'de opstaande' randen alsnog kwetsbaar voor knagen. De zak moet immers groot genoeg zijn om al dat zaagsel op te kunnen vangen dus ophoping in de verticale richting is bijna onvermijdelijk lijkt mij (of het moet flink strak getrokken worden onder de kunststoffen plaat maar dan zit je weer met hoe je die plaat eruit krijgt). Eigenlijk zou je, om een beter inzicht te krijgen, een 'spuugmodel' moeten maken. Dit is een tastbaar model gemaakt van bijvoorbeeld karton en een plastic zakje. Zo kan je goed feedback krijgen over je ontwerp.
vosiel

Bericht door vosiel »

Ik had tijdens de les ook al een soort modelletje gemaakt (maar dan wel met dun plastiek en met het zakje). Heb dit op maat gemaakt van een brooddoosje en dit lukte wel redelijk goed (Heb het hier niet bij me, dus kan er spijtig genoeg geen foto's van maken). Maar het zou wel kunnen dat als je dit op een groter oppervlak maakt, dat het zakje inderdaad te klein is. Misschien zou ik aan die plaat ook nog rechtopstaande handvaten kunnen maken, die de handvaten van het kader bedekken. Maar ik denk dat dit er ook weer voor zorgt dat je weer een aantal centimeter lengte verliest van de kooi. :-?
Ik ben wel blij dat ik zoveel (terechte) commentaar krijg. :-)
Misschien is het dan toch beter om dit idee aan de kant te schuiven en aan iets anders te beginnen.
Ik ga eerst nog even afwachten en zien wat verdere reacties zullen opleveren. Misschien dat ik er dan toch nog iets op vind ( hulp is altijd welkom). :D
Marlous2604

Niet gelijk het idee aan de kant schuiven, misschien is er inderdaad nog wel een oplossing. Je kan altijd nog even verder wat dingen proberen en pas als het dan nog steeds echt niet goed werkt kan je het aan de kant schuiven ;) Een perfect werkend concept heb je nooit in 1 keer bedacht. Oh en meestal bedenk je een oplossing als je er juist niet bewust mee bezig bent (in bed of onder de douche).
Disney
Hamsters: Little Ariël
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Disney »

Ik persoonlijk moet heel eerlijk zeggen dat ik er geen toekomst in zie.
het idee van schoonmaken blijft het zelfde.
alleen heb je er nu al een zak onderhangen.
maar voordat je er een nieuwe zak aan hebt gevangen,
heb ik de kooi intussen al verschoont.
en ik zie het al helemaal gebeuren dat de zak niet goed bevestigd zit, en dar vervolgens heel de kamer onder ligt met bodembedekking.
maar Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening he...

Als het voor jou wel goed werkt, moet je het zeker zo doen!
Groetjes Sharona, Wijnand & Little Ariël!!
Plaats reactie