Hamster bloed [Update 21-01 † ]

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Re: Hamster bloed [Update 11-01]

Bericht door Nona »

Ik denk met het constante afvallen ondanks het aansterkende voer dat je hem geeft en nu weer bloed in de urine dat hij niet meer te redden valt :(
Een hoog inteelt gehalte kan de kans op afwijkingen vergroten ja, tis geen garantie dat er iets mis is, maar twee dicht verwante hamsters hebben een grotere kans beiden hetzelfde schadelijke gen te hebben dan twee volledig onverwante hamsters. Het zou dus wel kunnen dat dat meespeelt, maar dat kun je zo niet zeggen.
Een minimum gewicht kun je niet echt zeggen vind ik, dat hangt af van het gewicht dat de hamster hoort te hebben als ie op gezond gewicht zit. Er zijn hamsters die met 120 gram precies goed op gewicht zijn en dan is 92 gram niet zo extreem. Maar meer dan 1/3e van z'n gewicht kwijt is wel heel veel, en dan nog in zo'n snel tempo zonder dat ie alweer gestaag begint aan te komen wijst voor mij toch op een probleem wat je niet met een simpele antibioticakuur gaat kunnen herstellen :( Helaas zijn de mogelijkheden voor kleine diertjes als een hamstertje gewoon erg beperkt en ik vrees niet dat er nog iets is wat je kunt doen om hem beter te maken.. Daarnaast is heel langdurig antibiotica geven niet zonder risico en de vraag is wat er gebeurt als je eenmaal met de antibiotica stopt.

Het is heel sneu om te horen dat ie nog wel alert en nieuwsgierig is als je hem bij je hebt of eten in de kooi doet etc, want dat laat zien dat z'n geest nog wel wil, maar wat ik hier lees is z'n lichaampje gewoon op.. Daarnaast zie je van die val het wankelen als symptoom, maar het kan goed dat er ook intern nog schade bij is gekomen naast wat hij al eerder mankeerde (het bloed in de urine). Dat is ook lastig te beoordelen.

Satijn diertjes zitten trouwens vaak sneller slechter in hun vacht, dus je hebt gelijk, z'n vacht ziet er niet uit als een heel ziek diertje! Maar na 20 dagen weer bloed in de urine zou voor mij persoonlijk genoeg zijn om toch afscheid te gaan nemen, dat wijst er toch op dat er iets onherstelbaar mis is. Als hij niet te genezen is kun je bedenken of je het aan wilt kijken totdat hij aangeeft dat ie niet meer wil, zelf zou ik daar denk ik niet op wachten nu hij al zo ver vermagerd is, ik zou willen voorkomen dat hij zich nog veel ellendiger gaat voelen als ik wist dat ik hem niet meer kon genezen. Maar dat is een hele persoonlijke keuze. Er zijn ook mensen die liever doorgaan zolang het diertje nog alert is en niet veel pijn lijkt te hebben en het diertje pas in laten slapen als hij of zij gaat lijden.

xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 29

Bericht door xAnnick »

Helaas geen advies van mijn kant, maar ik vind dat je alles hebt gedaan voor Swiggie wat je kon en ik wens je heel veel sterkte, wat je ook doet.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 30

Bericht door Willemijn14 »

ai, dat is niet zo best... :(

Het wankelen kan inderdaad komen door de val en hersenschudding (dat is niet zomaar met een weekje weg), het kan ook zijn dat ureum zich ophoopt in het bloed en tot ataxie/neurologische verschijnselen leidt...

Ik vrees dat de AB weinig nog gaat uithalen. De primaire oorzaak van de ontsteking zal inmiddels wel verholpen zijn, maar de schade zal blijven.

Ik vind wel dat je alles voor Swiggie doet! Een beter baasje kan hij zich niet wensen!
Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
Charlotte09

Bericht door Charlotte09 »

Bedankt voor al jullie advies.. Wat het voor mij heel dubbel maakt, en wat Nona zegt... Hij wil wel maar zijn lichaampje niet. Dat kun je hieronder op de foto's zien...

Je ziet op deze foto een rode stip. Deze foto is gemaakt enkele seconden nadat Swiggie uit het hoekje is weggegaan. De hoeveelheid bloed lijkt beperkt. Maar het is meer als gisteren. Maar is niet zoveel als dat het was. Die foto's zal ik jullie besparen. Dat is niet een heel prettig gezicht. Mits jullie hem willen zien, dan kan ik m altijd plaatsen.
Afbeelding

Na het plassen pakte meneer gelijk zijn knaagstick om vervolgens te proberen die zijn huisje in te krijgen...

Afbeelding
Jaimz
Hamsters: Freya

Bericht door Jaimz »

Toch zit er dan wel herstel in.Alleen dat bloedplassen,de AB werkt niet meer hiervoor dus zal het chronisch blijven mits het niet teveel wordt ivm bloedarmoede maar dat had ik al verteld.
Ikzelf zou het nog even aankijken of hij nog verder vooruit gaat.
MarianneSaysOmg
Hamsters: Sykes, Misty, Hamtaro Boy

Bericht door MarianneSaysOmg »

Ach, ik lees nu alle berichten pas (ben nieuw op het forum)
Wat sneu zeg. En vooral dat hij ook nog is gevallen :(

Wankelt hij nog steeds zo? Of gaat dit al beter?
Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 30

Bericht door Willemijn14 »

Zelf heb ik een caafje met nierproblemen gehad. Ik heb haar geprobeerd te ondersteunen met wat extra foliumzuur (in tabletvorm en extra andijvie) omdat ze ook zulk bloedverlies had. Het loste het probleem niet op, maar verlichtte de bloedarmoede een beetje.
Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
LittleLizzie
Leeftijd: 32

Bericht door LittleLizzie »

Ook spinazie en broccoli is erg goed voor het ijzer. Ik vraag me alleen af of het nog nut heeft, hoewel ik zeker nog even zou afwachten. Veel sterkte met je beslissing.
Groetjes van Ryanne en Jóra Freya.

Rust zacht Lizzie, mijn lieve kleine meid..
Charlotte09

Ik vind het heel moeilijk. Het Critical Care voer wil hij niet meer hebben. Krijg ik er met geen mogelijkheid meer in. Hij duwt het met zijn tongetje weer naar buiten. Daarom heb ik besloten hem Brinta met koffiemelk te geven in het spuitje. Dit gaat er wel goed in. Hij is maandag op dinsdag 2 gram aangekomen. Morgen is de 2e kuur van 10 dagen afgelopen. Omdat hij nu toch blijkbaar iets aankomt, hij zelfstandig drinkt en zijn eten hamstert en eet, heb ik besloten het even af te wachten hoe het gaat als hij geen antibiotica krijgt.

Ik zal vandaag die groentes halen voor het ijzer.
Mirkku
Leeftijd: 34

Bericht door Mirkku »

Kijk wel een beetje uit met gewichtstoename als iets positiefs zien... Het is natuurlijk zeker niet negatief maar met de vette dingen die je geeft is het ook geen wonder :) en ik neem aan dat hij niet (veel) in zn wieltje rent ...

IK blijf duimen hoor!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Charlotte09

Nee hij rent inderdaad niet in zijn rad. Op dit moment ben ik blij met alle grammetjes die erbij komen. Ook al komt dat door vette dingen. Ik ga door de Brinta ook maar wat critical care doen. Misschien wil hij het dan wel.
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Kan je geen papje (Critical Care en/of Brinta) niet in zijn bak wegzetten en kijken of hij dat uit zichzelf wil eten? Ik kan me voorstellen dat het voeren met een spuitje Swiggie gaat tegenstaan.Ook omdat hij zelf ook weer andere dingen zelf kan eten.
Charlotte09

Hij zal er misschien wel van eten, maar minder dan wanneer ik het in een spuitje doe. Sowieso eet hij overdag eigenlijk niet. Dus dan geef ik 'm met spuitje. Brinta lijkt hij ook niet erg te vinden? Want als ik dat in zijn bekje spuit, eet hij zijn bekje leeg en begint daarna te likken aan het spuitje. En als hij genoeg heeft gehad, duwt hij het spuitje weg met zijn pootje.

Voor 's avonds en 's nachts zet ik inderdaad een schaaltje Brinta neer. Zodat hij zelf kan beslissen wat en of hij het wil hebben of niet. Dit ga ik vanaf nu mengen met Critical Care.

Ik snap dat je Remy hebt laten inslapen Sylvia... Arm beestje...
Charlotte09

Ik denk dat ik het zelf een beetje verpest heb met de Critical Care. Heb het hem gegeven nadat hij pijnstiller had gehad. Smaak is dan natuurlijk niet lekker. Heb vanmiddag Brinta gemengd met Critical Care. Dit eet hij wel. Ik kan inderdaad dat RC Convalescense Support wel proberen.

Ik sta nog steeds overal open voor. Zolang ik het idee heb dat hij écht nog wil.. En het bloeden zoals nu is. Geef ik hem nog niet op. Hij plast namelijk niet constant bloed. Maar soms een keertje.

Vanavond laatste keer antibiotica. Daar gaat heel veel vanaf hangen. Van hoe hij het doet zonder antibiotica. Ik wil niet langer doorgaan met de antibiotica, omdat het niet goed is. Dat is hier ook benoemd. En uiteindelijk zal hij toch moeten leven zonder antibiotica. Dus bestel geen nieuwe meer. Ik wacht af hoe hij het gaat doen zonder.
Jaimz

Bericht door Jaimz »

Hopelijk blijft het bloed plassen minimaal want dat is eigenlijk het grootste probleem van alle ongemakken die hij nu heeft. :-|
Plaats reactie