In laten slapen of niet?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Rochelleeeee
Leeftijd: 31

In laten slapen of niet?

Bericht door Rochelleeeee »

Mijn hamster is nu 2 jaar. De dokter heeft al een soort parkinson bij haar geconstateerd en ik moest blijven opletten of ze wel bleef eten en drinken. Eten en drinken is absoluut geen probleem. Maar lopen en blijven zitten wel, haar achterste lijkt nu net op dat van een kikker en er zit amper kracht in de achter poten. Soms valt ze om en dan ligt ze ongelukkig op haar zij en kost het moeite om terug te komen( als ik het zie help ik een handje) maar dan zie je duidelijk de verschijnselen van parkinson.
Ik vind dit eigenlijk wel zielig maar omdat ze nog zo goed eet en drinkt twijfel ik wat ik moet doen. Dr vacht is niet mooi, dr nagels worden langer, en er blijven stukjes bodembedekking kleven aan der kont. Volgens mij ziet ze ook niet meer zo goed, en ze reageert op geen enkel geluid dus ze zal ook wel doof zijn.

Zelf wil ik natuurlijk dat ze een natuurlijke dood krijgt, maar ik wil denken in het belang van mijn hamster. Wat denken jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bruno, Dolcé, Roro, Poeby & Otje †
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Re: In laten slapen of niet?

Bericht door Nona »

Eten en drinken is overleven, geen leven. Als jij het idee hebt dat je hamstertje alles wat ze leuk vind niet meer kan doen en niet meer zichzelf is dan zou ik kiezen voor inslapen. Zolang de hamster nog een hamsterwaardig leven heeft en het zelf fijn vind kun je het natuurlijk nog wel even aankijken. Maar zoals je het nu omschrijft klinkt het niet alsof ze zo nog echt gelukkig is dus zou ik haar laten gaan. Heel veel sterkte met je beslissing.
Puzemuze
Leeftijd: 39

Bericht door Puzemuze »

Oei, wat een lastige situatie. Toch zou ik het zelf als een goed teken zien dat ze nog eet en drinkt. Het is dan misschien eerder overleven dan leven, maar het geeft wel aan dat ze het zelf nog niet opgegeven heeft. Met mijn dieren (niet alleen hamsters) probeer ik altijd goed op te letten of er nog pit in zit - of ze nog alert zijn en nog 'willen', of dat ze helemaal in zichzelf teruggetrokken zijn en eigenlijk niet meer geestelijk aanwezig. In dat laatste geval kies ik voor inslapen, maar dat waren (niet toevallig?) ook altijd dieren die niet meer wilden eten.

Hoewel je natuurlijk niet moet onderschatten hoe ziek een dier is als ie het laat zien, kan het heel soms ook voor een baasje erger ogen dan voor het dier zelf. Zo heb ik een rusje gehad die waarschijnlijk bijna vier is geworden, dat was echt één bonk energie. Alleen kwam haar lichaam niet meer mee: ook mager, slappe achterhand, moeite met kauwen... Maar die presteerde het toch om nog elke dag naar het deurtje van de kooi te komen: 'uit?' Als je haar op foto's zag leek het bijna dierenmishandeling, maar ze was nog zo vrolijk en enthousiast! Die ben ik dus ook brinta gaan voeren omdat ze harde dingen niet meer goed weg kreeg, maar zacht ging prima. Ze zag er écht niet uit, maar ze had er zelf echt nog zin in en volgens mij ook geen pijn. Loslopen, om hapjes bedelen... Ze deed het allemaal nog!

Het is dus echt heel lastig als je als baasje verantwoordelijk bent, maar tegelijkertijd ken jij je dier het beste. Denk je dat ze nog 'wil', of heeft ze het zelf al opgegeven en is ze alleen nog maar aan het lijden? Doet ze nog meer behalve eten en drinken, of doet ze ook dat niet van harte? Op zich is Parkinsson volgens mij niet pijnlijk, dus dan zou het alleen maar lastig voor haar zijn (en voor jou akelig om te zien, maar dat op zich is natuurlijk geen reden voor inslapen).
Trotse verzorger van Russisch dwergenmeisje Chihiro,
muisjes Karaat, Obsi(diaan) & Agaat,
en parttime slaaf van poes Persephone
Lang leve alle knaagbeesten!
Rochelleeeee

Bedankt voor deze reacties.

Het enigste wat zij nu nog doet is slapen, wakker worden en eten zoeken, drinken en weer slapen. Verder voert ze niks meer uit. Als ze op m'n hand gaat zitten of erover heen hangen kan ze alleen nog maar bijten(vroeger had ze snel door dat ik geen eten was). Soms zit haar oogje ook wel is dicht geplakt.

Ik durf het echt niet te zeggen, zolang ze nog zo graag eet denk ik.. nou oke, maar ze is niet meer wie ze was en doet dus ook niks meer.

what to do.....
Mirkku
Leeftijd: 33

Bericht door Mirkku »

Het 'vervelende' is dat wij deze beslissing voor jou niet kunnen maken. Hoe lang loopt ze al op deze manier rond? Gaat ze de laatste dagen/weken achteruit? Het klinkt niet alsof ze zelf nog veel plezier heeft in het leven zo, en het lijkt mij erg zielig dat ze af en toe omvalt en (bijna) niet meer overeind kan komen. Dan zou je er misschien beter voor kunnen kiezen om haar te laten gaan, hoe moeilijk ook.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Rochelleeeee

Laatste weken gaat ze meer achteruit, dus ik denk dat ik de (voor mij) vervelendste beslissing moet gaan nemen. Ik zal het Roro vanavond maar vertellen, als ze me nog hoort (hihi)

Thanks voor de reacties
HammieBammie_1046
Hamsters: Sjakie
Leeftijd: 23

Bericht door HammieBammie_1046 »

Sterkte <3
~Sjakie <3
Plaats reactie